Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Gumi, felni kérdések


GABBE

Recommended Posts

téliből a virsli a jó, nem a hordó. nem véletlen használnak pl a GSIsek 15ös helyett 14es felniket télen(persze váltóméret gumivel). józan paraszti ésszel belátható fizika. okosok legalábbis ezt mondják.

Elfogadom, de a miértjére vagyok kíváncsi. :lol:

Link to comment
Megosztás:

téliből a virsli a jó, nem a hordó. nem véletlen használnak pl a GSIsek 15ös helyett 14es felniket télen(persze váltóméret gumivel). józan paraszti ésszel belátható fizika. okosok legalábbis ezt mondják.

Hát nem tudom..!

Én azért maradok inkább a mostani gumimnál. Meg ugye a korcsolyákon sem véletlenül használnak vékonyka éleket a jobb csúszás érdekében. A nagyobb felület meg jobban kell, hogy tapadjon, ha tél van ha nyár!

Télen is lehet száraz az aszfalt... akkor meg miért jó ha virsli gumit teszünk fel?

Link to comment
Megosztás:

Hát nem tudom..!

Én azért maradok inkább a mostani gumimnál. Meg ugye a korcsolyákon sem véletlenül használnak vékonyka éleket a jobb csúszás érdekében. A nagyobb felület meg jobban kell, hogy tapadjon, ha tél van ha nyár!

Télen is lehet száraz az aszfalt... akkor meg miért jó ha virsli gumit teszünk fel?

majd jön bazs azt jól megmondja. de az emberek fele szerintem ide se néz hétfőig, mert az volt kiirva, hogy akkor lesz kész leghamarabb a fórum.

amúgy meg: kisebb felületre tehénkedik rá ugyanaz a súly-> nagyobb erővel nyomódik a talajhoz a kocsi -> pl hóban jobban megtapad.

de ha nem jó az okoskodás, akkor majd kijavitanak.

Link to comment
Megosztás:

Hát nem tudom..!

Én azért maradok inkább a mostani gumimnál. Meg ugye a korcsolyákon sem véletlenül használnak vékonyka éleket a jobb csúszás érdekében. A nagyobb felület meg jobban kell, hogy tapadjon, ha tél van ha nyár!

Télen is lehet száraz az aszfalt... akkor meg miért jó ha virsli gumit teszünk fel?

Én rágódtam rajta és lehet a lágyabb jó tapadású gumi nagyobb gördülési ellenállást ad, így nő a fogyasztás, nagyobb a futómű igénybevétele, persze ez csak gondolat.

Link to comment
Megosztás:

Én rágódtam rajta és lehet a lágyabb jó tapadású gumi nagyobb gördülési ellenállást ad, így nő a fogyasztás, nagyobb a futómű igénybevétele, persze ez csak gondolat.

Szerintem meg a gumi mintázata, és az alacsony hőmérsékleten való viselkedése a mérvadó!

Egy téli gumi ettől TÉLI! Az okosok szerint 5 fok alatt nagyon megváltozik a nyári gumi tapadási képessége.

Én tavaly használtam először igazán jó minőségű téli gumit (Pirelli). Mondhatom nagyon meggyőző, aki nem próbálta még az ilyet annak nem sok fogalma van a különbségről! Korábban nekem se volt.. azaz nem gondoltam volna! :lol:

Továbbra is azt mondom, hogy először, a gumi minőségével, és azzal az egyszerű ténnyel foglalkozzunk, hogy téli gumi legyen a kosinkon! Aztán lehet a mérettel is. Szerintem amely méret jó nyáron a normál hétköznapi használatot feltételezve, az jó kell hogy legyen télen is! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Szerintem meg a gumi mintázata, és az alacsony hőmérsékleten való viselkedése a mérvadó!

Egy téli gumi ettől TÉLI! Az okosok szerint 5 fok alatt nagyon megváltozik a nyári gumi tapadási képessége.

Én tavaly használtam először igazán jó minőségű téli gumit (Pirelli). Mondhatom nagyon meggyőző, aki nem próbálta még az ilyet annak nem sok fogalma van a különbségről! Korábban nekem se volt.. azaz nem gondoltam volna! :lol:

Elhiszem neked és ezért is szeretnék téligumit, de hol mennyiért a kérdés! itt mint mondtam csak rendelésre és jó kis felárral. Az OPEL akció szuper, de nem tudnak időpontot mondani a szállításra. Én úgy szeretek ilyen értékű dolgot vásárolni, hogy látom megveszem és ki is próbálom.

Link to comment
Megosztás:

Én itt Kecskeméten a Béres Gumi KFT -nél vettem a nyári gumijaimat! Ha gondolod jövőhét elején ráérdeklődök náluk az árakra! Jó???

Anno tavasszal a 4 db Fulda Carat Attiro 50rugó volt szereléssel együtt akciósan!

Most nem tudom téliben mit és mennyiért árulnak.... ha elég olcsó, talán értelme lenne eddig elgurulni nem? :lol: :lol:

Link to comment
Megosztás:

Én itt Kecskeméten a Béres Gumi KFT -nél vettem a nyári gumijaimat! Ha gondolod jövőhét elején ráérdeklődök náluk az árakra! Jó???

Anno tavasszal a 4 db Fulda Carat Attiro 50rugó volt szereléssel együtt akciósan!

Most nem tudom téliben mit és mennyiért árulnak.... ha elég olcsó, talán értelme lenne eddig elgurulni nem? :lol: :lol:

Persze, főleg ha összekötöm egy szokásos hazalátogatással, mivel kiskunfélegyházi vagyok.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok !

Leendő H Astra tulajdonosként szeretnék tanácsot kérni.

Astra H 1,6 Caravan gépem 205/55/16 nyári gumikkal jön ki,

téli gumiként 195/65/15 sikerült beszereznem állítólag ez a váltója.

A problémám az, hogy a gyári előírt felni 6,5JX15 35ET az én már megvásárolt felnim pedig a G-s Astrákéval azonos 6X15 ET49. Jelenthet -e ez problémát, vagy OK az eltérés.

Előre is köszönöm a segítséget.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok !

Leendő H Astra tulajdonosként szeretnék tanácsot kérni.

Astra H 1,6 Caravan gépem 205/55/16 nyári gumikkal jön ki,

téli gumiként 195/65/15 sikerült beszereznem állítólag ez a váltója.

A problémám az, hogy a gyári előírt felni 6,5JX15 35ET az én már megvásárolt felnim pedig a G-s Astrákéval azonos 6X15 ET49. Jelenthet -e ez problémát, vagy OK az eltérés.

Előre is köszönöm a segítséget.

Hát nem vagyok nagy szakértő, de az eltérő ET szám eltérő nyomtávot is jelent, ami ha kisebb az egyértelműen szar ha nagyobb akkor az autó stabilabb, de a futóművet gyilkolja...

Link to comment
Megosztás:

mivel szűkebb a felni, ezért a középvonala is máshol van, az ET-t attól kell számolni

a valós ET a két esetben lényegében ugyanaz

használd egészséggel

Köszönöm, kicsit megnyugodtam. A paraszti eszemmel én is így számoltam.

Köszi a gyors választ.

Link to comment
Megosztás:

Hát nem vagyok nagy szakértő, de az eltérő ET szám eltérő nyomtávot is jelent, ami ha kisebb az egyértelműen szar ha nagyobb akkor az autó stabilabb, de a futóművet gyilkolja...

Fordítva.... kisebb ET-nél van szélesebb nyomtáv, ami hazateheti a futóművet. Nagyobb ET esetén a felni ill. a gumi középvonala beljebb kerül.

mivel szűkebb a felni, ezért a középvonala is máshol van, az ET-t attól kell számolni

a valós ET a két esetben lényegében ugyanaz

használd egészséggel

A felninek a középvonala mindig ugyanott van - középen - ezáltal a forgó tömeg középpontját a futómű bázisához képest csak az ET-szám határozza meg. A felni ill. gumi szélessége a beférést vagy nem beférést befolyásolja.

CHAPI! Mivel a kisebb felnid középvonala 14mm-el beljebb van és a gumid 10mm-el valamint a felnid is 0,5 collal keskenyebb, a felnid ill. a gumid külső pereme kb.20 mm-el lesz beljebb, a belső fele viszont csak 10mm-el.

Link to comment
Megosztás:

Na ma megtörtént a gumicsere. 195/60R15-ös KLEBER-t kaptam. A választás inkább abból jött, hogy tesco és így a cég jóvoltából adott ennikék jegy is fogyott. Mondjuk készpénzért nem itt kell gumit venni.

A sors fintora a tegnap este volt: téligumik utaznak a csomagtartó ill. hátsó üléseknél, gazda próbálja Pécs-Paks között úton tartani autóját. Iszonyú volt. Pécs után pördültem egyszer balra ellen majd vissza utána megfogtam. Elkövettem azt a hibát, hogy bíztam az ABS-ben és mertem egy kis kormány mozdulattal kitérni a marhára közledő előttem álló seggéből. Nem tudom téli gumival ez a manőver mennyire egyserűbb, de egy darabig ABS ide vagy oda a régi recept szerint: vagy fékezek vagy kormányzok ill. ha az eleje kitör kis gáz.

Bevallom imádkoztam. :lol:

Na a tegnapi élmények miatt elfelejtettem.

Nem akarom télre visszatenni a dísztárcsákat, viszont így az első kerék csavarokon nincs kupak. Ilyet lehet venni? mert így ez fura és a só sem kéne oda. Ja a hátsó is úgy néz ki, mintha hiányozna valami onnan.

Link to comment
Megosztás:

OK! :lol: Értem!, de hiába veszek párszázforintos valamit, az nem takarja, mint ahogyan a gyári ráfekszik. Kupakot nem lehet venni?

szerintem nem lehet oda kupakot tenni. de nem is kell. a csapágy meg a féltengelycsukló egy zárt egység, ettől nem megy tönkre....

én feltettem a 100 forintos "turbó" disztárcsát, mert azért annyi szar nem megy oda, mint amikor nincs...

szép vele az autó :lol:

Link to comment
Megosztás:

szerintem nem lehet oda kupakot tenni. de nem is kell. a csapágy meg a féltengelycsukló egy zárt egység, ettől nem megy tönkre....

én feltettem a 100 forintos "turbó" disztárcsát, mert azért annyi szar nem megy oda, mint amikor nincs...

szép vele az autó :lol:

Ha tényleg nincs jobb nézek egy "hipermarketes csodát" , végül is jobb mint a semmi és esztétikusabb, mint így. :lol:

Link to comment
Megosztás:

szerintem nem lehet oda kupakot tenni. de nem is kell. a csapágy meg a féltengelycsukló egy zárt egység, ettől nem megy tönkre....

én feltettem a 100 forintos "turbó" disztárcsát, mert azért annyi szar nem megy oda, mint amikor nincs...

szép vele az autó :lol:

Sziasztok!

Ezt a problémát én úgy oldottam meg, hogy a bontóban addig keresgéltem míg megtaláltam a megfelelő méretű kupakot. Láss csodát a Lada Samara porvédő kupakja megegyező méretű az Opelével. Kemény 100ft-ért adták ide darabját. Engem zavart, hogy egy tél alatt belepte a rozsda a féltengelycsonk anyáját. A porvédőbe raktam zsírt és amikor a téligumikat /lemezfelni/ fölrakom akkor fölrakom a porvédőket is. A porvédőn van egy fém karika ezt levettem mert így lehet normálisan a helyére illeszteni. :lol:

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Ezt a problémát én úgy oldottam meg, hogy a bontóban addig keresgéltem míg megtaláltam a megfelelő méretű kupakot. Láss csodát a Lada Samara porvédő kupakja megegyező méretű az Opelével. Kemény 100ft-ért adták ide darabját. Engem zavart, hogy egy tél alatt belepte a rozsda a féltengelycsonk anyáját. A porvédőbe raktam zsírt és amikor a téligumikat /lemezfelni/ fölrakom akkor fölrakom a porvédőket is. A porvédőn van egy fém karika ezt levettem mert így lehet normálisan a helyére illeszteni. :lol:

Én is így gondoltam, hogy valami azért takarja, köszi! Már azon gondolkodtam, hogy rendszeresen fújom grafitos v. hasonló spray-vel, mert mi van ha összerohad a tengellyel ill. a rögzítőszeggel. Amit most láttamm is visszataszító volt 1 éves autónál.Így sem lesz szép, de legalább praktikus lehet(és szükség esetén bontható). Már csak a beszerzés gond, de indulok egy bontóba.

Link to comment
Megosztás:

Hali!Hát most kicsit elkeveredtem.Nekem a gyári nyári kerék 195/60 R15-ös.Kaptam hozzá akcióban Kléber 195/65 R15-ös téli gumit.Végül is akkor jó ez az autóra?

Nem vagyok szakértő, de ha jól számolom ez kb. 1 cm-rel nagyobb átmérő. Ha erős kanyarban billenéskor nem ér bele sehová jó, de a km/h mutató óra biztosan csalni fog, kb 8%-ot. Kevesebbet mutat. Ezen programozással segíteni lehet, de inkább az előbbire kell nagyobb figyelmet fordítani. Szerintem nincs annyira kihegyezve, hogy gondot okozzon, de ne rallizz vele.

Link to comment
Megosztás:

Hali!Hát most kicsit elkeveredtem.Nekem a gyári nyári kerék 195/60 R15-ös.Kaptam hozzá akcióban Kléber 195/65 R15-ös téli gumit.Végül is akkor jó ez az autóra?

A 195/65 R15 nem megfelelő méret az autódra. Amellett, hogy a kilóméterórád csalni fog megváltozik az autó menetstabilitása is. A megfelelő méret vagy az ami megegyezik a nyári méretével (195/60 R15) de ha jobbat akarsz akkor 185/65 R15.

Ezt a cikket a totalcaron olvastam:

Az indokok, amelyek a lemezfelni és a lehetőség szerint keskenyebb és ballonosabb abroncsok téli használata mellett szólnak a következők:

- a könnyűfémfelnik nagyon rideggé és így sérülékennyé válnak alacsony hőmérsékleten;

- az alufelnik vékony küllős, nyitottabb mintázatába könnyen berakódik a hó, amely a centrírozást tönkreteszi, és menet közbeni rázkódást okoz;

- a sós latyak nagyobb kárt tehet a köfémfelnikben, mint a lemeztárcsákban;

- a peresebb gumik fokozottan ki vannak téve a hó alatt megbúvó kátyúk támadásainak, míg a ballonosabb abroncsok kevésbé sérülékenyek;

- a keskenyebb abroncsok az autó adott tömegét kisebb felületen támasztják fel, így nagyobb tapadással bírhatnak csúszós, téli körülmények között;

- a keskenyebb gumival jóval könnyebb haladni nagyobb hóban is.

Mindez persze csak abban az esetben igaz, ha van megfelelo keskenyebb váltómérete a gyári méretnek.

Link to comment
Megosztás:

De miért nem jó a gyári dísztárcsa? Én mindig is így jártam és járok mindegyik autómmal és soha semmi bajuk nem volt. Ezek legalább nem esnek le soha.

Nem vagyok szakértő, de ha jól számolom ez kb. 1 cm-rel nagyobb átmérő. Ha erős kanyarban billenéskor nem ér bele sehová jó, de a km/h mutató óra biztosan csalni fog, kb 8%-ot. Kevesebbet mutat. Ezen programozással segíteni lehet, de inkább az előbbire kell nagyobb figyelmet fordítani. Szerintem nincs annyira kihegyezve, hogy gondot okozzon, de ne rallizz vele.

Ezt kicsit elszámoltad...

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference

195/60-15 117mm 308mm 615mm 1932mm 518 0.0%

195/65-15 127mm 317mm 634mm 1993mm 502 3.2%

S szerintem simán felrakható, kicsit ballonosabb. De közel sem biztos, hogy látszik vagy valójában is így lesz. Nagyon változóak a valós gumiméretek gyártótól és típustól függően. Van rá személyes tapasztalatom. :lol:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.