Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

A fogyasztásnövekedés lehetséges okai


Guest gorbi

Recommended Posts

2.1.11 A fogyasztásnövekedés okai és a probléma megoldása benzines motoroknál

A motor hajtóanyag fogyasztásával kapcsolatosan rögtön szögezzünk le egy dolgot. Ha valaki méri az autója fogyasztását az pusztán egy szám. (pl. 8 liter benzin fogyott el 100 km-re számolva) Ez nagyban függ:
- a vezetési sajátosságoktól (ezek többnyire vezetési megszokások, technikák)
- a vezető lelkiállapotától (pl. agresszivitás, sportosság, stressz, nyugodtság,)
- a jármű egyes részeinek műszaki állapotától (pl. fékek, futóműgeometria, abroncsok, kenőolajok, maga az üzemanyag minősége, szűrők állapota (!), stb.)
- a használat jellegétől (terhelt, terheletlen, stb.)
- a napi rutin útvonal jellegétől (városi dugók, domborzati viszonyok, országút) és hosszától (pl. 1200 méterre járok kocsival a munkahelyemre, vagy 15-20km-t megyek alkalmanként)
Ezek a tényezők mind-mind széles skálán befolyásolják a fogyasztási adatokat. Ezért egyetlen adatból nem lehet megítélni, hogy az most sok, vagy nem.

Érdemes viszont felfigyelni arra, ha az autó saját magához képest lényegében kezd el többet fogyasztani. Pl. Több hónapon keresztül, hirtelen literekkel megnövekszik a fogyasztás, úgy hogy a fenti tényezők lényegében nem módosultak.

Nézzünk egy igazi klasszikus motort, a c/x14nz-t.

A hirtelen fogyasztásnövekedésért felelős alkatrészek:
- Az ecu motorhőmérséklet jeladója (kétvezetékes).
- A lambda szonda.
- A szívócsőnyomás érzékelő (MAP szenzor).
- A motor hőmérsékletszabályozója, vagyis a termosztát.

Érdemes a kipufogót is szemügyre venni, esetleg kormos lerakódást keresni, mert ez is erősítheti a gyanúnkat (de ez a felsoroltakon kívül egyéb alkatrészek hibáját is felvetheti).

1, A motorhőmérséklet jeladó:

http://xfree.hu/kep_show.tvn?SID=90e9bccc8...&aid=167351

Feladata, hogy villamos vezetési ellenállásának változtatásával tájékoztassa a motor vezérlőegységét az aktuális motorhőmérsékletről. (Nem a hőmérsékletmutató jeladója.)
Ha meghibásodik, akkor több járulékos problémát képes még okozni, de a lényeg, hogy nem valós értéket ?küld? az ecu-nak. Ha a hiba jellege olyan, hogy állandóan hideg motort érzékel, akkor ennek hatására az ecu módosítja a benzin-levegő arányt, dúsít.

Szereljük ki. (Csatlakozó lehúz, jeladó ?kicsavar?.) Vigyázzunk, mert hűtőfolyadék folyhat ki a furaton. (Meleg motornál balesetveszélyes!!)
Ellenállásmérővel mérjük meg az ellenállását több hőmérsékleten is. Az adatok a következők:
100C ~ 180 Ohm
80C ~ 320 Ohm
60C ~ 650 Ohm
40C ~ 1.18 kOhm
20C ~ 2.45 kOhm
0C ~ 5.6 kOhm
-10C ~ 9.45 kOhm
-20C ~ 15 kOhm
Ezek csupán tájékoztató jellegű adatok, adott hőfokon nem a konkrét érték a lényeges (mert az a szakirodalom szerint is tartományi érték), hanem a tendencia!!
Javítani nem lehet, csere.

2, Lambda szonda

http://xfree.hu/kep_show.tvn?SID=90e9bccc8...&aid=167351

Feladata: az üzemanyag/levegő arány szabályozása. Az említett motortípuson csupán egyvezetékes.
Elhasználódása több problémát vet fel:
- Öregedés és szennyeződés következtében a katalizátor előtti szonda feszültséggörbéje eltolódhat.
- A szonda reakcióideje öregedés és szennyeződés következtében romolhat.
Sajnos mivel ennek a motornak vezérlője nem rendelkezik sem az adaptáció, sem a moduláció lehetőségével ezért a szonda ezen hibáit felismerni csak nagyon korlátozottan és szélsőséges esetben képes (de ekkor hibalámpával jelzi). Általában ilyenkor már teljesen használhatatlan a szonda.
Ha nem vagyunk biztosak a lambda szondánk kifogástalan működésében (pl. a gyári szondák olyan 8év/~150ekm után pusztulnak el) akkor mindenképpen méressük ki szakműhelyben. Ott megfelelő minősítést adnak, ez otthon nem végezhető el.
Csere esetén csak gyárit, vagy nagy múltú gyártótól származó szondát vásároljunk. (Lehetőleg kerüljük az un. univerzális sszondákat, törekedjünk típusspecifikusra.)

3, Szívócsőnyomás érzékelő (MAP szenzor)
Jelképes ábra:
http://xfree.hu/kep_show.tvn?SID=90e9bccc8...&aid=167351

Feladata: A vezérlőegység a MAP segítségével a motor terhelési állapotára következtet.
Elhelyezkedése a tűzfalon a motor háta mögött. Villamos csatlakozás és vákuumcső egyaránt megy rá. Kimérésére érdemes szakembert keresni. Amit otthon is megtehetünk az-az, hogy a motor teljes vákuumcső hálózatát átvizsgáljuk, repedést, szakadást keresve, ahol a rendszer levegőt képes beszívni. Ez ugyan is megzavarhatja a szenzort (és közvetett módon magát a vezérlőegységet is), amely ezért hibás jelet küldhet. A csövek csatlakozásait érdemes különösen figyelni. Léteznek spray-s megoldások is erre a célra.
Szükség esetén csere.


4, Termosztát

http://xfree.hu/kep_show.tvn?SID=90e9bccc8...&aid=167351
http://xfree.hu/kep_show.tvn?SID=90e9bccc8...&aid=186628

Feladata: A motor hőmérsékletének szabályozása, az üzemi hőmérséklet gyors elérésének és megtartásának biztosítása.
Egyes meghibásodása esetén a motor nem éri el (vagy csak nagyon nehezen) az üzemi hőmérsékletet és ezáltal a motor folyamatosan többlet üzemanyagot kap. Ez jelentősen növelheti a fogyasztást.
Jellegzetes tünetek: csak az autó álló helyzetében képes a motor üzemi hőfokra melegedni, majd menet közben jelentősen visszahűl, a fűtés gyenge és a hűtőre menő csövek a beindítás után azonnal melegednek.
Megoldás: csere.
Lehetőleg megbízható ismert márkát válasszunk, melyek komoly, nagy múltú gyártóktól származnak. Azért is érdemes, mert kicserélése nem könnyű feladat ennél a motornál, ezért sok bosszúságtól tudjuk megkímélni magunkat.

Írta: gorbi

Link to comment
Megosztás:

  • 1 year later...
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.