Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Extra-felszerelések beépítése utólag + elektromos kérdések


Amusing

Recommended Posts

Ezek szerint csak én nem vagyok ködlámpa rajongó? :D Az enyémen van ködlámpa, mégsem használom soha, pedig ezen a télen is volt köd gazdagon. Ha tényleg köd van, úgysem látok semmit, mindegy hány lámpát kapcsolok...

Sokan vannak ezzel így, de én sem értek vele egyet. A fényszóróknak olyan a kiképzése, hogy a fénycsóvát egyenesen, messzire előre vetíti, azzal ha belevilágítasz egy tejföl ködbe persze, hogy nem látsz semmit. Ezzel szemben a ködlámpa egyrészt jóval alacsonyabban van, egészen közel a talajhoz, alávilágít a ködnek, és olyan a kialakítása, hogy nem messzire egyenes csóvával világít, hanem közelre, széles területen szórva a fényt. Messzire azzal sem látsz, viszont közvetlen előtted, és melletted az út szélét, másik oldalon a terelővonalat sokkal jobban látod, és már ez is sokat jelent annak érdekében, hogy pl. ne csapd el a kivilágítatlan gyalogost az út szélén. Próbáld ki, látni fogod a különbséget. Ami egyébként nem csak ködben látszik, hanem pl. nekem problémám, hogy egy sötét utcába bekanyarodáskor gyakorlatilag semmit nem látni hogy hová kanyarodok, mert a fényszórók fényéből oldalra gyakorlatilag semmi sem jut. Szemben azzal, ha fölnyomom a ködlámpát már rögtön belátni a kanyart, pontosan azon tulajdonsága miatt, hogy az szélesen teríti a fényt, és nem messzire. Ezen felbuzdulva nekem a következő projektem az lesz, hogy kanyarlámpát csinálok a ködlámpákból, hasonlóan az autógyárak által az újabb autókon rendszeresen alkalmazott módszerhez, 30 km/h alatt az irányjelzőt felkapcsolva az adott oldali ködlámpa is felkapcsol, segítve a kanyar jobb belátását.

Link to comment
Megosztás:

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

de semmitől sokkal jobb

pl nálam úgy van megoldva hogy nem csak indexre kapcsolódik

egy darabig fordul majd bekapcsolja a kiegészítő fényt is ami oldalra villágít

indexelés hatásra bekapcsol egyből ha 30 alatt mész ,és kanyarodáskor fordul utána a lámpa

a cim modul vezérli az egész rendszert ,abba van van valami kormány szög érzékelő

Link to comment
Megosztás:

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

Én sokkal inkább látom viccnek némelyik gyári megoldást (pl. Fiat) ami az index jele helyett a kormányelfordítás szögére reagál, de már egészen ki mértékben is. Jót szoktam mulatni ha egy ilyen autó hajt be velem szemben egy jól belátható körforgalomba, majd egyenesen menne tovább: először (behajtáskor) felkapcsolódik a jobb oldali ködfényszórója, aztán amikor az ív közepén jár akkor az kialszik és felkapcsolódik a bal oldali, majd körforgalomból való kihajtáskor ismét csak a jobb oldali. Összességében elég komikus látvány, úgy kacsintgat az autó mint valami rossz b*zi... :D ennyire talán nem kéne érzékenyre hangolni, jobb lenne ha csak kicsivel nagyobb kormányelfordítási szögre reagálna...

Ehhez képest ampervadász indexre aktiválódó verziója kulturált megoldás, bár ennek is vannak hátrányai: ha mondjuk a főútvonal kanyarodik, mi pedig egyenesen mennénk tovább, a KRESZ szerint akkor is kell irányjelzőt használni, pedig kormányelfordítás és irányváltás gyakorlatilag nincs is, ilyenkor tehát feleslegesen kapcsolódna fel.

Legjobb volna az index mellett a sebességgel és a kormányelfordítás szögével is kombináltan vezérelni, de utóbbit figyelő érzékelők csak az (elég ritka) gyári ESP-s Astrákban vannak.

Link to comment
Megosztás:

Sokan vannak ezzel így, de én sem értek vele egyet. A fényszóróknak olyan a kiképzése, hogy a fénycsóvát egyenesen, messzire előre vetíti, azzal ha belevilágítasz egy tejföl ködbe persze, hogy nem látsz semmit. Ezzel szemben a ködlámpa egyrészt jóval alacsonyabban van, egészen közel a talajhoz, alávilágít a ködnek, és olyan a kialakítása, hogy nem messzire egyenes csóvával világít, hanem közelre, széles területen szórva a fényt. Messzire azzal sem látsz, viszont közvetlen előtted, és melletted az út szélét, másik oldalon a terelővonalat sokkal jobban látod, és már ez is sokat jelent annak érdekében, hogy pl. ne csapd el a kivilágítatlan gyalogost az út szélén. Próbáld ki, látni fogod a különbséget. Ami egyébként nem csak ködben látszik, hanem pl. nekem problémám, hogy egy sötét utcába bekanyarodáskor gyakorlatilag semmit nem látni hogy hová kanyarodok, mert a fényszórók fényéből oldalra gyakorlatilag semmi sem jut. Szemben azzal, ha fölnyomom a ködlámpát már rögtön belátni a kanyart, pontosan azon tulajdonsága miatt, hogy az szélesen teríti a fényt, és nem messzire. Ezen felbuzdulva nekem a következő projektem az lesz, hogy kanyarlámpát csinálok a ködlámpákból, hasonlóan az autógyárak által az újabb autókon rendszeresen alkalmazott módszerhez, 30 km/h alatt az irányjelzőt felkapcsolva az adott oldali ködlámpa is felkapcsol, segítve a kanyar jobb belátását.

Ha majd sikerül megcsinálni, akkor írj. A sebesség érzékelés ami nyűgösebb, az indexes felkapcsolás megoldható. De én azt azért nem tettem bele anno, nehogy a multitimeremet kinyírjam. De ha valaki kipróbálja, akkor én is. Diódázni is lehet, az igaz, de valami komolyabbal. :)

Link to comment
Megosztás:

Én sokkal inkább látom viccnek némelyik gyári megoldást (pl. Fiat) ami az index jele helyett a kormányelfordítás szögére reagál, de már egészen ki mértékben is. Jót szoktam mulatni ha egy ilyen autó hajt be velem szemben egy jól belátható körforgalomba, majd egyenesen menne tovább: először (behajtáskor) felkapcsolódik a jobb oldali ködfényszórója, aztán amikor az ív közepén jár akkor az kialszik és felkapcsolódik a bal oldali, majd körforgalomból való kihajtáskor ismét csak a jobb oldali. Összességében elég komikus látvány, úgy kacsintgat az autó mint valami rossz b*zi... :D ennyire talán nem kéne érzékenyre hangolni, jobb lenne ha csak kicsivel nagyobb kormányelfordítási szögre reagálna...

.

:)

igen ,elég mókás :)

körforgalomban nekem csak fordul , de ez függ erősen a körforgalom átmérőjétől :)

Link to comment
Megosztás:

:)

ezért jó a kanyarkövetős :)

a kanyarodáskor felkapcsolja a ködlámpát az csak egy vicc hozzá képest :)

de semmitől sokkal jobb

Az lehet, de kanyarkövetős lámpa aplikálásának most inkább nem fognék neki :D Már a ködlámpa is sokkal több, mint a semmi.

Ehhez képest ampervadász indexre aktiválódó verziója kulturált megoldás, bár ennek is vannak hátrányai: ha mondjuk a főútvonal kanyarodik, mi pedig egyenesen mennénk tovább, a KRESZ szerint akkor is kell irányjelzőt használni, pedig kormányelfordítás és irányváltás gyakorlatilag nincs is, ilyenkor tehát feleslegesen kapcsolódna fel.

Legjobb volna az index mellett a sebességgel és a kormányelfordítás szögével is kombináltan vezérelni, de utóbbit figyelő érzékelők csak az (elég ritka) gyári ESP-s Astrákban vannak.

Szerintem nem lenne megoldhatatlan egy egyszerűbb optikai vagy mágneses elven működő érzékelőt rátenni a kormányoszlopra ami akkor adna jelet az elektronikának mikor a kormány kitért a középállásból, de én nem gondolkodom ilyesmiben, mert előnyösebbnek tartom ha már a kanyarodás megkezdése előtt felkapcsol és láthatóvá teszi a területet ahova fordulni akarok. Ezzel szemben nem érzem akkora problémának ha néha feleslegesen kapcsol fel, inkább azt akarom megoldani, hogy napközben, világosban ne működjön. Ezt úgy tervezem elérni, hogy a világításkapcsoló felkapcsolása aktiválja az egész rendszert, és ezzel együtt megvalósítom a nappali menetvilágítást is, vagyis motorindítás után a világítás automatikusan felkapcsol, így a világításkapcsolót csak sötétedéskor kapcsolom, ezzel aktiválva a műszerfalvilágítást, távolsági fényszórót, és a kanyarfényszórót. A kapcsolási rajzot böngészve rátaláltam, hogy erre volt gyári megoldás is, majd szétnézek hátha megvan a csatlakozója is a relének ami a menetfényt kapcsolja az olajnyomás lámpa kialvásával egyidőben.

Ha majd sikerül megcsinálni, akkor írj. A sebesség érzékelés ami nyűgösebb, az indexes felkapcsolás megoldható. De én azt azért nem tettem bele anno, nehogy a multitimeremet kinyírjam. De ha valaki kipróbálja, akkor én is. Diódázni is lehet, az igaz, de valami komolyabbal. :)

Valóban, a legnagyobb probléma a sebesség érzékelése, de azt szerencsére nekem már sikerült megoldani. A végleges áramkör még nincs kész, de próbapanelen már működik egy sebességmérőm. Én mikrovezérlővel oldottam meg a problémát, ennek előnye, hogy a kapcsolás nagyon egyszerű, pár alkatrész az egész, hátránya, hogy a programozását nem tudja mindenki megoldani. De DarthVödör oldalán olvastam régebben még a tempomat visszajelzővel kapcsolatban, hogy ő is dolgozik egy megoldáson, és az azt hiszem nem mikrovezérlős lesz.

Magának a ködlámpának az átalakítására az a terv, hogy szétválasztom a két oldal kapcsolását, mindkettő saját relét kap a motortérben az akksi mellett levő dobozban. A gyári kábelezésnél a bal fényszóró mellett van elágaztatva a vezeték a két oldalnak, szerencsére könnyű hozzáférni, ide kell hozni 3 szál vezetéket a reléktől, megbontani a leágazást, és egyesével rákötni az új vezetékekre. A lámpákhoz menő vezetékek mennek a két relé kapcsolt áramára, amin meg eddig jött a kapcsolt feszültség a gyári ködlámparelétől az megy diódákkal leválasztva a két új relé vezérlő lábára. A 30-as direkt áramot egy biztosítékkal levédve közvetlenül az akksiról hozom, úgyis ott van közvetlen mellette, plusz a másik vezérlő lábat le kell testelni valahova. Ezzel a ködlámpa funkció már ugyan úgy működik mint eddig. A kanyarlámpa funkcióhoz két vezetéket kell kihozni az utastérből, ezeken jön a vezérlő jel a két ködlámpának külön-külön, ezeket szintén diódával leválasztva kötöm a relékre. Belül a vezérléshez egy egyszerű kis elektronikát gondoltam összehozni, (hasonlót mint DarthVödör elektronikája a tempomat visszajelzőhöz) ami az irányjelző kapcsoló, világításkapcsoló és a saját sebesség érzékelő modulom jelei alapján vezérli a ködlámpákat, de ezt még nem találtam ki részletesen, mert attól is függ, hogy a nappali menetfényt hogy tudom megoldani, és a sebesség érzékelő modulomat akarom másra is használni.

Link to comment
Megosztás:

Az lehet, de kanyarkövetős lámpa aplikálásának most inkább nem fognék neki :D Már a ködlámpa is sokkal több, mint a semmi.

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

Link to comment
Megosztás:

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

Amit én néztem, az enyémre vonatkozó 98-as modellév rajzán egy egyszerű, elektronikával egybeépített relé van, ami az olajgombáról veszi a jelet a bekapcsoláshoz. Persze későbbieken lehet már máshogy van.

Link to comment
Megosztás:

Én úgy tudom, hogy a Skandináv országokban eladott autókban kötelező volt eddig is(most is az) a nappali menetfény.

Ez úgy oldották meg, hogy az ECU-ban be lehet kapcsolni ezt a funkciót.

Ezt ne vedd tutinak, ezt csak hallottam.

A can-bus-nak itt a jelentősége gyártási szempontból, olyan funkciókat kapcsolgatnak ki-be átadás előtt a szervizben amilyet a helyi szabályok megkövetelnek / engednek. Elektronikaileg mindegyik azonos, funkciók tekintetében pedig nem. Pl a corsa-mon is van ilyen menü a vezérlőben

Egy otthoni "fabrikálásnak" jobb egy hagyományos rendszer, ebből még jó a G Astra

Link to comment
Megosztás:

A kapcsolási rajzot böngészve rátaláltam, hogy erre volt gyári megoldás is, majd szétnézek hátha megvan a csatlakozója is a relének ami a menetfényt kapcsolja az olajnyomás lámpa kialvásával egyidőben.

Ilyet keress a biztosítéktábla mögött:

838326-20130103-V6f4JK.jpg

...és ilyen relé megy bele:

838327-20130103-R7f9lE.jpg

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy hogy van a fűthető tükör működési elve?

Külön gombja van? Vagy az ablakfűtéssel párhuzamosan működik?

Gondolom, ha szeretnék ilyet, alap, hogy a tükröket le kell cserélnem...

Bonyolult lenne ezt valahogy felvarázsolnom? Kábelezés..stb??

Üdv!

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy hogy van a fűthető tükör működési elve?

Külön gombja van? Vagy az ablakfűtéssel párhuzamosan működik?

Gondolom, ha szeretnék ilyet, alap, hogy a tükröket le kell cserélnem...

Bonyolult lenne ezt valahogy felvarázsolnom? Kábelezés..stb??

Üdv!

Igen, az ablakfüttéssel párhuzamosan működik.

Tükör csere, meg ha nincs kábel, azt kell kihúzni.

Link to comment
Megosztás:

Igen, az ablakfüttéssel párhuzamosan működik.

Tükör csere, meg ha nincs kábel, azt kell kihúzni.

Meg egy bizti és relé. egy hete csináltam nem nagy dolog. Neki elvileg ki is van vezetékelve. a vezetőoldali ajtó nálam is ki volt, de z14xe-nél elvileg ki van mind2 ;)

Link to comment
Megosztás:

Nem mert a foncsor tükröző része nem sötétített. A Hella Magic Colors nem gyári fényszóró, egyfajta tuningelemként lehetett megvenni a G Astrához, de méregdrágán. Sztem amúgy a legszebb nem projektoros fényszóró, és mivel Hella, a minőségre sem lehet panasz.

Nekem is tetszik de még vacillálok rajta,hogy ez vagy inkább újat vegyek(fekete betétesbe)

Árban kb,ugyanaz a kettő,szerintetek?Ezüst szinű gépre menne... :huh:

Link to comment
Megosztás:

Nem mert a foncsor tükröző része nem sötétített. A Hella Magic Colors nem gyári fényszóró, egyfajta tuningelemként lehetett megvenni a G Astrához, de méregdrágán. Sztem amúgy a legszebb nem projektoros fényszóró, és mivel Hella, a minőségre sem lehet panasz.

Nekem is tetszik de még vacillálok rajta,hogy ez vagy inkább újat vegyek(fekete betétesbe)

Árban kb,ugyanaz a kettő,szerintetek?Ezüst szinű gépre menne... :huh:

Link to comment
Megosztás:

Kiégtek az izzóim a fűtésboxból (Delphi), úgyhogy tegnap lebontottam a teljes középkonzolt. Mindent annak rendje és módja szerint sikerült le/kiszedni, viszont a fűtésboxnál már gondjaim támadtak. Annyira feszesek voltak a bowdenek, hogy gyakorlatilag semmi játékot nem engedtek, nem bírtam annyira elfordítani a fűtésboxot, hogy normálisan hozzáférjek az izzókhoz. Kézzel nem tudtam őket megfogni, fogóval/csipesszel pedig esélytelen volt ráfogni és mivel így nem láttam, hogy a bowdenek pontosan hogy csatlakoznak, így "szétakasztani" se tudtam/mertem. Van valami praktikus megoldás ezeknek az izzóknak a kitekerésére??? Vagy csak én voltam szerencsétlen?

A TID-ből, amiben minden rendben megy, simán kiszedtem az izzókat...

Link to comment
Megosztás:

Kiégtek az izzóim a fűtésboxból (Delphi), úgyhogy tegnap lebontottam a teljes középkonzolt. Mindent annak rendje és módja szerint sikerült le/kiszedni, viszont a fűtésboxnál már gondjaim támadtak. Annyira feszesek voltak a bowdenek, hogy gyakorlatilag semmi játékot nem engedtek, nem bírtam annyira elfordítani a fűtésboxot, hogy normálisan hozzáférjek az izzókhoz. Kézzel nem tudtam őket megfogni, fogóval/csipesszel pedig esélytelen volt ráfogni és mivel így nem láttam, hogy a bowdenek pontosan hogy csatlakoznak, így "szétakasztani" se tudtam/mertem. Van valami praktikus megoldás ezeknek az izzóknak a kitekerésére??? Vagy csak én voltam szerencsétlen?

A TID-ből, amiben minden rendben megy, simán kiszedtem az izzókat...

Ki kell venni a középkonzolból a fűtéskezelő egységet, a négy sarkánál fogja egy-egy fül, a kobraCode által egyel fentebb linkelt leírásban ez is benne van pontosan hogyan (7. oldal). És ha már nincs ott a műanyag keret hozzáférsz, tudod forgatni.

Link to comment
Megosztás:

Ki kell venni a középkonzolból a fűtéskezelő egységet, a négy sarkánál fogja egy-egy fül, a kobraCode által egyel fentebb linkelt leírásban ez is benne van pontosan hogyan (7. oldal). És ha már nincs ott a műanyag keret hozzáférsz, tudod forgatni.

Megtettem, de annyira feszesek a bowdenek, hogy csak minimálisan tudom dönteni akár oldalra, akár le-fel, így igazából nem férek hozzá jobban...

Link to comment
Megosztás:

Megtettem, de annyira feszesek a bowdenek, hogy csak minimálisan tudom dönteni akár oldalra, akár le-fel, így igazából nem férek hozzá jobban...

Akkor passz, nekem olyankor már simán enged annyit, hogy lehet benne izzót cserélni (vagyis lehetett, mikor még nem LED volt benne :D ) meg kiakasztgatni a bovdeneket.

Így néz ki hátulról:

P1000022_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A két bejelölt ponton fogja a bovdenházakat, azokat kellene megpróbálnod valahogy kiakasztani, kétoldalról fogják a körmök, azokat széthúzva jön ki (talán a képen is látszik valamennyire mire gondolok). A tekerőket úgy állítsd, hogy a lehető legnagyobb hosszban húzzák ki a bovdent, mert ha nagyon közel van a bovdenház rögzítési pontjához a karok vége akkor már nem enged annyit a bovden, hogy ki tudd a bovdenház rögzítését oldani. Ha ez sikerült, akkor már remélhetőleg ki birod annyira fordítani, hogy beláss mögé és ki tudd akasztani a bovdeneket. Csak ne feszegesd túlságosan, mert nem túl erősek azok a karok, nehogy eltörjenek. Remélem sikerült valamennyire érthetően körbeírni.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.