J0hnny Elküldve Január15, 2010 Megoszt Elküldve Január15, 2010 2.1.3 Hidrotőkék (mikor lehet arra gondolni, hogy problémás, hogy lehet hozzáférni, hogy lehet eldönteni, hogy jó-e még, hogy lehet kimosni) ®http://calibra.atw.hu/Hidrotőke - Tipp: mielőtt megveszünk egy komplett, új szettet próbáljuk meg kitisztítani vagy legalább mérjük fel az állapotukat... Ez a téma megint nem annyira szó szoros értelembe vett tuning, viszont egy tuningolt "csodától" elvárható, hogy ne kerepeljen úgy mint egy diesel a hidrotőkék miatt. Azon kívül, hogy "fura" hangja van a motornak, a csattogás miatt, teljesítmény vesztés is előállhat. A tőkék feladata, hogy automatikusan állítsák a szelephézagot - a régebbi motorokon erre külön csavar volt és "X ezer" km-enként újra kellett hangolni a vezérlést. A jól működő állítás hiányában kis mértékben összekuszálódott vezérlés rosszkor nyitja vagy zárja a szelepeket, mondani sem kell, hogy ilyenkor pl.: elszökik a keverék vagy épp nem jut be annyi. A hidrotőkéket két nagyobb részre tudjuk még szétbontani, így szerepelnek már a képen is. Soha ne keverjük össze, minden kisebb részt abba a nagyba tegyünk vissza amiből kiszedtük:Mitől működhet rosszul egy hidrotőke? (előfordulási sorrendben, fenti a gyakoribb) - részben vagy teljesen el van dugulva a lyuk az oldalán és/vagy a kis hengerben lévő golyó is be van ragadva - a kis hengerben lévő rugó el van törve - nagyon magas futásteljesítményű motoroknál fordulhat elő, hogy ki van kopva a hengerfej és/vagy a tőke - ritkán, de megeshet, hogy valaki már cserélte a hidrotőkéket és nem a megfelelő típus van a motorbanMit tehetünk? A hibás, nem odaillő darabokat kicserélhetjük. A kopott hengerfej esetében valószínűleg már a motor többi része is el használódva, ha tényleg ez a helyzet nem árt átgondolni mit akarunk kezdeni a vele (ilyenkor önmagában a tőkék cseréje már nem megoldás). Beszéljünk inkább a leggyakoribb esetről, az elkoszolódásról.A kézen fekvő megoldás, a hirdotőke tisztítás: Amire szükségünk lesz: - szerszámok a vezérlés, a szelepfedél leszedéséhez és a vezérműtengelyek kivételéhez - új tömítések a megbontottak helyett (szelepfedél, tengelyek...) - egy nagy flakon WD40 - legalább egy nagy flakon féktisztító (mindegy milyen márka) - megfelelő tartó, hogy ne keverjük össze a darabokat (lásd pl.: képeken) - 0,5-1 liter friss olaj abból a fajtából amivel most is járunk - egy hegyes végű szerszám (bármi jó amivel be tudjuk nyomni a kis golyót, lsd.: lenti kép, pl.: akár egy elhasznált golyóstoll is megteszi) - egy pár kesztyű, ha nem akarunk olajosak lenni ...és még valami, ne keverjük össze a külső és belső részeket!!! Mindegyik külső, nagy rész egyedi, hozzá való belső részt, "hordócskát" kapott a gyárban. Pontosan megmunkált alkatrészek, fontos, hogy együtt maradjanak! Sárga nyíl: - ez a nagyobbik részen lévő lyuk, esetek többségében ennek az eltömődése okozza a problémát Kék nyíl: - a kis golyós "szelep", ez is be tud ragadni, de általában nem jellemző Kiszereltük, lássuk hogyan tovább. Mint az a fenti képen is látható volt már a tőkéket két fődarabra lehet szétszedni. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy valamilyen lapos, fa felülethez ütögetjük őket, úgy hogy a belseje legyen lefelé. Erősen kell, mert a pontosan gyártott alkatrészek a bennük lévő koszos olajtól általában "össze vannak ragadva", főleg ha a nagyobbik rész oldalán lévő lyuk (sárga nyíl a fenti képen) el van tömődve. Ha sikerült két darabra szedni, mossuk ki a nagyobbikat WD40-nel és féktisztítóval, majd tegyük félre száradni. Most jön a kis "hordócska". Ez is tele van olajjal, viszont ha simán összenyomjuk nem jön ki belőle. Vegyük elő a hegyes végű "csavarhúzót" - vagy amit kitaláltunk a célra - és nyomjuk be a kis golyót, ekkor kifolyik belőle az olaj (kék nyíl a fenti képen). A WD40-hez és valószínűleg a féktisztítóhoz is adtak kis, műanyag csövet amivel pont be tudjuk nyomni a golyót, hogy a hordócska belsejébe is menjen a tisztítószerekből. Egész addig csináljuk amíg nem tiszta WD40 folyadék áramlik vissza, majd féktisztító. Benyomott golyóval nyomkodjuk össze jó néhányszor, hogy kijöjjön az összes folyadék. Itt van az a pont ahol meg tudjuk állapítani, hogy törött-e a rugó a tőke belsejében. A tiszta, üres belső-rész tetejének is vissza kell ugrania összenyomás után, amíg tele volt olajjal, levegővel az is visszatolhatta valamennyire, ezért célszerű tisztítás után ellenőrizni - ha rossz, az egészet, mind a két felét a kukába kell dobni és venni egy újat vagy legalábbis jót, helyette. Ezután jön az olajfürdő, a friss olajba mártsuk bele a külsőrészt. Az összenyomható belső-részt is mártsuk be, közben nyomkodjuk össze, így megtelik a hordócska belseje is olajjal. Majd nincs más hátra, mint összerakni a két fő részt. Ügyeljünk rá, hogy ugyanúgy rakjuk vissza a belsejüket, a kis golyós rész legyen belül, a sima felület kívül! ...ezzel meg is volnánk:Fontos: - mindig a teljes tisztítási műveletet végezzük el, az nem elég, ha kívül lefújjuk féktisztítóval a hidrotőkét. Ez azért sem túl jó megoldás, mert a réseken bejutó féktisztító feloldja a bent lévő olajat, megváltoztatja a viszkozitását, stb.. és így a tőkék pont a még csak rosszabb állapotba kerülnek - feladatuk ellátására teljesen alkalmatlanokká válhatnak. 1 Link to comment Megosztás: More sharing options...
forumadmin Elküldve Január30, 2012 Megoszt Elküldve Január30, 2012 Köszönjük Link to comment Megosztás: More sharing options...
Recommended Posts