Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

Egy kis segítség kellene dízeles cartársaktól, X17DTL-el kapcsolatban mivel gépkönyvet még nem találtam hozzá sehol sem. Az akkumulátor mellett az utastér felé van egy biztosítékos doboz -nagyjából párhuzamosan a kocsi oldalával (fotót ne kérjetek mert passzolom hogyan kell ide beilleszteni), van benne 4 db asszem 50 vagy 80 amperos bizti (szép nagy méretű narancsszínű -ha nem vagyok színtévesztő) és 5 hely, kiszedtem még régebben mert volt valami elektromos gondom csak azt nem tudom, hogy jól raktam-e vissza. Látszólag nincs semmi probléma de attól tartok, hogy csak látszólag. Szóval valamely irányból valami sorrendet tudna nekem mondani valaki hozzáértő vagy csak aki szimplán megnézi, hogy az övében hogyan van beletéve? Nagyon szépen köszönöm.

Link to comment
Megosztás:

Egy kis segítség kellene dízeles cartársaktól, X17DTL-el kapcsolatban mivel gépkönyvet még nem találtam hozzá sehol sem. Az akkumulátor mellett az utastér felé van egy biztosítékos doboz -nagyjából párhuzamosan a kocsi oldalával (fotót ne kérjetek mert passzolom hogyan kell ide beilleszteni), van benne 4 db asszem 50 vagy 80 amperos bizti (szép nagy méretű narancsszínű -ha nem vagyok színtévesztő) és 5 hely, kiszedtem még régebben mert volt valami elektromos gondom csak azt nem tudom, hogy jól raktam-e vissza. Látszólag nincs semmi probléma de attól tartok, hogy csak látszólag. Szóval valamely irányból valami sorrendet tudna nekem mondani valaki hozzáértő vagy csak aki szimplán megnézi, hogy az övében hogyan van beletéve? Nagyon szépen köszönöm.

Annak a doboznak a tartalma felszerelés, és motor függő. A nyersolsjosnál ide tették az izzitó rendszer, a szűrő fűtés reléjét és biztosítékait, és egy indítást könnyítő, generátort b@&# tató kütyü is. Azt, hogy mit is csinál valójában, fogalmam szincs, de ha hazatalálok délután megnézem a rajzon és felteszem képben.

Link to comment
Megosztás:

Annak a doboznak a tartalma felszerelés, és motor függő. A nyersolsjosnál ide tették az izzitó rendszer, a szűrő fűtés reléjét és biztosítékait, és egy indítást könnyítő, generátort b@&# tató kütyü is. Azt, hogy mit is csinál valójában, fogalmam szincs, de ha hazatalálok délután megnézem a rajzon és felteszem képben.

Nagyon szépen köszi!

Link to comment
Megosztás:

Ez nem valószínű, de mivel ezt nem mértem én sem, remélem, hogy legalább az stabil marad. :rolleyes:

Én ugyan nem vagyok egy villanyszakember, de Ohm bácsi még régen azt mondta, hogy a feszültség, áramerősség és ellenállás közt egészen szoros összefüggés van. Nehezen tudnám elképzelni, hogy ha az egyik megváltozik a másik kettő változatlan maradna.

Link to comment
Megosztás:

Az a feszültség érték nem teljesen frankó... lehet hogy csak testkábel problem van pl... de lehet hogy

az a fesszab amolyan olcsó húsnak híg a leve típus...

Üresen 14,4ig szabadna töltenie, de inkább 13,7-14 között szokott lenni.

És 13,5 alá nem kéne esnie semmiképpen sem.

Nézd meg a műszered is, merülő elemnél többet szoktak kicsit mérni a valósnál :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Én ugyan nem vagyok egy villanyszakember, de Ohm bácsi még régen azt mondta, hogy a feszültség, áramerősség és ellenállás közt egészen szoros összefüggés van. Nehezen tudnám elképzelni, hogy ha az egyik megváltozik a másik kettő változatlan maradna.

Nem beszélgettem az általad emlitett Úrral, így fogalmam sincsen mit mondott. :rolleyes: Az a jelenség, hogy esik a feszültség, még nem egyenesen eredményezi az ellenállás csokkenését. Bizonyára nem pontosan fejeztem ki magam, és a stabil szó helyett inkább mást kellet volna használni. Arról meg szakmai hozzáértésem hijján men kívánok okfejtésbe keveredni, hogy mitől, és hogyan változhat egy berendezés ellenállása a rajta keresztül folyó feszültség, áramerősség, és váltó vagy egyenáram hatására.

Na ez Kb. a teljas elektro-fizikai tudásomat tükrözi, azzal a kis kiegészítéssel, hogy nem piszkálom a vasúti felsővezetéket, mert nem érem el, és lusta vagyok fölmászni. ;)

Link to comment
Megosztás:

Fesz szabályzó--- szóval a feszültséget kellene stabilan tartania fordulattól és terheléstől függően vagy nem jól tudom?. Na persze ha a fogyasztók többet esznek mint amit a generátor bír (70A) akkor leesik a fesz ez természetes.

Az akkum mondjuk nem éppen mai darab. Lehet ez is befolyásolja?

Ja és eggyes elméletek szerint a 14.4 feletti töltőfesz még az akkunak is árthat.

Először is a voltmérődet kellene bevizsgálni! Nekem van már itthon 3 db multiméterem is, és csak azért vettem őket az évek során egymás után, mert kb 1-2 év után mindegyik kezd irtózatosan csalni (hiába olcsó -kínai- húsnak híg a leve ...), és több mint 1 Volttal mutat többet a ténylegesnél. Már ott tartok, hogy az elem tovább bírja mint a műszer! Most vettem egy osztrákot, bár lehet, hogy az is kínai végülis.

A feszültségszabályzó dolga, hogy a terheléstől függően változtassa a generátor gerjesztőáramát, aminek következtében a generátor kimenőfeszültsége az előre meghatározott korlátok között marad. Ez általában a töltőfeszültség felső korlátozását jelenti (kb. 13,5 V-ig), de a generátor tekercselésének egyúttal áramkorlátozó szerepe is van.

Ha az akkud öreg, és már nincs meg az eredeti kapacitása, az abban nyilvánul meg, hogy nem képes felvenni a töltőáramot, megnöveksziik a belső ellenállása, ergó a töltőfeszültség elég hamar felszalad 14 volt fölé. Ugyanakkor pár indítózás után a kapocsfeszültsége lezuhan 12 volt alá.

A 70 A-es generátorod teljesítménye 70 A x ~13 V = 810 Watt.

Gondold át: Fényszórók 110, szellőzés ~ 60, gyújtás 50, világítás egyéb 50, rádió 50, hűtőventillátor 100, akkutöltés 65W. Mindösszesen: 485 W csak! Tehát a generátorod bőven fedezi az összes fogyasztó üzemi áramigényét.

Tehát a legnagyobb fogyasztód az önindító, ami helyből felvesz akár 70-100 ampert is. Minél több indítózással terheled az akkut, annál nagyobb feszültségeséssel számolhatsz az akku kapocspontjain, amit egyre hosszabb idejű üzemeléssel tudsz csak újratölteni egy jó állapotú akkumulátorban. Ha az akku már öreg, és elveszítette a kapacitásának egy részét (elszulfátosodott), akkor egy lemerült állapotból viszonylag hamar feltöltődik, de csak látszólag, mert a feszültsége felszalad, de már kis fogyasztással terhelve is hamar lemerül.

Ezért fontos az akkut még nyáron is !!! időnként utántölteni külső töltőről, főleg ha jellemzően rövid utakra használjuk. Ha ezt nem tesszük meg, akkor az állandó alacsony töltöttség miatt az akku hamarabb szulfátosodik és rövidebb lesz az élettartama.

"Ja és eggyes elméletek szerint a 14.4 feletti töltőfesz még az akkunak is árthat" ha az párosul az akkumulátor melegedésével is! Kézmeleg állapotig nincs semmi baj!

Link to comment
Megosztás:

A fogyasztók ellenállása nem változik áram-feszültség függvényében, a meghatározott üzemi keretek között.

Így ha egy átlagos fogyasztón nézve csökken pl a feszültség, marad az áram (pl izzószálon átfolyó áram konstans, izzószálhoz kötött)

ami átfolyik rajta, összegezve a teljesítménye fog csökkenni. Kapisch? :rolleyes:

Egyébként minél nagyobb az akku ellenállása, annál kisebb lesz a max kivehető áram belőle ;)

Link to comment
Megosztás:

Az a feszültség érték nem teljesen frankó... lehet hogy csak testkábel problem van pl... de lehet hogy

az a fesszab amolyan olcsó húsnak híg a leve típus...

Üresen 14,4ig szabadna töltenie, de inkább 13,7-14 között szokott lenni.

És 13,5 alá nem kéne esnie semmiképpen sem.

Nézd meg a műszered is, merülő elemnél többet szoktak kicsit mérni a valósnál :rolleyes:

Feszszab az maradt a gyári csak diódahidat cseréltem. Mindjárt megkeresem neten, hogy milyet is...

A generátorról a vastag + vezetékre rámértem azzal nincs gond (azt mondták ha az kontaktos akkor az kinyírhatja a diódahidat). Testkábel az nincs a generátorból. Gondolom az akkutól jövő testkábelre gondolsz. Majd azt is megnézem.

Más: Ha már a burkolat lent volt a motorról és be is sötétedett hát megpróbáltam a gyujtáskábel tesztet. Ráadásul megspékeltem azzal, hogy rászortam finom vízpermetet. Na hát volt egy-két hely ahol szépen áthúzott! Szóval ezért hagyott ki párás reggeleken egy henger. Igaz már 13 éves a kábel ideje volt hogy hajszálrepedések legyenek rajta.

Innen a kérdés: milyen kábelt. A gyári biztos jó de horror az ára. Ident már kicsit jobb árban (20eFt), de a csergőben valami utángyártott szettet ajánlottak 6eFt-ért. Lehet ez jó vagy felejtsem el?

Link to comment
Megosztás:

Én is ismerek olyat, aki látott már közelről vezetékes petróleumot... ;) :rolleyes:

Innen a kérdés: milyen kábelt. A gyári biztos jó de horror az ára. Ident már kicsit jobb árban (20eFt), de a csergőben valami utángyártott szettet ajánlottak 6eFt-ért. Lehet ez jó vagy felejtsem el?

Én még nem cseréltem gyújtáskábelt egyik kocsimon sem, de mindeki azt hajtogatja, hogy akármilyen drága, a gyári a legkifizetődőbb...

Link to comment
Megosztás:

Kapisch? :lol:

Kéremszépen, a Watt nevü Úrral sem beszélgettem. :rolleyes: És erre akárhány tanut tudok mutatni. :P ;)

Mindezek tudatában, már csak módjával borítom az áramot az aksimba.

A minap történt, hogy lemerült. Kiszedtem feltöltöttem, és két indítást birt. :lol: Rá kellett döbbennem már elmúlt három éves. Ezen felbuzdulva letéptem a cellakupakokat fedő matricát, és belesasoltam, majd kb. 1.2 l desztilált vizet töltöttem bele. B) ;) Csoda hogy nem vette fel a töltést? Ezzel a művelettel végrehajtottam az első elektromos motorgenerált is a verdán, mert azóta indúl az első pöccintésre. :D :P :lol:

Ui. :Talán sűrübben kellene nyitogatnom a saját motorháztetőmet.

Link to comment
Megosztás:

Akkor a fesszab is meg lehet halva :rolleyes:

De előbb azért megnézném a testkábelt, ami az akkutól a blokkra megy, önindító környékére ;)

Feszszab is meghalva???? Meg tud úgy halni, hogy forgatva a mostort tartja hajszál pontosan a feszültséget, csak ha plusz terhelést kap akkor egy szinttel lejjebb csinálja ugyanezt?

Na de magnézem azt a testkábelt.

Ilyen diódahíd került bele:

http://www.mobiletron.com.tw/detail_main.asp?ID=156

Gyujtáskábel ügyben?

Link to comment
Megosztás:

A minap történt, hogy lemerült. Kiszedtem feltöltöttem, és két indítást birt. :lol: Rá kellett döbbennem már elmúlt három éves. Ezen felbuzdulva letéptem a cellakupakokat fedő matricát, és belesasoltam, majd kb. 1.2 l desztilált vizet töltöttem bele. :lol: :rolleyes: Csoda hogy nem vette fel a töltést? Ezzel a művelettel végrehajtottam az első elektromos motorgenerált is a verdán, mert azóta indúl az első pöccintésre. :lol: B) ;)

Hát az akksim nekem van vagy 5éves. Csak nagyon kemény -15fok alatt szokott kicsit lustábban tekerni de egyébként még mindik rendben van. Kapocs fesz 12,6 motor leállítás után és ha ráadom a világítást sem esik 12V alá. Lehet akku kímélően használom a kocsikat? ;) A ladámból 9 éves akkut dobtam ki de azt is azért mert rajta felejtettem a világítást és úgy lemerült hogy akkor ment cellazárlatba.

Link to comment
Megosztás:

...A 70 A-es generátorod teljesítménye 70 A x ~13 V = 810 Watt...

Ebben csak az a bibi, hogy ezt az áramot a generátor csak a motor max fordulatszáma környékén tudja leadni, alapjáraton jó, ha 20A-t tud. Úgyhogy könnyen lehet, hogy ha alapjáraton történik a mérés, a sok bekapcsolt fogyasztó áramát a generátor nem tudja ellensúlyozni, és a fesz. csökkenni fog.

Link to comment
Megosztás:

Ebben csak az a bibi, hogy ezt az áramot a generátor csak a motor max fordulatszáma környékén tudja leadni, alapjáraton jó, ha 20A-t tud. Úgyhogy könnyen lehet, hogy ha alapjáraton történik a mérés, a sok bekapcsolt fogyasztó áramát a generátor nem tudja ellensúlyozni, és a fesz. csökkenni fog.

Tévedés. Ezek a generátorok már 1500f/p-nél elérhetik a névleges terhelhetőségüket.

Ez pedig az áttételezés miatt már alapjáraton is megvan. A dinamónál van inkább az a jelenség,

amit mondasz, ott inkább a fordszám függvénye. Itt a gerjesztés és a nyomaték a lényeg :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Tévedés. Ezek a generátorok már 1500f/p-nél elérhetik a névleges terhelhetőségüket.

Ez pedig az áttételezés miatt már alapjáraton is megvan. A dinamónál van inkább az a jelenség,

amit mondasz, ott inkább a fordszám függvénye. Itt a gerjesztés és a nyomaték a lényeg :rolleyes:

Ezt nemrég olvastam pedig, biztos nem dinamókra értették. Ha megtalálom, megmondom miben.

Link to comment
Megosztás:

Ezt nemrég olvastam pedig, biztos nem dinamókra értették. Ha megtalálom, megmondom miben.

Lehet, hogy nemrég olvastad, de attól még helytelen. A generátor (egyik) fő előnye a dinamóval szemben, hogy már a motor alapjárata körül leadja a maximális teljesítményt (ha szükség van rá). Ezért írtam, hogy a generátor teljesítménye az Opeloknál általában akkora, hogy már alapjáraton is ellátja a fogyasztókat. A nagy kihívás az önindító az akkumulátornak. Minnél több a rövid út, annál nehezebb az akku feszültséget (és a töltöttséget) a maximális szinten tartani. Viszont csak a nyugalmi feszültség mérése félrevezető lehet. Különösen akkor, ha a motor leállítása után mérjük. Legalább fél órával a leállítás után kell mérni (én többet várok) és akkor jobb, reális értéket kapunk.

Az akku állapotát a szakműhelyben terhelés alatt mérik, ehhez kell egy speciális terheléssel és egy voltmérővel ellátott kézi műszer. Öregebb aksiknál érdemes megnézetni, hogy mire számíthat az ember még az adott akkutól.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.