Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Extra-felszerelések beépítése utólag + elektromos kérdések


Amusing

Recommended Posts

Sziasztok!

Régóta tervezgetem már, de most végre rászántam magam és megépítettem a komfort modulomat az autóba. Többféle elképzelésem is volt már különféle extrák beépítésére, és úgy döntöttem, hogy ezeket egy elektronikában egyesítem. Úgy gondolom így sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb is mintha külön-külön lenne megvalósítva. Az eredmény egy olyan elektronika lett, ami vezérli a nappali menetvilágítást (erre a gyárilag kiépített kábelezést és csalakozót használom, motorindítás után automatikusan kapcsolja a helyzetjelzőt és a tompított fényszórót), indulás után (a 10km/h elérésekor) automatikusan zárja az ajtókat, leállítás után nyitja, vezérli az ablaktörlő szakaszos fokozatát tanítható intervallumos formában, valamint kanyarlámpaként vezérli a ködlámpákat (30 km/h alatt a felkapcsolt irányzelző oldalán bekapcsol a ködlámpa, ha a világításkapcsoló is fel van kapcsolva, amit meg ugye csak sötétedés után kapcsolok, mert motorindításra már automatikusan van tompítottam). Egyelőre ezeket a funkciókat tudja, de maradt még benne lehetőség, van még néhány szabad ki- és bemenete, így később még a szoftver bővítésével van lehetőség újabb funkciókra (a képeken látszik is, hogy nincs minden alkatrész beültetve, azok egyelőre úgyis kihasználatlanok lennének, ezért nem is forrasztottam még be őket).

Mivel a világítás felkapcsolása automatizálódott, ezért felmerült az igényem arra, hogy ennek működését valami visszajelezze. Erre a célra pedig a xenon fényszóró automata állítójának visszajelző LED-jét ültettem be, és a piktogramon a két kis fel-le mutató nyilat a számlap hátulján letakarva egy tompított fényszóró visszajelzőt kaptam.

A szoftvert egy-két helyen még finomhangolni kell egy kicsit, de alapvetően jól működik, kb. egy hete van a kocsiban élesben, eddig hibátlanul teszi a dolgát. Nagy sikerélmény ez nekem, nem túl régóta foglalkozom behatóbban az elektronikával, nagyon komoly dolgokat még nem is pakoltam össze, ezért ez ha nem is tökéletes munka de adott egy kis lendületet ebbéli próbálkozásaimnak :)

Végül néhány kép:

Ezt nem szeretnéd közzé tenni? Szerintem sokan lennének, akik utánépítenéék. ;)

Mivel oldottad meg AVR vagy PIC? (sajnos nem látszik a képeken)

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Régóta tervezgetem már, de most végre rászántam magam és megépítettem a komfort modulomat az autóba. Többféle elképzelésem is volt már különféle extrák beépítésére, és úgy döntöttem, hogy ezeket egy elektronikában egyesítem. Úgy gondolom így sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb is mintha külön-külön lenne megvalósítva. Az eredmény egy olyan elektronika lett, ami vezérli a nappali menetvilágítást (erre a gyárilag kiépített kábelezést és csalakozót használom, motorindítás után automatikusan kapcsolja a helyzetjelzőt és a tompított fényszórót), indulás után (a 10km/h elérésekor) automatikusan zárja az ajtókat, leállítás után nyitja, vezérli az ablaktörlő szakaszos fokozatát tanítható intervallumos formában, valamint kanyarlámpaként vezérli a ködlámpákat (30 km/h alatt a felkapcsolt irányzelző oldalán bekapcsol a ködlámpa, ha a világításkapcsoló is fel van kapcsolva, amit meg ugye csak sötétedés után kapcsolok, mert motorindításra már automatikusan van tompítottam). Egyelőre ezeket a funkciókat tudja, de maradt még benne lehetőség, van még néhány szabad ki- és bemenete, így később még a szoftver bővítésével van lehetőség újabb funkciókra (a képeken látszik is, hogy nincs minden alkatrész beültetve, azok egyelőre úgyis kihasználatlanok lennének, ezért nem is forrasztottam még be őket).

Mivel a világítás felkapcsolása automatizálódott, ezért felmerült az igényem arra, hogy ennek működését valami visszajelezze. Erre a célra pedig a xenon fényszóró automata állítójának visszajelző LED-jét ültettem be, és a piktogramon a két kis fel-le mutató nyilat a számlap hátulján letakarva egy tompított fényszóró visszajelzőt kaptam.

A szoftvert egy-két helyen még finomhangolni kell egy kicsit, de alapvetően jól működik, kb. egy hete van a kocsiban élesben, eddig hibátlanul teszi a dolgát. Nagy sikerélmény ez nekem, nem túl régóta foglalkozom behatóbban az elektronikával, nagyon komoly dolgokat még nem is pakoltam össze, ezért ez ha nem is tökéletes munka de adott egy kis lendületet ebbéli próbálkozásaimnak :)

Végül néhány kép:

P1010408.JPGP1010411.JPGP1010414.JPG

P1010419.JPGP1010423.JPGP1010432.JPG

Gratulálok...!

Érdekelne, hogy ezt az ikont a műszerfalban, hogyan lehet világításra bírni?

Mikor a VW csoport autóit vezetem, tetszik, hogy ott megy a kis ikon tompított használatakor. Ezt be tudom kötni a G astrába is?

Link to comment
Megosztás:

Ezt nem szeretnéd közzé tenni? Szerintem sokan lennének, akik utánépítenéék. ;)

Mivel oldottad meg AVR vagy PIC? (sajnos nem látszik a képeken)

AVR van benne, egy ATMega 8. Egy-két hibát még javítanom kell a panelen, mert természetesen volt ami már megépítés után derült ki, pl. van rajta két kis relé is, csak nem látszik mert a lábkiosztást tükrözve sikerült rátervezni, ezért a forrasztási oldalra tudtam beforrasztani :) . Ezeket kijavítom, és ha valakit érdekel csinálok hozzá bekötési rajzot és közzéteszem. Valószínűleg még nekem is meg kell építeni egyet tesómék kocsijába.

Gratulálok!

Akkor nem csak nekem vannak ilyen "agymenéseim", hogy több modul tudását egy közös egységbe gyúrjam össze. Jelenleg a komfortindex-ablaktörlő-centrálzárás-eablak-világítás-DRL egyesítésén dolgozom.

Köszönöm, és érdeklődve várom a te megoldásodat. Kicsit kifejthetnéd bővebben milyen funkciókra gondoltál, hátha tudok egy-két őtletet lopni mivel bővítsem még az enyémet :)

Gratulálok...!

Érdekelne, hogy ezt az ikont a műszerfalban, hogyan lehet világításra bírni?

Mikor a VW csoport autóit vezetem, tetszik, hogy ott megy a kis ikon tompított használatakor. Ezt be tudom kötni a G astrába is?

Alapvetően egy LED-et és a hozzá tartozó előtét ellenállást kell beforrasztani a műszeregység paneljén, csak van egy olyan trükk a dologban, hogy gyárilag ez negatívra kapcsol, vagyis ha testet adsz a műszeregység csatlakozójának megfelelő lábára, de a világításkapcsoló viszont pozitívot kapcsol. Ezért a gyárihoz képest meg kell fordítani a LED-et, és a megfelelő lábára pozitív helyett negatívot kötni. Nem olyan bonyolult mint így leírva tűnhet, de a konkrét megoldás függ a műszeregységtől is, mert van belőle legalább 3 fajta.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

AVR van benne, egy ATMega 8. Egy-két hibát még javítanom kell a panelen, mert természetesen volt ami már megépítés után derült ki, pl. van rajta két kis relé is, csak nem látszik mert a lábkiosztást tükrözve sikerült rátervezni, ezért a forrasztási oldalra tudtam beforrasztani :) . Ezeket kijavítom, és ha valakit érdekel csinálok hozzá bekötési rajzot és közzéteszem. Valószínűleg még nekem is meg kell építeni egyet tesómék kocsijába.

Köszönöm, és érdeklődve várom a te megoldásodat. Kicsit kifejthetnéd bővebben milyen funkciókra gondoltál, hátha tudok egy-két őtletet lopni mivel bővítsem még az enyémet :)

Alapvetően egy LED-et és a hozzá tartozó előtét ellenállást kell beforrasztani a műszeregység paneljén, csak van egy olyan trükk a dologban, hogy gyárilag ez negatívra kapcsol, vagyis ha testet adsz a műszeregység csatlakozójának megfelelő lábára, de a világításkapcsoló viszont pozitívot kapcsol. Ezért a gyárihoz képest meg kell fordítani a LED-et, és a megfelelő lábára pozitív helyett negatívot kötni. Nem olyan bonyolult mint így leírva tűnhet, de a konkrét megoldás függ a műszeregységtől is, mert van belőle legalább 3 fajta.

Szuper! :)

Ha csinálod a NYÁK-ot, akkor majd egy poziciórajzot is csinálj, hogy a top oldalra rá lehesen vasalni.

Miben tervezed? Mert ha Sprint Layouttal, akkor majd akár ránézek, ha gondolod.

Link to comment
Megosztás:

A világítás-DRL részen, van egy pár ötletem.

Figyelje a külső megvilágítást. Hasonló, mint az alkonyatkapcsoló.

Gyújtás után, menet közben:

Ha "túl" sötét van, akkor a világítást kapcsolja be, ha még nincs, akkor nappal van, és semmit nem kell kapcsolnia.

Amint elérem/átlépem az 50 km/h-t (és világos van) kapcsoljon DRL-t.

Ha 1s ideig (hirtelen) sötét van, akkor kapcsolja fel a világítást. Ez az alagútban kell...

Amint kiértem belőle, 30-60s után (világosban) kapcsolja le a világítást. Ez az alkonyat/hajnal/alagút vége.

A világítás/DRL a gyújtás levételkor lekapcsol.

Gyújtás nélkül, a centrál nyitás/zárás-kor:

Ha sötét van, kapcsoljon helyzetjelzőt, vagy világítást. Ez a "haza vezető fény".

Világosban persze nem kell.

Az eablakok zárása csak az utolsó ajtó becsukása után, 10s-en belüli centrál záráskor az összes eablak felhúzása.

Centrál nyitáskor sötétben, az ajtó nyitására, a külső helyzetjelzőt vagy világítást lekapcsolni.

Húú, ezek nagyon jó ötletek! :)

A weboldaladon majd tudsz tárhelyet, s leírásnak helyet biztosítani Ampervadásznak? Ezt frankón meg kell majd csinálni. Azt hiszem egy újabb projekt van kilátásban nekem is. :) Pedig amin dolgozok ahhoz is kell még min 1 hónap. :)

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok,az első fényszóróm beázik valahol,szellőző tiszta,izzó foglalata helyén van.esetleg valami ötlet?a nyáron amikor beletolattak az első lökháritómba pont azoldalt ahol beázik a lámpa,látszólag nemvolt sérülés rajta,de lehet hogy mégis megfeszült valahol :icon11:

Izzó körüli gumigyűrű helyén? Szellőző gumipipa megvan? Ha ezek ok, akkor valószínűleg elvált a háztól a plexi.

Link to comment
Megosztás:

Szuper! :)

Ha csinálod a NYÁK-ot, akkor majd egy poziciórajzot is csinálj, hogy a top oldalra rá lehesen vasalni.

Miben tervezed? Mert ha Sprint Layouttal, akkor majd akár ránézek, ha gondolod.

Eagle-ben terveztem. Pár napot kérek, míg megcsinálom a módosításokat és összehozok egy dokumentációt hozzá, azután elérhetővé teszem.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok,az első fényszóróm beázik valahol,szellőző tiszta,izzó foglalata helyén van.esetleg valami ötlet?a nyáron amikor beletolattak az első lökháritómba pont azoldalt ahol beázik a lámpa,látszólag nemvolt sérülés rajta,de lehet hogy mégis megfeszült valahol :icon11:

Ma megnéztem okával az illesztésnél felül szivárog be a víz,a foncsor is felvan hólyagosodva felül elég nagy darabon :omg:

Az utnágyártottak közül melyik a jobb(tyk,depo) ?valaki cserélt már ilyenekre?

Link to comment
Megosztás:

Ma megnéztem okával az illesztésnél felül szivárog be a víz,a foncsor is felvan hólyagosodva felül elég nagy darabon :omg:

Az utnágyártottak közül melyik a jobb (tikk,depo)valaki cserélt már ilyenekre?

Én depo ködlámpát vettem, de nem a legjobb minőség sztem. Van rajta pár dolog, amit jobban meg lehetett volna oldani. De oda nekem megteszi.

Link to comment
Megosztás:

Ma megnéztem okával az illesztésnél felül szivárog be a víz,a foncsor is felvan hólyagosodva felül elég nagy darabon :omg:

Az utnágyártottak közül melyik a jobb(tyk,depo) ?valaki cserélt már ilyenekre?

Szerintem inkább keress használt jó állapotú gyárit. Racing-Bazáron, vaterán elég sokat láttam 10e körül.

Link to comment
Megosztás:

Ma megnéztem okával az illesztésnél felül szivárog be a víz,a foncsor is felvan hólyagosodva felül elég nagy darabon :omg:

Az utnágyártottak közül melyik a jobb(tyk,depo) ?valaki cserélt már ilyenekre?

Depot én sem ajánlom. Én már ezzel vettem, de nincs rendes éles vetítése, szórja a fényt mint majom a lisztet. Jézuska+Nyuszi kombó segedelmével talán majd fussa nekem is gyárira, mert így nem maradhat.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Depot én sem ajánlom. Én már ezzel vettem, de nincs rendes éles vetítése, szórja a fényt mint majom a lisztet. Jézuska+Nyuszi kombó segedelmével talán majd fussa nekem is gyárira, mert így nem maradhat.

Sziasztok! Nekem Depó xenon optikás lápáim vannak már több mint három éve! Nem áznak be nem karcosak nem mattútlak be és egy az egyben ugyan az a vetítési képe mint a gyári xenon lámpának! Szóval én csak jót tudok róla mondani!

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Nekem Depó xenon optikás lápáim vannak már több mint három éve! Nem áznak be nem karcosak nem mattútlak be és egy az egyben ugyan az a vetítési képe mint a gyári xenon lámpának! Szóval én csak jót tudok róla mondani!

Szintén Depo Xenon-t használok kb. 2 éve és nincs vele bajom és nekem is szép állapotú. A foncsor nincs deformálódva, pedig nem gyári trafóval használom, hanem egy 10 ezer Ft-os d2s kínai szettel (lökhárítóba rejtve).

Link to comment
Megosztás:

Szintén Depo Xenon-t használok kb. 2 éve és nincs vele bajom és nekem is szép állapotú. A foncsor nincs deformálódva, pedig nem gyári trafóval használom, hanem egy 10 ezer Ft-os d2s kínai szettel (lökhárítóba rejtve).

Nem is értem ezt a gyári tarfós történetet! Miért lenne neked kötelező gyári trafót venned 50 ezer + áfáért ha tönkremegy? Egy utángyártott 10 ezres trafó is ugyanazt tudja mint a gyári? Megbukna a vizsgán egy gyárilag xenonos autó a műszakin ha nem gyári trafó lett berakva a tönkrement gyári trafó helyett?

Link to comment
Megosztás:

Nem is értem ezt a gyári tarfós történetet! Miért lenne neked kötelező gyári trafót venned 50 ezer + áfáért ha tönkremegy? Egy utángyártott 10 ezres trafó is ugyanazt tudja mint a gyári? Megbukna a vizsgán egy gyárilag xenonos autó a műszakin ha nem gyári trafó lett berakva a tönkrement gyári trafó helyett?

Nem tudom mennyire foglalkoznak vele, de mikor átalakítottam, úgy voltam vele, hogy minél gyáriasabb legyen. Megvan törött Astrából szintszabályzó, mosó, még a magasságállító nélküli kapcsoló is, de a trafó elég drága használtan is, így ez utángyártott lett, illetve a lámpamosó fúvókák Vectra B-ből valók. Megbízhatóság miatt tartottam inkább a kínaitól, de nincs vele baj, d2s 4300K izzó pedig 2 ezer Ft/db volt. Múltkor megmosolyogtam az egyik kollégát, aki BMW-be 34 ezerért cseréltetett egy(!) xenon izzót.

Ahogy látom már Hellának is vannak olcsóbb, utángyártott megoldásai G Astrához:

141717.jpg

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Nekem Depó xenon optikás lápáim vannak már több mint három éve! Nem áznak be nem karcosak nem mattútlak be és egy az egyben ugyan az a vetítési képe mint a gyári xenon lámpának! Szóval én csak jót tudok róla mondani!

Még egy szavazat a Depo projektoros lámpatestre, nekem is azok vannak és hibátlanok. A hagyományos FF tükrös Depo lámpával kapcsolatban nincsenek tapasztalataim.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.