Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj avagy ki mit és miért ezt az olajat tölti bele?


uhuhu

Recommended Posts

Ezexerint ugyanaz lenne a kettő (visszatérve a Valvo-ra)? De akkor mik azok az eltérések a jelöléseknél? Nem mintha nagyon zavarna, csak kíváncsi vagyok (majd megnézem, hogy melyik jelölés mit jelent).

Az Opel kezelési útmutatóban van részletes leírás a motorolajokról, szerintem azt olvasd el, majd tájékozódj az interneten vagy szakkönyvekben. Jómagam tánc- és illemtanár vagyok, nem tribológus, ezért nem feltétlenül szakszerű az, amit alább leírok.

Az API (American Petroleum Institute – Amerikai Olajipari Intézet) az amerikai járműgyártók követelményi szintjeit foglalja össze. Az ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) egy 1996 óta érvényben lévő európai szabványrendszer, 13 európai autó- és tehergépjármű gyártó közös minőségi elvárásait gyűjti össze. (Az európai előírások egyébként szigorúbbak az amerikaiaknál, nemcsak a motorolaj tekintetében, hanem például a biztonság terén is, lásd a törésteszteket és a biztonsági felszereltségre vonatkozó előírásokat!)

Az API megkülönböztet benzines és dízel motorolajat. A benzinest S kezdőbetűvel jelölik, a dízelt C kezdőbetűvel. A minőséget az ABC betűinek emelkedő sorrendje határozza meg. Az Általad idézett Valvoline motorolajok meglehetősen korszerűek, és egyaránt használhatóak benzines és dízeles autóba, erre utal az SL/CF jelölés. (Benzinesnél az SM a legkorszerűbb tudomásom szerint, dízelnél talán a CI.)

Az európai szabvány 3 osztályba sorolja az olajokat. A-val a benzines személygépkocsit, B-vel a dízel személygépkocsit, E-vel a dízel üzemű haszongépjárművet jelölik. Az A-B betűk után az 1-es szám üzemanyag-takarékos motorolajat jelent. A 2-es szám a hagyományos motorolajak kategóriája, a 3-4-5-ös szám magasabb teljesítményszintet jelöl. A Valvoline motorolajokon az A3/B3-as jelölés azt jelenti, hogy a motorolaj benzines és dízel járművekben is túlteljesíti az 1998-as A2/B2-es előírásokat. A Durablenden lévő B4-es jelzés a közvetlen befecskendezésű dízelmotorok kenőanyagainak új osztályára utal.

A motorolaj másik jellemzője a viszkozitás: minél kisebb az első szám, annál jobb az olaj szivattyúzhatósága, minél nagyobb a második szám, annál jobb az olaj hőtűrése. A Valvoline olajad egy úgynevezett részszintetikus olaj, amely -25 és +45 fok közötti hőmérséklettartományban használható.

Az MB a Mercedes-Benz, a VW a Volkswagen speciális követelményi osztályait jelenti. A Valvoline olajod a következő minősítésekkel rendelkezik.

MB

229.1 = Benzin- és dízelüzemű személygépjárművek motorolaj-előírásai az ACEA A2/A3 és az ACEA B2/B3 osztályoknál magasabb követelményszinttel.

VW

500 = Könnyűfutású motorolajok benzin- és atmoszférikus dízelmotorokhoz. Kizárólag az SAE 0W-xx, 5W-xx, 10W-xx viszkozitási osztályon. A 10/91-es előírás szerint xx>40 viszkozitási oszály nem engedélyezett.

501.01 = Könnyűfutási karakterisztika nélküli általános motorolajok benzin- és atmoszférikus dízelmotorokhoz.

505 = Turbófeltöltős és anélküli dízelmotorok egész évben használható motorolajai.

A Te Astrád az 1990-es évek konstrukcióját jelenti, ehhez már a 90-es években használt olajok is megfelelőek voltak. Az elmúlt évtizedben viszont óriási fejlesztések történtek, a mai olajok sokkal jobb minőségűek, mint az akkoriak, tehát szinte bármilyen 10W-40-es viszkozitású, részszintetikus olajat beletölthetnél az autódba, az feltehetőleg túlteljesíti a 90-es évek előírásait. A két flakonon lévő eltérő jelölések akár elírások (ahogy ezt az Olajdoki feltételezte), akár valós különbségre utalnak, irrelevánsak a Te autód szempontjából, éppen azért, mert mindkét Valvoline motorolaj teljesítményszintje meghaladja a Te autód követelményszintjét. (Na, ez biztosan nem volt szakszerű, de talán érthető...)

Link to comment
Megosztás:

Ugyanaz az olaj, csak két különböző menedzser csináltatta a cimkéjét :lol:

A3 besorolás és az SL/SJ elég általános a feltüntetett adatok között a teljesítményindexnél,

bár szerintem a legtöbb olaj nem teljesíti igazán ezt a szintet. A valvo még az általános

olajok között egész jó, így nem hiszem hogy gondot fog okozni a használata.

Link to comment
Megosztás:

ma én is megnézegetem a tescoba az olaj árakat, és ha jobb minőségűt nézem akkor a meta igen is versenyképes árban is

A korábbi hipermarketes példát (a számos helyen, 5 literes kiszerelésben 3.500 Ft-ért megvásárolható 10W-40-es GM olajat az Auchan Dunakesziben régóta 9.990 Ft-ért árulják) csak az óriási árkülönbségek alátámasztására, elrettentés gyanánt hoztam. Egy évvel ezelőtt még én is hetente ellenőriztem az Auchanban és Tescoban az olajárakat, de hamar rájöttem, hogy hipermarketben sosem szabad olajat vásárolni. Jómagam az internetes boltokat találom régóta a legolcsóbbnak, igaz, mindig személyesen veszem át a megrendelt olajat, így megspórolom a magas postaköltséget. (Budapestiek előnyben, bár sokszor még a postaköltséggel is olcsóbban lehet olajat vásárolni, mint a hipermarketben.) Az akciókat mindig figyelem, és miután körülbelül 6 hónap alatt teszek meg 10 ezer km-t, gyakran már előre megveszem jutányos áron az olajat. Meggyőződésem, hogy az akciókat nem szabad lebecsülni, az internetes boltok között kifejezetten drágának számító olajshop.hu-n például ebben a hónapban a Mobil olajak 40-50%-os kedvezménnyel vásárolhatóak meg. Tudom, hogy itt a benzinköltség töredékéről van szó, de ha már vannak az akciók, miért ne spóroljak?

Link to comment
Megosztás:

Ilyen volt nekem anno az astrámban 10w40-es. Nem volt rossz. Jobbnak tűnt, mint az aral.

Utána megismertem a metabondot. :lol:

Az egyik "bótos" még a mostani olajcserém előtt nagyon ajánlotta, de már akkor útban volt a Meta. Azt mondta, hogy a MB-be is ezt rakják gyárilag. Kicsit kétkedem ez ügyben. :lol:

Link to comment
Megosztás:

mb mint mercedes benz

???

am nem tom mé kell keresgélni ennyire:D

metabond és csumi:d

eccer probálja ki mindenki, ha attol volt már neki jobb akkor gratulálok neki, és térjen vissza arra, de nekem ez volt a legjobb eddig

Ahogy te is,(néhány oldallal korábban) úgy mindenki más is jár kel, itt ott érdeklődik az árak, minőség iránt. Mint írtam mostantól én is a metát használom, eddig legnagyobb megelégedésemre.

Link to comment
Megosztás:

hi

nemrég vettem egy astra f 1,4 est, 16 szelepes ecotec motorral

valami extratrehány volt az előző gazda

motorolaj szinte darabos volt.....

pl olajnyomás gombához vezető furat el volt tömődve a megkeményedett olajsártól

milyen olajjal lehetne ezt kitisztítani

cseréltem benne olajat többször is, tettem hozzá mosó adalékot

de a hidrotőkék elég sűrűn csattognak

néha elmúlik néha előjön

edig a gm olajat használtam mert sűrűbben cseréltem ( vétel után azonnal, majd kb 1 hét múlva, majd ismét pár hét múlva)

eddig egész jól oldhatták a trutyit mert elég fekete volt az olaj...

az utolsó cserénél már egész jó színe volt inkább barna mint fekete olyan közép barna.

mit kellene beletenni hogy jobban kitakarítsa?

köszi

Link to comment
Megosztás:

Még annyit, hogy ha ilyen trehány volt az előző gazdi, meg sem kellett volna venni,

mert ez sajnos arra enged következtetni, hogy a motorodnak már véres lehet a torka.

A hatásos tisztítás az, ha leveszed a hengerfejet, elviszed a Szuromi műhelybe, és

felújíttatod, kemény 25ezer magyar pénzért (persze utána új tömítések, csavarok).

Ő átmossa az olajjáratokat, a hidrotőkéket, bemarrja a szelepeket, szelepfészkeket,

cseréli az összes szimmeringet, és síkolja.

Link to comment
Megosztás:

110 ezer van a gépben annyi idő alatt tönkremennek a hidrotőkék??

de nem mindig zörögnek

ha kicsit meg van pörgetve a gép akkor néha elkezdi

régen a shell helix olajjal a zsiguliról eltávolította a barnás foltokat belülről

valami ilyenre gondolok ami oldja a retket bent

még mindig olcsóbb lenne mint a szétszedéses takarítás

Link to comment
Megosztás:

110 ezer van a gépben annyi idő alatt tönkremennek a hidrotőkék??

...

még mindig olcsóbb lenne mint a szétszedéses takarítás

110 ezer... plusz a visszatekerés :lol:

És igen, ha nincs rendesen karbantartva (jó olaj 10e km-ként), akkor bezony

ennyi idő alatt már kapáltak neki.

Sajnos ha már melegen is nekiállnak zenélni, akkor nagy eséllyel szarok. De

egy próbát megér egy jó olaj. Javaslom a metabond speed 10W40-et :lol:

Link to comment
Megosztás:

köszi! kipróbálom

végülis unokatesóm hozta az autót az olaszoktól ott valami iskolatársa szüleié volt

nem hinném hogy tekergették

olyan templomba járós autó volt

a másik ugyanilyen astrámhoz képest szinte új volt (bár abban 300ezer volt)

600 ezer egy légkondis, szinezett üveges, szervós, metálos 96 os gépért szerintem jó ár volt

még így rossz motorhanggal is

valahonnan szerzek ilyen metabond olajat

köszi!!!!!!!!!!

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.