Rendben, elfogadom az álláspontotokat, és meg is értem. Ha az otthoni barkács szakkör kétes eredményével viszi végül mégiscsak szakemberhez az ember az autót, az sokkal rosszabb, mintha érintetlenül hagyja, és a szaki az eredeti hibát veheti szemügyre.
Gépészmérnökként nekem nem a diesel vezérlési szögeinek elvével, vagy a mérőóra használatával akadt gondom, hanem hogy a vezérműkerék a vezérműtengelyre az adott motornál milyen módon pozícionálható össze (mivel kúpos kiképzésű a tengely, nincs jel vagy stift)
Na mindegy végül is megoldódott a kérdés, azért az archivum kedvéért leírom a metódust:
A Haynes manual gyári célszerszámot ír a beállítás eszközeként, amit utánozni lehet otthoni körülmények között.
A mérés lényege:
- az 1 henger szívószelepén kell a mérést végezni
(szemből nézve a bal oldali az 1. henger, tehát balról a 2. szelep az 1. henger szívószelepe)
- szelepfedél levesz, a szelepház felső síkjára "megfelelően előkészített mérőlécet fektetni"
mérőléc előkészítés:
Egy laposvas közepére lyukat fúrtam, amibe a mérőóra rögzíthető.
A léc két végén lyukat fúrtam a szelepház csavarhelyek helyén, így fixen rögzíthető. A mérőóra a vezérműtengely vonalába került. A szélső furatok mellé 10mm-re jobbra (lyukközepek közt 10mm) még 2 furat került, ez az eltolt mérés pozíciójához kell.
Tehát az így elkészült kis szerkezetet felfogatom a szelepházra az 1. henger szívószelepénél - mérőóra ilyenkor a vezérműtengely középvonalában van.
Ilyenkor a bütyök alapkörére támaszkodó mérőóra talp (a talp 5-7mm lapos talp, nem gömbölyű!) állapotban nullázom a mérőórát.
- most a második pár mérőléc furathelyre eltolva rögzítem a szerkezetem.
Ugye ilyenkor 10mm-re eltolva a bütyök csúcsa felé tolódott a korábban alapkörön nullázott mérőórám talpa.
Most mindent jelre állítok (főtengelynél, vezérműkerék, adagolókerék), és a vezérműtengelyt a 3-4 henger szelepei közt lévő kiképzéssel elforgatva a mérőórán 0.55 +-0.05mm bütyök magasságot beállítok (alapkörhöz képest).
A vezérműtengely finom elforgatásához is lehet akár egy csavarmenetes célszerszámot gyártani...
A beállított állapotban minden fixre húzva 75Nm a vezérműkerék csavaron, majd +60fok -ot ráhúzni
Az adagoló beállítására típustól függően (Bosch, CAV Lucas) megvannak a megfelelő mérőhely kiképzések az adagolón.
Az adagoló kerék 3 csavarjának fellazításával elfogatható a kerék a tengelyen, finoman beállítható.
Szóval a lényeg, minden jónak tűnik, jól indul, van nyomaték. Tegnap "zöldkártyás ismerősnél" még mértünk egyet, és megnyugtató az eredmény.
Tehát ahogy korábban írták már: megfelelő háttérismeretekkel, gondossággal, odafigyeléssel végzett munkának meglesz az eredménye...