Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Sebességváltó


Sámli

Recommended Posts

Üdv! Honnan lehet leolvasni, hogy F hanyas a váltóm? (pl. F12) X14NZ-ben kinyomó csapágyat akarok cserélni és a könyvben az egyik ábrán láttam, hogy a váltó alján van egy nyílás amit levéve meg lehet nézni a tárcsák állapotát. Na ez még oké is, csak nekem nincs jelen az a nyílás :rolleyes: Gondolom műs típusú. Valaki nagyjából vázolná mit vegyek le honnan ennek cseréjéhez? Köszi

Link to comment
Megosztás:

Üdv! Honnan lehet leolvasni, hogy F hanyas a váltóm? (pl. F12) X14NZ-ben kinyomó csapágyat akarok cserélni és a könyvben az egyik ábrán láttam, hogy a váltó alján van egy nyílás amit levéve meg lehet nézni a tárcsák állapotát. Na ez még oké is, csak nekem nincs jelen az a nyílás :rolleyes: Gondolom műs típusú. Valaki nagyjából vázolná mit vegyek le honnan ennek cseréjéhez? Köszi

Vagy a tetejére, vagy az oldalára van írva a váltó típusa.

360392.jpg

Hát ha nincs rajta ablak, akkor váltó kiszedős, pontosabban inkább motor kiszedős a móka szerintem. Amúgy is ha jól rémlik ha van nyílás, akor sem lehet azon keresztül kinyomócsapágyat cserélni, csak kuplungszerkezetet.

Link to comment
Megosztás:

Köszi. És úgy nagyjából hogy kezdjek neki? Motort nem szeretném kivenni. pl. Hajtómű olajat le kell engedni a váltóból? Féltengely csuklót ki kell vennem? Egy rövid leírást nem tudna rögtönözni valaki aki csinált már ilyet? Köszi

Hát még nem csináltam, de ha belenézel a motortérbe akor láthatod, hogy a váltó lefele nem megy a bölcsőtől, felfele meg a sárvédőtől. Tehát szerintem vagy motorral együtt, vagy először a motor, aztán a váltó. De ha valaki tudja, akkor szóljon most, vagy halgasson mindörökké. ;) Ja ez egy másik szöveg. :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Hát még nem csináltam, de ha belenézel a motortérbe akor láthatod, hogy a váltó lefele nem megy a bölcsőtől, felfele meg a sárvédőtől. Tehát szerintem vagy motorral együtt, vagy először a motor, aztán a váltó. De ha valaki tudja, akkor szóljon most, vagy halgasson mindörökké. ;) Ja ez egy másik szöveg. :rolleyes:

A motort ugyan nem kell kivenni, de a futóművet jelentősen meg kell bontani, úgy kifér a váltó :D

Moci felköt, bal első tengelytartó kiszed és kifér.

Link to comment
Megosztás:

Hát még nem csináltam, de ha belenézel a motortérbe akor láthatod, hogy a váltó lefele nem megy a bölcsőtől, felfele meg a sárvédőtől. Tehát szerintem vagy motorral együtt, vagy először a motor, aztán a váltó. De ha valaki tudja, akkor szóljon most, vagy halgasson mindörökké. :D Ja ez egy másik szöveg. ;)

Nehogy már kivetesd vele a motort. :rolleyes: Kicsit jobban szét kell a futóművet szedni, és ki a váltót. Sőt a váltót nem is kell teljesen kiemelni, csak lehuzni a motorról.

Link to comment
Megosztás:

Sajnos elfelejtettem magammal vinni a fényképezőt :S Na majd kuplungtárcsa cserekor pótolom. :rolleyes: Nade megint elakadtam. Váltó rudazat beállítását csinálom, jobban mondva csinálnám csak. Ott akadtam el, hogy a váltót tetején amit ki kell húzni dugót (amibe az 5-ös fúróhegy kell) nekem az fémből van és nem moccan. Viszont vele szemben van egy rugós kis nyomógomb amit nem lehet benyomni (valszeg a kosz belement és szorul). Nem lehet hogy nekem azt kéne nyomkodnom a váltó tengely forgatása közben és egyszer csak bennmaradna? Mellékelek képeket. Mi tévő legyek? Volt már valakinek dolga eféle váltóval?

Kép felülnézet:

image-8E07_4C022E5C.jpg

Kép oldalnézet (ott a kis sárga nyomógomb)

image-F8A2_4C022E5C.jpg

Link to comment
Megosztás:

Sajnos elfelejtettem magammal vinni a fényképezőt :S Na majd kuplungtárcsa cserekor pótolom. :rolleyes: Nade megint elakadtam. Váltó rudazat beállítását csinálom, jobban mondva csinálnám csak. Ott akadtam el, hogy a váltót tetején amit ki kell húzni dugót (amibe az 5-ös fúróhegy kell) nekem az fémből van és nem moccan. Viszont vele szemben van egy rugós kis nyomógomb amit nem lehet benyomni (valszeg a kosz belement és szorul). Nem lehet hogy nekem azt kéne nyomkodnom a váltó tengely forgatása közben és egyszer csak bennmaradna? Mellékelek képeket. Mi tévő legyek? Volt már valakinek dolga eféle váltóval?

Kép felülnézet:

http://kephost.hu/image-8E07_4C022E5C.jpg

Kép oldalnézet (ott a kis sárga nyomógomb)

ttp://kephost.hu/image-F8A2_4C022E5C.jpg

Azt a kis rugós sárga pöcköt kell bele nyomni, mikor elhúzod a váltókart 1-es-2-es fokozat felé és egyszer csak beugrik a helyére, utána már csak bent beállítod a váltókarod, és meghúzod a rudazaton a bilincset.

Link to comment
Megosztás:

Sajnos elfelejtettem magammal vinni a fényképezőt :S Na majd kuplungtárcsa cserekor pótolom. :rolleyes: Nade megint elakadtam. Váltó rudazat beállítását csinálom, jobban mondva csinálnám csak. Ott akadtam el, hogy a váltót tetején amit ki kell húzni dugót (amibe az 5-ös fúróhegy kell) nekem az fémből van és nem moccan. Viszont vele szemben van egy rugós kis nyomógomb amit nem lehet benyomni (valszeg a kosz belement és szorul). Nem lehet hogy nekem azt kéne nyomkodnom a váltó tengely forgatása közben és egyszer csak bennmaradna? Mellékelek képeket. Mi tévő legyek? Volt már valakinek dolga eféle váltóval?

Igen, van ilyen verzió is, ilyenkor a rugós pöcköt kell benyomni, de csak akkor fog menni ha elfordítos a rudat, ahogy a Gyíkben le van írva. Ugyanúgy kell csinálni, csak a fúróhegy helyett a pöcköt kell benyomni. Ha nem mozog, próbáld befújni csavarlazítóval.

Link to comment
Megosztás:

Én hátramenetbe teszem, amikor állítok a váltón.

Világít a tolatólámpa és a váltókart ott a leg1szerűbb rögzíteni.

Meg fúrószár se kell hozzá. :rolleyes:

Nekem van nem egy pozícionálló lyuk az 1-2 között ha nekinyomom az ütközőnek a váltókart. Meg aztán a nagykönyv is így írja. Rükibe húzod a kart, meg a váltót is, és akkor húzod meg a csavart?

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Sziasztok!

Lehet úgy tűnik, mintha új lennék a fórumban, de már körülbelül fél éve aktív olvasója vagyok. Most hogy kezd vége lenni ennek az érettségi nevű felhajtásnak, arra gondoltam hogy rendbe kellene tenni a kocsit, mert "Miért legyen rossz, ha lehetne jó is?" ;)

A legnagyobb gond vele, hogy 1est nehéz benne kapcsolni. Álló helyzetben nem, de például ha STOP táblához fogok érni, és még 25tel gurulok, akkor sehogy sem veszi be. Ha meg betolom izomból, kicsit mintha felpörögne a motor, olyan hangja van, mint amikor tolatsz, és elveszed a gázról a lábad.

Ha jól tippelem, akkor a kuplung nem emel ki teljesen. Jó a tipp?

Ha igen, merre tekerjem a kuplung szabályozó csavart ahhoz, hogy jó legyen? :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Lehet úgy tűnik, mintha új lennék a fórumban, de már körülbelül fél éve aktív olvasója vagyok. Most hogy kezd vége lenni ennek az érettségi nevű felhajtásnak, arra gondoltam hogy rendbe kellene tenni a kocsit, mert "Miért legyen rossz, ha lehetne jó is?" :D

A legnagyobb gond vele, hogy 1est nehéz benne kapcsolni. Álló helyzetben nem, de például ha STOP táblához fogok érni, és még 25tel gurulok, akkor sehogy sem veszi be. Ha meg betolom izomból, kicsit mintha felpörögne a motor, olyan hangja van, mint amikor tolatsz, és elveszed a gázról a lábad.

Ha jól tippelem, akkor a kuplung nem emel ki teljesen. Jó a tipp?

Ha igen, merre tekerjem a kuplung szabályozó csavart ahhoz, hogy jó legyen? :rolleyes:

Üdv. köreinkben :D

Az a csavar amit nem találsz az ottvan a kuplungbowden a végén ahol a bowden és a villa találkozik. (Az egyik felén lekerekített gumi-kocka egy menetes száron) De ettől nem fog "megjavulni" mert nincs is baja ;) 1-est normálisan csak álló helyzetben, vagy nagyon-nagyon minimális gurulásnál eszi meg. Egy kis gázfröccsel próbálkozhatsz, de nem sok értelme van, 25 körül még bőven kihúzza 2-esből :D

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Lehet úgy tűnik, mintha új lennék a fórumban, de már körülbelül fél éve aktív olvasója vagyok. Most hogy kezd vége lenni ennek az érettségi nevű felhajtásnak, arra gondoltam hogy rendbe kellene tenni a kocsit, mert "Miért legyen rossz, ha lehetne jó is?" ;)

A legnagyobb gond vele, hogy 1est nehéz benne kapcsolni. Álló helyzetben nem, de például ha STOP táblához fogok érni, és még 25tel gurulok, akkor sehogy sem veszi be. Ha meg betolom izomból, kicsit mintha felpörögne a motor, olyan hangja van, mint amikor tolatsz, és elveszed a gázról a lábad.

Ha jól tippelem, akkor a kuplung nem emel ki teljesen. Jó a tipp?

Ha igen, merre tekerjem a kuplung szabályozó csavart ahhoz, hogy jó legyen? :rolleyes:

Szia! :D

őőőő.... én ha 25el gurulok akkor már 2esbe teszem (bár enyém dizel) :D Viszont...ha kicsit is gurulok, és 1esbe teszem akkor nemhogy beveszi, de szinte olyan mintha semmi ellenállás nem lenne szinte besiklik... Ritkán van ilyen, de előfordul. :D Az olyan jóérzés :D

1-2 éve nekem minden 1es sebességet nehezen vett, sőt a 3.-at be sem akarta venni 1szer. 2esből jól meg kellett húzatni, hogy 4.-be tegyem. Na akkor volt hogy elől fater valami bovdent bezsírozott, beolajozott és onnantól vette a 3.-at. Azt, hogy az összes sebességet nehezen vette meg recsegett a váltóbot váltásnál azt meg úgy oldottuk meg, hogy szoknyát felszedtük és ott beolajozgattunk ezt-azt :D Azóta olyan szépen vesz mindent. :D Bár amikor ezek a bajok még fennáltak, nem nagyon foglalkoztam vele...

Link to comment
Megosztás:

Szia! :D

őőőő.... én ha 25el gurulok akkor már 2esbe teszem (bár enyém dizel) :rolleyes: Viszont...ha kicsit is gurulok, és 1esbe teszem akkor nemhogy beveszi, de szinte olyan mintha semmi ellenállás nem lenne szinte besiklik... Ritkán van ilyen, de előfordul. :D Az olyan jóérzés :D

1-2 éve nekem minden 1es sebességet nehezen vett, sőt a 3.-at be sem akarta venni 1szer. 2esből jól meg kellett húzatni, hogy 4.-be tegyem. Na akkor volt hogy elől fater valami bovdent bezsírozott, beolajozott és onnantól vette a 3.-at. Azt, hogy az összes sebességet nehezen vette meg recsegett a váltóbot váltásnál azt meg úgy oldottuk meg, hogy szoknyát felszedtük és ott beolajozgattunk ezt-azt :D

Ez már perverz... ;) :D :D

Link to comment
Megosztás:

1-est normálisan csak álló helyzetben, vagy nagyon-nagyon minimális gurulásnál eszi meg. Egy kis gázfröccsel próbálkozhatsz, de nem sok értelme van, 25 körül még bőven kihúzza 2-esből :rolleyes:

Akkor örülök hogy nincs nagy baja ilyen téren. ;)

Annyi kiegészítés hogy 25nél simán kihúz 2esből ez tény. :D Ezért vázoltam fent egy olyan esetet hogy STOP tábla. Tehát elkezdek lassítani 50ről 4esben, és kiveszem sebességből 20-25 körül, tenném neki az egyest, mert ugye a táblánál illik megállni. :D (persze csak a megállás, szétnézés után engedem fel a kuplungot...) És ennél a váltásnál jön elő ez a probléma. Ha azt mondjátok normális, én elhiszem, csak anno tavaly nyáron, mikor vezetni tanultam egy Jazz-en, akkor így vésődött belém a mozdulatsor, így meg volt már olyan hogy kivettem üresbe 20nál, indultam volna, és akkor tűnt fel hogy nem kapcsoltam neki sebességet.... pfff... :D

U.i.: Visszaolvasva eléggé érthetetlenül írom le hogy mit magyarázok, sry... :D

Link to comment
Megosztás:

óóóó így lenne 5ösöm a lottón ahogy ezt megéreztem, hogy le leszek perverzezve :rolleyes: BÁr sose lottózok... de ha 1szer igen így érezném meg a számokat ;)

Nekem is van olyan, amikor simán besiklik. Olyankor mindig berakom újra, mert azt hiszem, hogy a 3.-at sikerült eltalálni :D A Cartárs problémájára meg először meglesném a váltórudazatot, hogy jól van e beállítva, utána meg a kuplungot. A váltó beállításához a GYÍK-ban talál segítséget. A kuplungnál, meg nem biztos hogy baj van. Recseg amikor váltasz? Esetleg nehezen tudod kivenni sebességből? Ha nem emel ki rendesen, akkor ropognia kéne amikor sebességbe teszed. 1-esbe meg vagy állóhelyzetben próbáld rakni, vagy olyan sebességnél, amikor már a csiga is elfut melletted. Felette nem érdemes, mert a rudazatot feszegeted, és a szinkrongyűrűknek sem tesz jót. Az a motorfelpörgés meg arra utal, hogy már túl gyors az egyeshez. Próbáld meg 4.ből 3.ba visszarakni úgy 50 környékén. Finoman felengedve a kuplungot ott is fel fog pörögni a motorod. Ezt hívják úgy, hogy motorfék.

Link to comment
Megosztás:

Akkor örülök hogy nincs nagy baja ilyen téren. :rolleyes:

Annyi kiegészítés hogy 25nél simán kihúz 2esből ez tény. ;) Ezért vázoltam fent egy olyan esetet hogy STOP tábla. Tehát elkezdek lassítani 50ről 4esben, és kiveszem sebességből 20-25 körül, tenném neki az egyest, mert ugye a táblánál illik megállni. :D (persze csak a megállás, szétnézés után engedem fel a kuplungot...) És ennél a váltásnál jön elő ez a probléma. Ha azt mondjátok normális, én elhiszem, csak anno tavaly nyáron, mikor vezetni tanultam egy Jazz-en, akkor így vésődött belém a mozdulatsor, így meg volt már olyan hogy kivettem üresbe 20nál, indultam volna, és akkor tűnt fel hogy nem kapcsoltam neki sebességet.... pfff... :D

U.i.: Visszaolvasva eléggé érthetetlenül írom le hogy mit magyarázok, sry... :D

Szerintem meg mondjuk ha lassítasz visszafelé, akkor a legnagyobb hülyeség kivenni üresbe. Sokkal biztonságosabb, ha a fék mellett a motorféket is használod. Arról nem beszélve, hogy nem kopik annyira a fékbetét. Van olyan hogy fékpedál érintés nélkül eljutok a körforgalomig. Megyek 5-be látom, hogy jön a körforgalom, elengedem a gázt, lelassul úgy 70-ig visszarakom 4-esbe, lelassul 50 alá, visszarakom 3.-masba, és a körforgalom elött kell fékezni, hogy ha épp jön valaki.

Link to comment
Megosztás:

Ezt hívják úgy, hogy motorfék.

Jójó de... kinyomott kuplungnál nem kellene motorféknek lennie. ;) Ezért gyanakszok kuplungra, meg azért, mert ez a kocsi sokszor megy földúton, szal 1es, maximum 2es, gyakran csak csúsztatva ha rossz az út, így jobban kopik, stb...

Szerintem meg mondjuk ha lassítasz visszafelé, akkor a legnagyobb hülyeség kivenni üresbe.

Természetesen. Plusz még azért is jó, hogy ha sebességben hagyod, mert akkor nem kell a motornak forgatnia magát, és nem nagyon fogyaszt... Motorfék összességében. :D

Haverom vezet úgy egy dízelt (120 ló) hogy kiveszi 60nál üresbe körforgalom előtt jó sokkal (150 méter) és gurul... Nem értem hogy ez mire jó így, de így is 5 literes a fogyasztása. :rolleyes:

DE szerintem 15-20 méterrel a stop előtt felesleges visszarakni 2esbe csak a motorfék miatt 20-25ös tempónál, mert a váltás ideje alatt még gurulsz 3 métert... Nagyobb sebességről úgy van értelme ahogy te mondod. :D

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.