Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Fedélzeti computer, automenedzsment - épített megoldások, extrák


tgabika76

Recommended Posts

202794569-w250-h188.jpg  A TID? Triple Info Display. 

Az Opel két soros idő,külső hőmérséklet és a gyári rádió információs kijelzője.Ugyan ezt a kijelző panelt rakták Astra G,Corsa C,Tigra,stb. modellekbe.
Több cikkszámon is megjelent több cég is gyártása alatt :
- 009133265 Siemens 5WK70007 KZ: "AL"
- 09133266 002419386 96.598 Valeo KZ: "AZ"
- 90560091 Siemens 5WK7454
- 024461075 KZ: "WA"
- 90562546 002419386 96.598 Valeo
- 24418957 96598 Borg
- 24461517 317099190 98.496 BORG
Eltérések is akadnak közöttük,egyes gyártóktól kikerült olyan kijelző amin a két gomb nyomva tartásával egyfajta diagnózist lehetett elindítani ami pl. az aktuális sebességet is kiírta. Előfordulnak olyan kijelzők amik gyárilag blokkolva vannak tehát csak az idő a hőmérséklet és a dátum kijelzést jelenítik meg. Ezeket a gyári célműszerrel (pl.Op-com/kijelző teszt módba kapcsolásával) lehet aktiválni hogy az adatbuszon érkező adatokat megjelenítse.
202794570-w250-h200.jpg
A gyárilag beépített rádió az alsó sorban jelezi ki az éppen aktuális menü vagy rádió állomás nevét. Sokan nem elégedtek meg ezen rádiók tudásával így lecserélték egy komolyabb 1 DIN-es CD-s vagy Mp3-as egységre,ebben az esetben le kellett mondani az kijelző alsó sorában megjelenő információkról. Viszont ha a gyárilag kialakított rádió csatlakozóban az utólag beszerelt rádió csatlakozójában az elektromos antenna vezetékét nem kötötték be akkor volt rá esély hogy a fenti képen is látható módon a dátum kijelzés lett aktív! 
connector1.gif
Több éven át nálam is a dátum kijelzés ment,míg egyszer véletlenül ráakadtam egy Arduino-s programra ami a dátum kijelzés helyére egy egyedileg begépelt szöveget jelenít meg. Hirtelen felindulásból azonnal nekiálltam kipróbálni,mivel korábban is foglalkoztam már Arduinóval nem okozott problémát a bekötés/programozás/tesztelés!
Első lépésként a kijelző csatlakozóját kellett feltérképezni,megbontani,kábelezni :
TID_csat.l%25C3%25A1bak1.jpg
 

A csatlakozó a kijelző hátuljában található 12 pines,a képen látható bekötési rajzon a Corsa C vezeték színezései vannak ,az Astra G-n más színek találhatóak!! Viszont a láb kiosztás pozíciója ugyan az. Aki figyelmes az észre veheti hogy a TID csatlakozóról a számunkra szükséges vezetékek a rádió csatlakozó felső két sorában is megtalálhatók (így nem kellene kiszerelni a TID kijelzőt),viszont az arduino-s panel ide bekötve nem működött!

Kezdő szint : 

A TID kijelző csatlakozóból ezekre a lábakra van szükség :
Pin 1 : +15 Gyújtás
Pin 6 : Test 
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal
 
Fontos! Az adat vonal csak akkor működik ha a TID kijelzőn lekapcsoljuk a dátum megjelenítést,ehhez a Pin 2 lábat egy 1 kohm-os ellenállással pozitívra kell kötni! A TID kijelzőről vegyük a test pontot mert nem fog működni,ezt egy német fórumon olvastam!
 A csatlakozóról kb. 50cm szálanként eltérő színű vezetékezést a kiszedett kesztyűtartó mellé engedtem le,itt könnyedén hozzáférhetővé válik a későbbi programozáshoz.
ardu_kezben.jpg
Képen az Arduino Pro 3.0 panelja az 5 vezeték bekötéssel.
 
Az Arduino panelről  :
Erre a célra felhasználható bármelyik a képen látható típus,méretükben és az USB csatlakozó kialakításban térnek el egymástól,kezdőknek az USB csatlakozósat és gyárilag tüske soros verziót javaslom. Azon panelok amiben nincsenek gyárilag beforrasztva a tüskék (mellékelni szokták a csomagban) nekünk kell beforrasztanunk. Az USB csatlakozó nélkülieket egy úgy nevezett FTDI illesztővel tudjuk USB-re csatlakoztatni és majd programozni. Kis hazánkban a jófogás és vatera oldalakról is beszerezhetőek de aki jártas az ebay-en spórolhat pár forintot több darab rendelés esetén! 
ardu5.jpg
A programozásról pár szóban :
Az Arduinóról .pdf leírás magyar nyelven itt. Az arduinó PC-s Windows programja itt érhető el.  A letöltési telepítési részletekbe most nem merülök bele,töménytelen információ van hozzá, a google a barátod!!
Miután telepítettük és futtatjuk a kezelő programot egy ilyen kezelő felület fogad minket :
ardu3.jpg
 
Bal fentről indulva,a pipa a program ellenőrzés,a jobbra nyíl a program feltöltése a jobb alul látható panel típusra amit az eszköz menü alatt lehet beállítani,kb.ennyi amit használnunk kell.
A kijelző teszt programja innen letölthető (TID_10digit.zip). A letöltött zip file-t kibontjuk az Arduino/Libraries alá könyvtárral együtt.
Ilyenkor érdemes újra indítani az Arduino-t hogy a bemásolt mappákat is lássa,a mellékelt program a szerkesztőben :
ardu4.jpg
 
A program forrásában a felső piros keretben az Artduino panel láb kiosztások állíthatóak,mellette megjegyzésként látható hogy az Arduino Pro  panel D3-as lába lesz az amit a kijelző SDA vezetékére kell kötni és így tovább a többit értelemszerűen.
Az Arduino panelek VIN tápfeszültség bemenete max. 20V lehet! De ezt ellenőrizzük a megvásárolt panel adatlapján! 
bekot4.jpg
 
Az alsó piros jelölésben a kijelzőn kiírandó szöveget írhatjuk át :
 
opelforum_TID.jpg
 
Egy kis programozási tudással elképesztő dolgokat lehet csinálni akár erre a kijelzőre is!
Pl. az arduino egyik bemenetére kötve az ajtó szálat ki írható hogy éppen csukva vagy nyitva van az ajtó,vagy egy DHT11/22 hőmérő modullal a belső hőmérsékletet figyelve egy relével a fűtőventilátort kapcsolgatva fél automata klímát csinálhatunk,tovább megyek ugyan ezzel az ardu panellel és pár alaktrésszel fedélzeti computer-t varázsolhatunk a kijelzőre ami az autó üzemanyag fogyasztását,akku feszültséget,sebességet,megtett távot,stb. képes ki írni,ennek megépítéséről hamarosan készítek egy kis leírást ide!
 
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fedélzeti számítógép - On-board computer a TID-re 
 
Egy lelkes programozó készítette,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges! 

Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC):
A menük sorban :
Dátum       : év/hónap/nap
Autonomia   : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.
Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés
Távolság    : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.
Fogyasztás  : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.
Sebesség    : pillanatnyi,átlag,maximum,?.
 
TID_display.gif
 

Az építéshez szükséges anyagok: 

1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat) 
1x lyukacsos próba panel
6x ellenállás 100K 
2x ellenállás 10K 
2x zener dióda 5,1 V 
1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van) 
2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile ) 
9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű) 
2x huzal 5 méter (opcionális,jel az injektortól és a sebesség érzékelőtől) 

Ajánlás :

- a vezetékek bekötésekor ne legyen gyújtás!
- a vezetékek szigetelésére zárlat elkerülése végett ügyeljünk!
- a szerelés idejére célszerű lekötni az akkumulátor saruját!
Az ebből adódó hibákért nem vállalok felelősséget.
 
A TID kijelző buherálás írásomban megtalálhatóak a kiindulási alapok.A kijelző kábelezése,bekötése :
 
TID_csat.l%25C3%25A1bak1.jpg
 
 
Amire szükségünk lesz a kijelzőtől :
PIN 2 : rádió ant.kimenet (ez a rádió mögött is beköthető) 
PIN 6 : Test 31 / fontos hogy innen vegyük le!
PIN 9 : Sebesség jeladó
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal
 
A rádiótól : kulcs szál pozitív / a gyújtás levétele után megmarad addig amíg a kulcs kihúzásra nem kerül!
 
A BC kezeléséhez (talán bontóból vagy vatera) beszerezhető a gyárilag nyomógombos kialakítású ablaktörlő kar : 
 
ablkar1.jpg

(Ha ez nincs akkor 2 db. nyomógomb kell hozzá)

A kapcsolási rajz : 

TID_onboard_magyar1.jpg

Az üzemanyag jeladó a bal oldali hátramenő kötegben vagy a kormány mögötti műszer csoportban is megtalálható,(nálam Z14XE kék-fekete csíkkal.)

Az injektor bekötése az akkumulátorhoz közelebb eső fúvóka testére (barna-piros csíkkal).

A kapcsolási rajzon az AA/DIS-t a TID kijelzőtől kábelezett PIN 2-re kell kötni,(megjegyzem ez nálam valamiért nem működik így egy 1 kohm-os ellenálláson keresztül a kulcsszál pozitívra kötöttem,nálam jelenleg a dátum kijelzés nem jeleníthető meg).

Az elkészült panel :

panel_on_board.jpg

Az Arduino programja Opel Astra G-re beállítva angol nyelvű menüvel letölthető innen. Az Arduino program feltöltését nagy vonalakban feljebb leírtam. 

A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható.

A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni.

Az opció menüben :

a reset,a kalibráció,a debug,a mentés,és a visszalépés választható.

A reset törli a mentett értékeket,pl. az összes mért kilométert.

A kalibráció menüben kis léptékben állítható +/- irányban : a fogyasztás,a sebesség és a távolság mérése pontatlanság esetén.

(pl.a gyáritól eltérő kerék méret esetén).

A debug menüben ellenőrizhető a tank jeladó által számított üzemanyag telítettség,a fordulatszám és a motorforgás érzékelése.

(ez a menü nem ad pontos mérést,csak hiba keresésre szolgál)

A motor leállításakor pár másodperc alatt elmentésre kerülnek a mért értékek,a mentés ideje alatt az EON ikon világít,majd a búcsú üzenet lesz látható az indítókulcs kihúzásáig. 
A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!

 
 
Módosítva : Smith
  • Like 5
Link to comment
Megosztás:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Link to comment
Megosztás:

30 perce, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Remélem úgy lesz! Várom én is a fejleményéket, meg egy kis bátorságra van szükségem,Hogy nekilássak. 

Link to comment
Megosztás:

Én egy kis OLED kijelzős, arduino -s műszert kezdtem el nem rég tervezgetni, olajhőmérséklet, olajnyomás, hűtővízhőmérséklet, akkufeszültség mérésére, kritikus szint elérésekor hangjelzéssel kiegészítve. Arról nem nagyon volt elképzelésem, hogy a gyári TID kijelzőt mennyire lehet megpiszkálni, ez most egy fokkal mindenképp szimpatikusabb lett. Bár az a helyzet, hogy nem nagyon halad a projekt, mert egyrészt mindkét, külön eladótól rendelt ebay -es arduino -s csomagomat eltüntette a kínai posta, másrészt az olajhőmérsékletet- és nyomást egyáltalán nem méri eredetileg az autó, azokhoz mindenképp külön kell szenzort beszerezni, akkor meg már egyszerűbb a hűtővízhőmérséklet méréséhez is, mint még a CAN rendszerrel is harcolni. A probléma ott jelentkezik, hogy nem egyszerű elfogadható áron viszonylag pontos szenzort találni, ami hajlandó hosszútávon elviselni és mérni 0-5 bar -os és -30°C és +120°C közti tartományban...

Link to comment
Megosztás:

On 2017. 07. 14. at 8:53, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

A program ott van a sorok között! :-) de innen is letölthető.   Átírod a "This is a test..." idéző jelek között arra amit ki akarsz íratni a kijelzőre :

MyTid.display_message("This is a test...",4,2);          például .:  MyTid.display_message("   Opel Astra    ",4,2);  és ez fog scrollozni a kijelzőn.

Link to comment
Megosztás:

On 7/14/2017 at 8:53, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Remélem úgy lesz! Várom én is a fejleményéket, meg egy kis bátorságra van szükségem,Hogy nekilássak. 

Link to comment
Megosztás:

12 perce, Atis1213 írta:

Lenne 1-2 kérdésem.Akkor a nano ardu elég ehez a projekthez? A másik kérdésem az lenne,hogy a vezetékéket a kijelző csatlakozó vezetékeire kell rákötni? 

A nano simán elegendő. Illetve általánosságban mondom, hogy autóról lévén szó, szerintem csak olyan csatlakozókat érdemes használni, amelyek valahogy szétcsúszás ellen biztosítva vannak. Tehát ezek a sima tüskesoros csatlakozók szerintem felejtősek és a forrasztást is célszerű sok esetben mellőzni, mert azoknál pedig gyakori a kábeltörés/szakadás.

Link to comment
Megosztás:

7 órája, Atis1213 írta:

Lenne 1-2 kérdésem.Akkor a nano ardu elég ehez a projekthez? A másik kérdésem az lenne,hogy a vezetékéket a kijelző csatlakozó vezetékeire kell rákötni? 

Igen elég a nano,(én is azt használom). Célszerű a TID csatlakozójára kötni, ha nekiállsz javaslom ezeket kábelezd ki :

PIN 2 : rádió ant.kimenet +12V (erre kell +12V amikor az Arduino kijelzését akarod látni,egyébként a dátum lesz a TID-en)

PIN 6 : Test 

PIN 9 : Sebesség jeladó (az On-board kijezéséhez / pár nap türelmet kérek és felteszem ide hogy kell megépíteni)

PIN 10 : SCL : adat 

PIN 11 : SDA : adat

PIN 12 : MRQ : adat

Érdemes még a rádió mögötti csatlakozóból a kulcs szálat +12V oda vinni mert ha az Arduino táp bemenetére kötöd akkor nem csak gyújtáson látható a kijelzés! (és ez is kell majd a On-board computer-hez).  

Ezeket a csatlakozókat szoktam használni autóban,stabilan kapaszkodnak,kézzel is nehezen szedhetőek szét!!

 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

18 órája, Smith írta:

Igen elég a nano,(én is azt használom). Célszerű a TID csatlakozójára kötni, ha nekiállsz javaslom ezeket kábelezd ki :

PIN 2 : rádió ant.kimenet +12V (erre kell +12V amikor az Arduino kijelzését akarod látni,egyébként a dátum lesz a TID-en)

PIN 6 : Test 

PIN 9 : Sebesség jeladó (az On-board kijezéséhez / pár nap türelmet kérek és felteszem ide hogy kell megépíteni)

PIN 10 : SCL : adat 

PIN 11 : SDA : adat

PIN 12 : MRQ : adat

Érdemes még a rádió mögötti csatlakozóból a kulcs szálat +12V oda vinni mert ha az Arduino táp bemenetére kötöd akkor nem csak gyújtáson látható a kijelzés! (és ez is kell majd a On-board computer-hez).  

Ezeket a csatlakozókat szoktam használni autóban,stabilan kapaszkodnak,kézzel is nehezen szedhetőek szét!!

 

Oké rendben, sajnos csak 3hét múlva lesz ardu. Addig várnom kell. De szeretnék addigra előkészülni.

Link to comment
Megosztás:

17 perce, Handbrake írta:

Lehet, hogy hülye kérdés lesz, de nézzétek el. Képes ez az "Artu" :) akár MP3-at is lejátszani? Mert akkor....... :)

Nem hülye kérdés, de a válasz, hogy ez önmagában nem képes, megfelelő modullal kiegészítve (pl. DFPlayer) viszont már simán. Többségében microSD kártyáról dolgoznak, ebayről kb. 500Ft -os tétel a modul.

Link to comment
Megosztás:

Javaslom, hogy próbáljunk meg hasznos funkciókat összeszedni, aztán ezen a vonalon menjünk tovább. Nyílván Full HD filmet, nem tudunk a TID-re kitenni :).

Szerintem :

- BC dolgok megjelenítése ( pillanatnyi fogyasztás, átlag fogyasztás, víz hőfok, stb.)

- Mp3 lejátszás ( TID-en számcím kijelzéssel)

 

 

Link to comment
Megosztás:

6 órája, Handbrake írta:

Javaslom, hogy próbáljunk meg hasznos funkciókat összeszedni, aztán ezen a vonalon menjünk tovább. Nyílván Full HD filmet, nem tudunk a TID-re kitenni :).

Szerintem :

- BC dolgok megjelenítése ( pillanatnyi fogyasztás, átlag fogyasztás, víz hőfok, stb.)

- Mp3 lejátszás ( TID-en számcím kijelzéssel)

 

 

Nekem ennyi pont elég lenne. Nem is vágynék többre...

  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

Gyakorlatilag ha mindent jól csináltál (bekötések,stb.) és a kijelződről eltűnik a dátum kiírás akkor a helyén megjelenik az " " közé beírt szöveg jobbról balra futva.  Konkrét elképzelés,szöveg ki írást is kérhettek privátban is, megírom lepróbálom és ide bemásolom.

 

Link to comment
Megosztás:

Ötlet: ha marad 1-2 szabad láb, a belső levegőkeringetés csappantyú problémáját is meg lehet esetleg arduinoval oldani, időzítés, végállás kapcsoló vagy valami. Nem mondom, hogy ez az legindokoltabb eszköz hozzá, de ha már ott van... :D

  • Like 3
Link to comment
Megosztás:

6 órája, Atis1213 írta:

Egy kérdésem lenne még! A bc adatok kijeleztetéséhez szükség lesz még valamire? Mert akkor elkezdeném beszerezni..

Igen,kell majd még pár alkatrész.  Ezen a linken akit érdekel a téma el tud indulni / google fordítóval megérthető / én megépítettem beüzemeltem használom,vannak még apróságok amin módosítani kell/kellett (Corsa C-re fejlesztették,vannak apróságok amik eltérnek az Astrával).

A program portugál nyelvű ennek Angol fordítását megcsináltam,(több hete tesztelem a kocsiban) a bekötési rajzot és egyéb szükséges kábelezéseket egy komplett leírásban összefoglalom hamarosan.  

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

On 2017. 07. 29. at 12:07, Atis1213 írta:

Na, kb 15 trójait nyeltem be ezzel a kinkkel. 

Bocsi,nem volt szándékos! :) Most hogy mondod 2x lefuttattam a virnyák keresőt,nem talált semmit..  

Módosítottam a fenti TID kijelző leírásom,belekerült a BC építése! Ha kérdés van írjátok,(általában este tudok válaszolni) 

Módosítva : Smith
  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.