Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj avagy ki mit és miért ezt az olajat tölti bele?


uhuhu

Recommended Posts

Hol volt az Olajdoki, amikor ezt a kocsit tervezték, majd 10W40-es olajjal jött le a szallagról? :lol:

múltkor vki belinkelt egy diagramot amin fel voltak tüntetve a téli (0W, 5W, 10W, 15W) nyári (30,40,60 asszem) meg a többfokozatú olajoknak is talán a viszkozitásai a hőmérséklet függvényében.

a dolog lényege hogy az 5W40 és a 10W40 üzemmelegen ugyanolyan viszkozitással bír csak az 5W 40-es alapból közelebb van viszkozitásilag az üzemmeleg állapothoz így kevesebb időt jár a motor kedvezőtlenebb kenési viszonyok között. Az ideális az a 0W40-es olaj lenne de abból kifolyólag hogy a nagy viszkozitásváltozás kialakítása speciális adalékanyagokkal történik jóval drágább mint egy "sima" 10W40-es olaj. Meg persze jó eséllyel soha az életben be nem hozná az árát egy olyan motorban ami elviseli a nagyobb hidegoldali viszkozitásból adódó kenési különbségeket.

Mindemellett az "olajdoki" civilben kenéstechnikai szakmérnök és lehet adni a szavára, nagyon komoly szakmai tapasztalattal rendelkezik. (van szerencsém ismerni)

Link to comment
Megosztás:

a dolog lényege hogy az 5W40 és a 10W40 üzemmelegen ugyanolyan viszkozitással bír csak az 5W 40-es alapból közelebb van viszkozitásilag az üzemmeleg állapothoz így kevesebb időt jár a motor kedvezőtlenebb kenési viszonyok között.

A táblázatból csak annyi derül ki számomra, hogy a 10W40 -20 foktól nyújt megfelelő kenést, míg az 5W40 már -30(+)-tól okés. A -20 is elég ritka itt hungarisztánban, nem hogy a -30.

Link to comment
Megosztás:

múltkor vki belinkelt egy diagramot amin fel voltak tüntetve a téli (0W, 5W, 10W, 15W) nyári (30,40,60 asszem) meg a többfokozatú olajoknak is talán a viszkozitásai a hőmérséklet függvényében.

a dolog lényege hogy az 5W40 és a 10W40 üzemmelegen ugyanolyan viszkozitással bír csak az 5W 40-es alapból közelebb van viszkozitásilag az üzemmeleg állapothoz így kevesebb időt jár a motor kedvezőtlenebb kenési viszonyok között. Az ideális az a 0W40-es olaj lenne de abból kifolyólag hogy a nagy viszkozitásváltozás kialakítása speciális adalékanyagokkal történik jóval drágább mint egy "sima" 10W40-es olaj. Meg persze jó eséllyel soha az életben be nem hozná az árát egy olyan motorban ami elviseli a nagyobb hidegoldali viszkozitásból adódó kenési különbségeket.

Mindemellett az "olajdoki" civilben kenéstechnikai szakmérnök és lehet adni a szavára, nagyon komoly szakmai tapasztalattal rendelkezik. (van szerencsém ismerni)

Épphogy kicsi a viszkozitásváltozás a 0W-s olajnál, nem pedig nagy. Pontosabban fogalmazva kisebb, mint az 5W-s, 10W-s olajoknál.

Az én diagramomra gondolsz?

Olaj_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ha hozzá lehet jutni a piaci árnál olcsóbban 5W40-hez vagy 0W40-hez, akkor érdemes azt használni, mert jobb a motornak.

Link to comment
Megosztás:

A táblázatból csak annyi derül ki számomra, hogy a 10W40 -20 foktól nyújt megfelelő kenést, míg az 5W40 már -30(+)-tól okés. A -20 is elég ritka itt hungarisztánban, nem hogy a -30.

10W40-es olajjal elég csúnya hangja volt indításkor az autónak, tavaly, -18 fokban.

Link to comment
Megosztás:

múltkor vki belinkelt egy diagramot amin fel voltak tüntetve a téli (0W, 5W, 10W, 15W) nyári (30,40,60 asszem) meg a többfokozatú olajoknak is talán a viszkozitásai a hőmérséklet függvényében.

a dolog lényege hogy az 5W40 és a 10W40 üzemmelegen ugyanolyan viszkozitással bír csak az 5W 40-es alapból közelebb van viszkozitásilag az üzemmeleg állapothoz így kevesebb időt jár a motor kedvezőtlenebb kenési viszonyok között. Az ideális az a 0W40-es olaj lenne de abból kifolyólag hogy a nagy viszkozitásváltozás kialakítása speciális adalékanyagokkal történik jóval drágább mint egy "sima" 10W40-es olaj. Meg persze jó eséllyel soha az életben be nem hozná az árát egy olyan motorban ami elviseli a nagyobb hidegoldali viszkozitásból adódó kenési különbségeket.

Mindemellett az "olajdoki" civilben kenéstechnikai szakmérnök és lehet adni a szavára, nagyon komoly szakmai tapasztalattal rendelkezik. (van szerencsém ismerni)

Ezt hívják az új olajparadigmának. Szétkopott motor meg még a 20W-50-es Mol Botondot is enni fogja...Nekem is randa hangja volt a motornak a 10W olajoktól már 0-5 C fok környékén is . Az 5W-40-nel ilyet egyelőre nem tapasztaltam. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy kíméletes hideghasználat mellett (mármint, amikor a motor még nem üzemmeleg), csipegetni fogja-e az 5W-t...

Link to comment
Megosztás:

A gyári előírás óta fejlődhetett az olajgyártás, szerintem... :lol: De ettől függetlenül én annak a híve vagyok, hogy bármi jó, ami belevaló, és legalább a gyári előírást teljesíti. Nekem az Astrában kb. 10000 km-es az olaj most, Valvoline Topgard 10w40 van benne... gondolkoztam az 5w40-en, de igazából ebből is egy fél-1 liter fogyott már, szóval lehet maradok a 10w40-nél.

Igaz, de a technika, az autó akkor is csak 92-es szinten van, akkor a mérnökök 10W40-el fejlesztették ki. Ha ök azt mondják, hgy ez kell bele, akkor én elhiszem nekik. Ha jobb lett volna 5W40-el akkor azt írták volna elő, nem? Azért meg nem fogok bele mást rakni, mert eszegeti, mert ez szerintem csak tüneti kezelés, és ekkor homokba dugnám a fejemet.

Link to comment
Megosztás:

10W40-es olajjal elég csúnya hangja volt indításkor az autónak, tavaly, -18 fokban.

Igen, ott már rezgett a léc. :lol:

---

Szerintem itt páran keverik a viszkozitást a szabványnak megfelelő olajjal.

Nem tudom, hogy Opelék küldtek-e motort az Antarktiszra, vagy Afrikába, de le merem fogadni, hogy az előbbinél az lenne az előírás, hogy 0W40, míg utóbbinál elég lenne (kis túlzással) egy akármilyen ásványi olaj is, pedig a motor ugyanaz. De mivel a 10W40 elég széles skálán mozog, ez lefedi majdnem az egész spektrumot, és ahhoz képest, hogy fél-szintetikus, a legolcsóbb olaj, ezért ajánlják.

Kíváncsi lennék, hogy pl. Észak-Norvégiában is ugyanolyan viszkozitású olajat öntenek ugyanolyan motorba, mint pl. Dél-Spanyolországban?

Link to comment
Megosztás:

Igaz, de a technika, az autó akkor is csak 92-es szinten van, akkor a mérnökök 10W40-el fejlesztették ki. Ha ök azt mondják, hgy ez kell bele, akkor én elhiszem nekik. Ha jobb lett volna 5W40-el akkor azt írták volna elő, nem? Azért meg nem fogok bele mást rakni, mert eszegeti, mert ez szerintem csak tüneti kezelés, és ekkor homokba dugnám a fejemet.

De honnan veszi mindenki, hogy a 10w40 az előírás? A kezelési útmutató benzines motorhoz 15w40, 10w40 és 5w50-est ajánl. Illetve van egy táblázat, ami alapján ki lehet választani a megfelelőt.

A másik, hogy azért az X14XE-m szerintem nem 92-es technika...

Link to comment
Megosztás:

Épphogy kicsi a viszkozitásváltozás a 0W-s olajnál, nem pedig nagy. Pontosabban fogalmazva kisebb, mint az 5W-s, 10W-s olajoknál.

Az én diagramomra gondolsz?

Olaj_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ha hozzá lehet jutni a piaci árnál olcsóbban 5W40-hez vagy 0W40-hez, akkor érdemes azt használni, mert jobb a motornak.

huh

ugyanarról beszélünk :lol:

a lényeg hogy egy 0W40-es olaj az alapból nagyon hígan folyós úgymond.

ahogy melegítenénk maga a bázis viszkozitás az eltűnne szinte, egy nagyon-nagyon hígan folyós valamit kapnánk.

Itt jönnek azonban képbe a viszkozitás növelő adalék anyagok melyek nagyobb hőmérsékleten képletesen szólva besűrítik az olajat ezzel lényegében a hőmérséklettől sokkal kevésbé függő viszkozitást alakítanak ki.

a lényeg ezen az ábrán látszik jól:

ac27b01b94.jpg

A dolog lényege annyi hogy egy 0W40-es olaj már 10fokos hőmérséklet mellett is olyan viszkozitással rendelkezik mint egy 10W40-es mondjuk 50 fokon. (csak példák nem biztos hogy így jók a számok)

100 fokon meg mindkét olaj viszkozitása ugyanannyi.

Az állandóan visszatérő kérdés hogy akkor az opel miért nem írja elő a 0W40-es olaj használatát?

Valószínűleg egy átlagos európai éghajlaton nem szignifikáns a kopáskülönbség a 0W-s és a 10W-s olajjal használt autó között.

Úgymond nem éri meg...

Az viszont hogy a 0W40-es olajból többet enne az autó mint a 10W40-bol....

Az elmondottak alapján is látszik hogy inkább a monda kategória.

Egy kopottabb motorba mondjuk 50-es melegoldali viszkozitású olajat önteni nem értelmetlen dolog.

De a hidegoldali viszkozitás ilyen szempontból nem oszt, nem szoroz.

uff

még info:

http://www.motorion.hu/index.php?id=187&L=0

Link to comment
Megosztás:

Az viszont hogy a 0W40-es olajból többet enne az autó mint a 10W40-bol....

Az elmondottak alapján is látszik hogy inkább a monda kategória.

Egy kopottabb motorba mondjuk 50-es melegoldali viszkozitású olajat önteni nem értelmetlen dolog.

De a hidegoldali viszkozitás ilyen szempontból nem oszt, nem szoroz.

uff

még info:

http://www.motorion.hu/index.php?id=187&L=0

Van másik véglet is, amikor 10W60-as verseny olajat töltenek egy 60-70 LE-s utcai gépbe.

Ennél nagyobb eszetlenséget elképzelni is nehéz.

Egyrészt drága olaj, rásadásul még káros is, mert az utcai motor üzemi hőmértsékletén nem kellően híg ahhoz, hogy jó kenést biztosítson.

Link to comment
Megosztás:

De honnan veszi mindenki, hogy a 10w40 az előírás? A kezelési útmutató benzines motorhoz 15w40, 10w40 és 5w50-est ajánl. Illetve van egy táblázat, ami alapján ki lehet választani a megfelelőt.

A másik, hogy azért az X14XE-m szerintem nem 92-es technika...

A 10W40 szerintem pont az a középérték ami nálunk hidegben és melegben is jól teljesít, de ez csak az én véleményem. Ha jól emlékszem -20-tól +40-íg írják.

RCsaba hsz-ér reagáltam eredetileg, neki 14NZ-je van, amit 92-től gyártanak.

Link to comment
Megosztás:

A 10W40 szerintem pont az a középérték ami nálunk hidegben és melegben is jól teljesít, de ez csak az én véleményem. Ha jól emlékszem -20-tól +40-íg írják.

RCsaba hsz-ér reagáltam eredetileg, neki 14NZ-je van, amit 92-től gyártanak.

Szerintem sincs semmi baj a 10w40-nel, meg semmilyen mással sem, felőlem most már mindenki azt tölt bele, amit akar, és én is így teszek. :lol:

Igen, a 14NZ valóban korábbi fejlesztés, de... ne menjünk bele, itt már szerintem mindenki elmondott mindent, amit lehetett. :lol: Szerintem semmi sem kötelező, bármit bele lehet önteni a csapvíztől kezdve a méregdrága és felesleges versenyolajig, mindenki azt csinál, amit akar, a saját felelősségére. Azokon a kategóriákon belül, amikről mi beszélünk, szerintem majdnem mindegy, ki mit használ.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem sincs semmi baj a 10w40-nel, meg semmilyen mással sem, felőlem most már mindenki azt tölt bele, amit akar, és én is így teszek. :)

Igen, a 14NZ valóban korábbi fejlesztés, de... ne menjünk bele, itt már szerintem mindenki elmondott mindent, amit lehetett. :lol: Szerintem semmi sem kötelező, bármit bele lehet önteni a csapvíztől kezdve a méregdrága és felesleges versenyolajig, mindenki azt csinál, amit akar, a saját felelősségére. Azokon a kategóriákon belül, amikről mi beszélünk, szerintem majdnem mindegy, ki mit használ.

Ámen! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Szerintem sincs semmi baj a 10w40-nel, meg semmilyen mással sem, felőlem most már mindenki azt tölt bele, amit akar, és én is így teszek. :lol:

Igen, a 14NZ valóban korábbi fejlesztés, de... ne menjünk bele, itt már szerintem mindenki elmondott mindent, amit lehetett. :lol: Szerintem semmi sem kötelező, bármit bele lehet önteni a csapvíztől kezdve a méregdrága és felesleges versenyolajig, mindenki azt csinál, amit akar, a saját felelősségére. Azokon a kategóriákon belül, amikről mi beszélünk, szerintem majdnem mindegy, ki mit használ.

A legjobb ár-érték arányú olaj az autókb de csak 2000-2002 ig. A fiatalabb motorknál már más a téma.

Első a gyártói előírás, annál jobbat használni lehet, rosszabbat nem érdemes.

Természetesen mindenki azt tesz az autójába amit akar, de ettől még lehet beszélni róla, érvelni, vagy ellenérvelni. Viszont a tényekkel vitatkozni kár.

Link to comment
Megosztás:

Természetesen mindenki azt tesz az autójába amit akar, de ettől még lehet beszélni róla, érvelni, vagy ellenérvelni. Viszont a tényekkel vitatkozni kár.

Így van, csak sokan kezelnek tényként olyan dolgokat, amik nem azok. Sok a hiedelem, beidegződés, mendemonda.

Első a gyártói előírás, annál jobbat használni lehet, rosszabbat nem érdemes.

Én is száz százalékosan ezt vallom.

Link to comment
Megosztás:

A márka nem lényeges, de inkább 10W-ssel tölts utána. Nekem a Magnatec (10W40) nem szimpi, csúnyán kopognak vele a hidrotőkék, amint lehet, megint Meta (10W40) lesz benne.

Így jár aki hűtlen a jól bevált dolgokhoz!

Én már 5. éve maradok nála, és még mindig csendes a motor, és max. 1 liter/ 10 ezer km a fogyás.

Link to comment
Megosztás:

Van másik véglet is, amikor 10W60-as verseny olajat töltenek egy 60-70 LE-s utcai gépbe.

Ennél nagyobb eszetlenséget elképzelni is nehéz.

Egyrészt drága olaj, rásadásul még káros is, mert az utcai motor üzemi hőmértsékletén nem kellően híg ahhoz, hogy jó kenést biztosítson.

Ebben te biztos vagy? Ha jól tudom az Alfa 166 és 156-oknak az AGIP a RACING 10W-60 olajat ajánlotta, és azokkal sem kell mindig parkettáig nyomni... Én azt olvastam, hogy éppen azért jó egy ilyen olaj, mert ha nagyon toljuk neki nem "sül" rá az olaj a hengerfalra... Azt viszont nem hallottam, hogy pl. közepes fordulaton nem ken megfelelően. Lehet, h túlzottam marketing, de a Castrol olajajánlója sem tiltja a 10W-60-at pl. kehes 60 lovas Astrákba sem...:lol:

Link to comment
Megosztás:

Ebben te biztos vagy? Ha jól tudom az Alfa 166 és 156-oknak az AGIP a RACING 10W-60 olajat ajánlotta, és azokkal sem kell mindig parkettáig nyomni... Én azt olvastam, hogy éppen azért jó egy ilyen olaj, mert ha nagyon toljuk neki nem "sül" rá az olaj a hengerfalra... Azt viszont nem hallottam, hogy pl. közepes fordulaton nem ken megfelelően. Lehet, h túlzottam marketing, de a Castrol olajajánlója sem tiltja a 10W-60-at pl. kehes 60 lovas Astrákba sem...:lol:

Hülye lenne... :lol:

Link to comment
Megosztás:

Hülye lenne... :lol:

egyrészt hja, másrészt viszont a 10W60-as olaj melegen sűrűbb mint a 10W40-es.

Nem tom hogy a 40-es és a 60-as olaj közti sűrűség különbség mennyit jelent, lehet hogy nem számít, lehet hogy bizonyos körülmények között már elégtelen lesz a kenés.

(Olyan lesz mintha bemelegítetlen motorral nyomnád neki)

Magasabb hőmérsékleten járó motornál persze ok a 60-as olaj. (versenyzés pl)

Link to comment
Megosztás:

egyrészt hja, másrészt viszont a 10W60-as olaj melegen sűrűbb mint a 10W40-es.

Nem tom hogy a 40-es és a 60-as olaj közti sűrűség különbség mennyit jelent, lehet hogy nem számít, lehet hogy bizonyos körülmények között már elégtelen lesz a kenés.(Olyan lesz mintha bemelegítetlen motorral nyomnád neki)

Magasabb hőmérsékleten járó motornál persze ok a 60-as olaj. (versenyzés pl)

Erről van szó. Tönkre nem fog menni egyhamar, a különbség olyan, mint egy csak városban, állandóan hideg motorral használt, és egy hosszú távokon, kevés indítással használt motor közti különbség.

Link to comment
Megosztás:

Én ezt mind értem és látom benne a rációt, de akkor ezek szerint pl. az Alfa motorok idő előtt kikukázódnak...? Mivel nem hiszem, hogy minden Alfa tulaj versenyüzemmódban használja a gépet... Jó lenne valahol egy hőmérséklet szerinti kenőképességet nézni 10W-60 olajok esetében. Köszi egyébként a válaszokat! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Én ezt mind értem és látom benne a rációt, de akkor ezek szerint pl. az Alfa motorok idő előtt kikukázódnak...? Mivel nem hiszem, hogy minden Alfa tulaj versenyüzemmódban használja a gépet... Jó lenne valahol egy hőmérséklet szerinti kenőképességet nézni 10W-60 olajok esetében. Köszi egyébként a válaszokat! :lol:

De ez nem alfa. Miért kéne két teljesen különböző motornak ugyan az?

Egy új Kájen is benzines, meg egy 20 éves zsiguli is, mégse kéne ólmozott 91-et önteni a porkéba se vépáwört a zsigába

Link to comment
Megosztás:

Én ezt mind értem és látom benne a rációt, de akkor ezek szerint pl. az Alfa motorok idő előtt kikukázódnak...? Mivel nem hiszem, hogy minden Alfa tulaj versenyüzemmódban használja a gépet... Jó lenne valahol egy hőmérséklet szerinti kenőképességet nézni 10W-60 olajok esetében. Köszi egyébként a válaszokat! :lol:

Ez kb olyan kérdés, minthogy egy új diesel motor megeszi a 0W30-as olajat? :lol:

Az alfába az való, a c14NZ-be 40-es, az előbb elmített dieselbe meg 30-as nyári viszkozitású olaj való. Ennyi.

Link to comment
Megosztás:

Én ezt mind értem és látom benne a rációt, de akkor ezek szerint pl. az Alfa motorok idő előtt kikukázódnak...? Mivel nem hiszem, hogy minden Alfa tulaj versenyüzemmódban használja a gépet... Jó lenne valahol egy hőmérséklet szerinti kenőképességet nézni 10W-60 olajok esetében. Köszi egyébként a válaszokat! :lol:

Castrol Edge 10W60 adatai:

Visztozitás 40°C-on 161 mm2/s,

Viszkozitás 100°C-on: 24,2 mm2/s

Full szintetikus, és -51 °C a dermedéspontja.

Összehasonlításképpen Castrol GTX 15W40

Viszkozitás 40°C-on: 106 mm2/s,

Viszkozitás 100°C-on: 14,1 mm2/s,

Castrol magnatec 10W40:

Viszkozitás 40°C-on: 95,3 mm2/s,

Viszkozitás 100°C-on: 14,3 mm2/s,

és Castrol Edge 5W40:

Viszkozitás 40°C-on: 85,3 mm2/s,

Viszkozitás 100°C-on: 14,3 mm2/s,

Link to comment
Megosztás:

De ez nem alfa. Miért kéne két teljesen különböző motornak ugyan az?

Egy új Kájen is benzines, meg egy 20 éves zsiguli is, mégse kéne ólmozott 91-et önteni a porkéba se vépáwört a zsigába

Csak abból gondoltam, hogy a TS motorok is szívók és nem turbók, amelyek egyébként is érzékenyek az olajra, persze ég és föld a különbség az NZ és a TS motorok között...

Adam1 köszi a kimerítő választ!:lol:

Találtam én is viszkozitási méréseket pont a most lecserélt Agip olajomra, nem is volt nehéz, íme:

http://www.agip-q5.com/fileadmin/FILES/racing_4t.pdf

és itt viszont az írja, hogy minden vezetési feltétel mellett jó kenést biztosít...

http://www.transdiesel.com/download.aspx?i...1d-39d47cff0760

Egyáltalán nem okoskodni akarok, csak érdekel a téma...:lol:

Ja és még valami: az Agip Racing 10w60 nem habzott soha, amíg a Castrol Edge Sport 10w60 igen... Ralis berkekben mozgó ismerősök is inkább az Agipot vagy a "sima" egykori TWS Castrol Edge 10W60-at, használják.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.