Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Gépkocsik motorolajfogyasztása


Recommended Posts

ezt találtam itt: http://www.llac.hu/hirlevel/doc14.html

Az új motor is fogyaszt olajat?

Sokan úgy vélik, egy új motor egyáltalán nem fogyaszt olajat. Valójában itt is kell olajfogyasztásról beszélnünk. Az olajfogyasztás mértéke ugyanis négy tényezõtõl függ:

1.) a motor tömítettsége (nem az elfolyásról van itt szó, hanem a dugattyúgyûrûk-hengerfal-dugattyú hármasának, valamint a szelepvezetõk és szelepszárak közötti tömítettség mértékérõl)

2.) a teljesítmény-kihasználtság foka (egy motor teljesítményének 40%-os átlagos kihasználtságától a 100%-os kihasználtság felé haladva az olajfogyasztás mértéke cseppet sem arányosan: exponenciálisan nõ)

3.) a termikus üzemi körülmények (alacsony sebességi fokozatban - amikor a menetszél hûtõ hatása alig, vagy egyáltalán nem érvényesül - a motorban lévõ kenõanyag túlmelegedhet és ez magasabb párolgási veszteséget jelent.)

4.) a motorolaj és adalékai kipárolgási vesztesége (az ACEA vizsgálatok nem véletlenül rögzítik és ellenõrzik ennek mértékét a NOACK teszt alapján)

Az autósok többsége a fenti négy körülmény mérlegelése helyett persze azonnal a kenõanyag "számlájára" írja az olajfogyasztást. A jármûgyártók a mûszaki adatokban nem is az 1000 km-re vetített olajfogyasztást, mint inkább az elfogyasztott üzemanyag mennyiségéhez viszonyított kenõanyag-veszteséget hangsúlyozzák. A legtöbb motortípusnál nem jelent rendellenességet az 1000 km-enként elfogyasztott 0,4...0,8 liter kenõanyagmennyiség. A márkaszervízek az ez alatti olajfogyasztású motorok garanciális megbontását visszautasítják - az autós nem kis meglepetésére.

Igazuk van persze azon autós társainknak, akik azt mondják: az õ új jármûvük motorolaj-szintje egyáltalán nem változik két olajcsere közt. Õk azok, akik zömmel rövid távú forgalomban használják autójukat, így a "hidegindítási üzemmódban" a hengerfalon kicsapódó üzemanyag-hányadot a dugattyúgyûrûk "ledolgozzák" az olajtérbe, ahonnan az azért nem tud elpárologni, mert az autó szinte soha nem közlekedik olyan hosszú úton, hogy ez lehetséges lenne. Az elfogyasztott olaj mennyiségét így "pótolja" az oldott üzemanyag, ami a kenõképesség szempontjából igen hátrányos. Rövid távon használt autónknak tervezzünk be idõnként egy-egy családi kirándulást, amikor egy hosszabb menet - 50...200 km - alatt elpárologtathatja ezt a veszélyes mellékterméket. Viszont ne lepõdjünk meg azon, hogy a hosszabb úton számottevõen csökkenhet az olajszint a motorban. Ez is mutatja a fentebb leírt "öntisztulási" folyamatot.

És még egy jó tanács: soha ne járassuk hosszab ideig álló helyzetben a motort (15...20 percet meghaladóan), mert a kenõanyag hûtésérõl ez esetben nem tud a menetszél gondoskodni és az veszélyesen túlmelegedhet.

Link to comment
Megosztás:

Beraktam újra, hogy ne legyenek benne ezek a hülye ékezet-beszúrások.

Az új motor is fogyaszt olajat?

Sokan úgy vélik, egy új motor egyáltalán nem fogyaszt olajat. Valójában itt is kell olajfogyasztásról beszélnünk. Az olajfogyasztás mértéke ugyanis négy tényezőtől függ:

1.) a motor tömítettsége (nem az elfolyásról van itt szó, hanem a dugattyúgyűrűk-hengerfal-dugattyú hármasának, valamint a szelepvezetők és szelepszárak közötti tömítettség mértékéről)

2.) a teljesítmény-kihasználtság foka (egy motor teljesítményének 40%-os átlagos kihasználtságától a 100%-os kihasználtság felé haladva az olajfogyasztás mértéke cseppet sem arányosan: exponenciálisan nő)

3.) a termikus üzemi körülmények (alacsony sebességi fokozatban - amikor a menetszél hűtőhatása alig, vagy egyáltalán nem érvényesül - a motorban lévő kenőanyag túlmelegedhet és ez magasabb párolgási veszteséget jelent.)

4.) a motorolaj és adalékai kipárolgási vesztesége (az ACEA vizsgálatok nem véletlenül rögzítik és ellenőrzik ennek mértékét a NOACK teszt alapján)

Az autósok többsége a fenti négy körülmény mérlegelése helyett persze azonnal a kenőanyag \"számlájára\" írja az olajfogyasztást. A járműgyártók a műszaki adatokban nem is az 1000 km-re vetített olajfogyasztást, mint inkább az elfogyasztott üzemanyag mennyiségéhez viszonyított kenőanyag-veszteséget hangsúlyozzák. A legtöbb motortípusnál nem jelent rendellenességet az 1000 km-enként elfogyasztott 0,4...0,8 liter kenőanyagmennyiség. A márkaszervízek az ez alatti olajfogyasztású motorok garanciális megbontását visszautasítják - az autós nem kis meglepetésére.

Igazuk van persze azon autós társainknak, akik azt mondják: az ő új járművük motorolaj-szintje egyáltalán nem változik két olajcsere közt. Ők azok, akik zömmel rövid távú forgalomban használják autójukat, így a \"hidegindítási üzemmódban\" a hengerfalon kicsapódó üzemanyag-hányadot a dugattyúgyűrűk \"ledolgozzák\" az olajtérbe, ahonnan az azért nem tud elpárologni, mert az autó szinte soha nem közlekedik olyan hosszú úton, hogy ez lehetséges lenne. Az elfogyasztott olaj mennyiségét így \"pótolja\" az oldott üzemanyag, ami a kenőképesség szempontjából igen hátrányos. Rövid távon használt autónknak tervezzünk be időnként egy-egy családi kirándulást, amikor egy hosszabb menet - 50...200 km - alatt elpárologtathatja ezt a veszélyes mellékterméket. Viszont ne lepődjünk meg azon, hogy a hosszabb úton számottevően csökkenhet az olajszint a motorban. Ez is mutatja a fentebb leírt \"öntisztulási\" folyamatot.

És még egy jó tanács: soha ne járassuk hosszab ideig álló helyzetben a motort (15...20 percet meghaladóan), mert a kenőanyag hűtéséről ez esetben nem tud a menetszél gondoskodni és az veszélyesen túlmelegedhet.

Én meg kicsit csökkentettem a betűméretet. Gepard

Link to comment
Megosztás:

Én azt mondom, hogy csodák nincsenek. Idejében kell olajat és szűrőt cserélni, és nem szabad átlagon alulit belerakni. A kopást amúgy sem nem lehet megállítani, de egy 150 ezernek látszó, de valójában 350 ezret futott motoron nem fog semmilyen adalék segíteni.

Link to comment
Megosztás:

Én azt mondom, hogy csodák nincsenek. Idejében kell olajat és szűrőt cserélni, és nem szabad átlagon alulit belerakni. A kopást amúgy sem nem lehet megállítani, de egy 150 ezernek látszó, de valójában 350 ezret futott motoron nem fog semmilyen adalék segíteni.
:supz: :supz: :supz:
Link to comment
Megosztás:

  • 3 months later...
Nem találtam igazán a kérdésemhez vágó topikot, az egyéb csevegésben meg nem kaptam választ, úgyhogy megpróbálom itt is.

Szóval van olyan motorolajszűrő, amiben van visszacsapószelep, ami megakadályozza, hogy visszafolyjon az olaj a teknőbe?

Én akárhány olajszűrőt levettem (opel is) olajcsere alkalmával, mindíg maradt a szűrőben olaj, és nem kevés.

Link to comment
Megosztás:

Azt nem írtam le, hogy miért érdekel a dolog.

Hamarosan olajcserém lesz, és olyan szűrő kellene (ha van olyan), ami megakadályozza azt, hogy a leállított motornál az olaj visszafolyjon a szűrőtől feljebb eső szakaszról. Gondolom a mostaniban nincs ilyen, mert indítás után 1-2mp-ig világít az olajnyomás figyelmeztető izzó. Tudom, ez lehet azért is, mert már nem az igazi az olajszivattyúm, de az egy kicsit költségesebb alakítás lenne. Előbb próbálkoznék ezzel.

Link to comment
Megosztás:

  • 1 month later...

Forrás: TIS

Mérjék meg az olajfogyasztást

A belső égésű motor olajfogyasztása alatt az az olajmennyiség értendő, ami az égési folyamat során elhasználódik. Semmi esetre sem szabad egyenlőségjelet tenni az olajfogyasztás és az olajvesztés közé, amely az olajteknő, hengerfej fedél, stb. tömítetlensége miatt lép fel.

A motorolaj feladata:

1. hogy az egymáson csúszó felületeket olajfilmmel egymástól elválassza, azaz a száraz súrlódást megakadályozza

2. hogy a súrlódás során keletkezett hőt elvezesse

3. hogy az égésmaradványokat levezesse

Ezen feladatok bizonyos olajfogyasztással járnak, azaz a belső égésű motor továbbfejlesztése során sokszor hangoztatott elvárás, hogy a motor ne fogyasszon olajat, tökéletesen téves.

Az olajfogyasztásra azonban bizonyos mértékig hatással vannak az üzemeltetési körülmények, a vezetési stílus és a gyártási tűrések.

Ha az olajszint az olajszintmérő pálcán a "MIN" jelzés alá csökkent, feltétlenül olaj utántöltésére van szükség.

Másrészt viszont ügyelni kell arra, hogy az olajszint ne lépje túl az olajszintmérő pálca "MAX" jelölését, mert ennek túlzott olajfogyasztás a következménye.

Mivel az olajfogyasztás technikailag meghatározott, a megállapításból, hogy a motor nem fogyaszt olajat, a speciális üzemeltetési körülmények okozta olajhígulásra lehet következtetni.

A gyakori hidegstart, túl hideg motorral való menet, stb. következménye, hogy az olajteknőbe visszaáramló olaj magasabb forráspontú üzemanyag-részeket és kondenzátumokat hoz magával, és ezek "hígítják" az olajat, ami ahhoz a téves feltételezésre enged következtetni, hogy a motor nem fogyaszt olajat.

Az ilyen módon felhígult olaj kenőképessége csökken, és ez az előírt olajcsere intervallumok nem betartása esetén motorkárokhoz vezethet.

Az olajhígulás legfőbb oka a túlnyomórészt városi forgalomban való közlekedés és az alacsony fordulatszámon járatott hideg motor.

Mivel az olajfogyasztás csak néhány ezer kilométer menetteljesítmény után stabilizálódik, az olajfogyasztási mérések csak kb. 7500 km menettáv után szolgának valós eredményekkel.

A fogyasztás mérése előtt meg kell győződni arról, hogy a motor tömítetlenségek miatt nem veszít olajat.

Az olajszintmérő pálca csak ellenőrző funkciót lát el, és nem lehet mérésre használni. A motornak alapvetően 5 perce állnia kell, mielőtt végre lehet hajtani az olajszint ellenőrzését. Amennyiben motorolajcsere után a maximális motorolaj-betöltés nem egyezne meg az olajszintmérő pálca maximum szintjének jelölésével, úgy ennek oka a gyártási tűrésekben keresendő.

Link to comment
Megosztás:

  • 3 months later...

Valamennyire "kokszolódik" az olaj, ez természetes, de azért tudni kéne hogy ez milyen hamar

és milyen mértékben következik be.

Milyen márka és típus az olaj?

Egyébként az Astra topikon belül van egy elég forgalmas olajos topic, javaslom folytassuk ott. :blink:

Link to comment
Megosztás:

  • 1 year later...

Sziasztok!

Itt még vagyok de a Kadettklub fórumon szoktam irkálni ha időm engedi. Mivel a kérdés amit szeretnék feltenni nem kimondottan csak Kadettos probléma ezért írom ide is.

A gond a következő:

Van egy 1.6-os diesel D-Kadettem. Mostanáig szerény anyagi körülményeim miatt Lidl-ben kapható 15W40-es olajjal ment minden gond és probléma nélkül, az olajszűrőket és egyéb szűrőket meg tudtam venni Bosch-ban vagy Mann-ban. Miután egy kicsit kezdtben rendbejönni anyagag, gondoltam kipróbálok valami jobbat, olvasgattam olvasgattam a témában de nem tudtam dűlőre jutni, mert mindenki mást mondott. Vettem hát Shell Helix-et (pirosat), ami a felirat szerint az öreg motorokhoz való. Ezzel előjött egy sor probléma, elkezdte enni az olajat és rendszeresen kerepelt a motor, indítás után, menet közben, néha megszűnt aztán előjött, gázfröccsre megint elmúlt a kerepelés aztán megint lehetett hallani. Szerencsére nem sokat jártam így vele, az utam a lakatoshoz vitt amit már régóta terveztem. Gondoltam most itt az ideje egy másik olajcserének. De ez úttal mit tegyek bele? Alaposabban beleolvastam a témába és Valvoline Diesel 15W40-et szeretnék ami direkt hagyományos turbó nélküli szívódízel motorokhoz javasolt.

Az autó egyébként 430000 km-t futott, szervízkönyve szerint eddig lényegesebb fődarab csere nélkül.

Mit gondoltok?

Link to comment
Megosztás:

Egyáltalán nem ismerem ezt a márkát, csak hallottam róla ezt-azt. Mennyivel jobb, mint egy Valvoline 15W40-es szívódízelbe szánt olaja? Vagy ugyanilyen drágább kategória más olaja? Nem értek hozzá, sorry a hülye kérdésért :)

Inkább ebben a topikban legyena folytatás. :D

Amúgy 10w40 szinten igencsak sokaknak bevált, na de tényleg ott folyt.köv. ill. tedd fel ott is a kérdést. :D

Link to comment
Megosztás:

  • 6 months later...
Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.