Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Sebességváltó


Sámli

Recommended Posts

Akkor :arrow:

Tisztelt forumozók:én egy B Omegárol beszéltem :P

Remélem nem baj hogy bepofátlankodtam az F Astra topikba.

Greg mielött válaszolnál nme sértődtem meg nem is haragszom, de majd ezt még megbeszéljük :twisted:

OFF

Én is csatlakozom, hogy garantált legyen greg lelki nyugalma !

Akkor :arrow:

Tisztelt forumozók: én egy F Astra kapcsán írtam :D

ui: az lenne jó, ha mindeki minnél több témát olvasgatna - persze olyanokat, ami érdekli - és ha van olyan, oda illeszkedő gondolta, amit meg szeretne osztani többiekkel, akkor tegye ezt meg bátran :wink: :D

Link to comment
Megosztás:

  • 5 months later...

Üdv Automatás opelesek!

Automata váltónál azt olvastam gondot okozhat ha sok olaj van benne. Hol lehet leengedni a felesleges olajat, úgytűnik az előző tulaj jóval túl töltötte a mérő pálca szerint, még hidegen is a +80 fok feletti vonal után van vagy 3 cm-rel hidegen a +20 vonalon kéne állnia az olajszintnek.Egyébként az olaj tiszta és bordo szinű az állaga jó.

a váltó jól működik. Érdemes foglalkozni vele?

Link to comment
Megosztás:

  • 4 weeks later...

En meg soha nem hasznaltam egyetlen automata valtos autot sem, de erdekelne, hogyan is mukodik. Marmint az, hogy mit jelentenek az uzemmodok (betuk), hogyan lehet gyorsan megelozni valakit, ha addig nyugodtan mentunk utanna 6-ik fokozatban. Gondolok itt arra, hogy kezi valto eseten ilyenkor visszakapcsolok 3.-4-ik fokozatba es ekkor mar konnyen lehet elozni. Ezt hogyan 'csinalja' az automata valto?

Mit jelent a kezi uzemmod? Ilyenkor a fokozatok kezzel is kapcsolhatok vagy csak kezzel kapcsolhatok?

Valaki elmagyarazna ezeket nekem, vagy esetleg tud kuldeni egy doksit?

Koszi :(

Link to comment
Megosztás:

A mai automata váltók annyi félék, hogy mindet felsorolni sem könnyű hát még mindnek a működését leírni...

Előzni akarsz és lepadlózod akkor egyszerűen visszavált és hagyja pörögni a motort nagyobb fordulaton így kiautózhatod a benne lévő teljesítményt. Ha komótosan mész azaz kicsit nyomod a pedált akkor nem pörgeti annyira és hamarabb felvált.

Ennyit az előzésről.

Ha jól tudom:

P -parkoló állás (ha jól tudom ilyenkor rögzít)

N -üres állás (ekkor elgurul az autó)

D -automata

1 -nem kapcsolgat el 1-es fokozatban tartja

2 -ugyanaz 2-essel

Utóbbi kettő lassú folyamatos haladásnál használatos.

Vannak olyan autómaták ahol az automata fokozatnak is vannak különböző üzemmódjai:sportos, takarékos...

Általános az olajos kuplung de újabban két száraz tárcsás kuplungokat is használnak. Azaz az automata már előkészíti a következő fokozatot és csak az egyik (addig használt)kuplungot oldja és a másikat zárja.

Vannak még a fokozatmentes automata váltók. Ezt régen volvokban gumi szíjjal ma már szemekből összerakott fém szíjjal oldják meg két pár kúpos tárcsával. Van opelhez is és puntohoz is volt?van? ilyen.

Ennek jellegzetessége hogy nyomod a gázt a motor mindig ugyanazon a fordulaton pörög de te 0-200 :(-ig gyorsulsz.

Az opelét anno a fősulin láttam egy szétvágott bemutatódarabon. Ügyes kis szerkezet :D

Hát ennyi. Ha lesz időm és találok leírásokat akkor majd írok még. vagy küldöm.

Link to comment
Megosztás:

1 -nem kapcsolgat el 1-es fokozatban tartja

2 -ugyanaz 2-essel

Utóbbi kettő lassú folyamatos haladásnál használatos.

Ezt annyival egészíteném ki (illetve helyesbíteném) hogy tudtommal nem arról van szó, hogy abban tartja, hanem, hogy ettől nem vált feljebb ! Némely váltókon van 3 is egyébként... Ez pl ilyenkor 3-ban nem vált 3-as fölé (de attól még induláshoz kapcsol 1-est majd 2-est...) Ennek motorféküzemben van értelme ugyanis lejtőn nem kapcsol akkor sem feljebb ha a fordulatszám már indokolná... hanem tartja és ezáltal fékez...

Ha ez nem lenne akkor kizárólag a pedálfékkel tudnál lassítani lejtőn - ami ezáltal túlhevülne meg elkopna....

Link to comment
Megosztás:

  • 2 months later...
Ezt annyival egészíteném ki (illetve helyesbíteném) hogy tudtommal nem arról van szó, hogy abban tartja, hanem, hogy ettől nem vált feljebb ! Némely váltókon van 3 is egyébként... Ez pl ilyenkor 3-ban nem vált 3-as fölé (de attól még induláshoz kapcsol 1-est majd 2-est...) Ennek motorféküzemben van értelme ugyanis lejtőn nem kapcsol akkor sem feljebb ha a fordulatszám már indokolná... hanem tartja és ezáltal fékez...

Ha ez nem lenne akkor kizárólag a pedálfékkel tudnál lassítani lejtőn - ami ezáltal túlhevülne meg elkopna....

Kedves Érdeklődő Leendő Mata Fanok!

Összefoglalnám:

Ahogy tanult márkatársaim azt igen helyesen körbejárták, a hagyományos automatikával szerelt opelekben (is) ténylegesen P, R, N, D fokozatok vannak, illetve ezek mellett 3, 2, 1, vagy csak 2, 1, attól függően, hány sebességes a váltó. Régebbi Kadettekben a 3, Astrákban, stb a 4 sebességes szokásos, ahogy én tudom.

A P állás (park) fogja az első (hajtott) kerekeket, azaz komolyabb lejtőn sem gurul el az autó. Nekem 4 sebességes astrám van matával, két éve használom, a kéziféket egyszer húztam be, viccből. Voltam a Kékesen is.

Az R hátra.

Az N üres (Neutral, asszem) Ebben az állásban se fék, se sebesség. Tulajdonképen semmire nem kell használni. Kivébe, ha gurulni kénytelen az ember, mert mondjuk a hegy tetején romlott el az autó, és a hegy lábánál vana szerelő. Itt azonban fontos megjegyezni, hogy automatás kocsival nem ajánlatos úgy közlekedni, hogy nem jár a motor, mert ilyenkor nincs kenés a váltóban, és - ahogy egy szerelő buta ábrázatomat látva magyarázta- filmréteget alkotva megcserepesedik az olaj, ami igen sok gondot okoz később Azaz: húzatni, álló motorral gurulni nem szabad, ha mégis elkerülhetetlen, akkor a művelet után teljes váltókontrol és generál javallott.

D (Megyünk!) Összes sebesség kapcsol. Nagy gáz: kihúzatva, sportosan, kis gáz: alacsony fordulatnál vált, urasan. Pirosnál állva nem kell kitenni D-be, elég nyomni a féket, ilyenkor nem kopik alkatrész. Mert ugye: a matás kocsi kúszik. Azaz: ha D-ben van, akkor alapból van egy kis nyomaték a hajtott kerekeken, ezért araszolgatáshoz elég elengedni a féket. Lejtőn felfelé induláskor jókat lehet röhögni a kézi váltós kollégákon, ahogy gyakorolják a mérleg állást. A matás ilyenkor nem is ért, mit búgatnak azok...

3,2,1: Valóban lejtmenetben érdekes, az adott sebességnél nem hagyja feljebb vátani a cuccot. Persze az elektronika felülbírálja a sofőrt, ha pl egybe tette a jóember, és hegyről le nyomja neki, mint az állat, akkor azért inkább enged egy kettest-hármast, minthogy motor kuka. Ugyanígy a 170-nél vissza egyet sem hiszi el szerintem, bár még nem próbáltam.

Kick Down: A padlógáz utáni még egy kicsit nyomni kell, ott van egy kapcsoló. Tényleg a padlón. Ekkor a még motorkárosodás nélkül elérhető legalacsonyabb fokozatba vált vissza. Az enyém 110 körül még megpróbálja az egyest, kicsit visítunk, aztán jön a kettő, és abban sokáig. Tulajdonképpen az előzésnél ezt használja az ember, ha sűrű a szembe sáv. Vagyis én ezt használom. Sport fokozattal kombinálva igen élvezetes és költséges mutatvány.

Ami még az én váltómon van:

Sport fokozat. Kis gomb a váltókar tetején, megnyomása következtében az egyes sebességeket hosszabban húzza ki. Ez például olyat is eredményezhet, hoy 130-nál, azonos gázpedál-állásnál megnyomva visszateszi 3-ba, és húz. Meg ordít.

Téli fokozat: ez tulajdonképpen kipörgésgátló. Harmadikból indul az autó, és nem is használja az első két fokozatot. Vicces. Olyan, mint egy elektromos autó, csak jobban bőg, de jeges úton elinduláshoz hasznos lehet.

Nos, remélem jó lesz valamire az összefoglaló. Persze szakavatott guruk biztos csóválják a fejüket, de csak írjanak bele nyugodtan. Én nem értek hozzá, de szeretem nagyon. (Sok mindennel vagyok így.)

Üdv: Sámli

Link to comment
Megosztás:

Jó az összefoglaló de ezzel a vonatás dologgal nem értek egyett.

Az N üres (Neutral, asszem) Ebben az állásban se fék, se sebesség.

Eddig ok.

Tulajdonképen semmire nem kell használni.

De! Vontatás

Itt azonban fontos megjegyezni, hogy automatás kocsival nem ajánlatos úgy közlekedni, hogy nem jár a motor, mert ilyenkor nincs kenés a váltóban

Ez szerintem így nem igaz. A váltóban ott az olaj és ha gurul az autó akkor is van kenése. Akkor lenne ez igaz, ha a motor által hajtott kényszerkenése lenne a váltónak de ez opelnél tudtommal nem így van.

A használati kézikönyv is azt írja hogy automata váltós autót vontatni N fokozatban lehet, tehát lehet vontatni.

, és - ahogy egy szerelő buta ábrázatomat látva magyarázta- filmréteget alkotva megcserepesedik az olaj, ami igen sok gondot okoz később Azaz: húzatni, álló motorral gurulni nem szabad, ha mégis elkerülhetetlen, akkor a művelet után teljes váltókontrol és generál javallott.

Igaz csak gépész vagyok és nem kémikus de ilyet még nem hallottam, hogy !cserepesedik! az olaj :)

Járó motor nem szükséges vontatáshoz csak a "gyújtást kell rátenni majd N fokozat" és índulás. (kézikönyv szerint)

Bocs a kötekedésért. :)

Úgy látom ez a szétszabdalt idézet nem működik mint a régi fórummotorral :blink:

Link to comment
Megosztás:

Jó az összefoglaló de ezzel a vonatás dologgal nem értek egyett.

Eddig ok.

De! Vontatás

Ez szerintem így nem igaz. A váltóban ott az olaj és ha gurul az autó akkor is van kenése. Akkor lenne ez igaz, ha a motor által hajtott kényszerkenése lenne a váltónak de ez opelnél tudtommal nem így van.

A használati kézikönyv is azt írja hogy automata váltós autót vontatni N fokozatban lehet, tehát lehet vontatni.

Igaz csak gépész vagyok és nem kémikus de ilyet még nem hallottam, hogy !cserepesedik! az olaj :)

Járó motor nem szükséges vontatáshoz csak a "gyújtást kell rátenni majd N fokozat" és índulás. (kézikönyv szerint)

Bocs a kötekedésért. :)

Úgy látom ez a szétszabdalt idézet nem működik mint a régi fórummotorral :blink:

Mármost én sem szeretnék kötekedni, de a fentebb leírtakat gyűjtöttem. És nem csak opel berkekből. Egy hozzáértőnek tűnő mercifan például azt idézte a kézikönyvéből, hogy lehet vontatni: maximum 70 km/h, maximum 70 km, és aztán mata váltó generál. Mondom, gyűjtöm. Tegyük föl kérdésben a hozzáértőbbeknek..

Link to comment
Megosztás:

Mármost én sem szeretnék kötekedni, de a fentebb leírtakat gyűjtöttem. És nem csak opel berkekből. Egy hozzáértőnek tűnő mercifan például azt idézte a kézikönyvéből, hogy lehet vontatni: maximum 70 km/h, maximum 70 km, és aztán mata váltó generál. Mondom, gyűjtöm. Tegyük föl kérdésben a hozzáértőbbeknek..

De akkor miért írja a kézikönyv, hogy lehet vontatni? Lehet szeretnek váltógenerálozni a szakszervízekben :blink:

Na de várom én is az automata váltó gurukat, most már én is kíváncsi vagyok hogy hogy is van ez.

Link to comment
Megosztás:

De akkor miért írja a kézikönyv, hogy lehet vontatni? Lehet szeretnek váltógenerálozni a szakszervízekben :blink:

Na de várom én is az automata váltó gurukat, most már én is kíváncsi vagyok hogy hogy is van ez.

Emlékeim szerint avtómata váltós autót csak fix cuccal, tehát mondjuk rúddal lehet vontatni.

Link to comment
Megosztás:

  • 3 weeks later...

Hali mindenkinek! Most regisztráltam egy órája a fórumban, úgyhogy új vagyok itt.

Lassan egy éve vagyok boldog tulajdonosa egy astra f '92 1.8i automata (4 sebesség, téli és sport menet, extrák: majdnem full) típusú autónak. Miután megvettem kb. 2 hónapig nem volt semmi baja, majd egyszer lerobbantam az úton. Ekkor még nem sokat tudtam az automatákról, de annyit sejtettem, hogy csak N-ben tudnak elhúzni szerelőig. Így is volt, elhúztak kötéllel. Szépen megjavította az autót 1 héten belül, ha jól emlékszem a hengerfejtömítés szakadt át és 2 henger összedolgozott (de lehet most h_lyeséget írtam), teljes olajcsere, szűrők (talán szimering is volt)... 54 ezer. Azóta teljesen rendben van az autó, ha kell megy mint a disznó. Nem tudom, hogy a vontatás miatt van-e, én azóta úgy tudom nyugodtan lehet vontatni automatát, de előfordul (főleg hidegebb időben) nálam is főleg ha több napot áll a garázsban, hogy hideg motornál álló helyzetben hátramenetbe kapcsolás után jön a hibajelzés, villog a sportlámpa. Aztán motor leállít, újraindít és semmi gond. Egyébként azt vettem észre, hogy csak akkor jön elő, hogyha hirtelen rakom R-be, pl. D-ből rakom R-be és a 2 kapcsolás között megállítom N-ben akkor tuti nem lesz gond és szépen vált hátramenetbe, egyébként lehet hogy ránt egyet a kasztnin. Lehet mégis kellett volna a váltógenerál? De lehet, hogy már az előző tulajnál is csinálta csak elfelejtett róla beszámolni. Ezen kívűl semmi probléma motorikusan, ügyesen teszi a dolgát minden fokozatban.

Link to comment
Megosztás:

  • 1 month later...

Automataváltó olajcseréről

Hosszas dillemmázás, kérdezés, kutakodás és tanácstalanság, valamint tétovaság után egy hozzáértőnek tetsző szerelő végre kapásból és egyértelműen válaszolt az unalomig ismételgetett kérdésre: kell-e az Astrám (F, '93, C18NZ) lévő hagyományos, négy sebességű automataváltójában olajat cserélni?

Igen, kell. 100.000 km-enként. Szűrővel együtt.

A válasz, mint mondtam, határozott volt, és hosszas technikai részletek emlegetésével megtámogatva vált méginkább hitelessé a szememben. A szerelő 25.000 HUF-os árat prognosztizált olajjal, szűrővel, szereléssel együtt.

Tessék, ez most már biztosnak tűnik. Akinek ilyen van, az erre készüljön.

S

Link to comment
Megosztás:

  • 3 weeks later...

Elmúlt a téli fokozat a matámból. Ez ugye egy gomb, amit ha megnyomok, harmadikból indul. Eddig ment, aztán egyszercsak már hiába nyomtam, semmi.

Kérdés, hogy lehet-e ennek köze a nagyon is esedékes váltóolaj-cseréhez, vagy simán elektromos probléma?

Hátha van ötlete valakinek.

Módosítva : Sámli
Link to comment
Megosztás:

Elmúlt a téli fokozat a matámból. Ez ugye egy gomb, amit ha megnyomok, harmadikból indul. Eddig ment, aztán egyszercsak már hiába nyomtam, semmi.

Kérdés, hogy lehet-e ennek köze a nagyon is esedékes váltóolaj-cseréhez, vagy simán elektromos probléma?

Hátha van ötlete valakinek.

Csak egy ötlet. Nézd meg a 6-os, és a 25-ös biztositékot, hátha. Ha nem akkor sokminden lehet. Kábel, csatlakozó, vezérlés, kapcsoló, váltó, ez utóbbi drága játék.

A kapcsolóra négyszál 0,75 -ös drót megy, kettő az elektronikáról (kék/sárga, fekete/szürke), kettő a tápot adja (barna '-', fekete '+' 6-os bizti)

Remélem tudtan valamit segitséget adni.

Link to comment
Megosztás:

Csak egy ötlet. Nézd meg a 6-os, és a 25-ös biztositékot, hátha. Ha nem akkor sokminden lehet. Kábel, csatlakozó, vezérlés, kapcsoló, váltó, ez utóbbi drága játék.

A kapcsolóra négyszál 0,75 -ös drót megy, kettő az elektronikáról (kék/sárga, fekete/szürke), kettő a tápot adja (barna '-', fekete '+' 6-os bizti)

Remélem tudtan valamit segitséget adni.

Biztosan segítettél, bár elsőre nem sokat értek. A 6-os, mega 25-ös biztit úgy találom meg, hogy be van számozva a levehető fedélen? Remélem...

A kapcsolóhoz meg le kell bontanom a középső részt, ha jól sejtem.

A sokminden más közül értem a csatlakozót, a kapcsolót, a kábelt, meg a váltót (bár ezt jobb szeretném nem érteni). De mi köze a télifokozat gombnak (üzemmódnak) a vezérléshez? Vagy ez nagyon gyík kérdés?

Köszi

Módosítva : Sámli
Link to comment
Megosztás:

De mi köze a télifokozat gombnak (üzemmódnak) a vezérléshez?

A vezérlés alatt az automata váltó vezérlését értsd. A télifokozat gomb ezt a vezérlést utasítja, hogy álljon át "téli fokozat" működésre. Ha a gomb rossz, nem kapcsolja át a vezérlést :)

Link to comment
Megosztás:

Biztosan segítettél, bár elsőre nem sokat értek. A 6-os, mega 25-ös biztit úgy találom meg, hogy be van számozva a levehető fedélen? Remélem...

A kapcsolóhoz meg le kell bontanom a középső részt, ha jól sejtem.

A sokminden más közül értem a csatlakozót, a kapcsolót, a kábelt, meg a váltót (bár ezt jobb szeretném nem érteni). De mi köze a télifokozat gombnak (üzemmódnak) a vezérléshez? Vagy ez nagyon gyík kérdés?

Köszi

A váltó, és a váltókar között villanydrót van. Persze nem szószerint. A drótot megszakítja a vezérlés, tehát ha te mozgatod a "botot" akkor az elektronika utasítja a váltót, hogy mit csináljon. Bár még nem láttam az opel autómata váltóját, igaz másikat sem, csak a kapcsolási rajtoz néztem, és arról mondtam amit mondtam. A vezérlése valahol az A oszlop tövében val az anyós oldalon.

Link to comment
Megosztás:

  • 1 year later...

Illetékeseknek, javallanám átnevezni a topikot simán 'Váltó'-ra, így be lehetne vonni ezt is a vérkeringésbe.

Ha nem lehet, akkor az off hozzászólást tegye át valaki a megfelelő helyre. Köszönöm.

Tegnap végre eljutottam odáig, hogy kicseréltem a biztosító szeget (H39/17) a váltórudazatban. Elég sokat segített, de azért még nem lett tökéletes. Volt olyan irányú tervem is, hogy a perselyét is cserélem, de mikor meghallottam hogy külön azt a gumi bizgentyűt nem, de még magát a kis rudat sem, hanem csak az egész miskulanciát (H39/3) lehet külön venni cirka 52 ezerért, akkor letettem róla. (Az ábrán a csapszeg melleti számmal nem jelölt rudacskában lévő gumiról van szó.) Nem lennék meglepve ha a H39/16-os rúd furatai is meg lennének kopva picit. Lehet ezekkel valamit csinálni ésszerű kereteken belül?

Aztán tovább vizsgálódtam és rögtön a váltókarnál is találtam bizonytalanságot. A H37/13-as szeg mellett (ez tökéletes állapotban van egyébként) lévő gömb alakú valami mozog a házában. Ezen van a H37/6-os számú gumigyűrű. Remélem, hogy ez van megkopva, mert már rendeltem egyet.

Jelentősen mérséklődött a gyors 3-ba váltáskori reccsenésem is. Talán mégsem szinkron lesz, bár még túl sokat nem volt alkalmam tesztelni.

Ábra

Szét akartam kapni a váltókart is, de nem igazán sikerült. Tudom hogy nehezen jön le, de nem akarom letörni. Hogy van ez odatéve? Menet, ragasztó, mindkettő, rápattintva, .... ?

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.