Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Recommended Posts

Elküldve

Ezek szerint csak én nem vagyok ködlámpa rajongó? :D Az enyémen van ködlámpa, mégsem használom soha, pedig ezen a télen is volt köd gazdagon. Ha tényleg köd van, úgysem látok semmit, mindegy hány lámpát kapcsolok...

Sokan vannak ezzel így, de én sem értek vele egyet. A fényszóróknak olyan a kiképzése, hogy a fénycsóvát egyenesen, messzire előre vetíti, azzal ha belevilágítasz egy tejföl ködbe persze, hogy nem látsz semmit. Ezzel szemben a ködlámpa egyrészt jóval alacsonyabban van, egészen közel a talajhoz, alávilágít a ködnek, és olyan a kialakítása, hogy nem messzire egyenes csóvával világít, hanem közelre, széles területen szórva a fényt. Messzire azzal sem látsz, viszont közvetlen előtted, és melletted az út szélét, másik oldalon a terelővonalat sokkal jobban látod, és már ez is sokat jelent annak érdekében, hogy pl. ne csapd el a kivilágítatlan gyalogost az út szélén. Próbáld ki, látni fogod a különbséget. Ami egyébként nem csak ködben látszik, hanem pl. nekem problémám, hogy egy sötét utcába bekanyarodáskor gyakorlatilag semmit nem látni hogy hová kanyarodok, mert a fényszórók fényéből oldalra gyakorlatilag semmi sem jut. Szemben azzal, ha fölnyomom a ködlámpát már rögtön belátni a kanyart, pontosan azon tulajdonsága miatt, hogy az szélesen teríti a fényt, és nem messzire. Ezen felbuzdulva nekem a következő projektem az lesz, hogy kanyarlámpát csinálok a ködlámpákból, hasonlóan az autógyárak által az újabb autókon rendszeresen alkalmazott módszerhez, 30 km/h alatt az irányjelzőt felkapcsolva az adott oldali ködlámpa is felkapcsol, segítve a kanyar jobb belátását.

Elküldve

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

de semmitől sokkal jobb

pl nálam úgy van megoldva hogy nem csak indexre kapcsolódik

egy darabig fordul majd bekapcsolja a kiegészítő fényt is ami oldalra villágít

indexelés hatásra bekapcsol egyből ha 30 alatt mész ,és kanyarodáskor fordul utána a lámpa

a cim modul vezérli az egész rendszert ,abba van van valami kormány szög érzékelő

Elküldve

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

Én sokkal inkább látom viccnek némelyik gyári megoldást (pl. Fiat) ami az index jele helyett a kormányelfordítás szögére reagál, de már egészen ki mértékben is. Jót szoktam mulatni ha egy ilyen autó hajt be velem szemben egy jól belátható körforgalomba, majd egyenesen menne tovább: először (behajtáskor) felkapcsolódik a jobb oldali ködfényszórója, aztán amikor az ív közepén jár akkor az kialszik és felkapcsolódik a bal oldali, majd körforgalomból való kihajtáskor ismét csak a jobb oldali. Összességében elég komikus látvány, úgy kacsintgat az autó mint valami rossz b*zi... :D ennyire talán nem kéne érzékenyre hangolni, jobb lenne ha csak kicsivel nagyobb kormányelfordítási szögre reagálna...

Ehhez képest ampervadász indexre aktiválódó verziója kulturált megoldás, bár ennek is vannak hátrányai: ha mondjuk a főútvonal kanyarodik, mi pedig egyenesen mennénk tovább, a KRESZ szerint akkor is kell irányjelzőt használni, pedig kormányelfordítás és irányváltás gyakorlatilag nincs is, ilyenkor tehát feleslegesen kapcsolódna fel.

Legjobb volna az index mellett a sebességgel és a kormányelfordítás szögével is kombináltan vezérelni, de utóbbit figyelő érzékelők csak az (elég ritka) gyári ESP-s Astrákban vannak.

Elküldve

Sokan vannak ezzel így, de én sem értek vele egyet. A fényszóróknak olyan a kiképzése, hogy a fénycsóvát egyenesen, messzire előre vetíti, azzal ha belevilágítasz egy tejföl ködbe persze, hogy nem látsz semmit. Ezzel szemben a ködlámpa egyrészt jóval alacsonyabban van, egészen közel a talajhoz, alávilágít a ködnek, és olyan a kialakítása, hogy nem messzire egyenes csóvával világít, hanem közelre, széles területen szórva a fényt. Messzire azzal sem látsz, viszont közvetlen előtted, és melletted az út szélét, másik oldalon a terelővonalat sokkal jobban látod, és már ez is sokat jelent annak érdekében, hogy pl. ne csapd el a kivilágítatlan gyalogost az út szélén. Próbáld ki, látni fogod a különbséget. Ami egyébként nem csak ködben látszik, hanem pl. nekem problémám, hogy egy sötét utcába bekanyarodáskor gyakorlatilag semmit nem látni hogy hová kanyarodok, mert a fényszórók fényéből oldalra gyakorlatilag semmi sem jut. Szemben azzal, ha fölnyomom a ködlámpát már rögtön belátni a kanyart, pontosan azon tulajdonsága miatt, hogy az szélesen teríti a fényt, és nem messzire. Ezen felbuzdulva nekem a következő projektem az lesz, hogy kanyarlámpát csinálok a ködlámpákból, hasonlóan az autógyárak által az újabb autókon rendszeresen alkalmazott módszerhez, 30 km/h alatt az irányjelzőt felkapcsolva az adott oldali ködlámpa is felkapcsol, segítve a kanyar jobb belátását.

Ha majd sikerül megcsinálni, akkor írj. A sebesség érzékelés ami nyűgösebb, az indexes felkapcsolás megoldható. De én azt azért nem tettem bele anno, nehogy a multitimeremet kinyírjam. De ha valaki kipróbálja, akkor én is. Diódázni is lehet, az igaz, de valami komolyabbal. :)

Elküldve

Én sokkal inkább látom viccnek némelyik gyári megoldást (pl. Fiat) ami az index jele helyett a kormányelfordítás szögére reagál, de már egészen ki mértékben is. Jót szoktam mulatni ha egy ilyen autó hajt be velem szemben egy jól belátható körforgalomba, majd egyenesen menne tovább: először (behajtáskor) felkapcsolódik a jobb oldali ködfényszórója, aztán amikor az ív közepén jár akkor az kialszik és felkapcsolódik a bal oldali, majd körforgalomból való kihajtáskor ismét csak a jobb oldali. Összességében elég komikus látvány, úgy kacsintgat az autó mint valami rossz b*zi... :D ennyire talán nem kéne érzékenyre hangolni, jobb lenne ha csak kicsivel nagyobb kormányelfordítási szögre reagálna...

.

:)

igen ,elég mókás :)

körforgalomban nekem csak fordul , de ez függ erősen a körforgalom átmérőjétől :)

Elküldve

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

de semmitől sokkal jobb

Az lehet, de kanyarkövetős lámpa aplikálásának most inkább nem fognék neki :D Már a ködlámpa is sokkal több, mint a semmi.

Ehhez képest ampervadász indexre aktiválódó verziója kulturált megoldás, bár ennek is vannak hátrányai: ha mondjuk a főútvonal kanyarodik, mi pedig egyenesen mennénk tovább, a KRESZ szerint akkor is kell irányjelzőt használni, pedig kormányelfordítás és irányváltás gyakorlatilag nincs is, ilyenkor tehát feleslegesen kapcsolódna fel.

Legjobb volna az index mellett a sebességgel és a kormányelfordítás szögével is kombináltan vezérelni, de utóbbit figyelő érzékelők csak az (elég ritka) gyári ESP-s Astrákban vannak.

Szerintem nem lenne megoldhatatlan egy egyszerűbb optikai vagy mágneses elven működő érzékelőt rátenni a kormányoszlopra ami akkor adna jelet az elektronikának mikor a kormány kitért a középállásból, de én nem gondolkodom ilyesmiben, mert előnyösebbnek tartom ha már a kanyarodás megkezdése előtt felkapcsol és láthatóvá teszi a területet ahova fordulni akarok. Ezzel szemben nem érzem akkora problémának ha néha feleslegesen kapcsol fel, inkább azt akarom megoldani, hogy napközben, világosban ne működjön. Ezt úgy tervezem elérni, hogy a világításkapcsoló felkapcsolása aktiválja az egész rendszert, és ezzel együtt megvalósítom a nappali menetvilágítást is, vagyis motorindítás után a világítás automatikusan felkapcsol, így a világításkapcsolót csak sötétedéskor kapcsolom, ezzel aktiválva a műszerfalvilágítást, távolsági fényszórót, és a kanyarfényszórót. A kapcsolási rajzot böngészve rátaláltam, hogy erre volt gyári megoldás is, majd szétnézek hátha megvan a csatlakozója is a relének ami a menetfényt kapcsolja az olajnyomás lámpa kialvásával egyidőben.

Ha majd sikerül megcsinálni, akkor írj. A sebesség érzékelés ami nyűgösebb, az indexes felkapcsolás megoldható. De én azt azért nem tettem bele anno, nehogy a multitimeremet kinyírjam. De ha valaki kipróbálja, akkor én is. Diódázni is lehet, az igaz, de valami komolyabbal. :)

Valóban, a legnagyobb probléma a sebesség érzékelése, de azt szerencsére nekem már sikerült megoldani. A végleges áramkör még nincs kész, de próbapanelen már működik egy sebességmérőm. Én mikrovezérlővel oldottam meg a problémát, ennek előnye, hogy a kapcsolás nagyon egyszerű, pár alkatrész az egész, hátránya, hogy a programozását nem tudja mindenki megoldani. De DarthVödör oldalán olvastam régebben még a tempomat visszajelzővel kapcsolatban, hogy ő is dolgozik egy megoldáson, és az azt hiszem nem mikrovezérlős lesz.

Magának a ködlámpának az átalakítására az a terv, hogy szétválasztom a két oldal kapcsolását, mindkettő saját relét kap a motortérben az akksi mellett levő dobozban. A gyári kábelezésnél a bal fényszóró mellett van elágaztatva a vezeték a két oldalnak, szerencsére könnyű hozzáférni, ide kell hozni 3 szál vezetéket a reléktől, megbontani a leágazást, és egyesével rákötni az új vezetékekre. A lámpákhoz menő vezetékek mennek a két relé kapcsolt áramára, amin meg eddig jött a kapcsolt feszültség a gyári ködlámparelétől az megy diódákkal leválasztva a két új relé vezérlő lábára. A 30-as direkt áramot egy biztosítékkal levédve közvetlenül az akksiról hozom, úgyis ott van közvetlen mellette, plusz a másik vezérlő lábat le kell testelni valahova. Ezzel a ködlámpa funkció már ugyan úgy működik mint eddig. A kanyarlámpa funkcióhoz két vezetéket kell kihozni az utastérből, ezeken jön a vezérlő jel a két ködlámpának külön-külön, ezeket szintén diódával leválasztva kötöm a relékre. Belül a vezérléshez egy egyszerű kis elektronikát gondoltam összehozni, (hasonlót mint DarthVödör elektronikája a tempomat visszajelzőhöz) ami az irányjelző kapcsoló, világításkapcsoló és a saját sebesség érzékelő modulom jelei alapján vezérli a ködlámpákat, de ezt még nem találtam ki részletesen, mert attól is függ, hogy a nappali menetfényt hogy tudom megoldani, és a sebesség érzékelő modulomat akarom másra is használni.

Elküldve

Az lehet, de kanyarkövetős lámpa aplikálásának most inkább nem fognék neki :D Már a ködlámpa is sokkal több, mint a semmi.

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

Elküldve

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

Amit én néztem, az enyémre vonatkozó 98-as modellév rajzán egy egyszerű, elektronikával egybeépített relé van, ami az olajgombáról veszi a jelet a bekapcsoláshoz. Persze későbbieken lehet már máshogy van.

Elküldve

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

A can-bus-nak itt a jelentősége gyártási szempontból, olyan funkciókat kapcsolgatnak ki-be átadás előtt a szervizben amilyet a helyi szabályok megkövetelnek / engednek. Elektronikaileg mindegyik azonos, funkciók tekintetében pedig nem. Pl a corsa-mon is van ilyen menü a vezérlőben

Egy otthoni "fabrikálásnak" jobb egy hagyományos rendszer, ebből még jó a G Astra

Elküldve
A kapcsolási rajzot böngészve rátaláltam, hogy erre volt gyári megoldás is, majd szétnézek hátha megvan a csatlakozója is a relének ami a menetfényt kapcsolja az olajnyomás lámpa kialvásával egyidőben.

Ilyet keress a biztosítéktábla mögött:

838326-20130103-V6f4JK.jpg

...és ilyen relé megy bele:

838327-20130103-R7f9lE.jpg

Elküldve

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy hogy van a fűthető tükör működési elve?

Külön gombja van? Vagy az ablakfűtéssel párhuzamosan működik?

Gondolom, ha szeretnék ilyet, alap, hogy a tükröket le kell cserélnem...

Bonyolult lenne ezt valahogy felvarázsolnom? Kábelezés..stb??

Üdv!

Elküldve

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy hogy van a fűthető tükör működési elve?

Külön gombja van? Vagy az ablakfűtéssel párhuzamosan működik?

Gondolom, ha szeretnék ilyet, alap, hogy a tükröket le kell cserélnem...

Bonyolult lenne ezt valahogy felvarázsolnom? Kábelezés..stb??

Üdv!

Igen, az ablakfüttéssel párhuzamosan működik.

Tükör csere, meg ha nincs kábel, azt kell kihúzni.

Elküldve

Igen, az ablakfüttéssel párhuzamosan működik.

Tükör csere, meg ha nincs kábel, azt kell kihúzni.

Meg egy bizti és relé. egy hete csináltam nem nagy dolog. Neki elvileg ki is van vezetékelve. a vezetőoldali ajtó nálam is ki volt, de z14xe-nél elvileg ki van mind2 ;)

Elküldve

Nem mert a foncsor tükröző része nem sötétített. A Hella Magic Colors nem gyári fényszóró, egyfajta tuningelemként lehetett megvenni a G Astrához, de méregdrágán. Sztem amúgy a legszebb nem projektoros fényszóró, és mivel Hella, a minőségre sem lehet panasz.

Nekem is tetszik de még vacillálok rajta,hogy ez vagy inkább újat vegyek(fekete betétesbe)

Árban kb,ugyanaz a kettő,szerintetek?Ezüst szinű gépre menne... :huh:

Elküldve

Nem mert a foncsor tükröző része nem sötétített. A Hella Magic Colors nem gyári fényszóró, egyfajta tuningelemként lehetett megvenni a G Astrához, de méregdrágán. Sztem amúgy a legszebb nem projektoros fényszóró, és mivel Hella, a minőségre sem lehet panasz.

Nekem is tetszik de még vacillálok rajta,hogy ez vagy inkább újat vegyek(fekete betétesbe)

Árban kb,ugyanaz a kettő,szerintetek?Ezüst szinű gépre menne... :huh:

Elküldve

Kiégtek az izzóim a fűtésboxból (Delphi), úgyhogy tegnap lebontottam a teljes középkonzolt. Mindent annak rendje és módja szerint sikerült le/kiszedni, viszont a fűtésboxnál már gondjaim támadtak. Annyira feszesek voltak a bowdenek, hogy gyakorlatilag semmi játékot nem engedtek, nem bírtam annyira elfordítani a fűtésboxot, hogy normálisan hozzáférjek az izzókhoz. Kézzel nem tudtam őket megfogni, fogóval/csipesszel pedig esélytelen volt ráfogni és mivel így nem láttam, hogy a bowdenek pontosan hogy csatlakoznak, így "szétakasztani" se tudtam/mertem. Van valami praktikus megoldás ezeknek az izzóknak a kitekerésére??? Vagy csak én voltam szerencsétlen?

A TID-ből, amiben minden rendben megy, simán kiszedtem az izzókat...

Elküldve

Kiégtek az izzóim a fűtésboxból (Delphi), úgyhogy tegnap lebontottam a teljes középkonzolt. Mindent annak rendje és módja szerint sikerült le/kiszedni, viszont a fűtésboxnál már gondjaim támadtak. Annyira feszesek voltak a bowdenek, hogy gyakorlatilag semmi játékot nem engedtek, nem bírtam annyira elfordítani a fűtésboxot, hogy normálisan hozzáférjek az izzókhoz. Kézzel nem tudtam őket megfogni, fogóval/csipesszel pedig esélytelen volt ráfogni és mivel így nem láttam, hogy a bowdenek pontosan hogy csatlakoznak, így "szétakasztani" se tudtam/mertem. Van valami praktikus megoldás ezeknek az izzóknak a kitekerésére??? Vagy csak én voltam szerencsétlen?

A TID-ből, amiben minden rendben megy, simán kiszedtem az izzókat...

Ki kell venni a középkonzolból a fűtéskezelő egységet, a négy sarkánál fogja egy-egy fül, a kobraCode által egyel fentebb linkelt leírásban ez is benne van pontosan hogyan (7. oldal). És ha már nincs ott a műanyag keret hozzáférsz, tudod forgatni.

Elküldve

Ki kell venni a középkonzolból a fűtéskezelő egységet, a négy sarkánál fogja egy-egy fül, a kobraCode által egyel fentebb linkelt leírásban ez is benne van pontosan hogyan (7. oldal). És ha már nincs ott a műanyag keret hozzáférsz, tudod forgatni.

Megtettem, de annyira feszesek a bowdenek, hogy csak minimálisan tudom dönteni akár oldalra, akár le-fel, így igazából nem férek hozzá jobban...

Elküldve

Megtettem, de annyira feszesek a bowdenek, hogy csak minimálisan tudom dönteni akár oldalra, akár le-fel, így igazából nem férek hozzá jobban...

Akkor passz, nekem olyankor már simán enged annyit, hogy lehet benne izzót cserélni (vagyis lehetett, mikor még nem LED volt benne :D ) meg kiakasztgatni a bovdeneket.

Így néz ki hátulról:

P1000022_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A két bejelölt ponton fogja a bovdenházakat, azokat kellene megpróbálnod valahogy kiakasztani, kétoldalról fogják a körmök, azokat széthúzva jön ki (talán a képen is látszik valamennyire mire gondolok). A tekerőket úgy állítsd, hogy a lehető legnagyobb hosszban húzzák ki a bovdent, mert ha nagyon közel van a bovdenház rögzítési pontjához a karok vége akkor már nem enged annyit a bovden, hogy ki tudd a bovdenház rögzítését oldani. Ha ez sikerült, akkor már remélhetőleg ki birod annyira fordítani, hogy beláss mögé és ki tudd akasztani a bovdeneket. Csak ne feszegesd túlságosan, mert nem túl erősek azok a karok, nehogy eltörjenek. Remélem sikerült valamennyire érthetően körbeírni.

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.