Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Tom

Recommended Posts

Szerintem is az F Astrák féke kritikán aluli (meg a lámpája is, de az egy másik topik). Nem kell itt fiatalabb, nagyobb értékű kocsikkal hasonlítgatni. Vessük csak össze pl. egy régi Swift-tel. Ugyebár a féket a kocsi tömegéhez és motorteljesítményéhez igazítják. Szerintem ez a példának hozott kocsinál -holott kisebb értéket képvisel- sokkal jobban sikerült. Ott alapból hűtött elől a tárcsa (ami nálunk már extrának számít) és ha rálépek a fékre, akkor érzem hogy "húzása" van a féknek, kapaszkodni kell. Astránál rálépek a fékre és szinte semmi, ha pedig komolyabban fékezni kell, rendesen fizikai munkát kell kifejteni. Félreértés ne essék, nem csak a "szervóssággal" van a baj, hanem egyszerűen alul van méretezve a fék, de nagyon.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem is az F Astrák féke kritikán aluli (meg a lámpája is, de az egy másik topik). Nem kell itt fiatalabb, nagyobb értékű kocsikkal hasonlítgatni. Vessük csak össze pl. egy régi Swift-tel. Ugyebár a féket a kocsi tömegéhez és motorteljesítményéhez igazítják. Szerintem ez a példának hozott kocsinál -holott kisebb értéket képvisel- sokkal jobban sikerült. Ott alapból hűtött elől a tárcsa (ami nálunk már extrának számít) és ha rálépek a fékre, akkor érzem hogy "húzása" van a féknek, kapaszkodni kell. Astránál rálépek a fékre és szinte semmi, ha pedig komolyabban fékezni kell, rendesen fizikai munkát kell kifejteni. Félreértés ne essék, nem csak a "szervóssággal" van a baj, hanem egyszerűen alul van méretezve a fék, de nagyon.

Nem értek veled egyet, a 236 tömör tárcsát is sikerült nem egyszer állóra fékeznem. Tehát a fékerő elegendő. Elmagyarázom miért: lényegében a maximálisan elérhető lassulás a súrlódási tényező és a gravitációs erő szorzata, tehát max 1G. Ha ennél erősebben fékezel, blokkol. Más autót azért érzel jobban lassulni, mert "harapósabb" a féke, nagyobb rajta a rásegítés.

Valamint ha bizonyíték kell, akkor csatolni tudom a tavaly készített ellenőrző számításom az Astra fékrendszeréről, amely teljes mértékben megfelel a szükséges kritériumoknak.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem is az F Astrák féke kritikán aluli (meg a lámpája is, de az egy másik topik). Nem kell itt fiatalabb, nagyobb értékű kocsikkal hasonlítgatni. Vessük csak össze pl. egy régi Swift-tel. Ugyebár a féket a kocsi tömegéhez és motorteljesítményéhez igazítják. Szerintem ez a példának hozott kocsinál -holott kisebb értéket képvisel- sokkal jobban sikerült. Ott alapból hűtött elől a tárcsa (ami nálunk már extrának számít) és ha rálépek a fékre, akkor érzem hogy "húzása" van a féknek, kapaszkodni kell. Astránál rálépek a fékre és szinte semmi, ha pedig komolyabban fékezni kell, rendesen fizikai munkát kell kifejteni. Félreértés ne essék, nem csak a "szervóssággal" van a baj, hanem egyszerűen alul van méretezve a fék, de nagyon.

Egyikben sem értek egyet! Egyszerűen baj van a fékeddel, és a lámpáddal! :devlish: Amióta cseréltem lámpákat azok is jól, sőt igenis jól világítanak!

A féknél sem tapasztalok semmi kívánnivalót, még hegyes-völgyes útakon sem. (jó, mondjuk az enyém hűtött tárcsás, de akkor is) :lol: Egy új autóhoz meg kár is hasonlítgatni! (a Fábiánál amikor nyomtam legelőször egy féket megfejeltem az üveget :lol: de csak mert nem voltam hozzászokva, mert ahogy invictus cartárs is írta, harapósabb a fékje, sokkal érzékenyebb! :lol:

1 szó mint 100: ésszel kell menni, és ha kiismerted már az autód, akkor tudod ez mit jelent! ;)

Azért az, hogy kritikán aluli, az mégiscsak túlzás!! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Én nem mondom, hogy szar az astra fékje, de valóban szüleim off Renaultjának jobbnak tűnik !DE! Azon az autón 56ekm alatt elkopott a tárcsa és a betét is egyszerre (az opelemen 120ekm után kellett tárcsát cserélnek és talán 2 szett betét ment el) A hátsó dobfékjeik egy nagy rakás szarok. Már az új autók nagyrészénél sem működik a fékpofa utánállító mert olyan finommenetes áttítót raktak bele ami a legkevesebb fékportól vagy szennyeződéstől megszorul. És ami a csúcs a hű de biztosnságosnak kikiáltott márkától: A hátsó fékpofákról lejön a ferodo réteg mert elengedi a ragasztás. (A franciák mentségére legyen mondva ezek gyárilag bosch fékbetétek). Nem egy autónál esett le és ékelődött be a ferodó és blokkolta állóra vmelyik hátsó kereket. Érdekes, hogy miért nincs szó visszahívásról mint a japán márkánál egy vacak pedál alá szorló szőnyeg miatt.

Szóval inkább kelljen jobban taposni az opelben, de ne legyen ennyi konstrukciós és anyaghiba benne.

(a fenti eset a hátsó dobfékes renault clio és thaliánál fordul elő több szerelő állítása szerint is)

Szüleimnél még csak a felét engedte el a betét mikor észrevettük.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem meg teljesen jók az Astra fékek. Elöl 236 hűtött Brembo van nekem, Textar betétek, hátul meg ugye a dob. De hogy kritikán aluli, azt nem mondanám.

Egy kis odafigyeléssel egész jó féket lehet belőle szerkeszteni...

Link to comment
Megosztás:

Hagyjuk már a f@szba ezt a jó-nem jó, erős-nem erős, harapós-nem harapós kérdéskört!!! Minden egyes gépjármű típust, amelyiket gyártásba küldenek, olyan fékrendszerrel terveznek és szerelnek fel, amely megfelel az ENSZ-EGB 13-as számú előírásnak. Az előírások röviden a következők:

-Üzemi fékrendszer: a jármű üzemelése során lábbal működtetett fékrendszer, melynek személygépkocsikon legfeljebb 500 N pedálerő mellett 5,8 m/s2 lassulást kell elérnie.

-Biztonsági fékrendszer: amely az üzemi fékrendszer meghibásodása esetén lép működésbe, előírás szerint mind kézi mind láberővel 400 N kifejtése mellett 2,9 m/s2 lassulással kell a járművet fékeznie.

-Rögzítő fékrendszer: 400 N kézi vagy láberő kifejtése mellett 20%-os lejtőn kell a járművet megtartania.

Emellett a fékkarakterisztikának is meg kell felelnie az ENSZ-EGB 13-ban meghatározottnak, azaz egy adott intervallumba kell beleesnie.

Tehát hangsúlyozom, minden egyes legyártott típus megfelel ezeknek az előírásoknak, azaz a fék jó. Az, hogy milyen érzete van, teljesen más téma, a nem létező ergonómia topikban lehet fejtegetni.

Link to comment
Megosztás:

Hagyjuk már a f@szba ezt a jó-nem jó, erős-nem erős, harapós-nem harapós kérdéskört!!! Minden egyes gépjármű típust, amelyiket gyártásba küldenek, olyan fékrendszerrel terveznek és szerelnek fel, amely megfelel az ENSZ-EGB 13-as számú előírásnak. Az előírások röviden a következők:

-Üzemi fékrendszer: a jármű üzemelése során lábbal működtetett fékrendszer, melynek személygépkocsikon legfeljebb 500 N pedálerő mellett 5,8 m/s2 lassulást kell elérnie.

-Biztonsági fékrendszer: amely az üzemi fékrendszer meghibásodása esetén lép működésbe, előírás szerint mind kézi mind láberővel 400 N kifejtése mellett 2,9 m/s2 lassulással kell a járművet fékeznie.

-Rögzítő fékrendszer: 400 N kézi vagy láberő kifejtése mellett 20%-os lejtőn kell a járművet megtartania.

Emellett a fékkarakterisztikának is meg kell felelnie az ENSZ-EGB 13-ban meghatározottnak, azaz egy adott intervallumba kell beleesnie.

Tehát hangsúlyozom, minden egyes legyártott típus megfelel ezeknek az előírásoknak, azaz a fék jó. Az, hogy milyen érzete van, teljesen más téma, a nem létező ergonómia topikban lehet fejtegetni.

Az előírás tartalmazza a minimumot amit minden autónak teljesíteni kell. Ez ok, de attol még lehet jobb és roszabb fék! Kényelmi szempontból pl hogy kisebb pedálerővel éri el a kívánt lassulást vagy egyszerűen nem 5,8 m/s2 lassulást tud hanem annál jobbat. Nehogy azt mondd, hogy minden autó csak az előírás szerinti értéket tudja és csakis pont annyit. Ezt te sem gondolod komolyan.

Amugy nekem nincs bajom az astra fékjeivel, csak oda kell fogyelni ha "puhább" autóból visszaül az ember, hogy ne csak símogassa hanem nyomja a pedált :devlish:

Amugy az az 500N pedálerő nem kevés. Gondold el 50kg egy lábon. Ezt még egy szervó nélküli öreg lada is simán teljesíti. Nehogy azt mondd hogy annál nem jobb az Astra fékje!

Link to comment
Megosztás:

....

Tehát hangsúlyozom, minden egyes legyártott típus megfelel ezeknek az előírásoknak, azaz a fék jó. Az, hogy milyen érzete van, teljesen más téma, a nem létező ergonómia topikban lehet fejtegetni.

Az előírás tartalmazza a minimumot amit minden autónak teljesíteni kell. Ez ok, de attol még lehet jobb és roszabb fék! Kényelmi szempontból pl hogy kisebb pedálerővel éri el a kívánt lassulást vagy egyszerűen nem 5,8 m/s2 lassulást tud hanem annál jobbat. Nehogy azt mondd, hogy minden autó csak az előírás szerinti értéket tudja és csakis pont annyit. Ezt te sem gondolod komolyan.

Amugy nekem nincs bajom az astra fékjeivel, csak oda kell fogyelni ha "puhább" autóból visszaül az ember, hogy ne csak símogassa hanem nyomja a pedált :devlish:

Amugy az az 500N pedálerő nem kevés. Gondold el 50kg egy lábon. Ezt még egy szervó nélküli öreg lada is simán teljesíti. Nehogy azt mondd hogy annál nem jobb az Astra fékje!

Témát be lehet fejezni.

Link to comment
Megosztás:

Az előírás tartalmazza a minimumot amit minden autónak teljesíteni kell. Ez ok, de attol még lehet jobb és roszabb fék! Kényelmi szempontból pl hogy kisebb pedálerővel éri el a kívánt lassulást vagy egyszerűen nem 5,8 m/s2 lassulást tud hanem annál jobbat. Nehogy azt mondd, hogy minden autó csak az előírás szerinti értéket tudja és csakis pont annyit. Ezt te sem gondolod komolyan.

Amugy nekem nincs bajom az astra fékjeivel, csak oda kell fogyelni ha "puhább" autóból visszaül az ember, hogy ne csak símogassa hanem nyomja a pedált :devlish:

Amugy az az 500N pedálerő nem kevés. Gondold el 50kg egy lábon. Ezt még egy szervó nélküli öreg lada is simán teljesíti. Nehogy azt mondd hogy annál nem jobb az Astra fékje!

Oké, belemegyek, f@szakodjunk. A maximális lassulási értéket kifejteném.

A lassulás a fékerőből levezetve nem más, mint a súrlódási tényező és a gravitációs gyorsulás szorzata. A grav. gyorsulás 9,81, az aszfalt gumi ideális súrlódási tényezője pedig 0,8 körül van. Ha ezeket összeszorzod, akkor 7,848-at kapsz. Tehát a fékezés esetén a lassulás értéke kerekítve 6 és 7,85 között mozog. És mivel nem minimumra tervezik a fékrendszereket, nyilván a nagyobb értéket közelítik meg. De jelzem, amint a fékerő ennél nagyobbra nő, blokkol a kerék, amit az Astra esetén is sokszor tapasztaltam már.

Tehát még mindig nem értem mi a probléma. 500N a max pedálerő. Ennél nagyobb nem lehet kisebb igen. Olvasni úgy látom luxus. Az előírás pedig előírás, ha ez nem tetszik, akkor reklamálj, az európai hatóságnál, hogy neked nem tetszik, legyen szigorúbb.

ENSZ EGB 13 itt lehet olvasgatni, nem pedig baromságokat összehordani. :lol:

Annyit hozzátennék, hogy a lassulási érték természetesen a légellenállás, a nagyobb súrl együttható és 1-2 apróbb dolog miatt lehet nagyobb, mint amit az elméleti számításban taglaltam.

Link to comment
Megosztás:

Csak egy fékezési teszt amiben pont egy F astrával játszanak:

teszt

Itt látható, hogy opel astra '91 ohne abs 8,3m/s2 53km/h-ról nullára fékezve.

G astra 8,47m/s2

bmw 730 9,48m/s2

Na most nem jobb a G mint az F?

Ezeket az értékeket ezer tényező befolyásolja, de ugyanazon körülmények között pl előtted halad egy bmw 730(9,48m/s2) és satuzik akkor te ha a reakcióidőket és a követési távolságot elfelejtjük akkor is a seggébe fúródsz az F astra lassulásával (8,3m/s2).

Nekem még egyszer mondom nincs bajom az astra fékjeivel de ezt így kijelenteni, hogy nincs jobb vagy roszabb fék ez hülyeség!

Nekem csak ezzel volt bajom és ezzel részemről befejeztem a vitát.

Link to comment
Megosztás:

Nekem csak ezzel volt bajom és ezzel részemről befejeztem a vitát.

Én sem kezdem újra, de úgyvettem észre, sokan(nem kizárólag a fórumon) ha egy kocsinak a rálépsz a fékpedálra és némi túlzással kifejeled a szélvédőt akkor azt mondják milyen faxa a fék. Aztán átülnek az astrába rálépnek a pedálra a szokott erővel, elkezd lassulni, erre meg azt mondják ennek milyen szar a fékje. Én előbb mentem Mercivel mint Astrával, mivel azzal tanultam, és nem tetszett hogy éppenhogycsak érinteni kell a pedált. Na én is befejeztem. :devlish:

Link to comment
Megosztás:

Még mindig qrvára elbeszél mindenki, mindenki mellett. Kérem kapcsojja ki! Eddig is meg tudtunk állni (aki nem az így járt :lol: ) és ezután is meg fogunk tudni (adja az ég). És szeretjük hogy nincs f.ssá szervózva. Ha valaki lábacskájának túl "nehéz" fékezni vele akkor próbáljon meg fékezni egyet bal lábbal, és mindjárt meggondolja magát :lol: :lol: Aztán itt fejezzük mostá' be má' :devlish:

Link to comment
Megosztás:

Még mindig qrvára elbeszél mindenki, mindenki mellett. Kérem kapcsojja ki! Eddig is meg tudtunk állni (aki nem az így járt :lol: ) és ezután is meg fogunk tudni (adja az ég). És szeretjük hogy nincs f.ssá szervózva. Ha valaki lábacskájának túl "nehéz" fékezni vele akkor próbáljon meg fékezni egyet bal lábbal, és mindjárt meggondolja magát :lol: :lol: Aztán itt fejezzük mostá' be má' :devlish:

Vagy fel lehet tenni Vectra vagy Omega rásegítőt...és akkor ez olyan érintve satuzós lesz.

Link to comment
Megosztás:

Még mindig qrvára elbeszél mindenki, mindenki mellett. Kérem kapcsojja ki! Eddig is meg tudtunk állni (aki nem az így járt :lol: ) és ezután is meg fogunk tudni (adja az ég). És szeretjük hogy nincs f.ssá szervózva. Ha valaki lábacskájának túl "nehéz" fékezni vele akkor próbáljon meg fékezni egyet bal lábbal, és mindjárt meggondolja magát :lol: :lol: Aztán itt fejezzük mostá' be má' :devlish:

Bal lábbal, próbáltam, nem semmi volt. :lol:

Link to comment
Megosztás:

Én nem értek semmihez, de szerintem sem gáz az autóm fékrendszere(tömör 236-os tárcsa/dobfék) és egyet értek azzal amit Invictus ir. Viszont szerintem nyilván vannak hatékonyabb és kevésbé hatékony fékrendszerek. Ez nem tudom miből ered(talán épp az esetleges enyhe túlméretezésükből), de pl. most épp a F1 szabadedzést nézem és erről jut eszembe, hogy azért a versenyautókon is óriási szerepe van a fékeknek (a köridők tekintetében is) és nem kicsit számit, hogy hány méter kel a kocsi lelassitásához hogy be tudja venni a kanyart.

Nekem egy rásegitő nélküli Skodám volt az Astra előtt. Egy ideig még meg volt mind a kettő és amikor visszaültem a Skodába akkor csak lestem, hogy mennyire kell taposni és mégis alig lassul pedig teljesen rendben volt az autó ezen része(ez is Invi mondandóját tűnik alátámasztani) és amikor egy ismerősöm Clioját vezettem bizony majdnem lefejeltem a kormányt az első "adj előnyt" táblánál. De ez a rásegitő "érdeme" meg talán a puhább fékpofáknak(ha ez lehetséges) mert egy szerelő haver szerint is nagyon "eszik" őket azok a kocsik...de az is lehet, hogy csak azért fogy el hamarabb mert a nagyobb rásegités miatt keményebbeket fékezgetnek velük. Ennyit szerettem volna csak. Bocs, ha off ! :lol: :devlish:

Link to comment
Megosztás:

Én nem értek semmihez, de szerintem sem gáz az autóm fékrendszere(tömör 236-os tárcsa/dobfék) és egyet értek azzal amit Invictus ir. Viszont szerintem nyilván vannak hatékonyabb és kevésbé hatékony fékrendszerek. Ez nem tudom miből ered(talán épp az esetleges enyhe túlméretezésükből), de pl. most épp a F1 szabadedzést nézem és erről jut eszembe, hogy azért a versenyautókon is óriási szerepe van a fékeknek (a köridők tekintetében is) és nem kicsit számit, hogy hány méter kel a kocsi lelassitásához hogy be tudja venni a kanyart.

Nekem egy rásegitő nélküli Skodám volt az Astra előtt. Egy ideig még meg volt mind a kettő és amikor visszaültem a Skodába akkor csak lestem, hogy mennyire kell taposni és mégis alig lassul pedig teljesen rendben volt az autó ezen része(ez is Invi mondandóját tűnik alátámasztani) és amikor egy ismerősöm Clioját vezettem bizony majdnem lefejeltem a kormányt az első "adj előnyt" táblánál. De ez a rásegitő "érdeme" meg talán a puhább fékpofáknak(ha ez lehetséges) mert egy szerelő haver szerint is nagyon "eszik" őket azok a kocsik...de az is lehet, hogy csak azért fogy el hamarabb mert a nagyobb rásegités miatt keményebbeket fékezgetnek velük. Ennyit szerettem volna csak. Bocs, ha off ! :lol: :devlish:

Az F1-ben más a helyzet, ott el tudnak érni bővel 1G, azaz 9,81m/s2 feletti lassulást is, mégpedig a leszorítóerőnek becézett (lég)ellenállás okán. Egy személyautónál a légellenállás fékezésnél nem segít sokat, hiszen egy gépkocsi viszonylag lassan közlekedik, viszont mivel a légellenállásban a sebesség tényező négyzetesen növekvő karakterisztikájú ezért a gyors F1 gépeknél ez már jelentősen ad a fékezéshez, főleg hogy a nagy leszorítóerő okán nagyon nagy a légellenállása ezeknek az autóknak. (még mielőtt valaki beleköt, igen, maga a kocsitest szép áramvonalas, de a szárnyak nagyon nagy légellenállást képviselnek, különben nem lenne elegendő a leszorítóerő, valamint a burkolatlan kerekek is jelentősen növelik a légellenállást)

Link to comment
Megosztás:

Egyetlen egy esetben volt kevés a 236-os tömör féktárcsa+ dobfék amikor 5 személlyel és fullig pakolt csomitartóval hegyvidéken jártam, persze meghaladtuk a megengedett maximális össztömeget. :lol:

Utána 256-os hűtött tárcsák előre, 260-as tömör tárcsák hátra és ráadásként Vectra főfékhengert + rásegítőt kapott. Nagyon finoman kell vele bánni, műszaki vizsgán mindig szólni kell előre, hogy csak finoman. :devlish:

Link to comment
Megosztás:

Egyetlen egy esetben volt kevés a 236-os tömör féktárcsa+ dobfék amikor 5 személlyel és fullig pakolt csomitartóval hegyvidéken jártam, persze meghaladtuk a megengedett maximális össztömeget. :lol:

Utána 256-os hűtött tárcsák előre, 260-as tömör tárcsák hátra és ráadásként Vectra főfékhengert + rásegítőt kapott. Nagyon finoman kell vele bánni, műszaki vizsgán mindig szólni kell előre, hogy csak finoman. :lol:

És a hátsó tárcsafékért nem szólnak a vizsgán?

Mert gondolom nem gyárilag tárcsafékes hátul. :devlish:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.