Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj, kenőanyag, hidraulika olaj, zsírok


julien

Recommended Posts

Nekem 10W-40 van benne és Lotos márkájú, múltkor rákérdeztem. (X18XE1)

Nincs különösebb bajom/észrevételem ezzel kapcsolatosan, viszont a fentebb ajánlott Mobil olajat választanám, ha magamnak vásárolnék.

Sziasztok!

Két Astrában jött el az idő az olajcserére.

Az egyik egy benzines X18XE1 200ezer km-rel, a másik egy dízel Y20DTH 335ezer km-rel.

Melyik gyártó melyik olaját ajánlanátok a benzineshez (10W-40) illetve a dízelhez (5W-40 esetleg 5W-30)?

Köszönöm!

Módosítva : Dannert
Link to comment
Megosztás:

wakond, on 27 Jun 2015 - 9:19 PM, said:

szerinted nekem is jó - jobb lenne?

most Eneos 5w30 van benne, kicsit jobb mint a Fucsh.

árban nincs nagy eltérés az előzőekhez képest.

Szerintem igen, főleg ha gyakran mész rövid távokat, a sok hidegindítás miatt megéri 0W-s olajat választani.

  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

Valamit nem értek. Mindenki remegő kézzel nézi, hogy Dexos 2 legyen az olaj, amit beletölt, ami e szerint az oldal szerint egy 2010-es előírás.

http://tribologic.hu/hirek/dexos-2-mar-el-az-uj-opel-gm-motorolaj-specifikacio-europaban

Lehet, hogy rosszul gondolkozom, de hol érint ez bármilyen G Astrát is, ami egyébként 2009-ben kifutott??

Igen, ez a téma már nem egyszer oldalakon keresztül tartó vitát generált, és magam is egyetértek ezzel az állásponttal, de az olajszakértőnket nem tudod meggyőzni. Avagy ugyanez szemléletesebben: vajon egy 1930-as évjáratú Opel 4/20PS-be is Dexos2 olaj kéne?

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Ennyi...

Úgy gondolom, a dexos2 tulajdonképp a részecskeszűrő, és az egyre inkább elterjedő turbo, és az ebből adódó alacsony fordulaton ébredő nagy forgatónyomaték miatt vált szükségessé (közepes hamutartalom, ill. a HTSH viszkozitás > 3,5mPa.s)

Ezeknél a modern feltöltött részecskeszűrős dízel motoroknál jobb nem kísérletezni más olajokkal, ill. egy turbos benzinesnek sem fog ártani egy közepes hamutartalommal rendelkező olaj, bár ott a magas HTSH viszkozitáson van a hangsúly... Egyszóval ezeknél jobb a béke, így ezekbe dexos2.

Egy régebbi motornál (akár benzines, akár dízel) nem gondolom, hogy gondot okozna, ha nem ragaszkodunk a dexos2-höz, egy a lényeg, a gépkönyvben előírtnál alacsonyabb teljesítményű ne legyen! Ártani ezekbe sem fog, hiszen ezek jó minőségű (magas kenőképesség, üzemanyagtakarékos, közepes hamutartalom, magas HTSH viszk., viszonylag magas TBN) kenőanyagok. Egyszóval nagyon kényelmes, felhasználóbarát megoldás, ha a z-s motorokba is dexos2 olaj kerül. Ráadásul a GM dexos2 elég jó áron is van, így felesleges kísérletezgetni, sokkal fontosabb a rendszeres (10-15000km) olajcsere. Az x motorkódúaknál sem gondolom, hogy baj lenne egy dexos2 minősítésű olaj, bár én azokba inkább tennék egy xW-40-s olajat, pl. a Motul x-clean 5W-40, ami ráadásul dexos2 is ráadásul... :)

De, aki mindenképp kísérletezni akar, és megpróbálja a gépkönyv követelményei szerint a legjobbat felkutatni, az x v. z motorkódúakhoz, annak a következőket érdemes szem előtt tartani:

-ACEA A3/B3

-API SN/SM/SL/SJ CF

-0W-40, 5W-40, v. 5W-30

-High SAPS, v. mid Saps

-minél magasabb TBN

-minél magasabb HTSH viszkozitás

Én egy ilyet találtam, a Mobil1 New Life... :) Nem mellesleg van neki GM-LL-A-025 / GM-LL-B-025 minősítése is. Talán csak azért nem dexos2, mert magasabb a szulfáthamu tartalma, mint amennyit a részecskeszűrő miatt javasolnak. Az előző húzott x20xev-m is ezt kapta, a jelenlegi z16xe motorhoz is ezt használom, 15.000-ként cserélve. Egy periódus alatt 2-3L öntök utána. 335.000km van a motorban.

Link to comment
Megosztás:

Alex75, on 28 Jun 2015 - 11:38 AM, said:Alex75, on 28 Jun 2015 - 11:38 AM, said:

Ráadásul a GM dexos2 elég jó áron is van, így felesleges kísérletezgetni...

Nem felesleges, vannak annál sokkal jobb olajok, gondolom nem véletlen hogy te sem azzal jársz.

A többivel egyetértek. :D

Link to comment
Megosztás:

Nem felesleges, vannak annál sokkal jobb olajok, gondolom nem véletlen hogy te sem azzal jársz.

A többivel egyetértek. :D

Van, de egy átlag felhasználónak bőven megfelel a GM dexos2. A felesleges kísérletezgetést pedig a 10W-40 olajokra értettem. Azoknál korszerűbb, megfelelőbb, és nem sokkal drágább.

Persze az olajfetisiszták próbálkozhatnak a jobbnál jobb, drágánál drágább anyagokkal, de hogy érnek-e annyival többet, mint amennyivel drágább? Erre szerintem senkitől nem fogunk választ adni... :)

Link to comment
Megosztás:

Alex75, on 28 Jun 2015 - 3:06 PM, said:

Van, de egy átlag felhasználónak bőven megfelel a GM dexos2. A felesleges kísérletezgetést pedig a 10W-40 olajokra értettem. Azoknál korszerűbb, megfelelőbb, és nem sokkal drágább.

Persze az olajfetisiszták próbálkozhatnak a jobbnál jobb, drágánál drágább anyagokkal, de hogy érnek-e annyival többet, mint amennyivel drágább? Erre szerintem senkitől nem fogunk választ adni... :)

Szerintem hosszú távon igenis megéri a jó minőségű olajat használni. Sokkal többet költöttem egyéb javításokra, minthogy olajcserénél 5-6 ezer ft számíthatna.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem hosszú távon igenis megéri a jó minőségű olajat használni. Sokkal többet költöttem egyéb javításokra, minthogy olajcserénél 5-6 ezer ft számíthatna.

Én sem a legolcsóbb olajat használom, jópár olajcsere történt már a New Life-val. Viszont nem vagyunk egyformák. Ezért mondtam, hogy egy átlag felhasználónak tökéletesen megfelel a GM dexos2. Ha bele merik tenni a mostani modern csodákba, akkor a mi elavult vasainkban sem fog kárt tenni. Elkopni biztos nem fog tőle... ;) Sokkal fontosabb, h időben cserélve legyen.

Link to comment
Megosztás:

Ennyi lázadozót, ezt nem ússzátok meg... Ezek szerint mantec fórumtársunk nyaralni van???

Szevasz Medve! 1000 éve nem láttalak... Apáddal összefutottam tegnap, egyre jobban dicséri a Vectra-t... :icon1:

Mindig piszkáljátok most meg hiányzik mi? :)

Á, senki nem piszkálja, elvégre Ő a kenőanyag fórum tündérmackója. Amit Ő megmond, az meg van mondva, slusszpassz. De ha meglátja itt ezt a 10W40 meg "minek a Dexos2" vonalat, hát... :icon1:

Szerény véleményem szerint azért ennyire pénztárcabarát a GM Dexos2 kenőanyag árképzése, mert már hihetetlenül széles körben fogy, hiszen még Kapitan és a GT is jobban muzsikál tőle. :omg:

Link to comment
Megosztás:

Van, de egy átlag felhasználónak bőven megfelel a GM dexos2. A felesleges kísérletezgetést pedig a 10W-40 olajokra értettem. Azoknál korszerűbb, megfelelőbb, és nem sokkal drágább.

Persze az olajfetisiszták próbálkozhatnak a jobbnál jobb, drágánál drágább anyagokkal, de hogy érnek-e annyival többet, mint amennyivel drágább? Erre szerintem senkitől nem fogunk választ adni... :)

Múltkor nézegettem, hog a jelenleg használatos 10W40 olajaknak milyen jóváhagyásai vannak.

Elavult VW illetve Merci jóváhagyások vannak többnyire, 97-99 körül vagy előtt gyártott motorokhoz...

Ez nagyjából beszédes, hogy modern motorba már senki sem teszi, engedi rakni.

Valahol a G motorját is annak tartom... :)

Szerintem kb. ez a "tudomány mai állása", az ásványi olajnak szerintem leáldozott...

Link to comment
Megosztás:

T Urak!

A GM motorokba kb. 15 éve nam való az említett viszkozitási osztályba tartozó motorolaj.

Van korszerűbb.

Az aktuális gyártóművi olajkövetelmény a GM dexos2.

Elmúlt.

Ugorjunk!

Konkrétan 2002-ben vezette be a GM a saját szabványait, a GM-LL-A/B-025-t, addig a gépkönyvben meghatározott ACEA szabványnak (ACEA A3/B3) kellett megfelelni a használatos motorolajnak. A fórumon levő G Astrák közül csak az xep motorok esnek ki ebből a körből, azokra már a Gm-LL-A-025 szabvány volt AJÁNLOTT. A dexos2-t csak 2010-től vezette be a GM.

Hogy ezzel mit akarok mondani?

Csak annyit, hogy NYUGODT SZÍVVEL BELETEHETŐ még a z12/14/16/18xe motorokba is (az x-es motorkódúakról nem is beszélve) egy 10W-40-es motorolaj, amennyiben MEGFELEL az ACEA A3/B3 szabványnak, hiszen a motor igényeit kielégítette, amennyiben elhisszük a gépkönyvben leírtakat. Szerintem elfogadhatjuk. Ilyen pl. a Mobil Super 2000 X1, mivel én inkább az exxonmobil olajait favorizálom... :blush:

Persze azzal senki sem vitatkozik, hogy a dexos2 szabványnak megfelelő olajok messzemenően korszerűbbek ezeknél, és ahogy már T Mantec korábban említette, a GM dexos2 szabvány visszafelé kompatibilis a korábbi GM-LL-A-025 és GM-LL-B-025, ill. az ACEA A3/B3 szabványokkal, tehát mindenütt használható, ahol ezeknek a korábbi szabányoknak megfelelő olajok vannak előírva. Az is elég valószínűnek tűnik, hogy a korszerűbb olajat használva még lassabban kormolódik el az AGR szelep, vagy a katalizátor... Viszont... Nem okozhat semmi problémát, ha valaki ragaszkodik a jól bevált 10W-40-hez!

Tehát aki ragaszkodik az elavult olajához, tegye, nem kell álmatlanul forgolódnia éjszakánként, hogy vajon mikor megy tönkre a kisebb-nagyobb becsben tartott autója, mert nem dexos2 szabványnak megfelelő olajat használt a 10-15000-s szerviznél. :D Viszont, ha meg akarja adni neki a lehető legjobbat, akkor csakis Mobil1 New Life-t használjon. :rolleyes: ;)

Na...

Béke... :lipssealed:

Módosítva : Alex75
  • Like 3
Link to comment
Megosztás:

Konkrétan 2002-ben vezette be a GM a saját szabványait, a GM-LL-A/B-025-t, addig a gépkönyvben meghatározott ACEA szabványnak (ACEA A3/B3) kellett megfelelni a használatos motorolajnak. A fórumon levő G Astrák közül csak az xep motorok esnek ki ebből a körből, azokra már a Gm-LL-A-025 szabvány volt AJÁNLOTT. A dexos2-t csak 2010-től vezette be a GM.

Hogy ezzel mit akarok mondani?

Csak annyit, hogy NYUGODT SZÍVVEL BELETEHETŐ még a z12/14/16/18xe motorokba is (az x-es motorkódúakról nem is beszélve) egy 10W-40-es motorolaj, amennyiben MEGFELEL az ACEA A3/B3 szabványnak, hiszen a motor igényeit kielégítette, amennyiben elhisszük a gépkönyvben leírtakat. Szerintem elfogadhatjuk. Ilyen pl. a Mobil Super 2000 X1, mivel én inkább az exxonmobil olajait favorizálom... :blush:

Persze azzal senki sem vitatkozik, hogy a dexos2 szabványnak megfelelő olajok messzemenően korszerűbbek ezeknél, és ahogy már T Mantec korábban említette, a GM dexos2 szabvány visszafelé kompatibilis a korábbi GM-LL-A-025 és GM-LL-B-025, ill. az ACEA A3/B3 szabványokkal, tehát mindenütt használható, ahol ezeknek a korábbi szabányoknak megfelelő olajok vannak előírva. Az is elég valószínűnek tűnik, hogy a korszerűbb olajat használva még lassabban kormolódik el az AGR szelep, vagy a katalizátor... Viszont... Nem okozhat semmi problémát, ha valaki ragaszkodik a jól bevált 10W-40-hez!

Tehát aki ragaszkodik az elavult olajához, tegye, nem kell álmatlanul forgolódnia éjszakánként, hogy vajon mikor megy tönkre a kisebb-nagyobb becsben tartott autója, mert nem dexos2 szabványnak megfelelő olajat használt a 10-15000-s szerviznél. :D Viszont, ha meg akarja adni neki a lehető legjobbat, akkor csakis Mobil1 New Life-t használjon. :rolleyes: ;)

Na...

Béke... :lipssealed:

Lássuk be (ne kergessünk álmokat), azért ezek a motorok már messze nem az űrtechnika, szerintem nem túlzás azt mondani hogy az elavult kenőanyag jó az elavult motorjainkba.

Persze mindennek meg lehet adni a maximumot, csak hát van értelme a gyakorlatban is? Ez a 0-ás kenőanyag már nagyon a másik véglet nálam...

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Lássuk be (ne kergessünk álmokat), azért ezek a motorok már messze nem az űrtechnika, szerintem nem túlzás azt mondani hogy az elavult kenőanyag jó az elavult motorjainkba.

Persze mindennek meg lehet adni a maximumot, csak hát van értelme a gyakorlatban is? Ez a 0-ás kenőanyag már nagyon a másik véglet nálam...

Hogy mi értelme van... Van aki a telefonokra gerjed, van aki az olajokra. Nem vagyunk egyformák. Valszeg egy átlag felhasználó átlagos felhasználási körülmények között nem fog tudni különbséget tenni egy 10W-40 és egy hiper-szuper 0W-40 között, Ha csak azt nem, hogy hidegben rövidebb ideig, v egyáltalán nem fog csattogó hangot kiadni a motorja. :icon1:

Egyébként meg, ha kicsit jobban belemászunk... Persze egyáltalán nem tudományosan, inkább józan paraszti ésszel. Én inkább ezzel rendelkezem... :blush:
Képzeljünk el egy függvényt, ahol az x tengely a hőmérséklet, az y a viszkozitás.
Az egyik görbét adja pl. az említett Mobil 2000 x1...
A szivattyúzhatási határhőmérséklete -30celsius, ilyenkor az olaj nem folyik, a viszkozitás nagyon magas, az értéke legyen mondjuk z. 100'C-on a viszkozitása 14,4mm2/s
A New Life-nál az olaj viszkozitása -40'C-nál z, 100'C-nál 13,5.
Tételezzük fel, hogy a viszkozitás a hőmérséklet függvényében lineárisan változik.
A 0W-40-s olaj viszkozitása minden körülmény között közelebb lesz az ideálishoz, mint a 10W-40 esetében.
Tehát nem azért érdemes 0W-s olajat használni, mert akkor még -39 fokban is le tudunk menni a sarki közértbe a reggeli zsemlénkért, hanem mert akár -15 fok van, akár +20, mindig könnyebben szivattyúzható lesz , így gyorsabban eljut a szükséges helyekre, mint egy 10W-s olaj. És mivel állítólag a legnagyobb kopás hidegindításnál jelentkezik, így kívánatos, hogy az olaj viszkozitása minél gyorsabban az ideális tartományban legyen.
Hogy ez mennyit jelent a gyakorlatban? Fogalmam sincs... Ezek a motorok normálisan karbantartva a régi 10W-40-s olajokkal is elfutottak 4-500000km-t. Lehet, hogy 0W-40-nel lesz az 600000 is... ;) Tehát átlag felhasználónak tökéletesen mindegy, mert ők már 200.000km-nél is a közelgő véget vízionizálzák... :icon1:
Saját tapasztalat...
A saját olajzabáló hírében álló ténylegesen 335.000km-t z16xe-m nemrég kapta meg harmadszor a New Life-t. (A szervizkönyve szerint előttem 30.000-ként cserélték, és elvileg GM dexos2 került bele.) 1500km-t mentem azóta, és még mindig a max jelzés és a következő rovátka között van az olajszint. Igaz, hogy autópályán azóta nem mentem, és 3000 fölé csak elvétve forgattam. 25.000km-rel ezelőtt (2 olajcsere) sokkal több fogyott belőle, 2000-2500km alatt maxról a minimumra esett az olajszint, az kb. 1 liter. Úgy tűnik, h valamilyen oknál fogva a megfelelő kilométerenként cserélt minőségi olaj valahogy lecsökkentette az olajfogyást... Paranormális, nem? :omg: Talán feloldott valami olajkokszot egy leragadt olajlehúzó gyűrűnél, így az újra el tudja látni a feladatát? Vagy visszapuhult valamelyik rugalmatlanná vált szelepszárszimmering? Fogalmam sincs. egy biztos. Úgy tűnik egyre kevesebb olajat kell utántöltenem.
Lehet röhögni.
Ja, és nincs érdekeltségem a Lubexpert Hungáriánál... :D
Módosítva : Alex75
  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

Hogy mi értelme van... Van aki a telefonokra gerjed, van aki az olajokra. Nem vagyunk egyformák. Valszeg egy átlag felhasználó átlagos felhasználási körülmények között nem fog tudni különbséget tenni egy 10W-40 és egy hiper-szuper 0W-40 között, Ha csak azt nem, hogy hidegben rövidebb ideig, v egyáltalán nem fog csattogó hangot kiadni a motorja. :icon1:

Egyébként meg, ha kicsit jobban belemászunk... Persze egyáltalán nem tudományosan, inkább józan paraszti ésszel. Én inkább ezzel rendelkezem... :blush:
Képzeljünk el egy függvényt, ahol az x tengely a hőmérséklet, az y a viszkozitás.
Az egyik görbét adja pl. az említett Mobil 2000 x1...
A szivattyúzhatási határhőmérséklete -30celsius, ilyenkor az olaj nem folyik, a viszkozitás nagyon magas, az értéke legyen mondjuk z. 100'C-on a viszkozitása 14,4mm2/s
A New Life-nál az olaj viszkozitása -40'C-nál z, 100'C-nál 13,5.
Tételezzük fel, hogy a viszkozitás a hőmérséklet függvényében lineárisan változik.
A 0W-40-s olaj viszkozitása minden körülmény között közelebb lesz az ideálishoz, mint a 10W-40 esetében.
Tehát nem azért érdemes 0W-s olajat használni, mert akkor még -39 fokban is le tudunk menni a sarki közértbe a reggeli zsemlénkért, hanem mert akár -15 fok van, akár +20, mindig könnyebben szivattyúzható lesz , így gyorsabban eljut a szükséges helyekre, mint egy 10W-s olaj. És mivel állítólag a legnagyobb kopás hidegindításnál jelentkezik, így kívánatos, hogy az olaj viszkozitása minél gyorsabban az ideális tartományban legyen.
Hogy ez mennyit jelent a gyakorlatban? Fogalmam sincs... Ezek a motorok normálisan karbantartva a régi 10W-40-s olajokkal is elfutottak 4-500000km-t. Lehet, hogy 0W-40-nel lesz az 600000 is... ;) Tehát átlag felhasználónak tökéletesen mindegy, mert ők már 200.000km-nél is a közelgő véget vízionizálzák... :icon1:
Saját tapasztalat...
A saját olajzabáló hírében álló ténylegesen 335.000km-t z16xe-m nemrég kapta meg harmadszor a New Life-t. (A szervizkönyve szerint előttem 30.000-ként cserélték, és elvileg GM dexos2 került bele.) 1500km-t mentem azóta, és még mindig a max jelzés és a következő rovátka között van az olajszint. Igaz, hogy autópályán azóta nem mentem, és 3000 fölé csak elvétve forgattam. 25.000km-rel ezelőtt (2 olajcsere) sokkal több fogyott belőle, 2000-2500km alatt maxról a minimumra esett az olajszint, az kb. 1 liter. Úgy tűnik, h valamilyen oknál fogva a megfelelő kilométerenként cserélt minőségi olaj valahogy lecsökkentette az olajfogyást... Paranormális, nem? :omg: Talán feloldott valami olajkokszot egy leragadt olajlehúzó gyűrűnél, így az újra el tudja látni a feladatát? Vagy visszapuhult valamelyik rugalmatlanná vált szelepszárszimmering? Fogalmam sincs. egy biztos. Úgy tűnik egyre kevesebb olajat kell utántöltenem.
Lehet röhögni.
Ja, és nincs érdekeltségem a Lubexpert Hungáriánál... :D

No, akkor szépen sorban:

Nekem is Lubexpert kenőanyag van az autómban. Az szerintem nem mérvadó, hogy az első 1000-1500km-en mennyi fogy (ha -még- nem fogy), itt még nem annyira igénybe vett az a kenőanyag (átlag felhasználás). Nálam semmilyen olajnál nincs fogyás 1000-1500km-ig. Most hogy 3000-3500km (és 6 hónap) van benne, eddig 2dl utántöltést igényelt (Mobil Super 3000 XE 5w30);

Értelem szerint tökéletesen összemérhetetlen egy 0-ás és egy 10-es kenőanyag. Szerintem a 2005-ig (twinport előtti generáció) gyártott motoroknak tökéletesen elég egy 5w-s olaj, az már csak hab a tortán ha dexos2 jóváhagyással is rendelkezik. Egy teljesen hétköznapi júzer szerintem már ezen kategóriával is magasan meghaladja azt a szintet, mint amit igényel egy ilyen Ecotec konstrukció. Szerintem...

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Hogy mi értelme van... Van aki a telefonokra gerjed, van aki az olajokra. Nem vagyunk egyformák. Valszeg egy átlag felhasználó átlagos felhasználási körülmények között nem fog tudni különbséget tenni egy 10W-40 és egy hiper-szuper 0W-40 között, Ha csak azt nem, hogy hidegben rövidebb ideig, v egyáltalán nem fog csattogó hangot kiadni a motorja. :icon1:

Egyébként meg, ha kicsit jobban belemászunk... Persze egyáltalán nem tudományosan, inkább józan paraszti ésszel. Én inkább ezzel rendelkezem...

Az árakról is érdemes szót ejteni. Mennyit spórolunk meg egy olajcserekor az olcsóbb kenőanyag használatakor? Pl: GM 5W-30 5 liter nagyjából 7000huf, Mobil 1 New Life 0W-40 5 liter 13000 huf. De jó, megspóroltunk 6000 ft.ot! Miközben egy tank benzin 18 ezer, egy első kerékcsapágy 25 ezer, egy garnitúra gumi 60 ezernél kezdődik. Én évente egyszer cserélek olajat, viszont 4-5 hetente teletankolom az autót. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy amit megspórolnék az olajcserén, az egy igen jelentéktelen összeg az autó üzemeltetési költségeihez képest.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.