Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Sebességváltó


Sámli

Recommended Posts

de ha neked 4.18 asod van... akkor egy 4.53assal nem fog jól gyorsulni, csak nagy lesz a végsebesség, ha bírná... csak nem fogja.

4.18 as jó gyorsulás, 4.53 nagy végsebesség.

Biztos, hogy így van? :lol:

Link to comment
Megosztás:

de am nem értem miért így kell

a hajtott fogszámát osztani a meghajtóéval...

most pl van egy 10 fogú meghajtó, és egy 20 fokú meghajtott

20/10=2

de mi kettő? :lol:

de ha 10et elosztom 20 al egyből kijön, hogy 0,5 az az felező...

vagy nem így van?

Link to comment
Megosztás:

történet...

Egy pár hónapja hallottam meg egy rezonáló hangot a motortérből úgy 1800-2000-es fordulatszámon. Ehhez párosult a váltókar rezonanciája 3000 körüli fordulaton. Megnéztük, de nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget a dolognak, mert nem látszott semmi elváltozás sehol. Ment is az autó azóta pár ezer km-t, míg nem az egyik nap egy kereszteződésnél megálltam (emelkedőn), hogy megadjam a jobb kezet, majd az elindulásnál hangos puffanás és felbőgő motor. Gyorsan nyomtam egy kuplungot és félreálltam a járda mellé. Ekkor érzékelem, hogy a sebességváltó rúd mintha beragadt volna. Nem tudtam sebességbe rakni. Egyik fokozatot sem találtam sőt kettes és négyes felé nem is mozdult a kar. Mintha valami feszítené az egész rendszert.

Szóltam havernak elhúztuk (2km) a szervizébe. Miközben húztuk iszonyatos daráló hangot adott. Fostam is rendesen, hogy most aztán odabasszuk az egészet. Megnézte másnap és egyik szemem sírt a másik nevetett. nem tudom pontosan az alkatrész nevét, de valószínűleg a váltó tartónak hívják. Egy vas nyúlvány szemből nézve a motor bal oldalán a féltengely felett. Na ezt a vasat két csavar fogja. Az alsó eltört. 3 részbe mint utólag kiderült. El volt rozsdásodva!!! Hogy hogyan ne kérdezzétek, ez a csavar 7 cm hosszú 12es félig menetes. Szóval kioperáltuk a csavar maradékokat, de közben a menet teljesen szétment. Kifúrtuk 14-es fúróval, vágtunk bele 16-os menetet és belecsavartunk egy olyan fém stiftet ami kívül 16-os menet belül 12-es. Bele is ragasztottuk, hogy biztos legyen a dolog. Megemel váltó visszacsavar és már csak egy váltórúd pozicionálás volt hátra. Amit a haver úgy csinált, hogy meglazította a csavart a mi a gyik-ben is írtatok. Majd megkért hogy a váltókart tartsam ötödikben, ő a váltórudat berakta 5be és meghúzta a csavart. Kb. 2 perc alatt kész volt a pozicionálás.

És most minden rendben működik és megszűnt a rezonancia mind a motortérből mind a váltókarnál!

Link to comment
Megosztás:

történet...

Egy pár hónapja hallottam meg egy rezonáló hangot a motortérből úgy 1800-2000-es fordulatszámon. Ehhez párosult a váltókar rezonanciája 3000 körüli fordulaton. Megnéztük, de nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget a dolognak, mert nem látszott semmi elváltozás sehol. Ment is az autó azóta pár ezer km-t, míg nem az egyik nap egy kereszteződésnél megálltam (emelkedőn), hogy megadjam a jobb kezet, majd az elindulásnál hangos puffanás és felbőgő motor.

...

Az a rezonáló hang megvan nekem is 2-es és 3-as sebssében a váltókar aljától. Én is gondoltam már a váltó- és motortartó bakok cseréjére, sőt, be is szereztem őket, de még nem volt alkalom a cserére. Remélem nálam is megoldja a dolgot.

Link to comment
Megosztás:

de am nem értem miért így kell

a hajtott fogszámát osztani a meghajtóéval...

most pl van egy 10 fogú meghajtó, és egy 20 fokú meghajtott

20/10=2

de mi kettő? :lol:

de ha 10et elosztom 20 al egyből kijön, hogy 0,5 az az felező...

vagy nem így van?

Nincs ezzel a példával semmi baj, csak a következtetéssel!! A kettes áttétel (módosítás) az a felező, nem pedig a 0,5.

(i>1 lassító, i=1 nincs módosítás, i<1 gyorsító)

Szerk.: ja és a fogaskerék hajt, nem pedig meghajt :lol:

Link to comment
Megosztás:

Az a rezonáló hang megvan nekem is 2-es és 3-as sebssében a váltókar aljától. Én is gondoltam már a váltó- és motortartó bakok cseréjére, sőt, be is szereztem őket, de még nem volt alkalom a cserére. Remélem nálam is megoldja a dolgot.

Turci barátom nézett váltókulissza felújító készletet,de ő elnapolta,mivel 11EFt nem olyan vicces összeg! :lol:

Link to comment
Megosztás:

de am nem értem miért így kell

a hajtott fogszámát osztani a meghajtóéval...

most pl van egy 10 fogú meghajtó, és egy 20 fokú meghajtott

20/10=2

de mi kettő? :lol:

de ha 10et elosztom 20 al egyből kijön, hogy 0,5 az az felező...

vagy nem így van?

Lehet nem ide való, nem is kioktatásképp, csak volt valahol kérdés.

Minden tudományosság nélkül, ha nem akarunk gördülési súrlódásból és miegymásból adódó eltéréseket számolni, akkor a CR és WR váltó között ennyi van. Lehet rosszul tudom, de a motorford osztva az áttétellel és szorozva a kerék átmérővel:

Majd javítja aki szerint másképp van.

.....................áttétel áttétel 1/min 1/min 1/min 1/min 1/min 1/min

km/ó kerék mm V. seb. difi 1000 2000 3000 4000 5000 6000

CR --> 575,2 ..... 0,892 4,18 29,1 58,1 87,2 116,3 145,3 174,4

WR --> 575,2 ..... 0,756 4,18 34,3 68,6 102,9 137,2 171,5 205,8

Link to comment
Megosztás:

Lehet nem ide való, nem is kioktatásképp, csak volt valahol kérdés.

Minden tudományosság nélkül, ha nem akarunk gördülési súrlódásból és miegymásból adódó eltéréseket számolni, akkor a CR és WR váltó között ennyi van. Lehet rosszul tudom, de a motorford osztva az áttétellel és szorozva a kerék átmérővel:

Majd javítja aki szerint másképp van.

.....................áttétel áttétel 1/min 1/min 1/min 1/min 1/min 1/min

km/ó kerék mm V. seb. difi 1000 2000 3000 4000 5000 6000

CR --> 575,2 ..... 0,892 4,18 29,1 58,1 87,2 116,3 145,3 174,4

WR --> 575,2 ..... 0,756 4,18 34,3 68,6 102,9 137,2 171,5 205,8

Korrekt. Csak pontosítok egy picit, hogy ha valaki számolni akar ezen adatok alapján, könnyebb legyen neki.

Összes áttétellel kell osztani, ami a részáttételek szorzata. Számolás során a mértékegységeket összhangba kell hozni.

Ja és a fent említett szorzásból kimaradt a kör állandója.

Link to comment
Megosztás:

de am nem értem miért így kell

a hajtott fogszámát osztani a meghajtóéval...

most pl van egy 10 fogú meghajtó, és egy 20 fokú meghajtott

20/10=2

de mi kettő? :lol:

de ha 10et elosztom 20 al egyből kijön, hogy 0,5 az az felező...

vagy nem így van?

De biztos, csak nekem meg úgy egyértelműbb, hogy van lassító áttátel, meg gyorsító. A lassítónál csökken a fordulatszám, és nö az erő/nyomaték, a gyorsítónál meg lehet gyorsabban tudnál menni, ha bírná a moci. :lol:

Link to comment
Megosztás:

de am nem értem miért így kell

a hajtott fogszámát osztani a meghajtóéval...

most pl van egy 10 fogú meghajtó, és egy 20 fokú meghajtott

20/10=2

de mi kettő? :lol:

de ha 10et elosztom 20 al egyből kijön, hogy 0,5 az az felező...

vagy nem így van?

Nem így van, hanem így: az 1-es áttétel nem módosít nyomatékot, az egynél nagyobb szám növeli a nyomatékot és csökkenti a fordulatot a hajtott keréken, még az 1-nél kisebb csökkenti a nyomatékot és növeli a fordulatot, ezt azért így számoljuk, mert nyomaték módosításról van szó

A váltó hivatalos megnevezése nyomaték kapcsoló és nem sebesség váltó ugyanis nem azt kapcsolod, hogy 20-al vagy 25 tel menjél hanem hogy mekkora legyen a módosítás a motor nyomatékához képest

Link to comment
Megosztás:

Nem így van, hanem így: az 1-es áttétel nem módosít nyomatékot, az egynél nagyobb szám növeli a nyomatékot és csökkenti a fordulatot a hajtott keréken, még az 1-nél kisebb csökkenti a nyomatékot és növeli a fordulatot, ezt azért így számoljuk, mert nyomaték módosításról van szó

A váltó hivatalos megnevezése nyomaték kapcsoló és nem sebesség váltó ugyanis nem azt kapcsolod, hogy 20-al vagy 25 tel menjél hanem hogy mekkora legyen a módosítás a motor nyomatékához képest

értem, hogy 1eg kisebb vagy nagyobb, de nem magától érthető...legalábbis nekem nem....

na mindegy megjegyzem ezt, nem lesz nehéz, mert minden áttétel 1 től nagyobb:)

Link to comment
Megosztás:

értem, hogy 1eg kisebb vagy nagyobb, de nem magától érthető...legalábbis nekem nem....

na mindegy megjegyzem ezt, nem lesz nehéz, mert minden áttétel 1 től nagyobb:)

Nem kioktatásnak szántam, hanem tájékoztatásnak, hogy mindenki egységesen tudja értelmezni, mert úgy láttam ez is kavarodást okozott néhol!

Remélem ezt sikerült elérni :lol:

Link to comment
Megosztás:

Nem kioktatásnak szántam, hanem tájékoztatásnak, hogy mindenki egységesen tudja értelmezni, mert úgy láttam ez is kavarodást okozott néhol!

Remélem ezt sikerült elérni :lol:

nem is vettem kioktatásnak nyugi, mert mindenhol így van, csakhát...

szerintem egyszerűbb úgy, hogy a meghajtó kerék fogszámát, vagy átmérőjét osztjuk a meghajtottéval, és egyből egy olyan számot kapunk, amit ha megszorzunk hajtó fordulatszámával megkapjuk a meghajtottét.

pl amit írtam hajtó 10 hajtott 20

10/20=0.5

ha a hajtó fordul 10et, akkor 10*0.5=5

de !!!

20/10=2

és ezzel osztani kell ugye, akkor

10/2=5

végeredményben ugyan az...

csak nekem valamiért nem ez a kézenfekvő :lol:

Link to comment
Megosztás:

nem is vettem kioktatásnak nyugi, mert mindenhol így van, csakhát...

szerintem egyszerűbb úgy, hogy a meghajtó kerék fogszámát, vagy átmérőjét osztjuk a meghajtottéval, és egyből egy olyan számot kapunk, amit ha megszorzunk hajtó fordulatszámával megkapjuk a meghajtottét.

pl amit írtam hajtó 10 hajtott 20

10/20=0.5

ha a hajtó fordul 10et, akkor 10*0.5=5

de !!!

20/10=2

és ezzel osztani kell ugye, akkor

10/2=5

végeredményben ugyan az...

csak nekem valamiért nem ez a kézenfekvő :lol:

Ez még mindig nem megy Neked :lol:

Link to comment
Megosztás:

A motorbakok cserélése után beállítottam a váltórudazatot is Zotya leírása után (ezúton is köszönet érte ico_respect.gif). Kellemes meglepetés ért, mert itt nem volt szükség 5-ös fúrószárra, mert egy rugós "szeg" volt a kupak helyén, így azt benyomva és a rudat forgatva beesett a helyére, csavar megszorít és már kész is volt. :lol:

Link to comment
Megosztás:

A motorbakok cserélése után beállítottam a váltórudazatot is Zotya leírása után (ezúton is köszönet érte ico_respect.gif). Kellemes meglepetés ért, mert itt nem volt szükség 5-ös fúrószárra, mert egy rugós "szeg" volt a kupak helyén, így azt benyomva és a rudat forgatva beesett a helyére, csavar megszorít és már kész is volt. :lol:

Nincs mit, nekem öröm, ha segíthettem vele. :lol:

Link to comment
Megosztás:

suliba ugye nem így tanítasz? :lol:

elmondanád mi nem jó?

Lassan már kezd szerintem off lenni a téma, de csak a Te kedvedért írok egy példát!

Fogaskerékhajtás esetén:

Az áttétel (módosítás) jele i, többféle módon meghatározható. pl. a hajtó és a hajtott kerék fordulatszámának arányával, vagy a hajtott és hajtó kerék fogszámának arányából, stb...

Pl. Egy hajtóműben n1=1500 1/min és n2=500 1/min fordulatszámmal forognak a fogaskerekek. A hajtott kerék z2 fogszáma 60. Mennyi a hajtókerék fogszáma és a áttétel?

Megoldás:

Tudjuk, hogy i=n1/n2=z2/z1

Ebből z1 kifejezve: z1=n2*z2 /n1=500*60 /1500=20

i=n1/n2=1500/500=3

Másik megoldás:

i=n1/n2=1500/500=3 és z1=z2/i=60/3=20

Ha ezek után sem világos, akkor légyszi azt már PÜ-ben, mert sztem mások már baromira unják ezt.

Szerk.: Javítottam a sajtóhibámat.

Link to comment
Megosztás:

Lassan már kezd szerintem off lenni a téma, de csak a Te kedvedért írok egy példát!

Fogaskerékhajtás esetén:

Az áttétel (módosítás) jele i, többféle módon meghatározható. pl. a hajtó és a hajtott kerék fordulatszámának arányával, vagy a hajtott és hajtó kerék fogszámának arányából, stb...

Pl. Egy hajtóműben n1=1500 1/min és n2=500 1/min fordulatszámmal forognak a fogaskerekek. A hajtott kerék z2 fogszáma 60. Mennyi a hajtókerék fogszáma és a áttétel?

Megoldás:

Tudjuk, hogy i=n1/n2=z2/z1

Ebből z1 kifejezve: z1=n2*z2 /n1=500*60 /1500=20

i=n1/n2=1500/500=3

Másik megoldás:

i=n1/n2=1500/500=3 és z1=z2/i=60/3=20

Ha ezek után sem világos, akkor légyszi azt már PÜ-ben, mert sztem mások már baromira unják ezt.

mivel a hibát megtaláltam, ebből látszik, hogy értem, meg tudom a képleteket is, hogy fordított arány van n1/n2=Z2/Z1

csak azt nem értem, hogy amit én előbb leírtam abban hol volt a hiba...

szerintem az is jó volt, csak ez a hivatalos.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Ma regisztráltam,kérdésem lenne,hogy az opel astra f 1993 as autómon hogyan kell váltó olajat cserélni?Valamint honann tudom hogy hány szelepes a motorja?Amugy jó kis autó csak még kezdő vagyok.Közönöm a válaszokat előre is.

1,4-es? 1,6os? 2.0? benzines avagy diesel? forgalmiba mennyi KW teljesítmény van írva?

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.