Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Egyéb csevegés


gsi.tamás

Recommended Posts

Csak hogy vizuálisan is tudj gondolkodni, mielőtt teljesen megmakacsolod magad:

Nézd meg, mennyivel tudod könnyebben eltolni az asztalt, ha:

-a 4 lábán áll

-a lapján (fejtetőn) áll

Mindezt azonos körülmények között, tehát pl mindkét esetben tiszta parkettán.

:lol:

(megoldás: kb azonos erő szükséges hozzá :) )

Pont erről beszéltem. :P

Te azt állítottad, hogy egy bizonyos határon túl nem érdemes növelni a súrlódó felületet, mert nem nő tőle a tapadás. Most tényleg azt mondod, hogy ez a példa ezt támasztja alá? :lol:

Link to comment
Megosztás:

Warvolfnak volt fehár 5 ajtós F Asztmája GSM rendszámmal és klubbos rendszámkerettel.

Már eladta csak nemtom hová.

http://opeltomi.uw.hu/losi.jpg

A rendszám is stimmel. Ez bizony Losi ex-Astrája. Elöl már fekete hűtőmaszk van, de nem látszott rajta, hogy lett volna törve. Vagy szépen megcsinálták a többi részt -gondolom fehér sárvédőket lehet kapni- vagy megunta a tyúkrácsot. Meg van a gépháztetőn valami nagy pitbull fej matricából, meg a felni más rajta persze. Amúgy nem az opelklub.hu matrica volt először gyanús, hanem a hátulján a kerek nefürgyéle! matrinya :lol:

Egyébként csak esténként szoktam látni, de később este már nincs ott. Lehet, hogy csak kufircolni jár oda :) :lol:

Link to comment
Megosztás:

Te azt állítottad, hogy egy bizonyos határon túl nem érdemes növelni a súrlódó felületet, mert nem nő tőle a tapadás. Most tényleg azt mondod, hogy ez a példa ezt támasztja alá? :lol:

Pontosan. :lol:

A két verzió között több százszoros tapadási felület különbség van, mégis kb ugyanolyan erővel tudod eltolni. :P

Sőt, ha pl megpróbálod ugyanezt a kísérletet úgy megcsinálni úgy, hogy vizet öntesz a parkettára (azért nem

kell tönkretenni a lakást :P ), könnyebb lesz a lapján eltolni (nagyobb felületen hat a felúszási jelenség) :lol:

Amúgy abból a szempontból ez rossz példa, hogy a guminál jobban előjön a guminak a molekuláris kötéseinek

a gyengébb jellege, ebben van az optimális méret meghatározásának a mikéntje. Ugyanis ha túl kicsi a tapadó

felület, akkor a gumi "rétegeire" több erő hat, és így könnyebben elcsúszik (gumicsík az aszfalton ugye).

Ennek figyelembevételével, és a felület növelésével együtt járó nyomóerőcsökkenés figyelembevételével

lehet szerintem meghatározni a gumi optimális méretét :o

Lényegében mindent elmondtam amit fontosnak tartottam, aztán mindenki gondol amit akar :)

Link to comment
Megosztás:

Amiket leírtál azt mind tudom, ennek ellenére nem értem, hogy támasztaná alá az eredeti feltevést. Remélem mindenki más érti és csak az én készülékemben van a hiba. Megyek és átgondolom az eddigi életemet. :lol:

Te azt mondtad, a szélesség növelésével (azaz a tapadó felület növelésével) nő a tapadás is. Ezt cáfoltam meg a példával :P

Azaz nem nő a tapadás a tapadó felület "értelmetlen" növelésével :lol: Kapish? :)

Link to comment
Megosztás:

Te azt mondtad, a szélesség növelésével (azaz a tapadó felület növelésével) nő a tapadás is. Ezt cáfoltam meg a példával :P

Azaz nem nő a tapadás a tapadó felület "értelmetlen" növelésével :lol: Kapish? :)

Ez az asztal példa rendben is van, ált. iskolai fizikai kísérlet, csak fakockával. :lol:

Azonban a keréknél ha növeled a szélességet, a tapadófelület csak állóhelyzetben lesz lineárisan nagyobb, ha már adsz nyomatékot a keréknek, akkor a szélesebbnél a tapadófelület nem annyiszor nagyobb, ahányszor szélesebb. És a tapadás elvesztésében ennek szerepe van, hiszen minél nagyobb az adhéziós tartomány és minél kisebb a szlip tartomány, annál jobb a tapadás. Persze a tartományok megoszlása nagyban függ a pályairányú kúszástól és a súrlódási együtthatótól.

Link to comment
Megosztás:

Azonban a keréknél ha növeled a szélességet, a tapadófelület csak állóhelyzetben lesz lineárisan nagyobb, ha már adsz nyomatékot a keréknek, akkor a szélesebbnél a tapadófelület nem annyiszor nagyobb, ahányszor szélesebb. És a tapadás elvesztésében ennek szerepe van, hiszen minél nagyobb az adhéziós tartomány és minél kisebb a szlip tartomány, annál jobb a tapadás. Persze a tartományok megoszlása nagyban függ a pályairányú kúszástól és a súrlódási együtthatótól.

Nem pont annyiszor nagyobb, de mégis eléggé egyenes arányú a növekedés a gumiméret és a tapadási felület között, kivéve,

ha a gumi mintája miatt a szélesebb méretben sincs nagyobb tapadófelület, mert gyártanak így is gumit. De ha a tapadófelületeket

nézzük, akkor bezony nagyobb állóhelyzetbeni tapadási felület esetén az adhéziós erő változásával és szlip esetén is mindig arányosan

nagyobb méretű gumifelület érintkezik az útfelülettel. :lol: Innen pedig mindenképpen jön az, hogy ezen esetekben is nagyobb felületen

oszlik meg az adhéziós súly, mely kisebb nyomóerőt eredményez egy-egy ponton a tapadáshoz.

Az általad említett adhéziós és szlip számítások inkább szerintem a gumi "minimálisan optimális" méretmeghatározásához jók :lol:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.