Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj avagy ki mit és miért ezt az olajat tölti bele?


uhuhu

Recommended Posts

Ajánlott is sok városi rövidtávos használat után 4000-5000-es

fordulaton nagy nyomatékkal jól megjáratni a motort, hogy távozzanak ezek az oldott anyagok,

mert a motornak nem tesznek jót.

Az olajkályhát ugye elég 3000-3500 között megjáratni? :rolleyes: :blink:

Ha valakinek kell a környékről (Pécs) Metabond, akkor szóljon nekem és a Gabinak is, és hozok az évadnyitóról! ;)

Link to comment
Megosztás:

Az biztos, hogy nem lesz jobb a maxlife. Persze ha ki akarod próbálni, te dolgod. :blink:

Ha igazán jót akarsz, akkor a metabond olajhoz adsz olyan metabond adalékot, amit az

idősebb motorokhoz javasolnak (C, OLD spezial, attól függően, mennyire kopott).

Néztem 6000 pénzikénél kezdődnek az adalékok :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Én azt javaslom,hogy ha 100EKm felett van benne,csakis 15w40-es olaj!Nekem most 10w40 van benne,de soha többett nem rakok bele!

Hello J0hnny Mnemonic!

Írtad, hogy ha 100.000 felett van akkor csakis 15w40-et rakjak bele. Miért nem jó a félszintetikus 100.000 felett? Mi a baj vele? Sokat eszik belőle? Vagy?

Link to comment
Megosztás:

Hello,

A Q8 olajakkal van tapasztalatotok?

Most van beszerzés alatt Q8 Formula F1 10w50 (full synt) az omegámba (2.0 16v)

A viszkozitási adati alapján elég jónak tűnik.

15C-on a sűrűsége:857kg/m3

40 C-on 130mm2/s körül

100 C-on 18,8 mm2/s

Félreértések elkerülése véget, véleményekre vagyok kiváncsi és nem reklámozni akarom a cuccot!!!!!

Link to comment
Megosztás:

Na, égettem egy kicsit a mocin. :blink: M1-bevezető, Budaörsig 4-ben 4000-4500rpm. Szegény gép, nem szoktam így pörgetni. Hiába, az új Pokolgép album. ;)

Ne sajnáld! Te vetted őt, nem pedig fordítva! :D

Egyébként ha néha megkínáljuk a gépet az inkább csak jót tesz neki. Inkább hidegen kell kimélni. Meleg motornál, ha pörgeti az ember, akkor szinte muzsikál örömében!

Aki ezt a szöveget elolvassa...... annak csak gratulálni tudok! :rolleyes:

Egyébként a táblázat összehasonlító adatai hasznosak lehetnek egy hozzáértő számára!

Link to comment
Megosztás:

Hogy el tudjátok könnyen olvasni :rolleyes:

Amit a motorolajokról tudni érdemes

Írta: Ed Hackett, edh@maxey.dri.edu

The Desert Research Institute

DoD #0200 WMTC BMWRA DIOC Reno, Nevada (702) 673-7380

1999. november 4.

Eredeti cím: More Than You Ever Wanted to Know About Motor Oil

Forrás: http://www.micapeak.com/info/oiled.html

Megjegyzés: a szerző elnézést kér a felhasznált számadatok esetleges elévüléséért.

A legjobb motorolaj kiválasztásának kérdése gyakran merül fel a járműüzemeltetők körében, akár motorkerékpárról, akár gépkocsiról legyen is szó. Az alábbi cikk segítségével abban kívánok segíteni, hogy ezen választás ne a reklámok túlzásain, hanem a témához kapcsolódó ismereteken alapuljon.

Az adatok, melyeket az olajvállalatok nyilvánosságra hoznak, leggyakrabban "tipikus vizsgálati adatok", vagyis az olaj fizikai és néhány kémiai tulajdonságára vonatkozó átlagértékek. Ez az információ elérhető a vásárlóközönség számára akár a kereskedők révén, akár közvetlenül a gyártótól telefon, vagy levél útján.

Összeállítottam egy listát a legnépszerűbb minőségi olajokról, hogy összehasonlíthatók legyenek. Ha az Ön kedvenc márkája nem szerepel a felsorolásban, szerezze be annak adatait az elárusítóhelyek valamelyikéről, s összehasonlításhoz használhatja e listát, mint adatbázist.

A cikk az olajok hat legfontosabb tulajdonságával kíván foglalkozni. Ezek a viszkozitás, a viszkozitási index (VI), a lobbanáspont, a dermedéspont, a százalékos szulfáthamu-tartalom és a százalékos cinktartalom.

A viszkozitás az olaj folyékonyságának, önthetőségének a mérőszáma. Pontosabb megfogalmazás szerint belső nyírófeszültség ez, mely a folyékonyságnak alárendelt ugyan, mégis ellenállást jelent azzal szemben. Általánosságban igaz, hogy nagyobb sűrűségű olajoknak a viszkozitása is nagyobb. A motor oldaláról nézve a viszkozitás a motorolaj legfontosabb tulajdonsága. Alacsony viszkozitású olajoknál magas hőmérsékleten lecsökken az olajfilm vastagsága a hengerfalon. Ha az érték túl magas, az olaj alacsony hőmérsékleten nem pumpálódik fel a megfelelő helyekre, illetve magas fordulatszámon az olajfilm “felgyűrődhet”.

A jelzésre használt számok a SAE (Society of Automotive Engineers, Amerikai Autómérnökök Egyesülete) által kerültek kijelölésre. A számok kapcsolatban vannak a valós viszkozitásértékkel, de azokat megállapodás szerint különféle technikával mérik, nem ugyanazon mérési hőmérsékletet beállítva az egyes vizsgálatoknál. A más és más korlátok közé eső motorolajokhoz a SAE az 5, 10, 20, 30, 40, 50 számokat rendeli. A W jelzés utal az alacsony hőmérsékleten mért viszkozitásra, ezáltal a téli használhatóságra. A vizsgálati hőmérsékletek: az 5W jelzésű olaj –25° C-on, a 10W –20° C-on, a 15W –15° C-on és a 20W –10° C-on kerül bemérésre.

A többfokozatú, vagy multigrade olajok összetétele egy könnyű (5W, 10W, 20W) alapolajhoz adagolt polimer halmazból áll. Alacsony hőfokon a polimerek mintegy összecsavarodnak, így lehetővé teszik, hogy az olaj hideg körülmények között mért folyósságát produkálni tudja. Ahogy az olaj felmelegszik, a polimerek hosszú láncokba fejlődnek, meggátolván az olaj túlzott felhígulását, felvékonyodását. Ez azt jelenti, hogy 100° C-on az olaj csak annyira hígul fel, amennyire a jelzés második, magasabb számértéke mutatja. Más szavakkal, pl. a 20W50-es jelzésnél egy hidegen 20-as viszkozitási jelzésű olajra kell gondolnunk, mely nem folyósodik fel jobban, mint egy polimerek nélküli 50-es jelzésű olaj magas hőmérsékleten.

A multigrade olajok nagy előretörést jelentettek a kenési technika területén, kiválasztásukkor mégis körültekintőnek kell lennünk. Az olaj, amely mellett döntünk, a legszűkebb viszkozitási tartománnyal kell rendelkezzen azok közül, melyek a használati hőmérsékletértékek szerint szóba jöhetnek. A téli értéket így ahhoz a legalacsonyabb hőmérséklethez igazítsuk, amely a hideg évszakban még előfordulhat, a nyári értéket pedig, hasonló módon a legmagasabb hőmérséklethez. Ne válasszunk fölöslegesen ennél szélesebb viszkozitási tartománnyal rendelkező terméket. A polimerek összetapadhatnak és eléghetnek, az így visszamaradó lerakódás a dugattyúgyűrű megszorulását és egyéb problémákat okozhat. A 10W40 és az 5W30 sok polimert tartalmaz (a szintetikus adalékokon kívül is), hogy elérje ezt a tartományt. Ez problémák oka volt dízelmotoroknál, de bármely motornál kedvezőbb a mind kevesebb polimer jelenléte. A széles viszkozitási határokat tudó olajok hajlamosabbak a viszkozitással és hővel kapcsolatos tönkremenetelre illetve hibaokozásra magas polimer tartalmuk miatt. A kenést az olaj végzi, nem az adalékok. Azok az olajok mondhatók jónak, amelyek alacsony adaléktartammal érik el ugyanazon tulajdonságokat.

Igen kevés gyártó ajánl ma már 10W40-es olajat, sőt, némelyik ezen olajtípus használata esetében a garancia megszüntetésével fenyeget. Épp ezért a későbbi táblázatban sem térünk ki erre. A 20W50-esnél ugyan egyező a viszkozitás intervalluma, de mivel nehezebb a kiindulási alapolaj, kevesebb viszkozitási index növelőt (polimert) igényel, hogy feladatát ellássa. Az AMSOIL gyár készít 10W30 és 15W40 típusokat VI növelők nélkül, de a 10W40-es és 5W30-as termékeibe ők is tesznek ilyen adalékokat. Egyéb többfokozatú szintetikus olajok is nélkülözik esetenként a VI fokozókat, ezt a közölt gyári adatok tartalmazzák. Kövessük a belsőégésű motorok gyártóinak utasításait a kiválasztáskor.

A viszkozitásindex egy tapasztalati szám, mely mutatni hivatott a viszkozitás változásának mértékét az adott hőmérsékleti határok között. Minél nagyobb ez a szám, annál jobb. Ez az olaj egyik fő tulajdonsága, mely kedvez a csapágyaknak.

A VI számok összehasonlítása csak egy viszkozitási zónán belül értelmezhető, s nem mutatja az olaj hőhatásokkal szembeni ellenállását.

A lobbanáspont az a hőmérséklet, ahol az olaj elkezdi gőzök kibocsátását, melyek az olajfelszín fölé tartott lánggal meggyújthatók. Ha alacsony ez a szám, nagyobb annak az esélye, hogy üzemi hőmérsékleten az olaj káros kigőzölgéseket szenved, s azok meg is gyulladhatnak a forró hengerfalon vagy a dugattyúfenéken. A lobbanáspont jó mutatószám lehet az alapolaj minősítéséhez. Minél magasabb ez a hőmérséklet, annál jobb. A magas olajfogyasztás elkerülése érdekében minél magasabb legyen a lobbanáspont.

A dermedéspont 5° F-tel (2,77° C-szal) magasabb, mint az a hőmérséklet, melyre az olajat lehűtve és a tárolóedényt adott szögben megdöntve az olajfelszín öt másodpercig mozdulatlan marad. Ez a mérés különösen fontos egyfokozatú, téli olajok esetében. A szivattyúzhatósági hőmérséklet határát némely gyár megadja, ezen még kialakulhat a megfelelő olajnyomás. Ha ilyen adat nincs megadva, jó közelítéssel számolunk, ha a dermedésponthoz 20° F-et (11,1° C-ot) adunk. Előnyös, ha a dermedéspont minél alacsonyabb.

A százalékos szulfáthamu-tartalom utal arra, hogy mennyi szilárd anyag maradt az olajban, miután azt kénsavval reagáltatták és kiégették. Hasznos módszer ez annak a megállapítására is, hogy mennyi az olaj kopásállóság-növelő és detergens adalékhányada. A cink-ditiofoszfát gyakori detergens és kopásállóság-növelő adalék, mennyiségét a vizsgálat jól tükrözi.

A százalékos cinktartalom annak a cinknek a mennyisége, melyet elhasználódás és szélsőséges nyomás elviselését segítő adalékként használunk. A cink jelenléte csak tényleges fémes súrlódás esetében nyilvánul meg. Remélhetőleg az olajfilm maga is képes ezt megakadályozni, de ha mégsem, a cinkvegyületek reakcióba lépnek a fémmel, hogy a súlyos kopás illetve elhasználódás elkerülhető legyen. 0,11%-os cinktartalom normál használat esetén egy gépkocsi motorjánál elegendő annak védelmére az olaj fokozott igénybevétele esetén is. Akik magas fordulatszámú, illetve léghűtéses motorkerékpárokat használnak, netán járművük motorja turbófeltöltéses, talán szívesebben alkalmaznának magasabb cinktartalmú olajokat. Sajnos ezáltal a védelem nem lenne jobb, csak valamivel hosszabb ideig állna ellen a motor az abnormális súrlódásnak.

Foglaljuk össze az adatokat táblázatosan. (Megjegyzés: ezek az adatok többségében 1991-esek, és SG osztályú olajokra vonatkoznak. A legfrissebb adatok begyűjtése folyamatban van, de rájöttem az évek során, hogy a jobb olajok jobbak is maradnak. E lista alkalmas kiindulópont bárkinek a saját adatkutatáshoz, viszonyításokhoz. A számadatokat a gyártók folyamatosan módosítják, legjobb közvetlenül tőlük beszerezni azokat.)

[*-jelzés: már az SH osztályozás érvényes; --- jelzés: nincs adat.]

(Az SG 1991-től, az SH 1993-tól érvényes API osztályba sorolás. API = American Petroleum Institute, Amerikai Petróleum Intézet – a fordító megjegyzése.)

TÁBLÁZATOK

Mindezen olajok viszkozitásuk jellegénél fogva megfelelnek az SG/CD osztályoknak (tehát mind benzin-, mind dízelüzemű motorokhoz alkalmazhatók – a fordító megjegyzése) és a motorgyártók garanciafeltételeinek. Mindahány "eléggé jó", de azok ott a jobb adataikkal, nos, azok a hab a tortán.

A szintetikus olajok lényeges eltéréseket mutatnak. Jóval magasabb a hőoxidációs ellenállásuk, erős olajfilmet hoznak létre, igen alacsony lerakódásképzési hajlamuk, stabil a viszkozitási bázisuk, és alacsony a hőmérséklet-folyás karakterisztikájuk. Messze megelőzik az ásványiolaj-származékokat. Egyes alkalmazások esetén nehéz a döntés, indokolt-e a rájuk fordítandó magas költség.

A kibővített olajigénybevételi intervallum a járműmotorgyárak által megadva 12000 km, a szintetikus olajok gyártói által ajánlott értékek viszont egészen 40000 km-ig terjednek, mindkettő normális körülmények közti alkalmazásra értendő. Normális körülmények alatt értik azt, hogy a motor üzemi hőmérsékleten jár, a jármű pormentes környezetben és szabályos közúti sebességgel halad. Mi teszi mégis gyakorivá, a legtöbb járműnél 5000 km-enkénti karbantartási feladattá az olajcserét? A sokszori megállás és elindulás, a városi forgalom, 15 km-nél rövidebb távolságok, kivételesen meleg vagy épp túl hideg időjárás. A szintetikus olajokkal kétszer-háromszor több km tehető meg problémamentesen, mint az ásványi olajok származékaival. Ez a hosszabb élettartam valamelyest megtérülni engedi magas bekerülési költségét. Ha járművünk még garanciális, fel kell ragasztanunk az ajánlott olajcsere időpontját. Ez kőolajszármazékokra vonatkozik, az autógyárak nem tesznek engedményeket szintetikusok alkalmazásakor. Néhány olajcég, pl. az AMSOIL felajánlja saját garanciáját. Ilyen esetben, ha az olaj a gyártója ajánlatainak betartásával kerül felhasználásra, és az olaj problémát okoz a motorban, az olajcég vállalja a javítás költségeit. Kérdezzük a gyártókat saját, ilyen jellegű garanciájukról.

Külön adalékokat nem célszerű használni. Az olajtársaságok hosszú utat tettek meg egy-egy adalékösszetétel kifejlesztéséig, amíg az megfelelő lett a járművek támasztotta követelményeknek. Néhány adalék “együttműködő”, azaz két adalék együttes hatása jobb, mint külön-külön. Ha még ehhez plusz adalékot teszünk, felborulhat ez az egyensúly, az olaj nem fogja tudni ellátni a feladatát.

A fenti táblázat adatai majdhogy minden tekintetben meghatározzák, mitől lesz egy olaj csúcsminőségű. A pontos alapolaj, a típus, az adalékok minősége és mennyisége nagyon fontos. Az adott értékek a gép gyártóinak követelményeivel összekapcsolva, a személyes tapasztalatunk és más felhasználók véleménye az adott termékről segíthet egy informáltságon alapuló, helyes döntés meghozatalában.

Link to comment
Megosztás:

Érdekes, és végülis helytálló cikk.

Azonban két dolgot kiemelnék:

"a szintetikus olajok gyártói által ajánlott értékek viszont egészen 40000 km-ig terjednek"

Igaz, teherjárművek nagy futásteljesítményéhez ajánlva... :rolleyes:

Személyautóra továbbra is a max 15000km ajánlás érvényes, vagy 1 év.

"Külön adalékokat nem célszerű használni."

Ez a cikk írójának személyes véleménnyílvánítása. :blink:

A ma kapható ténylegesen jó minőségű adalékok nem csak az olajok alaptulajdonságait

hivatottak javítani, sőt, ez a legutolsó feladatuk. Leginkább felületnemesítő hatást gyakorolnak,

ezáltal jobb körülményeket teremtenek az olaj számára a kenéshez, és extrém esetekben is

(pl. hidegindítás utáni olajozatlan állapot) biztosítják a minél kisebb súrlódást.

Eredmény: jobb állapotú motor, kisebb hőterhelés az olajon, kicsit kevesebb fogyasztás. :D

Asszem így teljes. ;)

Itt is van egy összefoglaló anyag az olajok tulajdonságáról: http://www.opel16v.hu/metabond/olajok.htm

Valamint itt megtalálhatóak a metabond motorolajokról az írásban említett adatok: http://www.opel16v.hu/metabond/meta1.htm

(Specifikáció pont alatt)

Link to comment
Megosztás:

Hello J0hnny Mnemonic!

Írtad, hogy ha 100.000 felett van akkor csakis 15w40-et rakjak bele. Miért nem jó a félszintetikus 100.000 felett? Mi a baj vele? Sokat eszik belőle? Vagy?

Csipeget is belőle és elég vékony neki a 10w40!Hidegen szívfájdító hallani,ahogy kopog!Aztán,ahogy melegszik bekussol,de 15w40-el nem volt ilyen hangja és gyárilag is a 17DR-be 15w40 a javasolt,a TD-be kell 10w40!

Nagyon várom már,hogy belenyomjam a metabond olajat,kiváncsi vagyok milyen lesz! :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Na közben elolvastam a cikk idevonatkozó részét és elég érdekes.

Nekem valahogy a BME-n nem így tanították, hogy szar a 10W-40...

Eleve ilyet nem is lehet mondani (mondjuk a szerző sem mondja ki :rolleyes: ). Ha én 20w-50et töltenék mondjuk az új 1.9tádé astrámba, akkor szerintem meg tőlem vonná meg a garanciát a gyár.

Ez a cikk szerintem nem a mi éghajlatunkhoz és nem a mi autóink motorához lett címezve.

Texasban, vagy Floridában ahol nyáron 40 fok van, télen meg 0 és '38-ban kifejlesztett 5000 köbcentis 110 lóerős v8asokkal járnak a népek lehet hogy 20w-50en az ajánlás, de nálunk nem...

Link to comment
Megosztás:

Nincs semmi baj a 10W40-el, a "mi autóinkba" ilyen kell általában (C-s, X-es motorok többsége). :rolleyes:

Talán a cikk írója arra is utalt (mivel 99-es a cikk), hogy 98 után az új gyártású

motorok nagyon nagy része már fullszinti olajat, 5W30-5W40-et igényel. :blink:

Opeleknél ezek a Z betűvel kezdődő motorkód alatt futnak. Ezekben már olyan

illesztések, és olyan anyagok vannak, amik igénylik ezt a viszkozítású olajat.

Persze ezeknél is nagyobb kopottság esetén lehet váltani a 10W40 felé...

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.