Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

gsi.tamás

Recommended Posts

Két alsó talpast sikerült kicserélni, valamennyit javult a helyzet, nem zötykölődik már annyira az eleje. Viszont kanyarban, terhelésváltáskor a bal oldal mindig roppan egyet. Lehet ez toronycsapágy? Jellemzően jobbkanyarnál, amikor a bal oldalra nehezedik a súly, mondjuk sineken is csattog kicsit. Balkanyarnál csak kettesbe váltás után csattan, ez más lehet, nem zavar annyira.

Link to comment
Megosztás:

Két alsó talpast sikerült kicserélni, valamennyit javult a helyzet, nem zötykölődik már annyira az eleje. Viszont kanyarban, terhelésváltáskor a bal oldal mindig roppan egyet. Lehet ez toronycsapágy? Jellemzően jobbkanyarnál, amikor a bal oldalra nehezedik a súly, mondjuk sineken is csattog kicsit. Balkanyarnál csak kettesbe váltás után csattan, ez más lehet, nem zavar annyira.

Kormányösszekötő gömbfej, vagy a stabrúd bekötés is kopoghat. A motortartó bak ép azon a felén?

Link to comment
Megosztás:

Kormányösszekötő gömbfej, vagy a stabrúd bekötés is kopoghat. A motortartó bak ép azon a felén?

Stabrúd végét nézegettem amikor a lengőkart buzeráltam, mert ha már szétkaptam, esetleg azt is cserélem, de masszívan állt. Kormányösszekötőt nem tudom, rángatásra nem reagált, oldalra elforog 1mm-t, de nem lötyög. Mondjuk anno a kereket sem tudtam megmozgatni.

Mikor régebben néztem, a motortartó úgy nézett ki, mintha jó lenne. A hátsó az biztos, hogy tré, mutattam is korábban, nem ér bele a motor, de attól nem volt ez a roppanás. És mintha lentről hallanám, ma volt, hogy mellőlem. Nem tudom, valamit majd kicserélgetek.

Link to comment
Megosztás:

Kicseréltem a két kormányösszekötő gömbfejet, mostantól ezek is újak. Mondjuk fölöslegesen, mert amiket kivettem szintén jók voltak. De most legalább egyformák. Mert ahogy kétféle lengőkar van a két oldalon, a gömbfejek sem voltak egyformák. Még nem mentem próba kört, de szerintem nem lesz javulás..Stabrudat megfeszegettem, nem lötyög. Szerintem a toronycsapágyakkal folytatom, ha rájövök, miként kell cserélni. Nehéz művelet? És tényleg többféle van belőle? (mármint külalakra, mert fejből nem fogom tudni megmondani, milyen kell bele) Látni csak annyit látok alulról, hogy van egy rozsdás lemez fönn.

Link to comment
Megosztás:

Kicseréltem a két kormányösszekötő gömbfejet, mostantól ezek is újak. Mondjuk fölöslegesen, mert amiket kivettem szintén jók voltak. De most legalább egyformák. Mert ahogy kétféle lengőkar van a két oldalon, a gömbfejek sem voltak egyformák. Még nem mentem próba kört, de szerintem nem lesz javulás..Stabrudat megfeszegettem, nem lötyög. Szerintem a toronycsapágyakkal folytatom, ha rájövök, miként kell cserélni. Nehéz művelet? És tényleg többféle van belőle? (mármint külalakra, mert fejből nem fogom tudni megmondani, milyen kell bele) Látni csak annyit látok alulról, hogy van egy rozsdás lemez fönn.

Azért el kéne vinni futóművet beállítatni a gömbfej cserék után, mondjuk nekem is.

Link to comment
Megosztás:

Miben más? Ezt még nem kellett cerélnem. :icon1:

g: torony lelazít 1csavar, stabpálca leköt 1csavar, csonkállvány leköt 2csavar, és kiszeded :D

f: torony lelazít 1csavar, féltengely sasszeg, koronás anya, féknyereg leköt, kormánygömbfejjel megküzd, talpas sasszeg+anya+lepajszerol.

Link to comment
Megosztás:

g: torony lelazít 1csavar, stabpálca leköt 1csavar, csonkállvány leköt 2csavar, és kiszeded :D

f: torony lelazít 1csavar, féltengely sasszeg, koronás anya, féknyereg leköt, kormánygömbfejjel megküzd, talpas sasszeg+anya+lepajszerol.

Ennyire más? A fene sem gondolta volna. :icon11: :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Azért el kéne vinni futóművet beállítatni a gömbfej cserék után, mondjuk nekem is.

Hát azt oszt meg minek? :)

Három méteres vonalzó, mérőszalag, és plusz két perc a csavarok meghúzása előtt. Az egyik oldalon hárommal, a másikon egyel többet/kevesebbet kellett tekerni a gömbfejen az előzőhöz képest. Így most a két-két kerék egy irányba áll, végre újra középen áll egyenesben a kormány, és mintha könnyebb is lenne tekerni.

Csak egy rövid próbaúton voltam, de azt az ijesztő roppanást nem hallottam. Majd hétfőn élesben kiderül, javult-e a helyzet.

Link to comment
Megosztás:

Hát azt oszt meg minek? :)

Három méteres vonalzó, mérőszalag, és plusz két perc a csavarok meghúzása előtt. Az egyik oldalon hárommal, a másikon egyel többet/kevesebbet kellett tekerni a gömbfejen az előzőhöz képest. Így most a két-két kerék egy irányba áll, végre újra középen áll egyenesben a kormány, és mintha könnyebb is lenne tekerni.

Csak egy rövid próbaúton voltam, de azt az ijesztő roppanást nem hallottam. Majd hétfőn élesben kiderül, javult-e a helyzet.

Lehetne ezt részletesebben? :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Lehetne ezt részletesebben? :rolleyes:

Természetesen, de közel sem biztos, hogy helytálló az elméletem. Abból indultam ki, hogy a felnik aránylag pontosak, a hátsó kerekek fixek, elvileg egyenesen állnak. Egy hosszú vonalzót tengelymagasságban a kerekek mellé tettem, megmértem a hátsó kerék(felni) tengely előtti, és mögötti széleit, hogy egyenes-e. 13-13mm volt a hézag, elöl kb. 11-16 az egyik oldalon, de a másik sem volt pontos. Kerék tehát fönn volt, az autó pedig le volt engedve. Először középre állítottam a kormányt, kiütöttem a gömbfejet a helyéről, kereket belökdöstem egyenesbe, hogy a vonalzónál egyező értéket kapjak(ez is 13-13mm lett), majd a még laza gömbfejet addig tekertem ki, vagy be, amíg simán be nem lehetett dugni a helyére. Meghúztam a kúpos rész csavarját, majd az összekötő végi szorítót, ahol tekergettem.

Hogy a két első kerék egymáshoz képest párhuzamos-e, nem tudom, csak a hátsókhoz mértem. Kíváncsiságból lehet, hogy majd ellenőrzöm. De lényeg, hogy az első kerék is arra fut, amerre a hátsó.

Link to comment
Megosztás:

Természetesen, de közel sem biztos, hogy helytálló az elméletem. Abból indultam ki, hogy a felnik aránylag pontosak, a hátsó kerekek fixek, elvileg egyenesen állnak. Egy hosszú vonalzót tengelymagasságban a kerekek mellé tettem, megmértem a hátsó kerék(felni) tengely előtti, és mögötti széleit, hogy egyenes-e. 13-13mm volt a hézag, elöl kb. 11-16 az egyik oldalon, de a másik sem volt pontos. Kerék tehát fönn volt, az autó pedig le volt engedve. Először középre állítottam a kormányt, kiütöttem a gömbfejet a helyéről, kereket belökdöstem egyenesbe, hogy a vonalzónál egyező értéket kapjak(ez is 13-13mm lett), majd a még laza gömbfejet addig tekertem ki, vagy be, amíg simán be nem lehetett dugni a helyére. Meghúztam a kúpos rész csavarját, majd az összekötő végi szorítót, ahol tekergettem.

Hogy a két első kerék egymáshoz képest párhuzamos-e, nem tudom, csak a hátsókhoz mértem. Kíváncsiságból lehet, hogy majd ellenőrzöm. De lényeg, hogy az első kerék is arra fut, amerre a hátsó.

Az pont nem jó, az első kerekeknek kell lenni összetartásának.

Link to comment
Megosztás:

Az pont nem jó, az első kerekeknek kell lenni összetartásának.

Jó lesz az, legfeljebb jobban kanyarodik, az úgyis ráférne. Nem tudom mi a gyári érték, de a kerékdőlésből ítélve túl sok nem lehet, a nulla meg nemigen ront rajta. Az első próba alapján még jobb is lett.

Link to comment
Megosztás:

Jó lesz az, legfeljebb jobban kanyarodik, az úgyis ráférne. Nem tudom mi a gyári érték, de a kerékdőlésből ítélve túl sok nem lehet, a nulla meg nemigen ront rajta. Az első próba alapján még jobb is lett.

Hát nem tudom...az a baj hogy szerintem túl sok a tényező ami pontatlanná teszi a beállítást.Például nincs egy tök vízszintes placcom ahová beálljak, az udvar minden irányban lejt, oldalra is meg hátra is. Amikor cseréltem a gömbfejet az egész rúd hosszát mértem miliméter pontosan mégis húzott oldalra a téli kerékkel, a nyárival most egyenesen fut. Most nem megyek olyan sokat vele, hogy leegye a gumit, ha majd lesz rávaló azért elviszem futóműveshez. :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Jó lesz az, legfeljebb jobban kanyarodik, az úgyis ráférne. Nem tudom mi a gyári érték, de a kerékdőlésből ítélve túl sok nem lehet, a nulla meg nemigen ront rajta. Az első próba alapján még jobb is lett.

Nem véletlenül állítják be úgy a futóművet, ahogy beállítják.

"Kerékösszetartás

Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága az első tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti, illetve ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást."

Itt tenném hozzá, hogy fékezés esetén jóval nagyobb a talajjal érintkező felület adódóan abból, hogy kissé keresztbe áll a kerék. Pont ugyan úgy nő a felület, mint ahogy a kalács esetén. Ha nem keresztbe vágod a kalácsot, hanem szögben, akkor nagyobb kalácsaid lesznek. Ezt a hatást egyébként elősegíti a szilent is, mivel 1-2 miliméter elmozdulás a lengőkarnál elég nagymértékű a keréken. Aztán a másik ami a fékezés miatt is fontos, hogy nem 100%-ig forgásirányban kapja a féktárcsa a lendületet, hanem kis irányban oldalról is.

Aztán nem beszéltünk még arról, hogy a hátsó kerék az általában keskenyebb nyomtávú, ezzel is elősegítve az utánfutást.

http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/hg/b3bf09kd.htm

Ezeket a beállításokat csak úgy vonalzóval nem fogod megoldani, ráadásul egy rosszul beállított futóművel akár 500km alatt ki lehet végezni egy pár gumit. Azt is hozzá tenném, hogy egy optimális beállítást adnak meg a gyártók, mert ugye rugózáskor, dőléskor nagyon megváltozik a futómű állapota. Ezzel tudják kompenzálni a dolgot, és védeni a futóművet. Beállításkor szoktak súlyt rakni az autóba, hogy terhelt állapotban legyn az ideális pont.

http://users.atw.hu/mb-w108/tech/futomu_adat.htm

Link to comment
Megosztás:

Nem véletlenül állítják be úgy a futóművet, ahogy beállítják.

"Kerékösszetartás

Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága az első tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti, illetve ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást."

Itt tenném hozzá, hogy fékezés esetén jóval nagyobb a talajjal érintkező felület adódóan abból, hogy kissé keresztbe áll a kerék. Pont ugyan úgy nő a felület, mint ahogy a kalács esetén. Ha nem keresztbe vágod a kalácsot, hanem szögben, akkor nagyobb kalácsaid lesznek. Ezt a hatást egyébként elősegíti a szilent is, mivel 1-2 miliméter elmozdulás a lengőkarnál elég nagymértékű a keréken. Aztán a másik ami a fékezés miatt is fontos, hogy nem 100%-ig forgásirányban kapja a féktárcsa a lendületet, hanem kis irányban oldalról is.

Aztán nem beszéltünk még arról, hogy a hátsó kerék az általában keskenyebb nyomtávú, ezzel is elősegítve az utánfutást.

http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/hg/b3bf09kd.htm

Ezeket a beállításokat csak úgy vonalzóval nem fogod megoldani, ráadásul egy rosszul beállított futóművel akár 500km alatt ki lehet végezni egy pár gumit. Azt is hozzá tenném, hogy egy optimális beállítást adnak meg a gyártók, mert ugye rugózáskor, dőléskor nagyon megváltozik a futómű állapota. Ezzel tudják kompenzálni a dolgot, és védeni a futóművet. Beállításkor szoktak súlyt rakni az autóba, hogy terhelt állapotban legyn az ideális pont.

http://users.atw.hu/mb-w108/tech/futomu_adat.htm

Nekem nem tettek súlyt a kocsiba. :icon2:

Link to comment
Megosztás:

Nem véletlenül állítják be úgy a futóművet, ahogy beállítják.

"Kerékösszetartás

Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága az első tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti, illetve ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást."

Itt tenném hozzá, hogy fékezés esetén jóval nagyobb a talajjal érintkező felület adódóan abból, hogy kissé keresztbe áll a kerék. Pont ugyan úgy nő a felület, mint ahogy a kalács esetén. Ha nem keresztbe vágod a kalácsot, hanem szögben, akkor nagyobb kalácsaid lesznek. Ezt a hatást egyébként elősegíti a szilent is, mivel 1-2 miliméter elmozdulás a lengőkarnál elég nagymértékű a keréken. Aztán a másik ami a fékezés miatt is fontos, hogy nem 100%-ig forgásirányban kapja a féktárcsa a lendületet, hanem kis irányban oldalról is.

Aztán nem beszéltünk még arról, hogy a hátsó kerék az általában keskenyebb nyomtávú, ezzel is elősegítve az utánfutást.

http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/hg/b3bf09kd.htm

Ezeket a beállításokat csak úgy vonalzóval nem fogod megoldani, ráadásul egy rosszul beállított futóművel akár 500km alatt ki lehet végezni egy pár gumit. Azt is hozzá tenném, hogy egy optimális beállítást adnak meg a gyártók, mert ugye rugózáskor, dőléskor nagyon megváltozik a futómű állapota. Ezzel tudják kompenzálni a dolgot, és védeni a futóművet. Beállításkor szoktak súlyt rakni az autóba, hogy terhelt állapotban legyn az ideális pont.

http://users.atw.hu/mb-w108/tech/futomu_adat.htm

Nem kell túlmisztifikálni a dolgot, a kalács meg elég rossz hasonlat. A kereket akármerre fordítod, ugyanakkora felülete érintkezik a talajjal.

Link to comment
Megosztás:

Nem kell túlmisztifikálni a dolgot, a kalács meg elég rossz hasonlat. A kereket akármerre fordítod, ugyanakkora felülete érintkezik a talajjal.

Látom sohasem síeltél még, vagy nem néztél síelőket közvetítésen. :icon1: Szerinted miért úgy állnak meg?

Link to comment
Megosztás:

Látom sohasem síeltél még, vagy nem néztél síelőket közvetítésen. :icon1: Szerinted miért úgy állnak meg?

A sielés meg nem összeegyeztethető a szervízkönyv adataival, ami szerint a kerék helyesen széttartásra van állítva 0.5-2,5mm között :)

Problémáról akkor beszélhetünk, ha sok milliméteres eltérések vannak. Egy centis sielős összetartásnak már te sem örülnél, de a gumi sem.

Link to comment
Megosztás:

A sielés meg nem összeegyeztethető a szervízkönyv adataival, ami szerint a kerék helyesen széttartásra van állítva 0.5-2,5mm között :)

Problémáról akkor beszélhetünk, ha sok milliméteres eltérések vannak. Egy centis sielős összetartásnak már te sem örülnél, de a gumi sem.

Igen! De ami olyan kicsinek tűnik bizonyos adatokban már elég durván jelentkezik. Itt erőhatások vannak, amik tolják az egész futóművet, és ebből adódóan akár centis változások történhetnek. Te nem fogod fel, mert nem számolsz utána, de ha az ember mélyebben számolgat, akkor rájön, hogy 100-as tempónál már elég durván számít 1 milliméter eltérés is. A lényeg, hogy vagy így, vagy úgy megbosszulja magát. Otthon műszer nélkül futóművet nem állítok, mert még a szerelő sem vállalja be, pedig ért hozzá.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok,jócskán vissza olvasva sem találtam választ a problémámra...tehát:

Akármilyen felnit/gumit rakok a kocsira,ráz az eleje,olyan 100-as tempónál már elég durván jár a kormány a kezemben....eddig azt hittem,szálszakadt valamelyik gumi,vagy a felniben van valamennyi,de centírozás,új gumi felrakása után is ugyan úgy ráz...lassú tempónál,(30-40km/h) csak kóvályog szép lassan a kormány,felette meg ráz,mint állat....

Ma rendesen megrugdostam a jobb elejét,és olyan,mintha kottyanna a kerék,előre-hátra van egy kis játéka,és olyankor koppanást lehet hallani.Meg mikor álló helytzetben tekerem a kormányt,(tudom nem illik...:-) ),akkor is koppan egyet az eleje....

Tehát a gumikat,felnit kizártam,féktárcsa még nincs annyira elvékonyodva,hogy behullámosodjon/rezonáljon,szilentek nem rég lettek cserélve...

Ami maradt még: kerékcsapágy,aminek nincs hangja,toronycsapágy,ami lehet hogy már nem mai darab,féltengely,aminek van egy kicsi játékja,ha megrángatom...lengéscsillapítók nemrég lettek cserélve...stb...

Előre is köszönöm a hozzáértő,szakszerű válaszokat...:-)

Szeretném vinni futómű állításra,az új gumik miatt,dehát így?!

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok,jócskán vissza olvasva sem találtam választ a problémámra...tehát:

Akármilyen felnit/gumit rakok a kocsira,ráz az eleje,olyan 100-as tempónál már elég durván jár a kormány a kezemben....eddig azt hittem,szálszakadt valamelyik gumi,vagy a felniben van valamennyi,de centírozás,új gumi felrakása után is ugyan úgy ráz...lassú tempónál,(30-40km/h) csak kóvályog szép lassan a kormány,felette meg ráz,mint állat....

Ma rendesen megrugdostam a jobb elejét,és olyan,mintha kottyanna a kerék,előre-hátra van egy kis játéka,és olyankor koppanást lehet hallani.Meg mikor álló helytzetben tekerem a kormányt,(tudom nem illik...:-) ),akkor is koppan egyet az eleje....

Tehát a gumikat,felnit kizártam,féktárcsa még nincs annyira elvékonyodva,hogy behullámosodjon/rezonáljon,szilentek nem rég lettek cserélve...

Ami maradt még: kerékcsapágy,aminek nincs hangja,toronycsapágy,ami lehet hogy már nem mai darab,féltengely,aminek van egy kicsi játékja,ha megrángatom...lengéscsillapítók nemrég lettek cserélve...stb...

Előre is köszönöm a hozzáértő,szakszerű válaszokat...:-)

Szeretném vinni futómű állításra,az új gumik miatt,dehát így?!

Kormányösszekötő gömbfej? Ha fel van emelve az autó eleje az adott oldalon, megfogod a kereket kétoldalt és próbálod mozgtani jobbra-balra akkor érezni lehet a holtjátékot, vagy akár szemmel is látni a kottyanást ha kopott a gömbcsukló. A stabrúd bekötést aláfeszítve lehet nézni hogy mozdul-e ugyanúgy a talpast is, de én a kormányösszekötőre tippelek.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.