J0hnny Elküldve Január15, 2010 Megoszt Elküldve Január15, 2010 2.1.4 AGR szelep lezárásAz EGR/AGR(exhaust gas recirculation/abgasrückführung) probléma megszüntetése Szériajármûveken a XX. század '70-es éveiben, Észak-Amerikában vezették be elsõként a kipufogógáz külsõ visszavezetését, az emissziós elõírások betartása érdekében.Az elégett kipufogógázt a szívócsõbe vezetve és a beszívott friss levegõvel keverve csökken az égési csúcshõmérséklet,elérhetõ a nitrogén-oxid kibocsátás mérséklése,részterheléskor csökkenthetõ a tüzelõanyag-fogyasztás is. Mivel a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét a motorterhelés és a fordulatszám függvényében kell változtatni, szükséges egy megfelelõ szabályzó szerv – a kipufogógáz-visszavezetõ szelep EGR/AGR(exhaust gas recirculation/abgasrückführung). A kipufogógáz visszavezetéséért felelős szelep,az EGR hibája nagyobb fogyasztást,teljesítményvesztést,alacsony fordulaton nyomatéktalan üzemet okoz(egyenetlen alapjárat),mivel hibásan nem képes a tervezett mennyiségű kipufogógáz áteresztésére,ezzel rontja a keverékképzést. Az EGR-hibáját (az esetek 95%-ban) a lerakódott korom okozza, így mindenképp érdemes a csere előtt megpróbálkozni egy tisztítással.Ha a tisztítás nem orvosolja a problémát,akkor jöhet szóba a csere,esetleg a szelep lezárása/"lefalazása". A tisztítást a kiszerelés után elvégezhetjük bármilyen olyan oldószerrel,amely a lerakodótt kormot feloldja.(pl:nitrohigító,benzin,féktisztító spray) Ne kenjük,olajozzuk meg a szelepet a tisztítás után semmivel,ezzel csak elősegítenénk a korom újbóli lerakodását. Opel motorok esetében a régebbi tipusokban még vákumvezérelt szelepet találunk(pl: benzines C16NZ, C18NZ,dízel 17DR/X17DTL),de az újabb tipusokban már az elektronikusan vezérelt EGR található meg.Elektronikusan vezérelt EGR: X16SZRVákumvezérelt EGR: X17DTL Ha az EGR csere,állandó tisztogatása helyett a visszavezetés megszűntetése merül fel,az autó a Magyarországon érvényben lévő környezetvédelmi előírásokat úgy is teljesíteni fogja.(értsd:nem bukik meg így sem az autó a zöldkártyán) Kétféleképpen tehetjük működésképtelenné az EGR szelepet.Elzárhatjuk a működtető vákumot,ami egyszerű,de csak félmegoldás,ha az EGR koszos és már nem zár rendesen, gyakorlatilag nem oldottuk meg a problémát.Szereljük ki a szelepet,tisztítsuk ki,majd egy fémlemezzel zárjuk el a kipufogógázok útját és szüntessük meg a vezérlővákumot.(értsd: dugozzuk le a vákumcsövet) Az elektronikusan vezérelt EGR esetében hasonló az eljárás,de itt a vezérlés megmarad,ami esetlegesen a motorhiba lámpát felvillantja hosszabb motorfék esetén,de a hiba a következő indulásnál eltűnik a műszerfalról és semmilyen más problémát nem okoz. A lezárás a következőképpen történik X14XE X16XE esetében:Az EGR szelep kiszerelése:Az EGR szelep tömítésének felhasználása a "lefalazáshoz":X17DTL esetében: 1 Link to comment Megosztás: More sharing options...
forumadmin Elküldve Január30, 2012 Megoszt Elküldve Január30, 2012 Köszönjük Link to comment Megosztás: More sharing options...
Recommended Posts