Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

AGR szelep lezárás


J0hnny

Recommended Posts

2.1.4 AGR szelep lezárás

Az EGR/AGR(exhaust gas recirculation/abgasrückführung) probléma megszüntetése

Szériajármûveken a XX. század '70-es éveiben, Észak-Amerikában vezették be elsõként a kipufogógáz külsõ visszavezetését, az emissziós elõírások betartása érdekében.Az elégett kipufogógázt a szívócsõbe vezetve és a beszívott friss levegõvel keverve csökken az égési csúcshõmérséklet,elérhetõ a nitrogén-oxid kibocsátás mérséklése,részterheléskor csökkenthetõ a tüzelõanyag-fogyasztás is. Mivel a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét a motorterhelés és a fordulatszám függvényében kell változtatni, szükséges egy megfelelõ szabályzó szerv – a kipufogógáz-visszavezetõ szelep EGR/AGR(exhaust gas recirculation/abgasrückführung).

agr_system.jpg

A kipufogógáz visszavezetéséért felelős szelep,az EGR hibája nagyobb fogyasztást,teljesítményvesztést,alacsony fordulaton nyomatéktalan üzemet okoz(egyenetlen alapjárat),mivel hibásan nem képes a tervezett mennyiségű kipufogógáz áteresztésére,ezzel rontja a keverékképzést.

hoffer.jpg

Az EGR-hibáját (az esetek 95%-ban) a lerakódott korom okozza, így mindenképp érdemes a csere előtt megpróbálkozni egy tisztítással.Ha a tisztítás nem orvosolja a problémát,akkor jöhet szóba a csere,esetleg a szelep lezárása/"lefalazása".

A tisztítást a kiszerelés után elvégezhetjük bármilyen olyan oldószerrel,amely a lerakodótt kormot feloldja.(pl:nitrohigító,benzin,féktisztító spray)
Ne kenjük,olajozzuk meg a szelepet a tisztítás után semmivel,ezzel csak elősegítenénk a korom újbóli lerakodását.

Opel motorok esetében a régebbi tipusokban még vákumvezérelt szelepet találunk(pl: benzines C16NZ, C18NZ,dízel 17DR/X17DTL),de az újabb tipusokban már az elektronikusan vezérelt EGR található meg.
Elektronikusan vezérelt EGR: X16SZR
X16SZRICVLOCATION-1.jpg
Vákumvezérelt EGR: X17DTL
www.tvn.hu_8ed89d1c716bfb4ab543a1efc1538

Ha az EGR csere,állandó tisztogatása helyett a visszavezetés megszűntetése merül fel,az autó a Magyarországon érvényben lévő környezetvédelmi előírásokat úgy is teljesíteni fogja.(értsd:nem bukik meg így sem az autó a zöldkártyán)

Kétféleképpen tehetjük működésképtelenné az EGR szelepet.Elzárhatjuk a működtető vákumot,ami egyszerű,de csak félmegoldás,ha az EGR koszos és már nem zár rendesen, gyakorlatilag nem oldottuk meg a problémát.Szereljük ki a szelepet,tisztítsuk ki,majd
egy fémlemezzel zárjuk el a kipufogógázok útját és szüntessük meg a vezérlővákumot.(értsd: dugozzuk le a vákumcsövet)

Az elektronikusan vezérelt EGR esetében hasonló az eljárás,de itt a vezérlés megmarad,ami esetlegesen a motorhiba lámpát felvillantja hosszabb motorfék esetén,de a hiba a következő indulásnál eltűnik a műszerfalról és semmilyen más problémát nem okoz.

A lezárás a következőképpen történik X14XE X16XE esetében:

Az EGR szelep kiszerelése:
blank5.jpg
blank6.jpg
Az EGR szelep tömítésének felhasználása a "lefalazáshoz":
blank3.jpg
blank4-1.jpg
blank7.jpg

X17DTL esetében:
www.tvn.hu_bfa040b9c3df3ae9758e9095e8fe3

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

  • 2 years later...
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.