Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Légkondicionáló rendszer (klíma) és fűtőrendszer


Qpack

Recommended Posts

42 perce, Janó32 írta:

Ugye azt tudod, hogy ez a rossz megoldás? A motor leállítása után a hűtőfolyadék keringése is leáll (nem keringteti a vízpumpa, így a hőleadása gyakorlatilag nulla lesz a hűtőnél), a hőmérséklet még tovább növekszik. (Pl ha melegen leállítod 90 fok alatt picivel de mondjuk 10 perc múlva gyújtásra teszed, bekapcsol a hűtés.) Inkább álló helyzetben nyomd kicsit a gázt, tartsd a fordulatot 1500 környékén és ezzel segíted a venti hatékonyságát is mert keringteted előtte a folyadékot. . 

Már most tudom hogy hiba megkérdeznem, de ha leáll a motor mitől melegszik tovább? Ha 90 fokos a víz és pölö  98-fokon kapcsol be a hőgomba, honnan lesz 10 perc múlva az a plusz 8 fok? Úgy általánosságban a tárgyak hűlni szoktak ha megszűnik a hőforrás.:rolleyes: Ez egy kíváncsi érdeklődő emoticon....

  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

1 órával ezelőtt, zotya975 írta:

Már most tudom hogy hiba megkérdeznem, de ha leáll a motor mitől melegszik tovább? Ha 90 fokos a víz és pölö  98-fokon kapcsol be a hőgomba, honnan lesz 10 perc múlva az a plusz 8 fok? Úgy általánosságban a tárgyak hűlni szoktak ha megszűnik a hőforrás.:rolleyes: Ez egy kíváncsi érdeklődő emoticon....

Ha jól emlékszem a Ladánál,Daciánál úgy volt a venti működése,hogy gyujtás levétele után is ment még jó darabig,gondolom nem véletlenűl...

Link to comment
Megosztás:

2 órája, zotya975 írta:

Már most tudom hogy hiba megkérdeznem, de ha leáll a motor mitől melegszik tovább? Ha 90 fokos a víz és pölö  98-fokon kapcsol be a hőgomba, honnan lesz 10 perc múlva az a plusz 8 fok? Úgy általánosságban a tárgyak hűlni szoktak ha megszűnik a hőforrás.:rolleyes: Ez egy kíváncsi érdeklődő emoticon....

 https://alkatreszek.hu/milyen_olajat_hasznaljak_autoba

1 óra, csicsó írta:

Ha jól emlékszem a Ladánál,Daciánál úgy volt a venti működése,hogy gyujtás levétele után is ment még jó darabig,gondolom nem véletlenűl...

Ha jól rémlik, a VW csoport motorjai a mai napig ilyen hűtéssel vannak szerelve. Bár hogy ez az akkumulátornak mennyire jó, azt nem tudom. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

31 perce, Janó32 írta:

 https://alkatreszek.hu/milyen_olajat_hasznaljak_autoba

Ha jól rémlik, a VW csoport motorjai a mai napig ilyen hűtéssel vannak szerelve. Bár hogy ez az akkumulátornak mennyire jó, azt nem tudom. 

A polo classiknál elektromos vízpumpa van tehát van értelme járatni a ventilátort. De motor leállítása után nem melegedhet tovább a most is érvényes fizikai törvények szerint. Az akkor ingyen energia lenne. De ha működik társuljunk és felezünk. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

8 órája, zotya975 írta:

A polo classiknál elektromos vízpumpa van tehát van értelme járatni a ventilátort. De motor leállítása után nem melegedhet tovább a most is érvényes fizikai törvények szerint. Az akkor ingyen energia lenne. De ha működik társuljunk és felezünk. 

Gondolj bele: működő motornál menet közben a hűtőfolyadék keringésével hűl a rendszer, a motorolaj is kering így az is hűti, továbbá a menetszél is. Mondjuk 88 fokos értéknél megállítod hirtelen, a hűtés azonnal megszűnik de a motor alkatrészei még adják le a termelődött hőt a hűtőközegeknek. Emiatt pl ha 88 foknál leállítod hosszabb út után (vagy ilyen kánikulában városi araszolgatás után) és 5 perc múlva ráadod a gyújtás túl fog haladni a 90 fokon és kapcsol a hűtés (nem egyszer megfigyeltem már nyáron ezt ha csak mondjuk beugrottam valahova pár percre). Én ezért szoktam megvárni amíg visszahűti és csak akkor állítom le. Gyorsabban hűl álló helyzetben (de járó motornál) ha magasabb fordulaton tartod, hiszen a kenőanyag hűtése és a hűtőfolyadék keringése is átveszi a hőt (és a hűtőn keresztül a hűtőfolyadék is a ventilátornak köszönhetően hűl). Hétköznapibb példa: ha étolajat melegítesz serpenyőben és elzárod alatta a gázt, akkor az azonnal hűlni kezd? Bizony nem. Az elzárás pillanatában még hőt közöltél a serpenyővel (ez az energia sem vész el), a serpenyőtől a hőt veszi át az olaj (az olaj egyfajta hűtőközegként viselkedik ebben az esetben) ezért x ideig emelkedik a hőmérséklete. Mindez addig áll fent, amíg a hőmérsékletük ki nem egyenlítődik, de ehhez az étolajnak le kell adnia a hőt. 

A narancs részre: van értelme csak bajos lehet. Télen biztosan "jót" tesz az akkumulátornak hogy megállsz egy autópályázás után a parkolóban (legyen nulla fok) a meleg motorral, majd a generátort is leállítva az akkumulátorról megy a hűtésrendszer ami nagy fogyasztó. Egy merülő akksit ki is tud végezni, Ha meg kontakt hiba van esetleg a hűtést kapcsoló relénél, akkor te azt hiszed hogy majd lekapcsol a hűtés ha már lehűlt az adott hőmérsékletre, de nem fog. Addig megy amíg az akkumulátorod le nem merül. 

Link to comment
Megosztás:

6 órája, Janó32 írta:

Gondolj bele: működő motornál menet közben a hűtőfolyadék keringésével hűl a rendszer, a motorolaj is kering így az is hűti, továbbá a menetszél is. Mondjuk 88 fokos értéknél megállítod hirtelen, a hűtés azonnal megszűnik de a motor alkatrészei még adják le a termelődött hőt a hűtőközegeknek. Emiatt pl ha 88 foknál leállítod hosszabb út után (vagy ilyen kánikulában városi araszolgatás után) és 5 perc múlva ráadod a gyújtás túl fog haladni a 90 fokon és kapcsol a hűtés (nem egyszer megfigyeltem már nyáron ezt ha csak mondjuk beugrottam valahova pár percre). Én ezért szoktam megvárni amíg visszahűti és csak akkor állítom le. Gyorsabban hűl álló helyzetben (de járó motornál) ha magasabb fordulaton tartod, hiszen a kenőanyag hűtése és a hűtőfolyadék keringése is átveszi a hőt (és a hűtőn keresztül a hűtőfolyadék is a ventilátornak köszönhetően hűl). Hétköznapibb példa: ha étolajat melegítesz serpenyőben és elzárod alatta a gázt, akkor az azonnal hűlni kezd? Bizony nem. Az elzárás pillanatában még hőt közöltél a serpenyővel (ez az energia sem vész el), a serpenyőtől a hőt veszi át az olaj (az olaj egyfajta hűtőközegként viselkedik ebben az esetben) ezért x ideig emelkedik a hőmérséklete. Mindez addig áll fent, amíg a hőmérsékletük ki nem egyenlítődik, de ehhez az étolajnak le kell adnia a hőt. 

A narancs részre: van értelme csak bajos lehet. Télen biztosan "jót" tesz az akkumulátornak hogy megállsz egy autópályázás után a parkolóban (legyen nulla fok) a meleg motorral, majd a generátort is leállítva az akkumulátorról megy a hűtésrendszer ami nagy fogyasztó. Egy merülő akksit ki is tud végezni, Ha meg kontakt hiba van esetleg a hűtést kapcsoló relénél, akkor te azt hiszed hogy majd lekapcsol a hűtés ha már lehűlt az adott hőmérsékletre, de nem fog. Addig megy amíg az akkumulátorod le nem merül. 

Hát ha magasabb fordulaton tartod akkor ugye eleve több hőt termelsz mint alapjáraton, hiszen alapjáraton a legkisebb a hőtermelés. Valójában a motort kell hűtenünk nem a vizet az csak a hőtőközeg, így kábé teljesen mindegy hogy mi történik vele, hogy érzi magát. A motor a hőjét a benzin elégetésből nyeri így az hogy tovább melegedjen bármi is miután megszüntettük az energia forrást ugye ahogy írtam ellentmond a törvényeknek. Legalábbis szerintem, meg biztos van pár fizikus aki még agy gondolja. 

Az elektromos vízpumpánál szerelt motoroknál is csak akkor fog menni a venti és a vízpumpa amig alapból ment a motor leállításának a pillanatában ami nem túl gyakori télen, bár biztos előfordul. Kontakthiba bárhol bármikor lehet le tudja meríteni az akkut, itt is elég sűrűn vadásznak a fórumtársak rejtett energia falókra amik állás közben lemerítik az akkut. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

6 órája, zotya975 írta:

Hát ha magasabb fordulaton tartod akkor ugye eleve több hőt termelsz mint alapjáraton, hiszen alapjáraton a legkisebb a hőtermelés. Valójában a motort kell hűtenünk nem a vizet az csak a hőtőközeg, így kábé teljesen mindegy hogy mi történik vele, hogy érzi magát. A motor a hőjét a benzin elégetésből nyeri így az hogy tovább melegedjen bármi is miután megszüntettük az energia forrást ugye ahogy írtam ellentmond a törvényeknek. Legalábbis szerintem, meg biztos van pár fizikus aki még agy gondolja. 

Az elektromos vízpumpánál szerelt motoroknál is csak akkor fog menni a venti és a vízpumpa amig alapból ment a motor leállításának a pillanatában ami nem túl gyakori télen, bár biztos előfordul. Kontakthiba bárhol bármikor lehet le tudja meríteni az akkut, itt is elég sűrűn vadásznak a fórumtársak rejtett energia falókra amik állás közben lemerítik az akkut. 

Hát ez sem így van... Továbbá szerinted a motor hője az elégetett benzinből keletkezik? Súrlódási hőről mit hallottál? Mi történik a felhevült alkatrészekkel amikor leállítod a motort? Mondjuk leadja a hőjét a környezetének? Tehát az x fokos hűtőközeget melegíti fel (ami ugye nem kering mert leállítottad tehát emelkedni fog a hőmérséklete)... De ha ezt bonyolult megérteni... Gondolom a számos írás is gyagyás ahol ezt leírják... Tudom, mindenki hülye... 

Link to comment
Megosztás:

3 órája, Janó32 írta:

Hát ez sem így van... Továbbá szerinted a motor hője az elégetett benzinből keletkezik? Súrlódási hőről mit hallottál? Mi történik a felhevült alkatrészekkel amikor leállítod a motort? Mondjuk leadja a hőjét a környezetének? Tehát az x fokos hűtőközeget melegíti fel (ami ugye nem kering mert leállítottad tehát emelkedni fog a hőmérséklete)... De ha ezt bonyolult megérteni... Gondolom a számos írás is gyagyás ahol ezt leírják... Tudom, mindenki hülye... 

Nemá te most szivatsz engem..egyrészt az égés exoterm folyamat hőtermeléssel jár, másrészt a súrlódó dugattyút az a benzin mozgatja amit elégetsz. Ez a belső égésű motor működési elve. 100%-ból talán 20 megy a kerekekre, nagy része hővé alakul, 5-6-ot a súrlódás visz el kábé.  Rohaggyak meg hülyéskedsz és közben röhögsz rajtam.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

1 óra, Frnc írta:

A motor nem magától áll le. Nekem kell leállítani amíg állok, mert álló helyben melegszik menetszél hiányában.

A ventinek vissza kell tudnia hűteni a vizet ha állás, vagy araszolás miatt melegszik. Ha pörög de mégis megy felfelé tovább a hőfok át lehetne mosni a vízhűtőt. 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

On 2017. 07. 13. at 1:06, zotya975 írta:

Nemá te most szivatsz engem..egyrészt az égés exoterm folyamat hőtermeléssel jár, másrészt a súrlódó dugattyút az a benzin mozgatja amit elégetsz. Ez a belső égésű motor működési elve. 100%-ból talán 20 megy a kerekekre, nagy része hővé alakul, 5-6-ot a súrlódás visz el kábé.  Rohaggyak meg hülyéskedsz és közben röhögsz rajtam.

" motor leállítása után az olaj hőmérséklete emelkedni kezd, hiszen a hűtőfolyadék keringése ilyenkor leáll. A megemelkedett motorhőmérséklet ..."  Ha a kenőanyag hője emelkedik majd leadja a motor felé (olajhűtő hiányában), akkor a leadott hő hova tűnik? 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

1 perc, Janó32 írta:

" motor leállítása után az olaj hőmérséklete emelkedni kezd, hiszen a hűtőfolyadék keringése ilyenkor leáll. A megemelkedett motorhőmérséklet ..."  Ha a kenőanyag hője emelkedik majd leadja a motor felé (olajhűtő hiányában), akkor a leadott hő hova tűnik? 

Nem tudom, akkor eldobom az összes fizika könyvet újraíratom a  törvényeket, eddíg én úgy tudtam hogy ahhoz hogy valamit felmelegítsünk energiát kell befektetni, és ha megszűnik ez az energia akkor nem emelkedik tovább a hőmérséklet. Mivel ugye hogy semmiből nem lesz semmi. De a holnapi ebédnél szólok az asszonynak hogy zárja el 10 perccel korábban a gázt aztán a leves majd tovább főzi magát. Ha nem figyel még ki is fut. Tudtam én na hogy csendben kel maradnom, de soha nem bírok magammal. Hát sajnálom.

  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

2 perce, zotya975 írta:

Nem tudom, akkor eldobom az összes fizika könyvet újraíratom a  törvényeket, eddíg én úgy tudtam hogy ahhoz hogy valamit felmelegítsünk energiát kell befektetni, és ha megszűnik ez az energia akkor nem emelkedik tovább a hőmérséklet. Mivel ugye hogy semmiből nem lesz semmi. De a holnapi ebédnél szólok az asszonynak hogy zárja el 10 perccel korábban a gázt aztán a leves majd tovább főzi magát. Ha nem figyel még ki is fut. Tudtam én na hogy csendben kel maradnom, de soha nem bírok magammal. Hát sajnálom.

Energiát kell közölni a hőtermeléshez, de a leadott energia nem vész el (csak átalakul, esetünkben a környezetét melegíti fel hőleadással). Tehát ha megszünteted az energia forrását/közlését, a felületnek/közegnek átadott energia nem tűnik el azonnal/nyomtalanul (érintőlegesen: pl a villamosenergia-villanykapcsoló és az izzószál izzása is ilyen folyamat, ha lenyomod a kapcsolót nem azonnal alszik ki, ott is van néhány tized másodperc, de az izzószál gyakran még izzik tovább amíg le nem tudta adni a hőt, tehát ezáltal hőt -energiát- "termel" pedig nem közölsz vele már energiát), valamilyen közeggel kapcsolatba lépve adja le az energiát (esetünkben hőt). Emiatt emelkedik a hője átmenetileg, de nem  növekszik a végletekig ("a leves majd tovább főzi magát") csak a kiegyenlítődési pontig (a hőt leadó test/közeg és a hőt átvevő test/közeg hőmérséklete kiegyenlítődik, onnantól csökken (ez a lényege a folyadékhűtésnek is). Ha elzárod alatta a gázt, akkor nem fog egyből lehűlni a leves, a konyha levegőjébe adja át a hőt azzal felmelegítve a konyha hőmérsékletét, de ha fedőt teszel rá (hűtést nehezítve, mint amikor leállítod a meleg motort), akkor az elzárás után az edény még melegíti a levest mert a felvett energiát adja át a levesnek de amint egyenlítődik a leves és az edény hője, onnantól kezdődik a hőmérséklet csökkenése. Tudod, már írtam: serpenyő fedéllel, egy húshőmérő, fél-1 liter étolaj. Gázt begyújtod, fedőt ráteszed és egy résen bevezeted a hőmérő tű részét (amit a húsba szúrsz ha a belső hőjét akarod megmérni). Forrósítsd fel az olajat majd zárd el a gázt. Átmenetileg emelkedni fog az olaj hőmérséklete (gázláng energiát közöl a serpenyővel, a serpenyő az olajjal, az a fedővel, a fedő és az edény a konyha légterével. Nincs ebben semmi varázslat, a háziasszonyok is így szokták az utolsó rántott húsokat elégetni, mert azt hiszik hogy ha elzárták akkor már nem sül tovább... Pedig az átmenetileg megemelkedő hőmérséklet miatt megég ha nem veszi ki időben.

Link to comment
Megosztás:

4 perce, Janó32 írta:

Energiát kell közölni a hőtermeléshez, de a leadott energia nem vész el (csak átalakul, esetünkben a környezetét melegíti fel hőleadással). Tehát ha megszünteted az energia forrását/közlését, a felületnek/közegnek átadott energia nem tűnik el azonnal/nyomtalanul (érintőlegesen: pl a villamosenergia-villanykapcsoló és az izzószál izzása is ilyen folyamat, ha lenyomod a kapcsolót nem azonnal alszik ki, ott is van néhány tized másodperc, de az izzószál gyakran még izzik tovább amíg le nem tudta adni a hőt, tehát ezáltal hőt -energiát- "termel" pedig nem közölsz vele már energiát), valamilyen közeggel kapcsolatba lépve adja le az energiát (esetünkben hőt). Emiatt emelkedik a hője átmenetileg, de nem  növekszik a végletekig ("a leves majd tovább főzi magát") csak a kiegyenlítődési pontig (a hőt leadó test/közeg és a hőt átvevő test/közeg hőmérséklete kiegyenlítődik, onnantól csökken (ez a lényege a folyadékhűtésnek is). Ha elzárod alatta a gázt, akkor nem fog egyből lehűlni a leves, a konyha levegőjébe adja át a hőt azzal felmelegítve a konyha hőmérsékletét, de ha fedőt teszel rá (hűtést nehezítve, mint amikor leállítod a meleg motort), akkor az elzárás után az edény még melegíti a levest mert a felvett energiát adja át a levesnek de amint egyenlítődik a leves és az edény hője, onnantól kezdődik a hőmérséklet csökkenése. Tudod, már írtam: serpenyő fedéllel, egy húshőmérő, fél-1 liter étolaj. Gázt begyújtod, fedőt ráteszed és egy résen bevezeted a hőmérő tű részét (amit a húsba szúrsz ha a belső hőjét akarod megmérni). Forrósítsd fel az olajat majd zárd el a gázt. Átmenetileg emelkedni fog az olaj hőmérséklete (gázláng energiát közöl a serpenyővel, a serpenyő az olajjal, az a fedővel, a fedő és az edény a konyha légterével. Nincs ebben semmi varázslat, a háziasszonyok is így szokták az utolsó rántott húsokat elégetni, mert azt hiszik hogy ha elzárták akkor már nem sül tovább... Pedig az átmenetileg megemelkedő hőmérséklet miatt megég ha nem veszi ki időben.

Hogy hol tart már a tudomány a légkondicionáló rendszer hibáitól?! 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

4 perce, Janó32 írta:

Energiát kell közölni a hőtermeléshez, de a leadott energia nem vész el (csak átalakul, esetünkben a környezetét melegíti fel hőleadással). Tehát ha megszünteted az energia forrását/közlését, a felületnek/közegnek átadott energia nem tűnik el azonnal/nyomtalanul (érintőlegesen: pl a villamosenergia-villanykapcsoló és az izzószál izzása is ilyen folyamat, ha lenyomod a kapcsolót nem azonnal alszik ki, ott is van néhány tized másodperc, de az izzószál gyakran még izzik tovább amíg le nem tudta adni a hőt, tehát ezáltal hőt -energiát- "termel" pedig nem közölsz vele már energiát), valamilyen közeggel kapcsolatba lépve adja le az energiát (esetünkben hőt). Emiatt emelkedik a hője átmenetileg, de nem  növekszik a végletekig ("a leves majd tovább főzi magát") csak a kiegyenlítődési pontig (a hőt leadó test/közeg és a hőt átvevő test/közeg hőmérséklete kiegyenlítődik, onnantól csökken (ez a lényege a folyadékhűtésnek is). Ha elzárod alatta a gázt, akkor nem fog egyből lehűlni a leves, a konyha levegőjébe adja át a hőt azzal felmelegítve a konyha hőmérsékletét, de ha fedőt teszel rá (hűtést nehezítve, mint amikor leállítod a meleg motort), akkor az elzárás után az edény még melegíti a levest mert a felvett energiát adja át a levesnek de amint egyenlítődik a leves és az edény hője, onnantól kezdődik a hőmérséklet csökkenése. Tudod, már írtam: serpenyő fedéllel, egy húshőmérő, fél-1 liter étolaj. Gázt begyújtod, fedőt ráteszed és egy résen bevezeted a hőmérő tű részét (amit a húsba szúrsz ha a belső hőjét akarod megmérni). Forrósítsd fel az olajat majd zárd el a gázt. Átmenetileg emelkedni fog az olaj hőmérséklete (gázláng energiát közöl a serpenyővel, a serpenyő az olajjal, az a fedővel, a fedő és az edény a konyha légterével. Nincs ebben semmi varázslat, a háziasszonyok is így szokták az utolsó rántott húsokat elégetni, mert azt hiszik hogy ha elzárták akkor már nem sül tovább... Pedig az átmenetileg megemelkedő hőmérséklet miatt megég ha nem veszi ki időben.

Az izzószálnak tehetetlensége van ezért izzik tovább, de a fénye nem fog emelkedni ( mint ahogy a motor hőmérséklete sem) sőt még nem is fog stagnálni, hanem csökkenni fog "kialszik". Attól a pillanattól fogva hogy lekapcsoltad a kapcsolót megszűnik az elektronok mászkálása már nem melegítik fel tovább a wolfram szálat, és az kihűl nem izzik tovább. Mert: megszűnt az energia, és megszűnik a fénykibocsátás is. Amíg ki nem hűl addig látod hogy még izzik, de nem jobban mint előtte (tehát nem melegszik) még csak nem is pont annyira ( tehát nem is stagnál) hanem egyre kevésbé ( mint ahogy hűl a motor). 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

4 perce, DarthVödör írta:

Hogy hol tart már a tudomány a légkondicionáló rendszer hibáitól?! 

Visszatért az alapokhoz....energia, munka, hőtermelés, ésatöbbi. Most a "van-e ingyen energia" résznél tartunk, de eléggé elakadt a dolog, valaki segíthetne mert nem közelednek az álláspontok egyáltalán.

Link to comment
Megosztás:

11 perce, DarthVödör írta:

Hogy hol tart már a tudomány a légkondicionáló rendszer hibáitól?! 

 

5 perce, zotya975 írta:

Visszatért az alapokhoz....energia, munka, hőtermelés, ésatöbbi. Most a "van-e ingyen energia" résznél tartunk, de eléggé elakadt a dolog, valaki segíthetne mert nem közelednek az álláspontok egyáltalán.

Inkább már ott tart sajnos, hogy amit a szakértők leírnak, azt időről-időre önjelölt szakik megkérdőjelezik... 

  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

1 órával ezelőtt, gezoli írta:

Végre egymásra találtatok. Nyithatnátok magatoknak egy új topicot. :)

Hmm....mondasz valami de már így is elég nagy a rajongó táborom, és ez nem is rólam szól. Ő szerintem nem tud topicot nyitni, de én szívesen nyitok neki ha szeretné. 

Link to comment
Megosztás:

A ventilátoros témát folytatnám itt.
Nekem is 2 ventis a gép.
Van egy figyelmeztető tábla, ami arról szól, hogy a ventilátor bármikor elindulhat.
20150821_151305.jpg

Hirtelen, csak ezt az előtét ellenállást, és hőbiztosítékot találtam.

Ez csak 2 érintkezős.

A 3 érintkezősnél is ilyen a hőbiztosíték. Az ellenállás alatt egy hosszúkás valami. az egyik vége kúpszerű.

20150821_151846.jpg

 

Módosítva : DarthVödör
Link to comment
Megosztás:

18 órája, zotya975 írta:

Ja bocs, nem vettem észre a bókot. :closedeyes:

 

17 órája, gezoli írta:

Végre egymásra találtatok. Nyithatnátok magatoknak egy új topicot. :)

 

16 órája, zotya975 írta:

Hmm....mondasz valami de már így is elég nagy a rajongó táborom, és ez nem is rólam szól. Ő szerintem nem tud topicot nyitni, de én szívesen nyitok neki ha szeretné. 

Ez nem arról szól hogy ki-kinek szimpatikus (legalábbis esetemben ez nem ír felül semmit ha nem tudja alátámasztani a véleményét) vagy hogy mekkora a rajongótábora(?), egyszerűen arról hogy vannak akik elfogadják a fellelhető információkat (ha több helyen publikálják azonosan, akkor én részemről nem kérdőjelezem meg), mások meg teóriákat kreálnak a saját elképzelésük/véleményük hajtogatása során hogy nem úgy van az, csak azzal az a baj hogy senki rajta kívül ezt nem fogalmazta meg. Pl ezen a linken is leírják egyértelműen hogy a motor leállítása után emelkedik a kenőanyag hőmérséklete (gondolom nem jókedvében saját magának gerjeszt energiát, hanem a veszteséghőt veszi át), ellenben egy árva cikket sem láttam azóta sem az ellenkezőjéről...  https://alkatreszek.hu/milyen_olajat_hasznaljak_autoba

 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

3 órája, Janó32 írta:

 

 

Ez nem arról szól hogy ki-kinek szimpatikus (legalábbis esetemben ez nem ír felül semmit ha nem tudja alátámasztani a véleményét) vagy hogy mekkora a rajongótábora(?), egyszerűen arról hogy vannak akik elfogadják a fellelhető információkat (ha több helyen publikálják azonosan, akkor én részemről nem kérdőjelezem meg), mások meg teóriákat kreálnak a saját elképzelésük/véleményük hajtogatása során hogy nem úgy van az, csak azzal az a baj hogy senki rajta kívül ezt nem fogalmazta meg. Pl ezen a linken is leírják egyértelműen hogy a motor leállítása után emelkedik a kenőanyag hőmérséklete (gondolom nem jókedvében saját magának gerjeszt energiát, hanem a veszteséghőt veszi át), ellenben egy árva cikket sem láttam azóta sem az ellenkezőjéről...  https://alkatreszek.hu/milyen_olajat_hasznaljak_autoba

 

Oké jó-jó biztos igazad van....

Link to comment
Megosztás:

On 2017. 07. 15. at 16:33, Janó32 írta:

Energiát kell közölni a hőtermeléshez, de a leadott energia nem vész el (csak átalakul, esetünkben a környezetét melegíti fel hőleadással). Tehát ha megszünteted az energia forrását/közlését, a felületnek/közegnek átadott energia nem tűnik el azonnal/nyomtalanul (érintőlegesen: pl a villamosenergia-villanykapcsoló és az izzószál izzása is ilyen folyamat, ha lenyomod a kapcsolót nem azonnal alszik ki, ott is van néhány tized másodperc, de az izzószál gyakran még izzik tovább amíg le nem tudta adni a hőt, tehát ezáltal hőt -energiát- "termel" pedig nem közölsz vele már energiát), valamilyen közeggel kapcsolatba lépve adja le az energiát (esetünkben hőt). Emiatt emelkedik a hője átmenetileg, de nem  növekszik a végletekig ("a leves majd tovább főzi magát") csak a kiegyenlítődési pontig (a hőt leadó test/közeg és a hőt átvevő test/közeg hőmérséklete kiegyenlítődik, onnantól csökken (ez a lényege a folyadékhűtésnek is). Ha elzárod alatta a gázt, akkor nem fog egyből lehűlni a leves, a konyha levegőjébe adja át a hőt azzal felmelegítve a konyha hőmérsékletét, de ha fedőt teszel rá (hűtést nehezítve, mint amikor leállítod a meleg motort), akkor az elzárás után az edény még melegíti a levest mert a felvett energiát adja át a levesnek de amint egyenlítődik a leves és az edény hője, onnantól kezdődik a hőmérséklet csökkenése. Tudod, már írtam: serpenyő fedéllel, egy húshőmérő, fél-1 liter étolaj. Gázt begyújtod, fedőt ráteszed és egy résen bevezeted a hőmérő tű részét (amit a húsba szúrsz ha a belső hőjét akarod megmérni). Forrósítsd fel az olajat majd zárd el a gázt. Átmenetileg emelkedni fog az olaj hőmérséklete (gázláng energiát közöl a serpenyővel, a serpenyő az olajjal, az a fedővel, a fedő és az edény a konyha légterével. Nincs ebben semmi varázslat, a háziasszonyok is így szokták az utolsó rántott húsokat elégetni, mert azt hiszik hogy ha elzárták akkor már nem sül tovább... Pedig az átmenetileg megemelkedő hőmérséklet miatt megég ha nem veszi ki időben.

Anno én is így jártam a sült krumplival az asszony utána el is igazított,meghogy ilyen segítség nem kell neki:-)

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.