Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

HHO generátor/vízbontó


nagy istván

Recommended Posts

Végre kivágták lézerrel a lemezeket nekem, vettem gumilemezt tömítésnek és máris összeállt a HHO generátor!

%7Boption%7Dhttp://kepfeltoltes.hu/111205/RIMG3455_www.kepfeltoltes.hu_.jpg%7Boption%7D

Aztán már csak fel kellett szerelnem a próbapadomra, amit egyelőre csak a kis akkutöltőmmel hajtottam meg. Ezért vesz fel csak 1,4 ampert, ami kevéske.

%7Boption%7Dhttp://kepfeltoltes.hu/111205/RIMG3459_www.kepfeltoltes.hu_.jpg%7Boption%7D

Igaz, még csak szódabikarbóna oldattal megy és ezután veszek csak KOH-t amiből az elektrolit készül. Meg aztán kell az autó is hozzá (amit most hozok a lakatostól aki behúzta nekem a csövet, meg a vezetéket a motortérből a csomagtartóba. A régi maszek gyártású lambdaszonda jelkezelőmet pedig lecserélem amerikaira. Már postán van. Aztán gyí!

Nagyon kíváncsi leszek az eredményeidre! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Nagyon kíváncsi leszek az eredményeidre! :lol:

Arra én is!

Közben rátaláltam számtalan kínai hho generátor szállítóra, 24-es egységcsomagokban szállítják. Aztán ugyanazt látom az USÁ-ban, ahonnan már veheted egyesével is, persze "némileg" drágábban.

Egyébként most, hogy megint belekezdtem és átnéztem az internetet ez ügyben, rájöttem, hogy kis országunk rettenetesen le van maradva e témában.

Az autósok 95 százaléka (saccperkábé) nem is hallott róla!

Vettem egy lambdaszonda jeleltérítőt az USÁ-ból és csak abból a tipusból több mint 500 darab van nekik raktáron. Más tipusokból is százas nagyságrendű készletek vannak csak ennél az egy szállítónál! A többi számtalan szállító kapacitásról már nem is beszélve....

Óriási népszerűsége van kint a hidrogén üzemnek. Ha nem volna jó, ennyien azért nem csápolnának! ;)

Link to comment
Megosztás:

Mi erről a véleményetek?

Én csak annyit teszek hozzá, hogy az a 'Fuel Saver vagy hogy nevezték el' áramkor már bődületes átverés ránézésre.

Régi DIP40 tokban nincs mikroprocesszor, főleg nem 200MHz-es :lol: Ez egy egyszerű 4 vagy 8 MHz-es 8 bites mikrokontroller,

és semmi mást nem csinál, mint módosítja a MAP szenzor vagy légtömegmérő jelét. Ugyanilyen elektronikát itthon is kapsz

5-10e Ft között, nagyon egyszerű áramkör. Amúgy meg nem ajánlom, mert ezzel közel sem optimális üzemben működik a

motor, és hosszú távon kárt is tehet benne.

Ha a cella is hasonló marketinges húzás, akkor le lehet vonni a következtetéseket ;)

Link to comment
Megosztás:

Én csak annyit teszek hozzá, hogy az a 'Fuel Saver vagy hogy nevezték el' áramkor már bődületes átverés ránézésre.

Régi DIP40 tokban nincs mikroprocesszor, főleg nem 200MHz-es :lol: Ez egy egyszerű 4 vagy 8 MHz-es 8 bites mikrokontroller,

és semmi mást nem csinál, mint módosítja a MAP szenzor vagy légtömegmérő jelét. Ugyanilyen elektronikát itthon is kapsz

5-10e Ft között, nagyon egyszerű áramkör. Amúgy meg nem ajánlom, mert ezzel közel sem optimális üzemben működik a

motor, és hosszú távon kárt is tehet benne.

Ha a cella is hasonló marketinges húzás, akkor le lehet vonni a következtetéseket :)

Valahogy sejtettem... ;)

Link to comment
Megosztás:

Én csak annyit teszek hozzá, hogy az a 'Fuel Saver vagy hogy nevezték el' áramkor már bődületes átverés ránézésre.

Régi DIP40 tokban nincs mikroprocesszor, főleg nem 200MHz-es :lol: Ez egy egyszerű 4 vagy 8 MHz-es 8 bites mikrokontroller,

és semmi mást nem csinál, mint módosítja a MAP szenzor vagy légtömegmérő jelét. Ugyanilyen elektronikát itthon is kapsz

5-10e Ft között, nagyon egyszerű áramkör. Amúgy meg nem ajánlom, mert ezzel közel sem optimális üzemben működik a

motor, és hosszú távon kárt is tehet benne.

Ha a cella is hasonló marketinges húzás, akkor le lehet vonni a következtetéseket ;)

Gondolom nem általában értetted ezt a témáról, hanem csak az adott reklámra!

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...
Sokat kísérleteztem vele anno amikor még benyával jártam, direkt még a generátort is kicseréltem 70A-est kapott, hogy bírja a nagyobb áramfelvételt. Igazából nem volt valami hatékony a "nedves cella" és a szódabikarbóna sem vált be nagyon. 2007 decemberében átálltam bioetanolra akkor kivettem mindent belőle és az asztalon kísérleteztem vele.

Mostanában kezdtem el vele én is újra foglalkozni, azóta fejlődött a technika már a vaterán is lehet kapni 316L-ből gyártott szárazcellát:

http://auto-motor.vatera.hu/alkatresz_fels...1507846133.html :lol:

Amit linkeltél azt is láttam, de úgy tűnik egyenlőre én is maradok a 316L-nél ha majd sikerül jó hatásfokot elérni akkor lecserélem spéci ötvözetre. :D

Túl vagyok az első próbapadi teszteken. Csak próbaképpen, először szódabikarbónával indultam, mert az már volt itthon. Nem igazán működött vele, igaz csak a töltőmről üzemeltem. Nem akart 1,2A-nál többet felvenni és gáz sem képződött szinte semmi. Elvetve!

Ahogy kicseréltem KOH-ra azonnal felugrott 3A-re már 3 ezrelékes oldatnál! Aztán 2%-nál már leadott 0,8 liter HHO-t percenként, de az áramot nem tudtam mérni, mert a digitális ampermérőm úgy lefojtotta a kört, hogy csak 6,5A-ig tudtam elmenni. Ha kiiktattam az ampermérőt a körből, rögtön felugrott a gázképződés. Most beszereztem egy mechanikus, mutatós ampermérőt és közben az elektródákat is homokfúvattam, hogy a felületet növeljem. Összeállt az új együttes a próbapadon, már csak mérnem kell. A kitűzött célom továbbra is az 1l /perc gázfejlesztés.

Egyébként az én készülékem felülete kb. kétszerese annak, mint amit a linkeden árul a fickó.

Tegnap az EFIE elektronikámat is meghozta a postás az USÁból, szóval anyaghiányban már nem szenvedek! Csak ne lenne ilyen pocsék hideg és hó! A garázsom nem fűthető és jó szellős....

Link to comment
Megosztás:

Dunakeszin 20-25 amperben maradva (kontrollált) stabil 2L/perc megvan már. De ez még szerintem mindig édeskevés,

alig valami a fogyasztásból, a teljes energiamérleget nézve.

Amit idáig a számtalan ezzel a témával foglalkozó (főleg amerikai) honlapról megtanultam, az az, hogy ez nem úgy működik, hogy a hidrogénnel kiváltjuk a benzint vagy gázolajat és energiamérleget készítünk. A hidrogénnek azon túl, hogy sokkal nagyobb a fajlagos energiája mint a benziné, főleg azzal hat, hogy mint egy katalizátor javítja a benzin vagy gázolaj égésének a hatásfokát.

Vannak számok, hogy az átlag 25 %-ról mondjuk 30 %-ra, de persze ez nagyon sok más tényezőtől is függ. Minden kocsinál ki kell tapasztalni a az adott készülékhez tartozó legkedvezőbb állapotot.

Az is egy tapasztalat, hogy nem úgy működik, hogy minél több hidrogént nyomunk a gépbe annál jobb lesz. Van egy pont, amikor már nem javul a hatásfok, sőt állítólag túladagolás esetén romlik is.

Van olyan tapasztalat is, hogy egy 2 literes 4 hengeres motornak kb. 0,5 - 1 liter / perc HHO gáz adagolása a legkedvezőbb, ettől le is, fel is romlik a a hatás.

Másik tapasztalat, hogy nem mindegy, hogy milyen hatásfokkal fejlesztjük a durranógázt, általában 1 l/perc teljesítményhez a 12-15 A az elfogadható érték.

Ez a dunakeszii készüléknél látszólag be is jön, tehát az a készülék egy kb. 4 literes kocsihoz megfelelő.

Én az 1 liter/perc teljesítményt céloztam meg és azzal akarom a kocsit próbálni.

Link to comment
Megosztás:

Amit idáig a számtalan ezzel a témával foglalkozó (főleg amerikai) honlapról megtanultam, az az, hogy ez nem úgy működik, hogy a hidrogénnel kiváltjuk a benzint vagy gázolajat és energiamérleget készítünk. A hidrogénnek azon túl, hogy sokkal nagyobb a fajlagos energiája mint a benziné, főleg azzal hat, hogy mint egy katalizátor javítja a benzin vagy gázolaj égésének a hatásfokát.

Vannak számok, hogy az átlag 25 %-ról mondjuk 30 %-ra, de persze ez nagyon sok más tényezőtől is függ. Minden kocsinál ki kell tapasztalni a az adott készülékhez tartozó legkedvezőbb állapotot.

Az is egy tapasztalat, hogy nem úgy működik, hogy minél több hidrogént nyomunk a gépbe annál jobb lesz. Van egy pont, amikor már nem javul a hatásfok, sőt állítólag túladagolás esetén romlik is.

Van olyan tapasztalat is, hogy egy 2 literes 4 hengeres motornak kb. 0,5 - 1 liter / perc HHO gáz adagolása a legkedvezőbb, ettől le is, fel is romlik a a hatás.

Másik tapasztalat, hogy nem mindegy, hogy milyen hatásfokkal fejlesztjük a durranógázt, általában 1 l/perc teljesítményhez a 12-15 A az elfogadható érték.

Ez a dunakeszii készüléknél látszólag be is jön, tehát az a készülék egy kb. 4 literes kocsihoz megfelelő.

Én az 1 liter/perc teljesítményt céloztam meg és azzal akarom a kocsit próbálni.

A hatásfok javulás nem igazán mérvadó, az össz motorikus hatásfok pl E85 esetében jobban javul, mint hidrogén adagolással. A hidrogénnel foglalkozó

oldalak (sokat átnéztem már az évek alatt) sok dolgot kihagynak, vagy egy oldalról közelítenek meg, összességében nem az igazságot adják vissza.

A hidrogénnek a fűtőérték hozzáadással/kiváltással lenne igazi fogyasztáscsökkentő hatása (Dunakeszin is a cél az etanol-hidrogén üzem úgy, hogy

etanolból is csak annyit fogyasszon, mint benzinből).

Link to comment
Megosztás:

Hip-hip-hurrá!

Ma sikerült beszerelnem és kimérni a lambdaszonda jeleltérítő kütyümet, (EFIE) amit az USÁ-ból vettem.

Egyelőre csak elektromos mérést végeztem, de nagyon pöpec.

Simán tudom szabályozni az ECU-ba menő jelet a lambdából kijövő +50 és 300 mV között. :lol:

Link to comment
Megosztás:

A lambda jel nem 0-1000mV között változik? :lol:

Az 1:14,7 keverék aránynál 450mV és ehhez szabályoz az ECU. Persze + / - lehet 2 - 300 mV is, de azt hiszem =1000 -nél már bőven hibajel van.

Az én kütyüm az aktuális jelhez ad szabályozhatóan 50 - 300 mV-ot.

Link to comment
Megosztás:

Az 1:14,7 keverék aránynál 450mV és ehhez szabályoz az ECU. Persze + / - lehet 2 - 300 mV is, de azt hiszem =1000 -nél már bőven hibajel van.

Az én kütyüm az aktuális jelhez ad szabályozhatóan 50 - 300 mV-ot.

Csakhogy ez nem ér semmit :lol:

A motorvezérlők adaptíven bemérik a jel középértéket, és ahhoz igazítanak.

Mindegy hogy a befecskendezési szekvenciára adott lambda válaszjel 100mV-800mV vagy 200mV-900mV között van,

a középértéke a lényeg, ennek értékéhez igazítja a rövidtávú keverékképzés offszetjét.

Ez azért is lényeges, mert gyártási szórása is van a lambdaszondáknak, meg öregedésük során is változik a fesz tartomány.

Link to comment
Megosztás:

Csakhogy ez nem ér semmit :lol:

A motorvezérlők adaptíven bemérik a jel középértéket, és ahhoz igazítanak.

Mindegy hogy a befecskendezési szekvenciára adott lambda válaszjel 100mV-800mV vagy 200mV-900mV között van,

a középértéke a lényeg, ennek értékéhez igazítja a rövidtávú keverékképzés offszetjét.

Ez azért is lényeges, mert gyártási szórása is van a lambdaszondáknak, meg öregedésük során is változik a fesz tartomány.

Azért ezt egy kicsit részletezhetnéd, hogy én is megértsem!

Ha van egy adott változó jel, ami a (fáradt vagy fáradhatatlan :D ) lambdaszondából érkezik és azt egy elektronika "megfejeli", azaz hozzáad egy bizonyos értéket, ami mint változtatott érték megy tovább az ECU-ba, akkor az miért nem ér semmit? Szerintem ebben az esetben a váltózó jelek szélső értékének az átlaga is felfelé fog eltolódni.

Vagy nem így van?

Különben a lambdaszonda öregedését már volt alkalmam megtapasztalni többször is. Új lambdával megtáltosodott a gépem és a fogyasztásom is nőtt persze....

Link to comment
Megosztás:

Azért ezt egy kicsit részletezhetnéd, hogy én is megértsem!

Ha van egy adott változó jel, ami a (fáradt vagy fáradhatatlan :lol: ) lambdaszondából érkezik és azt egy elektronika "megfejeli", azaz hozzáad egy bizonyos értéket, ami mint változtatott érték megy tovább az ECU-ba, akkor az miért nem ér semmit? Szerintem ebben az esetben a váltózó jelek szélső értékének az átlaga is felfelé fog eltolódni.

Vagy nem így van?

Különben a lambdaszonda öregedését már volt alkalmam megtapasztalni többször is. Új lambdával megtáltosodott a gépem és a fogyasztásom is nőtt persze....

Had ne részletezzem a lambdaszabályzott keverékképzési rendszer működési elvét, de az egyik fő pontja az

adaptív középérték követés, azaz nem az abszolút, hanem a relatív jelérték számít. Ha egy fix offszet értékkel

eltolod a hullámalakot, az nem hoz hosszútávú hatást, az adaptív rendszer hamar ráhangol erre a változásra,

és minden ugyanúgy megy tovább, mint ahogy addig volt. Ha van egy OBD diagnosztikai műszered, meg is nézheted...

A lambdaszonda csere utáni táltosodást nem ehhez lehet kötni, hanem a szonda teljes működésképtelensége

miatti előprogramozott keverékképzési módra állásnak, vagyis az arról való szabályzott üzemmódra visszatérésnek köszönhető.

Link to comment
Megosztás:

Had ne részletezzem a lambdaszabályzott keverékképzési rendszer működési elvét, de az egyik fő pontja az

adaptív középérték követés, azaz nem az abszolút, hanem a relatív jelérték számít. Ha egy fix offszet értékkel

eltolod a hullámalakot, az nem hoz hosszútávú hatást, az adaptív rendszer hamar ráhangol erre a változásra,

és minden ugyanúgy megy tovább, mint ahogy addig volt. Ha van egy OBD diagnosztikai műszered, meg is nézheted...

A lambdaszonda csere utáni táltosodást nem ehhez lehet kötni, hanem a szonda teljes működésképtelensége

miatti előprogramozott keverékképzési módra állásnak, vagyis az arról való szabályzott üzemmódra visszatérésnek köszönhető.

ezért kell idő amíg "megtanulja" pl. az etanolt az ecu?

Link to comment
Megosztás:

Had ne részletezzem a lambdaszabályzott keverékképzési rendszer működési elvét, de az egyik fő pontja az

adaptív középérték követés, azaz nem az abszolút, hanem a relatív jelérték számít. Ha egy fix offszet értékkel

eltolod a hullámalakot, az nem hoz hosszútávú hatást, az adaptív rendszer hamar ráhangol erre a változásra,

és minden ugyanúgy megy tovább, mint ahogy addig volt. Ha van egy OBD diagnosztikai műszered, meg is nézheted...

A lambdaszonda csere utáni táltosodást nem ehhez lehet kötni, hanem a szonda teljes működésképtelensége

miatti előprogramozott keverékképzési módra állásnak, vagyis az arról való szabályzott üzemmódra visszatérésnek köszönhető.

És ha fojtószelep-állás és szívócsőnyomás függvényében növeljük a lambda ellenállását,akkor relatív szegény keveréket hazudhatunk neki,nem?

Link to comment
Megosztás:

És ha fojtószelep-állás és szívócsőnyomás függvényében növeljük a lambda ellenállását,akkor relatív szegény keveréket hazudhatunk neki,nem?

nem, mivel a lambda nem ellenállásként, hanem kapacitív feszültségforrásként működik.

az egyetlen valóságban is bevethető trükk az eredetihez hasonló, de más válaszreakciójú lambda függvény előállítása.

ezzel operál az E85power átalakító is amúgy. azt azért látni kell, hogy ezzel pár% valós spórolást lehet elérni, benzin

esetében minimálisat, E85 esetében akár a 10% is elérhető a valóságban.

Link to comment
Megosztás:

Már 0,86 liter / perc HHO-nál tartok próbapadon 12 V mellett . 5 méteres bikázókábelen viszem a delejt a kocsi akkujáról, de így is majdnem 2V-ot esik a feszültség az akkutól a vízbontóig! Szörnyű!

Most még az elektrolitszint emelését próbálom ki a Dry Cell-ben.

Link to comment
Megosztás:

Megtörtént az elektrolitszint emelés a próbapadomon. Az a két 100 mm-es fatuskó jelenti az emelést. Mértem is teljesítményt, de most az elektrolit sűrűséggel fogok variálni.

http://kepfeltoltes.hu/120105/RIMG3502_www...ltoltes.hu_.jpg

Na, az elektrolit sűrűséggel meglennék! Az irodalom 0,3%-tól 28%-ig említ használható koncentrációt.... Ettől legyen az ember okos! :lol:

Végül nálam a 8% vált be a legjobban eddig.

Nagy gondot jelent a feszültségesés a tápkábelen. A feszültség viszont komolyan befolyásolja a készülék teljesítményét.

Már az elektrolit ráfolyás magassága is megvan, és elkészült az új elektrolit tartályom is.

Most még a lemezszámokkal is kísérletezek egy kicsit, aztán jöhet a kocsiba szerelés!

Link to comment
Megosztás:

Na, az elektrolit sűrűséggel meglennék! Az irodalom 0,3%-tól 28%-ig említ használható koncentrációt.... Ettől legyen az ember okos! :lol:

Végül nálam a 8% vált be a legjobban eddig.

Nagy gondot jelent a feszültségesés a tápkábelen. A feszültség viszont komolyan befolyásolja a készülék teljesítményét.

Már az elektrolit ráfolyás magassága is megvan, és elkészült az új elektrolit tartályom is.

Most még a lemezszámokkal is kísérletezek egy kicsit, aztán jöhet a kocsiba szerelés!

3 hónapja kezdtem az "újkori" vízüzemi kísérleteimet, de a legnagyobb előrelépést ma értem el!

Minő érdekesség! A 13 lemezes cellámból a legnagyobb erőfeszítések árán tudtam csak 0,86 liter / perc durranógáz fejlesztési teljesítményt kinyerni.

Ma kivettem 2 lemezt belőle, és a teljesítményem egyszerre felugrott 1,33 liter / percre!!!

Már az okát is tudom, de titkolom.... :D

Ez a teljesítmény már sokkal több mint amire szükségem van [ 1 liter / perc ], tehát csak csökkentenem kell, ami már könnyebb feladat.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.