Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Recommended Posts

Az elképzelés konkrétan egy önállóan kidolgozott TDK munka volna

Senkinek nem tűnik fel, hogy egyetemre jár és minden bizonnyal erről tanul? ;)

Igazából hajótervezés - építés lenne a szakterületem ;) De valamivel le kell foglalni magam...

Szépen lassan válaszolgatok majd a többi kommentre. Csak még annyit, hogy nem kitűzött TDK munka, hanem ha elkészül akkor nyújtanám be annak...

Link to comment
Megosztás:

Hát sok sikert, örülünk az ilyen lelkes újoncoknak ;)

De azért kicsit szkeptikus vagyok a projekteddel kapcsolatban, mert szerintem te alapvetően

kihagysz pár szempontot ebből az "álomból" -_- "..."

Köszi szépen, rám férne. De azért az "álomból" nem hagyok ki szerintem semmi lényeges dolgot sem... Nem véletlenül keresem a motor tervdokumentációját... Mellesleg az OPEL motorok elég komoly biztonsági tényezőkkel készülnek, ráadásul gyártási költség-csökkentés miatt több különböző méretű blokkot ugyanabból az öntvényből esztergálnak ki. 120 kW/L teljesítmény pedig nem veszélyesen magas, ráadásul feltöltött motornál, viszont a nyomaték görbe optimalizálása a vicces dolog...

szia

nekem nagyon tetszik az ötlet. Tudásilag a béka feneke alatt vagyok az autók terén "Értem én,hogy gőzgép de mi hajtjaaa?"

Ha van rá pénz, és van egy jó ötlet, nem szabad veszendőbe hagyni. A világ legjobb ötletei Magyaroktól erednek, csak sajnos ez ezen a szinten meg is áll, mert hát Magyarországon élünk és erről a próblémáról abban a topicban is lehetne beszélgetni. "..." Én csak azt mondom , hogy hajrá, sőt szívesen ott is lennék, hogy lássam mit csináltok. Abból is tanulnék.

;)

Köszi szépen! Nagyon aranyos vagy... Ha nekifutunk a projectnek, majd úgy is részletesen beszámolok róla egy weboldalon, ott lehet követni az eseményeket. (nem holnap kezdjük...)

;):):P

Link to comment
Megosztás:

Nem lehetetlen dolgokat akarsz építeni, csak épp az 1.4 8V alapmotort nem értem.

Ha már ennyit tudsz áldozni egy motorra, akkor miért nem veszel egy jobb alapot?

Az oké, hogy ebben van kihívás, de rengeteg korlátba ütközöl, ami mondjuk egy 2000 16V motornál már egyrészt megoldott gyárilag, másrészt sokkal több a tapasztalat és alkatrész létezik hozzá.

Blokkot simán ki lehet merevíteni, hogy bírja 600 ló felett is, főtengellyel nem szokott gond lenni 500 ló felett sem, dugók és hajtókarok pedig kaphatók hozzá több gyártótól is, illetve van gyári Opel dugattyú is, ami kis atakítással passzol bele és eddig 660 lovat simán bírtak.

Akkor ott van az előny, hogy egy függőlegesen szelepelt 8V nek soha nem lesz olyan öblítése, mint egy 16V-nek, hogy külön fokolhatóak a szívó és a kipufogószelepek, ez 8V-nél csak új tengely gyártásával lehetséges.

Egy 2000 16V motor esetégen se fogod megúszni a blokkot 800e alatt (kb. 500 LE-ig), holott ott minden szükséges alkatrész kapható és semmit nem kell terveztetni és legyártatni.

Akkor kell még egy rendes szívósor pillangóval, egy jó leömlő, egy turbó (GT3076R kb. 500 lóig, afelett GT35),

injektorok, üzemagyagrendszer (E85 nélkül szinte lehetetlen elérned az Euro3-at), veztengelyek, hengerfejoptimálás, kipufogórendszer, kuplung, hajtás, programozható ECU (300e- a csillagos ég), rengeteg műszer, stb, stb...

És ez még egy olyan út, amit már sokan tapostak és taposnak most is.

Nem olyan nehéz egy erős motort építeni, csak megfelelő pénzmag kell hozzá. De egy erős, tartós és főleg használható motorhoz már nem elég a pénz, hacsak nem döntesz úgy, hogy kifizetsz egy Stephan Klasen-nak, vagy más neves tunernak tizenpárezer eurót, esetleg huszonpárezret és ők csinálnak neked egy motort, ami működik és tudja a dolgát.

Én javasolnám, hogy olvass vissza 2-3 oldalnyit. A cél hogy "olyan" motort építsek, amilyet "Stephan Klasen vagy más neves tunerek tizen-huszon ezer euróért" ;)

Azért 1.4 8V mert az van a pincémben, meg amit a 2000 16V-hez már kitaláltak azt már nem kell újra kitalálni... Vezérműtengelyt is olyat fogok tervezni amilyen éppen szükséges. A ki és beömlést pedig CFD-s eljárással optimalizálom majd.

Az E85-nek amúgy egyes emissziós paraméterei rosszabbak mint a benzinnek, viszont a jobb kompressziótűrés miatt érdemes gondolkozni rajta. Persze nem igen lehet eltekinteni attól az apró ténytől, hogy az égéshője kisebb mint a kőolajalapú motorbenzinnek...

Ez egy nagy és bonyolult tetriszezés lesz. Ez van, ezt kell szeretni. És köszi a pozitív kisugárzást...

Miért nem EURO IV-re fejlesztesz ? Mire elkészülsz vele, majd nem tudod forgalomba helyezni ! ;)

Amúgy sok sikert a vállalkozáshoz, szerintem nem vagy tisztában vele, hogy mibe nyúlsz, de majd ez is megjön menet közben.

Ha az öntvény szintről akarsz indulni, akkor már a blokk módosításával indíthatsz, mert a 8V-s blokk köszönő viszonyban sincs a mostani Turbó blokkokkal a főtengelyről már nem is beszélve...

Mit szeretnél ezzel a projekttel bizonyítani ??

Köszi! viszont nem értem mire gondolsz a "mostani turbómotorok köszönő viszonyával". De úgy érzem eléggé tisztában vagyok a céllal. Inkább Ti nem fogjátok föl... Amúgy Euro4-hez sokkal többet kéne gályázni vele. Itt említeném meg, hogy az utólag "turbósított" motorok ritkán tudják hozni az Euro normákat...

Link to comment
Megosztás:

Köszi! viszont nem értem mire gondolsz a "mostani turbómotorok köszönő viszonyával". De úgy érzem eléggé tisztában vagyok a céllal. Inkább Ti nem fogjátok föl... Amúgy Euro4-hez sokkal többet kéne gályázni vele. Itt említeném meg, hogy az utólag "turbósított" motorok ritkán tudják hozni az Euro normákat...

Szevasz picee !

Köszi a felvilágosítást, ezt az önbizalmat szeretem a fiatalokban !

Aztán miért is nem lehet " tisztítani " az utólagosan turbósított mocikat ??

Link to comment
Megosztás:

Szevasz picee !

Köszi a felvilágosítást, ezt az önbizalmat szeretem a fiatalokban !

Aztán miért is nem lehet " tisztítani " az utólagosan turbósított mocikat ??

Szia!

Tisztítani lehet minden gond nélkül, némi víz és tisztítószer szükséges hozzá. Az EURO emissziós értékek betartása viszont jóval bonyolultabb és elég drága dolog, úgyhogy nem is erőltetik (nálunk) az átépítéseknél...

Link to comment
Megosztás:

Szia!

Tisztítani lehet minden gond nélkül, némi víz és tisztítószer szükséges hozzá. Az EURO emissziós értékek betartása viszont jóval bonyolultabb és elég drága dolog, úgyhogy nem is erőltetik (nálunk) az átépítéseknél...

Szevasz !

Azért ettől kicsit szakmaibb választ vártam volna egy ifjú konstruktőrtől... ;)

Szóval miért is nem lehet EURO IV-re " tisztítani " ? Miért bonyolult és miért drága?

Ha az alapoktól felépítesz egy turbós motort, akkor gondolom tudod erre is a magyarázatot !

Már nagyon várom ! ;)

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Van egy C16NZ -s motorom melyen a hátso szimeringnél folyt az olaj. Ezt kicserélte a szerelő, de mondott vmit a szimering körül aminek még tömíteni kellene, ezt eddig sehol senki nem tudta megmondani hogy ott gyárilag mi van még. Valamilyen gumigyűrűvel megoldotta de jo lenne tudni hogy mi az igazi megoldás. Ha valaki tud valamit erről segtsen legyenszíves. Előre is köszönöm

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Van egy C16NZ -s motorom melyen a hátso szimeringnél folyt az olaj. Ezt kicserélte a szerelő, de mondott vmit a szimering körül aminek még tömíteni kellene, ezt eddig sehol senki nem tudta megmondani hogy ott gyárilag mi van még. Valamilyen gumigyűrűvel megoldotta de jo lenne tudni hogy mi az igazi megoldás. Ha valaki tud valamit erről segtsen legyenszíves. Előre is köszönöm

Szia !

A szimering körül a blokkba bepréselt folyékony tömítésnek kell(ene) meggátolni, hogy a forgattyúsházból az olaj eltávozzon. Ez egy " sziloplaszt" szerű anyag és Loctite 5900-nak hívják ! :P

Ha szivárog, akkor a szakszerű javításhoz

-a váltót le kell venni,

- kuplung-lendkerék szintén lejön.

Olajat leereszted a teknőből,

- aztán leveheted a teknőt is.

Ezután azt a főtengely csapágyfedelet, amelyikben a szimering van, kibontod a helyéről.

A fedélből kiveszed a csapágyat és egy tiszta ruhára teszed, mert erre még szükséged lesz.

Szépen kipucolod fémtisztára a blokkot, meg a fedelet is, amiben mindkét oldalt egy horony van.

Utána csapágyat visszarakod a fedélbe, a fedelet vissza a blokkba és az új szimering is a helyére kerül.

Meghúzási nyomatékra ügyelni !!

Majd jöhet a Loctite, amit kézipréssel, vagy levegős kinyomópisztollyal benyomsz a hornyokba addig, míg nem jön ki a külső- belső oldalon teljes hosszában.

Innét már sétagalopp ! -_- Ha eddig megvagy, akkor most ihatsz egy Traubit ! ;)

A teknőtömítést levakarod a blokkról és a teknőről, mert a tisztaság fél egészség !

Féktisztítóval megtisztítod a főtengelyben a lendkerékcsavar meneteket.

Mielőtt a lendkereket felteszed, a kijött Loctite-ot szikével levágod, mert különben cincogni fog a motorod, amíg el nem kopik...

Szóval lendkerék vissza, csavarokat előírt nyomatékra meghúzod.

Kuplung vissza ( ha már kint van , nézd meg , nem kell-e cserélni újra, mert most úgy is szétdöntve van minden ! )

Teknőt új tömítéssel visszaszereled.

Váltót szintén vissza a helyére.

Minden csavarkötést és elektromos bekötést nézzél végig, ha kell húzzál utána, nehogy laza maradjon valami !

Vegyél le a polcról egy új olajszűrőt, cseréld ki, majd önts a motorba friss olajat !

Indítsd be a gépet, nézd meg, hogy van -e nyomás.

Ha minden OK, akkor irány zuhanyozni , borotválkozni !!

Utána be a gépsárkányba, ablak leteker, könyék ki az ablakon,napszemcsit feltesz, aztán irány stírőlni a csajokat a főutcán !

Elvégre nem mindenki mondhatja el, hogy újra van tömítve a szimeringje ! ;) ;)

Jó munkát és balesetmentes közlekedést !

Üdv

Link to comment
Megosztás:

Szia !

A szimering körül a blokkba bepréselt folyékony tömítésnek kell(ene) meggátolni, hogy a forgattyúsházból az olaj eltávozzon. Ez egy " sziloplaszt" szerű anyag és Loctite 5900-nak hívják ! :P

Ha szivárog, akkor a szakszerű javításhoz

-a váltót le kell venni,

- kuplung-lendkerék szintén lejön.

Olajat leereszted a teknőből,

- aztán leveheted a teknőt is.

Ezután azt a főtengely csapágyfedelet, amelyikben a szimering van, kibontod a helyéről.

A fedélből kiveszed a csapágyat és egy tiszta ruhára teszed, mert erre még szükséged lesz.

Szépen kipucolod fémtisztára a blokkot, meg a fedelet is, amiben mindkét oldalt egy horony van.

Utána csapágyat visszarakod a fedélbe, a fedelet vissza a blokkba és az új szimering is a helyére kerül.

Meghúzási nyomatékra ügyelni !!

Majd jöhet a Loctite, amit kézipréssel, vagy levegős kinyomópisztollyal benyomsz a hornyokba addig, míg nem jön ki a külső- belső oldalon teljes hosszában.

Innét már sétagalopp ! -_- Ha eddig megvagy, akkor most ihatsz egy Traubit ! ;)

A teknőtömítést levakarod a blokkról és a teknőről, mert a tisztaság fél egészség !

Féktisztítóval megtisztítod a főtengelyben a lendkerékcsavar meneteket.

Mielőtt a lendkereket felteszed, a kijött Loctite-ot szikével levágod, mert különben cincogni fog a motorod, amíg el nem kopik...

Szóval lendkerék vissza, csavarokat előírt nyomatékra meghúzod.

Kuplung vissza ( ha már kint van , nézd meg , nem kell-e cserélni újra, mert most úgy is szétdöntve van minden ! )

Teknőt új tömítéssel visszaszereled.

Váltót szintén vissza a helyére.

Minden csavarkötést és elektromos bekötést nézzél végig, ha kell húzzál utána, nehogy laza maradjon valami !

Vegyél le a polcról egy új olajszűrőt, cseréld ki, majd önts a motorba friss olajat !

Indítsd be a gépet, nézd meg, hogy van -e nyomás.

Ha minden OK, akkor irány zuhanyozni , borotválkozni !!

Utána be a gépsárkányba, ablak leteker, könyék ki az ablakon,napszemcsit feltesz, aztán irány stírőlni a csajokat a főutcán !

Elvégre nem mindenki mondhatja el, hogy újra van tömítve a szimeringje ! ;) ;)

Jó munkát és balesetmentes közlekedést !

Üdv

Nagyon köszönöm a szakszerű leírást. Ha ujra szivárog e szerint fogok cselekedni.

Link to comment
Megosztás:

Szevasz !

Azért ettől kicsit szakmaibb választ vártam volna egy ifjú konstruktőrtől... ;)

Szóval miért is nem lehet EURO IV-re " tisztítani " ? Miért bonyolult és miért drága?

Ha az alapoktól felépítesz egy turbós motort, akkor gondolom tudod erre is a magyarázatot !

Már nagyon várom ! ;)

Hello!

Oké, kicsit lazán vettem a kérdést, de volt valami igazságtartalma a válasznak ;)

Elméleti oldalról közelítve a kérdését, a motor p-v diagrammjából ki lehet olvasni a motor pár paraméterét. A teljesítményt tudjuk növelni a csúcsnyomás növelésével. De ha növeljük a csúcsnyomást, nagyobb lesz a hőmérséklet, és a magasabb hőmérséklet hatására az NOx és a HC képződés megnövekszik. Nem megoldhatatlan probléma, viszont hihetetlenül sok számolgatást és nagyon nagy méretpontosságot igényel, amit sajnos "sufni" körülmények között nem nagyon tudunk hozni. Mellesleg a CO2 kibocsájtás sem utolsó kérdés és ha "felfújjuk" kegyetlenül a motort, akkor a hatásfokcsökkenés egyik nagy mellékhatása a CO2 mennyiség (és a fogyasztás) növekedése. Mondjuk pontos számításokat még nem nagyon csináltam, de az EURO3 jó célnak tűnik. És őszintén szólva, nem nagyon szokott szempont lenni turbós motor építésénél, hogy környezetkímélő legyen az istenadta, de még a nagyon patináns tuningcégeknél se mindig...

EURO5-re meg maximum az AUDI motortervező laborjában egy komoly csapattal legalább fél év kemény munkával és rengeteg végeselemes modellezéssel...

Remélem ki tudtam elégíteni a kíváncsiságodat...

Link to comment
Megosztás:

Hello!

Oké, kicsit lazán vettem a kérdést, de volt valami igazságtartalma a válasznak ;)

Elméleti oldalról közelítve a kérdését, a motor p-v diagrammjából ki lehet olvasni a motor pár paraméterét. A teljesítményt tudjuk növelni a csúcsnyomás növelésével. De ha növeljük a csúcsnyomást, nagyobb lesz a hőmérséklet, és a magasabb hőmérséklet hatására az NOx és a HC képződés megnövekszik. Nem megoldhatatlan probléma, viszont hihetetlenül sok számolgatást és nagyon nagy méretpontosságot igényel, amit sajnos "sufni" körülmények között nem nagyon tudunk hozni. Mellesleg a CO2 kibocsájtás sem utolsó kérdés és ha "felfújjuk" kegyetlenül a motort, akkor a hatásfokcsökkenés egyik nagy mellékhatása a CO2 mennyiség (és a fogyasztás) növekedése. Mondjuk pontos számításokat még nem nagyon csináltam, de az EURO3 jó célnak tűnik. És őszintén szólva, nem nagyon szokott szempont lenni turbós motor építésénél, hogy környezetkímélő legyen az istenadta, de még a nagyon patináns tuningcégeknél se mindig...

EURO5-re meg maximum az AUDI motortervező laborjában egy komoly csapattal legalább fél év kemény munkával és rengeteg végeselemes modellezéssel...

Remélem ki tudtam elégíteni a kíváncsiságodat...

Szia picee !

Maradt még bennem némi hiányérzet, de azért egy 4-est kapsz a feleletre ! ;) ;)

Lehet, hogy én értéttem félre, de mintha azt mondtad volna, hogy felvet a zsé, ezért fox bele ebbe a projektbe...

Annyira azért nem kell túlmisztifikálni ezt a kérdést - pláne nem a négykarikás márkával - de szerintem, ha veszel egy jó kis fékpadod ( pl. Schenk ) pár laptopot, egy nagy táska szenzort, több tucat kipufogó rendszert katalizátorokkal együtt, pár darab " Master ECU" -t és egy láda Traubisódát, aztán bezárkózol a motoroddal együtt, meg lehet találni azt az EURO IV.-et. Arról nem is beszélve, hogy 2009 szeptemberétől már kötelező lesz az EURO V !! :P

Tehát kell még egy láda Traubi... -_-

Na, nem lesz egy sétagalopp, mert majd ki kell próbálnod jó pár dugattyú konstrukciót, befecskendező fúvókát, üa.nyomásokat, bef.időket és még vagy tucat egyéb mechanikus és elektromos dolgot, de egyszer csak elkészülsz ! :D

Jó egészséget, sok kitartást hozzá !

Üdv:

Opelaner

Link to comment
Megosztás:

Szia picee !

Maradt még bennem némi hiányérzet, de azért egy 4-est kapsz a feleletre ! ;) ;)

Lehet, hogy én értéttem félre, de mintha azt mondtad volna, hogy felvet a zsé, ezért fox bele ebbe a projektbe...

Annyira azért nem kell túlmisztifikálni ezt a kérdést - pláne nem a négykarikás márkával - de szerintem, ha veszel egy jó kis fékpadod ( pl. Schenk ) pár laptopot, egy nagy táska szenzort, több tucat kipufogó rendszert katalizátorokkal együtt, pár darab " Master ECU" -t és egy láda Traubisódát, aztán bezárkózol a motoroddal együtt, meg lehet találni azt az EURO IV.-et. Arról nem is beszélve, hogy 2009 szeptemberétől már kötelező lesz az EURO V !! -_-

Tehát kell még egy láda Traubi... :D

Na, nem lesz egy sétagalopp, mert majd ki kell próbálnod jó pár dugattyú konstrukciót, befecskendező fúvókát, üa.nyomásokat, bef.időket és még vagy tucat egyéb mechanikus és elektromos dolgot, de egyszer csak elkészülsz ! :D

Jó egészséget, sok kitartást hozzá !

Üdv:

Opelaner

;)

Na jó, túlzás volt a lottós dolog, de kaparós sorsjeggyel nyertem 500 forintot... Ha telne fékpadra, laptopokra, szenzorokra és egyéb nyalánkságokra, már régen jól menő műhelyem lenne, a hátsó kertben medencével és toplesz bikini válogatottal...

Ja és köszi a 4-est... :P

Pic

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...
urak, lenne két kérdésem.

jól gondolom, hogy az x20xev-n nincs tps (folytószelepállás-érzékelő)? nézegettem, de semmilyen elektronyos vezetéket nem láttam a környékén.

egy másikét, mondjuk c20xe-é, mekkora fáradsággal lehetne fölpakolni?

Szerintem van. Keresd a folytószelep tengelyén, a hátsó felén <_<

C20XE-é más fajta.

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Hello!

Remélem valaki tud segiteni, tanácsot, ötletet adni!

A páciens egy 90'-es Kadett e c16nz motorral.

Menet közben egyszercsak leállt a motor. inditás: semmi, csapó kettő: semmi ==>> féreálltam, letoltam az útról, géptetőt felnyitottam. egy bugyogó kiegyenlítőtartály fogadott. Gondoltam lehül és minden jó lesz de nem. lehült inditottam és semmi, az önindito forog de semmi más. S.O.S hivtam egy közelben lévő szerelőt aki megállapitotta hogy beállt a vizpumpa és ledarálta a bordásszijat, igy nem forgatja a motor felső részét csak az alsót. Tudtok valami tanácsot adni kihez forduljak mire készüljek lelkileg és anyagilag, és ha lenne valakinek egy megbízható olcsó szerelője budapesten az is nagy segítség lenne!!!

Link to comment
Megosztás:

Hello!

Remélem valaki tud segiteni, tanácsot, ötletet adni!

A páciens egy 90'-es Kadett e c16nz motorral.

Menet közben egyszercsak leállt a motor. inditás: semmi, csapó kettő: semmi ==>> féreálltam, letoltam az útról, géptetőt felnyitottam. egy bugyogó kiegyenlítőtartály fogadott. Gondoltam lehül és minden jó lesz de nem. lehült inditottam és semmi, az önindito forog de semmi más. S.O.S hivtam egy közelben lévő szerelőt aki megállapitotta hogy beállt a vizpumpa és ledarálta a bordásszijat, igy nem forgatja a motor felső részét csak az alsót. Tudtok valami tanácsot adni kihez forduljak mire készüljek lelkileg és anyagilag, és ha lenne valakinek egy megbízható olcsó szerelője budapesten az is nagy segítség lenne!!!

Helo !

Ha szerencséd vanakkor egy vizpumpával es egy szíjjal és spanolóval megúszhatod a dolgot. Ha nincs akkor gáz van merta vezérlés széthultával sokminden tonkre mehet. Deha joltudom a c16nznél nem érnek bele a szelepek a dugóba mikor szétszáll a vezérlés.

Link to comment
Megosztás:

Köszönöm, remélem szerencsém lesz.

Nekem c14nz-nél 4 szelep görbült, és egy himba törött a vezszíjszakadásnál. 50-ezer volt a végösszeg, de ebből olyan 25-a szakadás miatt, a többi meg egyéb cserés alkatrészek. De hallottam már kedattnél hogy megúszták egy sima szíjcserével.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Olyan kérdésem volna, hogy egyik ismerősöm említette nekem, hogy a benzin/gáz üzem nem túl szerencsés választás automata váltóval! Mert ugye gáz üzemnél előfordul hogy le leáll néha. Manualnal ugye rá tudsz indítani, viszont autómatánál p-be tudsz csak ráindítani. Ennek feltétele a megállás.

Kinek milyen tapasztalata volt eddig automata váltós gázos járgánnyal?

Köszönöm a Válaszokat előre is!

Üdv:

PSZ

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...
Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.