Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Gumi, felni kérdések


GABBE

Recommended Posts

Ilyen felnikkel/gumikkal vettük az autót, de a G Astrára erősnek érzem a paraméterei alapján. A futóművet mennyire viselné meg?

Dezent 4x100 ET38 , 7Jx16H2

https://www.vannehaku.fi/site_media/pictures/large/55242_0.jpg

https://kepkuldes.com/images/1eea67e396c075d4070552e9c70b93ec.jpg

https://kepkuldes.com/images/8dded99764a259d03645ddacabce4106.jpg

Módosítva : gedikart
Link to comment
Megosztás:

  • 1 month later...

Az előző oldalon lett tárgyalva, hogy a gumisom mit tett a felnijeimmel. Újból a lényeges rész: Porfestve lettek a felnik. Túl vastag lett a festés, emiatt a kerékagyakra középen nem mentek fel. A gumis megcsiszolni nem akarta, hiába mondtam. A kerékcsavarokat légkulccsal felváltva húzta be, miközben a felni ide-oda kacsázva ment fel a "helyére". Rossz volt nézni, de gondoltam az idős, tapasztalt szakember tudja mit csinál (mint kiderült tévedtem, sőt tönkretett egy kerékagyban egy menetet is). A levétel nagykalapáccsal (puhafán keresztül) történt, az előző oldalon leírtam.

A felniket most sikerült megmosnom és megvizsgálnom. A kerékagyak közepén lévő körben a kerékagy féloldalasan tolta le a festés egy részét, miközben a helyükre lettek erőltetve a felnik. A kör több felninél szabálytalan, eldeformálódott alakúnak tűnik (tolómérő nem volt nálam, de számomra egyértelműen látszik). A festés sérüléseivel látszólag nem függ össze a körtől való eltérés alakja. Ha valóban alakváltozást szenvedett a középső rész, akkor kidobhatom a felniket? A gumis a közepénél illesztve centíroz, tehát elvileg ez már pontosan nem illeszthető és centírozható. Az autónál a kerékcsavarokra illeszkedik a felni vagy a középső részre?

Egy másik gumistól több dolgot is megtudtam a porfestéssel kapcsolatban (emiatt én is mindenkit lebeszélnék róla):
- A porfestés nem felnire való, nem bírja a hőmérsékletváltozást, sérülékeny, rövid életű. Valóban: a kétrétegű festésen (talán 3000km-t használat után) már van néhány lemezig érő sérülés. A dísztárcsa felőli peremek úgy néznek ki (a dísztárcsa "dörzsölésétől"?), mintha homokkal csiszolták volna fel. A külső felületen a V alakban kimaradt a festés, ott rozsdásodás van.
- Ha nem egyenletesen van a belső rész fújva (márpedig kézzel elég nehéz) súlyhibát okozhat, amelyen a centírozás sem segít.
- A középső rész lecsiszolálsához nincs gépük, mivel ott teszik fel a felnit a gépre (kiinduló pont). Ha az nem pontos, pontosan centírozni sem tudnak.
- A vastag festékréteg miatt a felni nem illeszkedik pontosan síkban az agyra. Az illeszkedő részeken látszik, hogy szétnyomta a pofestést, a körkörösen nézve egyáltalán nem egyenletesesen. A kerekek le is lazulhatnak. Ezt le tudják célgéppel csiszolni, de ahhoz a középső résznek pontosan kellene illeszkedni, ami már nem áll fenn. A lecsiszolás után ott rozsdásodna a felni.
- A vastag festékréteg miatt nagyobb a felni átmérője. Ez a guminak egyáltalán nem jó.

+ A saját gondolatom: A felni kemencében történő kezelése (a porfestés egy fázisa) hőkezelésnek számít, megváltozhathatja az acél tulajdonságait...

A vastaggal kiemelt kérdésekben szeretném a segítségetek kérni. Az autó gyári felnijei voltak. Felejtsem el vagy még menthető egy homokszórással és szakszerű újrafestéssel?

Ha felejtős, lehet még jó állapotú (nem görgőzött, eredeti gyári festésű) lemezfelniket találni? Újonnan egy vagyonba kerülnek.

Módosítva : freddy_
Link to comment
Megosztás:

11 órája, freddy_ írta:

Az autónál a kerékcsavarokra illeszkedik a felni vagy a középső részre?

 

Középre, ezért szoktak tehermentesítő gyűrűt beszerelni, ha nagyobb a felni átmérő mint a felfekvő felületé. A kerékcsavaroknál ha van osztókör különbség ( 4X100-4X98) azt át lehet hidalni mozgókúpos csavarral, de a felni közepének passzolnia kell. 

Link to comment
Megosztás:

10 órája, zotya975 írta:

Középre, ezért szoktak tehermentesítő gyűrűt beszerelni, ha nagyobb a felni átmérő mint a felfekvő felületé. A kerékcsavaroknál ha van osztókör különbség ( 4X100-4X98) azt át lehet hidalni mozgókúpos csavarral, de a felni közepének passzolnia kell. 

Köszönöm. Az eldeformálódott középső rész javítható vagy felejtsem el a négy megnyúzott felnit?

A kerékcserénél feltűnt, hogy a másik felnigarnitúránál (gyári, de nem új) az agyaknál nagyon laza az lleszkedés. A felnin a nyílás nagyobb, mint az agy illeszkedő része. Majdnem teljesen betekert kerékcsavarokkal is volt bőven volt oldalirányú játéka, a kerékcsavarok "pozicionálták be". Ekkora játék normális vagy az agyakban is kárt tehetett a felnik ráerőltetése?

Módosítva : freddy_
Link to comment
Megosztás:

23 perce, freddy_ írta:

Köszönöm. Az eldeformálódott középső rész javítható vagy felejtsem el a négy megnyúzott felnit?

A kerékcserénél feltűnt, hogy a másik felnigarnitúránál (gyári, de nem új) az agyaknál nagyon laza az lleszkedés. A felnin a nyílás nagyobb, mint az agy illeszkedő része. Majdnem teljesen betekert kerékcsavarokkal is volt bőven volt oldalirányú játéka, a kerékcsavarok "pozicionálták be". Ekkora játék normális vagy az agyakban is kárt tehetett a felnik ráerőltetése?

Sztem túlaggódod. Tedd fel a kereket, ha ráz vagy üt menet közben akkor eldobós, ha nem akkor nyugodtan használd.

Link to comment
Megosztás:

21 órája, tgabika76 írta:

Sztem túlaggódod. Tedd fel a kereket, ha ráz vagy üt menet közben akkor eldobós, ha nem akkor nyugodtan használd.

Egy másik (használtan vásárolt, jó állapotú) felnigarnitúra van rajta hibátlan állapotú, újszerű gumikkal. 130-tól felfelé ráz. Egyszer már volt ilyen, akkor mégegyszer centírozta a gumis (a gépét "pontosabb" módba állítva), amelytől javarészt megszűnt a rázás, de tökéletes nem lett.

A másik lehetőség, hogy agyak tengely része a felni középső kör alakú kivágásához illeszkedő felületén a vastagon festett felnik ráerőszakolása miatt sérült, a felni középpontja nem pontosan a kerék tengelyére esik, ezért ráz. Azért kérdeztem és még mindig kérdezem, hogy a felnik agyra illesztésénél az előző hozzászólásomban említett mértékű holtjáték normális-e. Valahogyan ki kell derítenem, hogy az agyakban keletkezett-e kár. Most cseréltem először kerekeket, amikor már megvolt a baj. Ezért fogalmam sincs.

Módosítva : freddy_
Link to comment
Megosztás:

59 perce, freddy_ írta:

Egy másik (használtan vásárolt, jó állapotú) felnigarnitúra van rajta hibátlan állapotú, újszerű gumikkal. 130-tól felfelé ráz. Egyszer már volt ilyen, akkor mégegyszer centírozta a gumis (a gépét "pontosabb" módba állítva), amelytől javarészt megszűnt a rázás, de tökéletes nem lett.

A másik lehetőség, hogy agyak tengely része a felni középső kör alakú kivágásához illeszkedő felületén a vastagon festett felnik ráerőszakolása miatt sérült, a felni középpontja nem pontosan a kerék tengelyére esik, ezért ráz. Azért kérdeztem és még mindig kérdezem, hogy a felnik agyra illesztésénél az előző hozzászólásomban említett mértékű holtjáték normális-e. Valahogyan ki kell derítenem, hogy az agyakban keletkezett-e kár. Most cseréltem először kerekeket, amikor már megvolt a baj. Ezért fogalmam sincs.

Az a baj hogy a kereket nem a helyén centrírozzák , így azt senki nem fogja tudni neked megmondani még a gumis sem, hogy az a kerék amit ő a gépen tökéletesen kiegyensúlyozott, az autón menet közben az említett sérülés miatt ráz-e vagy esetleg más miatt. Mert ugye rázás lehet még más hiba miatt is. 

Link to comment
Megosztás:

31 perce, zotya975 írta:

Az a baj hogy a kereket nem a helyén centrírozzák , így azt senki nem fogja tudni neked megmondani még a gumis sem, hogy az a kerék amit ő a gépen tökéletesen kiegyensúlyozott, az autón menet közben az említett sérülés miatt ráz-e vagy esetleg más miatt. Mert ugye rázás lehet még más hiba miatt is. 

Ennek a problémának az áthidalására van a referenciapont, a felni közepe, amelynek szerinted is passzolnia kell. A gumisok által használt gépek univerzálisak, arra fel tudják központosan tenni méretbeli eltérések esetén is (kivéve ha a felni közepe asszimetrikus egyenletlen festés vagy alakváltozás miatt). Ha a kerékagyaim tengelyei alakváltozást szenvedtek vagy anyag kopott le róluk (ezutóbbira nagyobb az esély) a közel sem szakszerűen történt, túl vastagon festett felnik ráerőltetése miatt, akkor a központos felfogás semmilyen felnivel nem fog teljesülni.

Két hozzászólással feljebb írtam, hogy nálam a felni közepének az oldalirányú holtjátéka miatt a kerékcsavarok "központosították" a felnit. Ha valaki éppen felrak egy kereket, akkor felrakásnál láthatja, hogy van-e holtjátéka és mekkora. Ha esetleg meg tudná írni valaki, hogy a sajátján mekkora a holtjáték oldalirányban, sokat segíthetne.

Link to comment
Megosztás:

17 perce, freddy_ írta:

Ennek a problémának az áthidalására van a referenciapont, a felni közepe, amelynek szerinted is passzolnia kell. A gumisok által használt gépek univerzálisak, arra fel tudják központosan tenni méretbeli eltérések esetén is (kivéve ha a felni közepe asszimetrikus egyenletlen festés vagy alakváltozás miatt). Ha a kerékagyaim tengelyei alakváltozást szenvedtek vagy anyag kopott le róluk (ezutóbbira nagyobb az esély) a közel sem szakszerűen történt, túl vastagon festett felnik ráerőltetése miatt, akkor a központos felfogás semmilyen felnivel nem fog teljesülni.

Két hozzászólással feljebb írtam, hogy nálam a felni közepének az oldalirányú holtjátéka miatt a kerékcsavarok "központosították" a felnit. Ha valaki éppen felrak egy kereket, akkor felrakásnál láthatja, hogy van-e holtjátéka és mekkora. Ha esetleg meg tudná írni valaki, hogy a sajátján mekkora a holtjáték oldalirányban, sokat segíthetne.

Mi az az oldalirányú holtjáték? Nekem csavarok nélkül is passzosan megáll a felniközépen a helyén a gyári GM felni, max csak egy újjal kell a helyén tartanom ameddig kézzel betekerem a csavarokat... 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

16 perce, Janó32 írta:

Mi az az oldalirányú holtjáték? Nekem csavarok nélkül is passzosan megáll a felniközépen a helyén a gyári GM felni, max csak egy újjal kell a helyén tartanom ameddig kézzel betekerem a csavarokat... 

 

8 perce, kingblue írta:

A felninek pontosan holtjáték nélkül kell a kerékagyra illeszkednie.Ha holtjáték van akkor a felni rossz.

Köszönöm. Az eredetivel teljesen megegyező, szép állapotú GM felnik (az egyik pótkerék lehetett, hibátlan festéssel). Megnézetem valakivel vagy rápróbálok másik felnit vagy a pótkereket. Szinte 100%, hogy az agyakat is megnyúzta a barom gumis, azért van a holtjáték.

Link to comment
Megosztás:

5 perce, freddy_ írta:

 

Köszönöm. Az eredetivel teljesen megegyező, szép állapotú GM felnik (az egyik pótkerék lehetett, hibátlan festéssel). Megnézetem valakivel vagy rápróbálok másik felnit vagy a pótkereket. Szinte 100%, hogy az agyakat is megnyúzta a barom gumis, azért van a holtjáték.

Valószinű.Normál esetben passzosan kell felmennie holtjáték nélkül.Van hogy a kerékagy picit rozsdás aztán meg kell csiszolni meg zsírral megkenni hogy rámenjen a felni.

Módosítva : kingblue
  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

8 órája, freddy_ írta:

Ennek a problémának az áthidalására van a referenciapont, a felni közepe, amelynek szerinted is passzolnia kell. A gumisok által használt gépek univerzálisak, arra fel tudják központosan tenni méretbeli eltérések esetén is (kivéve ha a felni közepe asszimetrikus egyenletlen festés vagy alakváltozás miatt). Ha a kerékagyaim tengelyei alakváltozást szenvedtek vagy anyag kopott le róluk (ezutóbbira nagyobb az esély) a közel sem szakszerűen történt, túl vastagon festett felnik ráerőltetése miatt, akkor a központos felfogás semmilyen felnivel nem fog teljesülni.

Két hozzászólással feljebb írtam, hogy nálam a felni közepének az oldalirányú holtjátéka miatt a kerékcsavarok "központosították" a felnit. Ha valaki éppen felrak egy kereket, akkor felrakásnál láthatja, hogy van-e holtjátéka és mekkora. Ha esetleg meg tudná írni valaki, hogy a sajátján mekkora a holtjáték oldalirányban, sokat segíthetne.

Nekem semennyi, felrakom a felnit igazából egy picit rá is szorul az agyra, csak annyira hogy amig a kerékcsavarokkal babrálok nem kell fogni, mert nem esik le. 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

  • 3 months later...

Peremsérülést felniknél javítanak vajon vagy egyáltalán foglalkoznak ilyesmivel? A téli szettnek szánt Astra H felnikből kettőt elnyírtak a gumik mert angol tulaj kevés levegővel járt velük és kb 2 hét alatt teljesen le is engednek. Kezdhetek vadászni jobb állapotúakra? Már persze ha találok ilyeneket. 9e0f4017fdf9292aeeff36577dddaf94.jpg

Módosítva : AstryG
Link to comment
Megosztás:

20 órája, AstryG írta:

Peremsérülést felniknél javítanak vajon vagy egyáltalán foglalkoznak ilyesmivel? A téli szettnek szánt Astra H felnikből kettőt elnyírtak a gumik mert angol tulaj kevés levegővel járt velük és kb 2 hét alatt teljesen le is engednek. Kezdhetek vadászni jobb állapotúakra? Már persze ha találok ilyeneket. 

Javítanak persze, csak kérdés hogy megéri-e. Kell keresni a közelben egy ezzel foglalkozó céget, elviszed, megmutatod, megmondják hogy szerintük érdemes-e vele foglalkozni. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

20 órája, zotya975 írta:

Javítanak persze, csak kérdés hogy megéri-e. Kell keresni a közelben egy ezzel foglalkozó céget, elviszed, megmutatod, megmondják hogy szerintük érdemes-e vele foglalkozni. 

Igen épp ezt mondta a gumis is nem biztos, hogy megéri. Akkor megpróbálok keresni pótlásra belőle. Ha meg nem lesz akkor vissza mennek az acélok. Sajnálom mert így már lett volna 4 új téli is az autóhoz. Köszönöm!

Link to comment
Megosztás:

57 perce, AstryG írta:

Igen épp ezt mondta a gumis is nem biztos, hogy megéri. Akkor megpróbálok keresni pótlásra belőle. Ha meg nem lesz akkor vissza mennek az acélok. Sajnálom mert így már lett volna 4 új téli is az autóhoz. Köszönöm!

Igazából ne a gumist kérdezd, mert ő honnan tudná hacsak nem foglalkozik felniket. Ezzel foglalkozó cégnél viszont biztos megmondják megéri-e foglalkozni vele. 

Link to comment
Megosztás:

On 2019. 12. 11. at 16:38, zotya975 írta:

Igazából ne a gumist kérdezd, mert ő honnan tudná hacsak nem foglalkozik felniket. Ezzel foglalkozó cégnél viszont biztos megmondják megéri-e foglalkozni vele. 

A gumist csak azért mondtam mert mikor ránézett rögtön mondta is mennyire rossz állapotban van a pereme, megpasztázza és talán jó lesz, de ugye így sem lett. Javításra meg annyit mondott, hogy ezen a részen elég körölményes javítani a felnit. Én meg nem is gondolom, hogy lenne a környéken aki egyáltalán foglalkozna ilyen javítással vagy megtudná mondani, hogy érdemes e. Maguk a kerekek se kerültek sokba, 10/db. Részben ezért is szívtam meg velük, mert saját hülyeségemet sem tagadom, hogy megbízható helyről kellett volna vennem garanciával számlával. :(

Link to comment
Megosztás:

2 órája, AstryG írta:

A gumist csak azért mondtam mert mikor ránézett rögtön mondta is mennyire rossz állapotban van a pereme, megpasztázza és talán jó lesz, de ugye így sem lett. Javításra meg annyit mondott, hogy ezen a részen elég körölményes javítani a felnit. Én meg nem is gondolom, hogy lenne a környéken aki egyáltalán foglalkozna ilyen javítással vagy megtudná mondani, hogy érdemes e. Maguk a kerekek se kerültek sokba, 10/db. Részben ezért is szívtam meg velük, mert saját hülyeségemet sem tagadom, hogy megbízható helyről kellett volna vennem garanciával számlával. :(

Ha anyaghiány van akkor hegesztéssel tudják pótolni, de szerintem látniuk kell hogy árat tudjanak mondani, és csak akkor tudod eldönteni hogy megéri-e. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

6 órája, zotya975 írta:

Ha anyaghiány van akkor hegesztéssel tudják pótolni, de szerintem látniuk kell hogy árat tudjanak mondani, és csak akkor tudod eldönteni hogy megéri-e. 

Akkor meglátjuk, legközelebb Debrecen ahol felni javító műhelyt kereshetek.

Link to comment
Megosztás:

  • 4 months later...

Találkoztatok már olyan GM (gyári, nem utángyártott) acélfelnivel, ami 6x15 4x100 ET49-es, viszont nem körben végig van lyuggatva a szellőzője? Én eddig csak Meriván láttam ilyet, viszont annak más az ET-je (ha jól rémlik 43-as). Miért gyártanának másfélét is, vagy a középfurat mérete lehet más?

Közben kiderült, Opel Combo felnije, de sajna a festés minősége miatt nem vettem meg. (Sikerült viszont szép G Astra felinket szereznem).

 

2260267_1_b.jpg

Módosítva : gedikart
Link to comment
Megosztás:

  • 4 weeks later...

Sziasztok!

Érdeklődni szeretnék hogy nincs valakinek 4 db acél vagy alufelni garnitúra eladó. 15" 4x100. Astra G karaván kellene. Ha van kérlek írjátok meg nekem! Köszönöm.

Még az lenne a kérdésem hogy néztem felniket itt a link:

https://www.jofogas.hu/vi/102397541.htm

Ez a másik:

https://www.jofogas.hu/vi/102725451.htm

Mind a két felni jó Astra G Caravan kocsira?

Válaszokat és segítségét előre köszönöm!

Módosítva : Lóránd0607
Link to comment
Megosztás:

  • 11 months later...

Felkerültek az új nyárigumik nemrég, és 120-130 km/h felett érzem a kormányon (leginkább alul), hogy beremeg a kormány, és olyan 140 km/h-nál, nem fekszik úgy az úton a kocsi, ahogy előtte (mintha túl könnyű lenne a szervó - gondolom a rázkódás miatt). Gumisnál rakattam fel 195/60 R15 88V Vredestein Ultrac, szelepcserével, nyomatékkulccsal húzta meg a csavarokat. Van külön nyári illetve téli szetthez felnim (gyári Opel), és a legnagyobb súly, ami felkerült, az 25 grammos. A szezonok során (korábbi guminál) soha nem kellett centíroztatni a felniket, nem volt ilyen problémám. Szerintetek gumi probléma lehet? Hamarosan lesz fékcsere, és akkor át tudom rakatni a kerekeket (csak a belső oldal jelzett a gumin) hogy változik-e. A gumiszerviz vidéki, tehát nem tudok csak odaugrani, majd csak a fékcsere után. Illetve kérdés, hogy akkor 4 kereket leszedni, ránézni a gépen mutat-e valamit, vagy gumi lehet a problémás valamilyen szinten.

Módosítva : gedikart
Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.