Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Egyéb csevegés


gsi.tamás

Recommended Posts

Az nem ilyen egyszerű probléma hogy nagyobb felület kell vagy kisebb.

Meg kell találni az egyensúlyt, hogy viszonylag nagy is legyen a tapadó felület, de esőzés esetén jó vízelvezetőképességekkel is rendelkezzen az abroncs. Ez nyáron igaz.

Télen a keskeny gumi könnyebben utat vág a hóban, a barázdák pedig a kapaszkodást segítik elő a havas latyakos közegben. De télinek még az anyaga is más, persze ez egyértelmű.

Link to comment
Megosztás:

Hülyeség ez a nagyobb felület - nagyobb tapadás elmélet :lol:

Ugyanis a tapadásnál elsődleges szempont a súly is, ami ha nagyobb a felület, adott felületegységre mindig kisebb lesz.

És elér egy olyan pontot, amikor már nincs elég súly egy felületegységen a kellő tapadáshoz. Fizika :lol:

Link to comment
Megosztás:

Ugyanis a tapadásnál elsődleges szempont a súly is, ami ha nagyobb a felület, adott felületegységre mindig kisebb lesz.

És elér egy olyan pontot, amikor már nincs elég súly egy felületegységen a kellő tapadáshoz. Fizika :)

És hogy kell számolni? :lol: :lol:

Én ilyeneket találtam, de ebben nincs utalás arra, hogy lenne egy maximum pont:

"Friction should not be confused with traction. Surface area does not affect friction significantly because as contact area increases, force per unit area decreases. However, in traction surface area is essential."

http://en.wikipedia.org/wiki/Friction

http://en.wikipedia.org/wiki/Traction_(engineering)

Súrlódásból többféle van, nem lehet egyként kezelni őket.

Link to comment
Megosztás:

És hogy kell számolni? :) :lol:

Én ilyeneket találtam, de ebben nincs utalás arra, hogy lenne egy maximum pont:

"Friction should not be confused with traction. Surface area does not affect friction significantly because as contact area increases, force per unit area decreases. However, in traction surface area is essential."

http://en.wikipedia.org/wiki/Friction

http://en.wikipedia.org/wiki/Traction_(engineering)

Súrlódásból többféle van, nem lehet egyként kezelni őket.

És akkor még nem is beszéltünk az adhéziós és szlip tartományokról, valamint a súrlódási tényező pályairányú kúszástól való függéséről. :lol:

Link to comment
Megosztás:

És hogy kell számolni? :P :lol:

Fizika, általános iskola :lol:

Azaz tapadási erő (maximuma) egyenlő a nyomóerő és a tapadási együttható szorzatával.

A tapadási együtthatót ugye a tapadási felületek minősége határozza meg egyértelműen,

a nyomóerőt pedig a kerékre nehezedő tömeg. Mivel ez a fizikai törvény egyetlen pontban

nyer értelmezést, így nincs benne az érintkező felületek nagysága. Viszont mivel itt nem egy

pontbeli tapadásról beszélünk a gyakorlatban, a nyomóerőt befolyásolja fordított arányban

a felület nagysága, mivel a tömeg adott. Tehát minél nagyobb a felület, annál kisebb egy

elméleti pontra ható nyomóerő nagysága. Ennél tovább én sem mennék, mert őszintén

szólva fingom sincs, hogy lehet meghatározni gumiabroncsoknál az optimális tapadáshoz

a paraméreket, inkább a gyakorlatban tesztelem ezt a dolgot :)

Link to comment
Megosztás:

Fizika, általános iskola :lol:

...

Az általános iskolás dolgot én is vágom, csak ebben pont az nincs benne amit mondtál. :lol:

Én is inkább azzal értek egyet, hogy minél nagyobb a felület annál jobb lesz a tapadás. A masszív sportautókra is csak rápakolják a 3xx-es gumikat és azok sem sokkal nehezebbek, mint egy mostani átlag középkategória.

Link to comment
Megosztás:

Az általános iskolás dolgot én is vágom, csak ebben pont az nincs benne amit mondtál. :P

Én is inkább azzal értek egyet, hogy minél nagyobb a felület annál jobb lesz a tapadás. A masszív sportautókra is csak rápakolják a 3xx-es gumikat és azok sem sokkal nehezebbek, mint egy mostani átlag középkategória.

Csak két dolgot nem veszel figyelembe:

- amelyik autókon szélesebb a gumi, abbezony általában súlyosabb is

- szélesebb gumiknál is van olyan kialakítás, ahol a kisebb nyomóerőhöz igazítják a gumik keverékét (ezt jelzik is a terhelhetőségi indexben).

:P

Az általad mondott dolog amolyan "user vélemény", alátámasztani is tudni kéne, nem? :lol: Tőled ezt várnánk :lol: :)

Link to comment
Megosztás:

Csak két dolgot nem veszel figyelembe:

- amelyik autókon szélesebb a gumi, abbezony általában súlyosabb is

- szélesebb gumiknál is van olyan kialakítás, ahol a kisebb nyomóerőhöz igazítják a gumik keverékét (ezt jelzik is a terhelhetőségi indexben).

:o

Az általad mondott dolog amolyan "user vélemény", alátámasztani is tudni kéne, nem? :lol: Tőled ezt várnánk :lol: :)

Hmm, Gábor.

Te meddig szoktad pörgetni a fehéret? :P :P :lol:

Link to comment
Megosztás:

Az általad mondott dolog amolyan "user vélemény", alátámasztani is tudni kéne, nem? :lol: Tőled ezt várnánk :lol: :)

Ezt akár én is mondhattam volna szóról szóra ugyanígy. :P :P

Egyébként figyelembe vettem, írtam is, de ha példa kell:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=97108

1365kg egy átlag c vectra biztos van ennyi. Hátul 345-ös gumi, elöl 245.

Link to comment
Megosztás:

Hmm, Gábor.

Te meddig szoktad pörgetni a fehéret? :lol: :) :P

Melyiket? :P

Egyébként figyelembe vettem, írtam is, de ha példa kell:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=97108

1365kg egy átlag c vectra biztos van ennyi. Hátul 345-ös gumi, elöl 245.

Házi feladat:

"Tyres front Bridgestone Potenza RE050A Scuderia 245/35 ZR 19

rear Bridgestone Potenza RE050A Scuderia 345/35 ZR 19 "

Keresd ki ezeknek a gumiknak a terhelhetőségi indexét, és hasonlítsd össze a C Vectra gyárijáéval :lol:

Link to comment
Megosztás:

Fizika, általános iskola :)

Azaz tapadási erő (maximuma) egyenlő a nyomóerő és a tapadási együttható szorzatával.

A tapadási együtthatót ugye a tapadási felületek minősége határozza meg egyértelműen,

a nyomóerőt pedig a kerékre nehezedő tömeg. Mivel ez a fizikai törvény egyetlen pontban

nyer értelmezést, így nincs benne az érintkező felületek nagysága. Viszont mivel itt nem egy

pontbeli tapadásról beszélünk a gyakorlatban, a nyomóerőt befolyásolja fordított arányban

a felület nagysága, mivel a tömeg adott. Tehát minél nagyobb a felület, annál kisebb egy

elméleti pontra ható nyomóerő nagysága. Ennél tovább én sem mennék, mert őszintén

szólva fingom sincs, hogy lehet meghatározni gumiabroncsoknál az optimális tapadáshoz

a paraméreket, inkább a gyakorlatban tesztelem ezt a dolgot :P

Ezt el tudod mondani egy levegővel? :lol: :lol:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.