Guest gorbi Elküldve Augusztus25, 2010 Megoszt Elküldve Augusztus25, 2010 Hasonló művelet vár rám is a jövő hétvégén mindkét oldalon féltengely csukló csere miatt, ez után újra vinni kell futóműállításra? Csak azért gondolom, mivel a kormányösszekötőt is le kell venni a rugóstagról... F.csukló cseréjekor a kúpos kialakítások miatt minden tökéletesen ugyan oda is fog visszakerülni ahol volt. Kizárólag emiatt nem kell elvinned futóműállításra. Link to comment Megosztás: More sharing options...
pebe Elküldve Augusztus25, 2010 Megoszt Elküldve Augusztus25, 2010 F.csukló cseréjekor a kúpos kialakítások miatt minden tökéletesen ugyan oda is fog visszakerülni ahol volt. Kizárólag emiatt nem kell elvinned futóműállításra. Végre egy jó hír. Egy hónapja volt futóműállításon, nem örültem volna, ha ismét ki kellett volna adnom 5ezret erre. Azért gondolom lesznek még meglepetések a felújítás során, mert elég sok minden be van tervezve. Csak azt kellene még kiderítenem (a szétbontás előtt), hogy milyen fogszámú csuklót vegyek... Link to comment Megosztás: More sharing options...
Norbi91 Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Sziasztok kedves fórumozók! Lassan fél éve, hogy vettem egy F Astra-t (1994-es, 1,4 L, C14NZ), mellyel az utóbbi hónapokban adódott egy kis problémám. Problémám, hogy gyakorta nem tudom berakni sebességbe. Az előremeneti fokozatokba nem tudom "berakni", mert akad; a hátrameneti fokozatba pedig azért nem, mert recsegő hangot ad. Mint írtam, gyakorta elő fordul, tehát nem mindig. A jelenség főként akkor jelentkezik nálam, amikor: - a motor még hideg, - meleg motornál, álló helyzetben 10-ből kb. 7-szer, - illetve az utóbbi pár hétben álló motornál is! Az autóban 99 687 km van, a szerkezet nem tudom mikor volt, ha egyáltalán volt cserélve. A váltóolajat én magam cseréltem le kb. 4 hónapja, jó minőségű, szintetikus olajra. Kaptam olyan tanácsot is, hogy állítsak a tengelykapcsoló-huzalon, de igazából ez szinte semmit nem változtatott a helyzeten. Az autó produkál még olyat, hogy magas fordulatszámnál, álló helyzetben, hirtelen felengedem a kuplungot üresben, egy nagyon picit megmozdul az autó, mintha hintáztatná valaki. Nos, a kérdésem a következő lenne: hol lehet benne a hiba, és mit érdemes ilyen helyzetben kicserélni? Én a kuplungszerkezet cseréjét fontolgattam. Mi a véleményetek? Előre is köszönöm, kellemes napot, jó munkát! Norbi Link to comment Megosztás: More sharing options...
FPepe Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Sziasztok kedves fórumozók! Lassan fél éve, hogy vettem egy F Astra-t (1994-es, 1,4 L, C14NZ), mellyel az utóbbi hónapokban adódott egy kis problémám. Problémám, hogy gyakorta nem tudom berakni sebességbe. Az előremeneti fokozatokba nem tudom "berakni", mert akad; a hátrameneti fokozatba pedig azért nem, mert recsegő hangot ad. Mint írtam, gyakorta elő fordul, tehát nem mindig. A jelenség főként akkor jelentkezik nálam, amikor: - a motor még hideg, - meleg motornál, álló helyzetben 10-ből kb. 7-szer, - illetve az utóbbi pár hétben álló motornál is! Az autóban 99 687 km van, a szerkezet nem tudom mikor volt, ha egyáltalán volt cserélve. A váltóolajat én magam cseréltem le kb. 4 hónapja, jó minőségű, szintetikus olajra. Kaptam olyan tanácsot is, hogy állítsak a tengelykapcsoló-huzalon, de igazából ez szinte semmit nem változtatott a helyzeten. Az autó produkál még olyat, hogy magas fordulatszámnál, álló helyzetben, hirtelen felengedem a kuplungot üresben, egy nagyon picit megmozdul az autó, mintha hintáztatná valaki. Nos, a kérdésem a következő lenne: hol lehet benne a hiba, és mit érdemes ilyen helyzetben kicserélni? Én a kuplungszerkezet cseréjét fontolgattam. Mi a véleményetek? Előre is köszönöm, kellemes napot, jó munkát! Norbi Hi! A váltórudazat milyen állapotban van? Valamelyik sebességbe berakva mennyire lötyög a váltókar? Lehet csak azt kéne felújítani, ill. pontosan beállítani a pozícióját, de leírásod alapján lehet a kuplung is hibás. Mindenesetre a váltórudazat felújítása olcsóbb. Hátramenetbe a legtöbb autót nem ugyanolyan könnyű berakni, mint a többi fokozatba, segíthet a dupla kuplungolás. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Tiv. Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Sziasztok kedves fórumozók! Lassan fél éve, hogy vettem egy F Astra-t (1994-es, 1,4 L, C14NZ),............................ Norbi Üdv. Ugye te sem hiszed el hogy egy 16 éves autóban nincs 100 ezer km.? ^_^ Erősen gyanús a kuplung. De a gyík-ban megtalálod a váltórudazat helyes beállítását is. Lehet hogy az segít. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Guest gorbi Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Sziasztok kedves fórumozók! Lassan fél éve, hogy vettem egy F Astra-t (1994-es, 1,4 L, C14NZ), mellyel az utóbbi hónapokban adódott egy kis problémám. Problémám, hogy gyakorta nem tudom berakni sebességbe. Az előremeneti fokozatokba nem tudom "berakni", mert akad; a hátrameneti fokozatba pedig azért nem, mert recsegő hangot ad. Mint írtam, gyakorta elő fordul, tehát nem mindig. A jelenség főként akkor jelentkezik nálam, amikor: - a motor még hideg, - meleg motornál, álló helyzetben 10-ből kb. 7-szer, - illetve az utóbbi pár hétben álló motornál is! Az autóban 99 687 km van, a szerkezet nem tudom mikor volt, ha egyáltalán volt cserélve. A váltóolajat én magam cseréltem le kb. 4 hónapja, jó minőségű, szintetikus olajra. Kaptam olyan tanácsot is, hogy állítsak a tengelykapcsoló-huzalon, de igazából ez szinte semmit nem változtatott a helyzeten. Az autó produkál még olyat, hogy magas fordulatszámnál, álló helyzetben, hirtelen felengedem a kuplungot üresben, egy nagyon picit megmozdul az autó, mintha hintáztatná valaki. Nos, a kérdésem a következő lenne: hol lehet benne a hiba, és mit érdemes ilyen helyzetben kicserélni? Én a kuplungszerkezet cseréjét fontolgattam. Mi a véleményetek? Előre is köszönöm, kellemes napot, jó munkát! Norbi Szia! Jó dolog a szintetikus hajtóműolaj, de sajnos ez nem ebbe az autóba való. A gyári olaja ásványi, SAE 80W-90 viszkozitású és API GL4 teljesítményszintű. Ebben az esetben nem érvényes az, hogy a "jobb" olaj jobb az autónak, mert nem olyan körülmények közé tervezték, más technikai feltételek között használva pedig nem teljesítenek jól. A hibát illetően én azon a véleményen vagyok, mint FPepe. Link to comment Megosztás: More sharing options...
wzsolt_1.6_16V Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Lassan fél éve, hogy vettem egy F Astra-t (1994-es, 1,4 L, C14NZ), mellyel az utóbbi hónapokban adódott egy kis problémám. Problémám, hogy gyakorta nem tudom berakni sebességbe. Az előremeneti fokozatokba nem tudom "berakni", mert akad; a hátrameneti fokozatba pedig azért nem, mert recsegő hangot ad. Mint írtam, gyakorta elő fordul, tehát nem mindig. A jelenség főként akkor jelentkezik nálam, amikor: - a motor még hideg, - meleg motornál, álló helyzetben 10-ből kb. 7-szer, - illetve az utóbbi pár hétben álló motornál is! Elsőre úgy hangzik mintha nem emelne ki a kuplung rendesen, de lehet egy rudazat állítás sem ártana. A váltóolajat én magam cseréltem le kb. 4 hónapja, jó minőségű, szintetikus olajra. A gyári a legjobb. Többen próbálkoztak már más olajjal még ha azonos teljesítményszintű is volt mindíg a gyári volt a legjobb választás. Kaptam olyan tanácsot is, hogy állítsak a tengelykapcsoló-huzalon, de igazából ez szinte semmit nem változtatott a helyzeten. Az autó produkál még olyat, hogy magas fordulatszámnál, álló helyzetben, hirtelen felengedem a kuplungot üresben, egy nagyon picit megmozdul az autó, mintha hintáztatná valaki. Én tovább állítanék a bowdenen. Még az is lehet hogy kezdi megadni magát, mert olyankor szokott rohamosan nyúlni majd végül elszakad. A nagykönyv szerint érdemes beállítani a pedálutat. A megmozdulás meg teljesen normális. A váltó belső surlódásai is átvihetnek egy kevés nyomatékot ami épp egy ilyen gyenge lökésben is jelentkezhet, különösen amikor még hideg az olaj a váltóban. Szóval bowden és váltórudazat. Ha ezek nem segítenek csak akkor gondolkodj kuplungcserében vagy na adj' Isten váltóhibában. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Wikktor Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Hello Mindenki! Tudom, hogy valami hasonló lehet a problémám, mint az éppen előttem szólónak, azonban kiegészíteném ezekket még annyival, hogy nekem hátramenetben nincs gond, nem recseg és előrementenél is az 1-es és 2-es és 5-ös rosszalkodik(bár az 5. annyira nem mint első 2). 1, 2- vel levő gond főleg bal kanyarban érzékelhető, pl. kereszteződéseknél kanyarodás közben 1-ből 2-be váltás szinte lehetetlen, amig hideg. ez 10-15 km-nyi távot jelent városban. nem tudom, hogy ez számít-e valamit. előre is kösz Link to comment Megosztás: More sharing options...
donpepe Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Jó estét! Olvasom itt a fentieket. Lehet hülye kérdés de váltóolajat hol/hogy lehet cserélni:S Link to comment Megosztás: More sharing options...
Guest gorbi Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Jó estét! Olvasom itt a fentieket. Lehet hülye kérdés de váltóolajat hol/hogy lehet cserélni:S Leengedéshez alul meg kell bontani a váltót, felül a szuszogónál, vagy oldalt (bal oldali féltengely kihajtás mellett hátra fele) a "szintellenőrző" csavarnál pedig betöltöd lehetőleg a gyári olajat. Cső és tölcsér kelleni fog. Nem tudom milyen váltód van, de esélyes, hogy 1,6L a feltöltési mennyisége. Link to comment Megosztás: More sharing options...
zotya975 Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Jó estét! Olvasom itt a fentieket. Lehet hülye kérdés de váltóolajat hol/hogy lehet cserélni:S Leeresztőnyílás: Feltöltőnyílás: Szintelenörző, a nyílás alatt 2 centivel legyen a szint: Csakis GM-olaj az ajánlott! Link to comment Megosztás: More sharing options...
donpepe Elküldve Szeptember1, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember1, 2010 Leeresztőnyílás: http://kep.psharing.com/419607.jpg Feltöltőnyílás: http://kep.psharing.com/419608.jpg Szintelenörző, a nyílás alatt 2 centivel legyen a szint: http://kep.psharing.com/419609.jpg Csakis GM-olaj az ajánlott! köszöntem az infokat: Még a végén tiszta autószerelőt faragtok belőlem:) már leengedni lehet nem kell az enyémet mivel váltonál nagoyn folyik valami, tiszta ratyi minden körülötte. (második kép) habár a váltóval még semmi gyanusat nem vettem észre... Link to comment Megosztás: More sharing options...
wzsolt_1.6_16V Elküldve Szeptember2, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember2, 2010 JA és még egy fontos dolog! Amig nem ellenőriztétek a rudazat állapotát: váltónál stift, váltókarnál gumi alkatrészek stb. Csak ha szépen kotyogásmentesen mozog a rudazat akkor lehet normálisan beállítani. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Guest gorbi Elküldve Szeptember2, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember2, 2010 Hello Mindenki! Tudom, hogy valami hasonló lehet a problémám, mint az éppen előttem szólónak, azonban kiegészíteném ezekket még annyival, hogy nekem hátramenetben nincs gond, nem recseg és előrementenél is az 1-es és 2-es és 5-ös rosszalkodik(bár az 5. annyira nem mint első 2). 1, 2- vel levő gond főleg bal kanyarban érzékelhető, pl. kereszteződéseknél kanyarodás közben 1-ből 2-be váltás szinte lehetetlen, amig hideg. ez 10-15 km-nyi távot jelent városban. nem tudom, hogy ez számít-e valamit. előre is kösz A motor és váltótartó bakok milyen állapotban vannak? A többi meg már elhangzott itt ezen az oldalon. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Nono88 Elküldve Szeptember3, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember3, 2010 Sziasztok.....Már egy jópár hónapja hallok kattanásokat, kottyanásokat az első futómű felöl eddig féltengelyre gyanakodtam vagy a féltengely csatlakozására a váltóba ahol a végén ott van a borda. Csak akkor kottyan 1-et ha előre indulok utána ha megállok és előre fele indulok megint akkor nem kottyan de ha tolatásnál indulok akkor megint vagyha erősebbet fékezek menetközbe majd megint amikor gáztadok....tehát olyan mint ha ki lenne lazulva(kopva) valami. ma egy kicsit vizsgálgattam! Aláraktam az emelőt és a bal első kereket megemeltem és elkeztem ide oda mozgatni és igencsak furcsa hangokat ad ki magából. Üresben nem olyan hangos de sebességbe rakva nagyon lehet hallani ahogy a fogaskerekek mozognak egymáson....Ez inkább a Difi-ből jön.Itt van egy videó amit telóval csináltam... a hang a lényeg Videó Link to comment Megosztás: More sharing options...
m_petya Elküldve Szeptember3, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember3, 2010 Sziasztok.....Már egy jópár hónapja hallok kattanásokat, kottyanásokat az első futómű felöl eddig féltengelyre gyanakodtam vagy a féltengely csatlakozására a váltóba ahol a végén ott van a borda. Csak akkor kottyan 1-et ha előre indulok utána ha megállok és előre fele indulok megint akkor nem kottyan de ha tolatásnál indulok akkor megint vagyha erősebbet fékezek menetközbe majd megint amikor gáztadok....tehát olyan mint ha ki lenne lazulva(kopva) valami. ma egy kicsit vizsgálgattam! Aláraktam az emelőt és a bal első kereket megemeltem és elkeztem ide oda mozgatni és igencsak furcsa hangokat ad ki magából. Üresben nem olyan hangos de sebességbe rakva nagyon lehet hallani ahogy a fogaskerekek mozognak egymáson....Ez inkább a Difi-ből jön.Itt van egy videó amit telóval csináltam... a hang a lényeg Videó Ez olyan mintha "lógna" a difid. Enyém is csattanik ha hirtelen rálépek a gázra, vagy amikor még hideg akkor ha hirtelen nyomom be a kuplungot. Piszkálja már az én fantáziámat is hogy mit lehetne vele kezdeni, de szerintem vagy support csere vagy nemtom ^_^ Link to comment Megosztás: More sharing options...
Nono88 Elküldve Szeptember4, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember4, 2010 Ez olyan mintha "lógna" a difid. Enyém is csattanik ha hirtelen rálépek a gázra, vagy amikor még hideg akkor ha hirtelen nyomom be a kuplungot. Piszkálja már az én fantáziámat is hogy mit lehetne vele kezdeni, de szerintem vagy support csere vagy nemtom ^_^ A váltó aljához ahol a difi van oda van 1 zsír új gyári tömítésem :D úgyhogy kitekerem azt a 10db csavart ami fogja és megnézem hogy mi a gáz és ha a difiben van a hiba és frankón lehet látni hogy mi akkor megkérdezem kiváncsiságból hogy mi fill forint egy olyan akármi az Opel szalonba mert szerdán megyek oda be 1-2 dologért ami rendeltem.... aztán majd írok a fejleményekről. :D Addigis a legjobbakat! ------------------------------------------------------------- OPEL Astra Sedan "95" - X16XEL - 1.6 - V16 -- 101L Link to comment Megosztás: More sharing options...
Guest gorbi Elküldve Szeptember4, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember4, 2010 A váltó aljához ahol a difi van oda van 1 zsír új gyári tömítésem ^_^ úgyhogy kitekerem azt a 10db csavart ami fogja és megnézem hogy mi a gáz és ha a difiben van a hiba és frankón lehet látni hogy mi akkor megkérdezem kiváncsiságból hogy mi fill forint egy olyan akármi az Opel szalonba mert szerdán megyek oda be 1-2 dologért ami rendeltem.... aztán majd írok a fejleményekről. :D Addigis a legjobbakat! ------------------------------------------------------------- OPEL Astra Sedan "95" - X16XEL - 1.6 - V16 -- 101L A váltón belül, szinte mindegy hogy milyen javítást végzel/végeztetsz, az biztosan brutálisan többe fog kerülni, mint egy jó állapotú használt váltó, amire még valamennyi garit is adnak. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Nono88 Elküldve Szeptember4, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember4, 2010 A váltón belül, szinte mindegy hogy milyen javítást végzel/végeztetsz, az biztosan brutálisan többe fog kerülni, mint egy jó állapotú használt váltó, amire még valamennyi garit is adnak. Attól függ mi ment tönkre...Javítható csere nélkül vagy új alkatrész...ha alaktrész akkor drága lessz-e vagy sem....mert ha nem éri meg új alkatrészt venni akkor persze hogy utána nézek hol lehet használtat szerezni. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Nono88 Elküldve Szeptember12, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember12, 2010 Hali! Mai nap megejtettem a difi fedél leszedését és a difi vizsgálgatását! Mindennel van holtjáték nem éppen hangya######nyi...a Keréktől a féltengelyig majd a váltófogaskerekeig majd a Difi fő fogaskerékig majd a bolygókerekekig. ------------------------------------------------------------------------------------------------- Készítettem pár képet, ez jó lessz másoknak is akik még nem szedték le a fedelet de le akarják <_< A váltó alja (Differencialmű fedél) 10db csavar M8-as menettel - 11-es kulcs való neki Csavar kitekerés Elsőnek megindítottam mind a 10db csavart majd az elöttem lévő 7 csavart tekertem ki teljessen. A maradék hátsó 3 csavart felénél tovább tekertem ki de nem teljessen. Ekkor már nekem elkezdett lassacskán szivárogni az olaj a tömítésnél Ez után kalapácsal megkocogtattam mindenhol 1 kicsit és csavarhúzóval elkezdtem szétfeszíteni. Alátartottam egy 5Literes deszt.vizes falakont aminek a tetejét levágtam és ebbe csorgattam bele az olajat. (A tömítés miatt kicsit oda van tapadva) Olaj le-eresztés01 Olaj le-eresztés02 Olaj le-eresztés03 Amikor úgy láttam hogy nem akar tovább csorogni kicsiavartam a maradék 3 csavart és óvatosan leemeltem és megpróbáltam nem magamra borítani a fedél aljában lévő olajat (Sikerült is :( ) Fedél leszedés Fedél leszedés2 Fedél leszedés3 Fedél leszedés4 Íme a Difi Difi Difi2 Difi3 Difi4 A régi és új Gyári (GM) tömítés közötti külömbség :wacko: Tömítés Tömítés2 Megtísztított Difi fedél és az új tömítés. A képeken a tömítés gyárilag is ebbe a helyzetbe voltak Így is lett visszarakva Fedél és tömítés Fedél és tömítés2 Fedél és tömítés3 Fedél és tömítés4 Fedél és tömítés5 Fedél és tömítés6 Fedél és tömítés7 Fedél és tömítés8 Fedél és tömítés9 Fedél és tömítés10 Fedél és tömítés11 Fedél és tömítés12 Visszaszerelésnél a csavarok meghúzási nyomatéka: Lemezkivitel 30Nm Könnyűfém kivitel 18Nm (Nekem könnyűfém kivitel van és 20Nm-el húztam meg) Nyomaték beállítás Visszaszerelt állapotban Szebb mint újkorában ;) Látható a tömítés Ezután a (motortérben) váltókulisszáról levettem a fehér műanyag kupakot Kupak Kupak2 Kupak3 Majd fogtam 1 kicsi tölcsért és egy műanyag csövet és a kettőt össze szigetelőztem. A cső másik végét pedíg beletuszkoltam oda ahová az olajat kell beönteni. Kb 1,5L-t töltöttem be (Nem néztem meg a szint ellenőrző csavarnál a szintet mert annyit töltöttem bele mint amennyi kifolyott belőle) Olaj beöntés Olaj beöntés2 Olaj beöntés3 Olaj beöntés4 A régi és az új olaj közötti különbség Különbség Link to comment Megosztás: More sharing options...
astrásgyerek Elküldve Szeptember16, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember16, 2010 A C18NZ kuplungtárcsája jó az X17DTL-be? <_< Kapnék egyet ingyen (zsír új, már eladták az autót, így nem kell haveréknak, így nekemadják ha kell) és akkor ki is cserélnénk, ha megfelelő lenne! Nem igazán tudom, hogy mit kellene nézzek rajta, mi a megkülönböztető jellegzetessége a dízelnek, és a benzinesnek! :wacko: Így néz ki mint ez! Link to comment Megosztás: More sharing options...
Skorpijo Elküldve Szeptember16, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember16, 2010 A C18NZ kuplungtárcsája jó az X17DTL-be? <_< Kapnék egyet ingyen (zsír új, már eladták az autót, így nem kell haveréknak, így nekemadják ha kell) és akkor ki is cserélnénk, ha megfelelő lenne! Nem igazán tudom, hogy mit kellene nézzek rajta, mi a megkülönböztető jellegzetessége a dízelnek, és a benzinesnek! :wacko: Nemhiszem, 200/14, 215/24 asszem Link to comment Megosztás: More sharing options...
FPepe Elküldve Szeptember16, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember16, 2010 Nemhiszem, 200/14, 215/24 asszem Biztos, hogy nem ugyanolyan (EPC szerint). Link to comment Megosztás: More sharing options...
wzsolt_1.6_16V Elküldve Szeptember17, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember17, 2010 A C18NZ kuplungtárcsája jó az X17DTL-be? <_< Kapnék egyet ingyen (zsír új, már eladták az autót, így nem kell haveréknak, így nekemadják ha kell) és akkor ki is cserélnénk, ha megfelelő lenne! Nem igazán tudom, hogy mit kellene nézzek rajta, mi a megkülönböztető jellegzetessége a dízelnek, és a benzinesnek! :wacko: Így néz ki mint ez! Biztos más a dízelé hiszen ott nagyobb nyomatékok vannak (meg kisebb fordulat) Link to comment Megosztás: More sharing options...
astrásgyerek Elküldve Szeptember18, 2010 Megoszt Elküldve Szeptember18, 2010 Biztos más a dízelé hiszen ott nagyobb nyomatékok vannak (meg kisebb fordulat) Biztos, hogy nem ugyanolyan (EPC szerint). Köszi! Én is sejtettem, bár azért még reménykedtem... <_< Link to comment Megosztás: More sharing options...
Recommended Posts