Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

Sziasztok!

Régóta gondolkozom, hogy építek az autóba belső világítás késleltető áramkört (ami a mai modern autókban már mind megtalálhatóak), és a következőre bukkantam:

Belső lámpa vezérlés

A kapcsoláshoz kell egy jel, ami azt "jelzi" a kapcsolásnak, hogy jár a motor. A kérdésem az, hogy ilyen jelet honnan lehet a legegyszerűbben, legkevesebb bontással levenni? X14NZ Classic-om van (Start).

Köszönöm!

Késleltetett elalvású lámpa létezik gyárilag is, miért nem szerzel egy olyat?

Link to comment
Megosztás:

Na akkor egy kis elektronika:
A LED-eket a dióda jellegüknél fogva nem feszültség hanem áramgenerátoros üzemben kell meghajtani!
Fölösleges méricskélni, hogy melyik táp hány voltos, itt a ledeken átfolyó áram értéke a mérvadó. Ha egy stabilizálatlan tápot nem a hozzá méretezett terheléssel működtetnek, ott bizony felszalad az üresjárati feszültség!
A ledek elé mindenképp kell valami áramkorlátozó elem, ami a legegyszerűbb esetben lehet egy ellenállás. Ennek az a hátránya, hogy mivel ismeri az Ohm törvényt, nagyobb feszültségnél nagyobb, kisebb feszültségnél kisebb áram fog átfolyni rajta, ami vagy fényerőbeli ingadozást, vagy a led időelőtti halálát okozza.
Ahogy ezen http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=148974&kid=83322&sort= a képen is látszik, a nyáklapon nemcsak a ledek, hanem valamilyen aktív elem (tranzisztor, vagy pl. LM317) is van. Ez arra hivatott, hogy a 4 LED-en mindig ugyanakkora áramot hajtson át, függetlenül a tápfeszültségtől. Itt kell megemlíteni a LED-ek nyitófeszültségét, ami egy állandó érték (úgy kell értelmezni, hogy led nem visel el ennél nagyobb feszültséget a kapcsain, viszont ha ez mégis megtörténik, akkora áram folyik át rajta, ami tönkreteszi). Figyelembe kell venni aszerint, hogy hány V tápfesz. áll rendelkezésre, illetve mekkora áramot szeretnénk áthajtani egy-egy diódán. Ha a 4 led össz. nyitófeszültsége nem éri el a rendelkezésre álló tápfeszt, akkor lehet korrektül táplálni. Tehát pl. ha egy LED nyitófeszültsége 3,4V és 5db-ot szeretnénk sorbakötve használni, akkor mivel max 14,4V áll rendelkezésre, mindig ingadozni fog a fényerő. Viszont hacsak 3db-ot kötünk sorba, akkor az áramgenerátor képes lesz fix árammal hajtani a ledeket, anélkül hogy azok károsodnának.

Itt egy egyszerű kapcsolás Skoritól, ami valószínűleg a linkelt képen is van: http://skory.gylcomp.hu/kapcs/egyszeru-aramgen1.gif

Ennél "szinte csak" arra kell figyelni, hogy a tranzisztorok is bírják a ledek össz. áramát.
Itt egy másik LM317-tel, itt 1,5A a max. áram (nemnagyon kell hűteni), R1-et 150ohmnak véve, kb 8,5mA-t enged át magán.


Remélem segítettem valamit a LED-ezőknek ;)

Tisztelt Tóth úr, meggyőztél. olyannyira, h meg is rendeltem a jégfehér szalagot és amint megjön, meg is csinálom, amit lehet. Nem bajlódom a honk kongi vackokkal, nem sokkal drágább ez a megoldás, Forrasztani tudok, türelmem van hozzá, ennyi. :evilgrin:

Már csak az a kérdés, h a sorba kötött szalagnak hogyan kell áramot adni. :blink:

Link to comment
Megosztás:

Tisztelt Tóth úr, meggyőztél. olyannyira, h meg is rendeltem a jégfehér szalagot és amint megjön, meg is csinálom, amit lehet. Nem bajlódom a honk kongi vackokkal, nem sokkal drágább ez a megoldás, Forrasztani tudok, türelmem van hozzá, ennyi. :evilgrin:

Már csak az a kérdés, h a sorba kötött szalagnak hogyan kell áramot adni. :blink:

A türelemről annyit, hogy smd ledekből összeforrasztgatni, áramgenerátoros kapcsolásokkal az enyémet, kb 15 óra volt eddig...

és még ki kell szedjem, mert visszább kell venni a fényekből... :D

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Régóta gondolkozom, hogy építek az autóba belső világítás késleltető áramkört (ami a mai modern autókban már mind megtalálhatóak), és a következőre bukkantam:

Belső lámpa vezérlés

A kapcsoláshoz kell egy jel, ami azt "jelzi" a kapcsolásnak, hogy jár a motor. A kérdésem az, hogy ilyen jelet honnan lehet a legegyszerűbben, legkevesebb bontással levenni? X14NZ Classic-om van (Start).

Köszönöm!

Elmesélem hogy jártam ezzel. Ehhez is Herr Conrad körúti üzletében vettem "belső világítás késleltetőt" 1800 birodalmi kreditért, de sajna az ajtónyitás idejével csaknem egyenesen arányos a késleltetése. Azaz nyitom-beülök-csukom, szuper, pont megtalálom amit látni akarok, de ha pakolászok, szarakodok, már rég elindultam és az 1. kanyaron túl alszik el. :-D

Link to comment
Megosztás:

Elmesélem hogy jártam ezzel. Ehhez is Herr Conrad körúti üzletében vettem "belső világítás késleltetőt" 1800 birodalmi kreditért, de sajna az ajtónyitás idejével csaknem egyenesen arányos a késleltetése. Azaz nyitom-beülök-csukom, szuper, pont megtalálom amit látni akarok, de ha pakolászok, szarakodok, már rég elindultam és az 1. kanyaron túl alszik el. :-D

Ezért kell ennek egy jel, a járó motorról, mert akkor egyből elindul a halványítás. :)

Működik leszimulálva is a kapcsolás, kérdésem csupán annyi, hogy honnan vegyek neki jelet a járó motorról...

Link to comment
Megosztás:

Na akkor egy kis elektronika:

A LED-eket a dióda jellegüknél fogva nem feszültség hanem áramgenerátoros üzemben kell meghajtani!

Fölösleges méricskélni, hogy melyik táp hány voltos, itt a ledeken átfolyó áram értéke a mérvadó. Ha egy stabilizálatlan tápot nem a hozzá méretezett terheléssel működtetnek, ott bizony felszalad az üresjárati feszültség!

A ledek elé mindenképp kell valami áramkorlátozó elem, ami a legegyszerűbb esetben lehet egy ellenállás. Ennek az a hátránya, hogy mivel ismeri az Ohm törvényt, nagyobb feszültségnél nagyobb, kisebb feszültségnél kisebb áram fog átfolyni rajta, ami vagy fényerőbeli ingadozást, vagy a led időelőtti halálát okozza.

Ahogy ezen http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=148974&kid=83322&sort= a képen is látszik, a nyáklapon nemcsak a ledek, hanem valamilyen aktív elem (tranzisztor, vagy pl. LM317) is van. Ez arra hivatott, hogy a 4 LED-en mindig ugyanakkora áramot hajtson át, függetlenül a tápfeszültségtől. Itt kell megemlíteni a LED-ek nyitófeszültségét, ami egy állandó érték (úgy kell értelmezni, hogy led nem visel el ennél nagyobb feszültséget a kapcsain, viszont ha ez mégis megtörténik, akkora áram folyik át rajta, ami tönkreteszi). Figyelembe kell venni aszerint, hogy hány V tápfesz. áll rendelkezésre, illetve mekkora áramot szeretnénk áthajtani egy-egy diódán. Ha a 4 led össz. nyitófeszültsége nem éri el a rendelkezésre álló tápfeszt, akkor lehet korrektül táplálni. Tehát pl. ha egy LED nyitófeszültsége 3,4V és 5db-ot szeretnénk sorbakötve használni, akkor mivel max 14,4V áll rendelkezésre, mindig ingadozni fog a fényerő. Viszont hacsak 3db-ot kötünk sorba, akkor az áramgenerátor képes lesz fix árammal hajtani a ledeket, anélkül hogy azok károsodnának.

Itt egy egyszerű kapcsolás Skoritól, ami valószínűleg a linkelt képen is van: http://skory.gylcomp.hu/kapcs/egyszeru-aramgen1.gif

Ennél "szinte csak" arra kell figyelni, hogy a tranzisztorok is bírják a ledek össz. áramát.

Itt egy másik LM317-tel, itt 1,5A a max. áram (nemnagyon kell hűteni), R1-et 150ohmnak véve, kb 8,5mA-t enged át magán.

Remélem segítettem valamit a LED-ezőknek ;)

Nos, én ezt néztem ki, azt írja 12V kell neki, Milyen további teendőim vannak? http://www.vled.hu/led_szalag/3528_smd_led_szalag_60_ledm_belteri_hideg_feher

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Régóta gondolkozom, hogy építek az autóba belső világítás késleltető áramkört (ami a mai modern autókban már mind megtalálhatóak), és a következőre bukkantam:

Belső lámpa vezérlés

A kapcsoláshoz kell egy jel, ami azt "jelzi" a kapcsolásnak, hogy jár a motor. A kérdésem az, hogy ilyen jelet honnan lehet a legegyszerűbben, legkevesebb bontással levenni? X14NZ Classic-om van (Start).

Köszönöm!

ez jó "bolonyult", én magam csináltam, olyan mint a conrados, bele lehet állítani az időt....eccer

ezért PICet programozni...hát nemtom

Link to comment
Megosztás:

Hmm hát most elbizonytalanodtam, hogy hány sarut raktam rá a lámpára. Néztem kapcsolási rajzot, s kell

1. Egy fix test.

2. Egy ajtókapcsolóval kapcsolt test.

3. Egy gyújtás pozitív.
4. Egy fix pozitív.
Nah majd újra tábla, úgy is be kell majd rakni a világítós majrévasakat, de a tetőkárpitot is le kell venni, mert log, illetve tetőantenna alatti gumi repedezett. :)
Link to comment
Megosztás:

LEDeket áram generátorral kell meghajtani, nem fezültséggel

személy szerint, nem értem mire ez a nagy LEDezés, attól még ugyanaz a "tré" kocsi marad, én fogtam és zöld izzófestékkel befestettem az eredeti izzokat

szép nyugtató színe van

:unsure:

Minek a fényezés? (Lekenhetnék Trinát zománcal is...) Attól még ugyanaz a tré kocsi marad...

Link to comment
Megosztás:

Hmm Én kivettem próbára a Cali V6ból, ahol késleltetős van, beraktam x16xel 97es Astrába, s nem lett késleltetős. :)

Ilyet... Mi kellhet még?

Sziasztok!

Régóta gondolkozom, hogy építek az autóba belső világítás késleltető áramkört (ami a mai modern autókban már mind megtalálhatóak), és a következőre bukkantam:

Belső lámpa vezérlés

A kapcsoláshoz kell egy jel, ami azt "jelzi" a kapcsolásnak, hogy jár a motor. A kérdésem az, hogy ilyen jelet honnan lehet a legegyszerűbben, legkevesebb bontással levenni? X14NZ Classic-om van (Start).

Köszönöm!

azt ne felejtsétek el LED-es sofitával, nem feltétlen ugyanazok az időzítések lesznek a conradosnál

a PICesnél ez nem számít, viszont elég kisebb FET is végfokank

Link to comment
Megosztás:

Hmm Én kivettem próbára a Cali V6ból, ahol késleltetős van, beraktam x16xel 97es Astrába, s nem lett késleltetős. :)

Ilyet... Mi kellhet még?

Már kb 20x beraktam ide a kapcsolási rajzokat, de úgy tűnik feleslegesen...

http://www.vectra16v.com/slp.html

Mint feljebb írtam, a késleltetős lámpában van minden elektronika, csakhogy ennél két fix táp van, és van egy fix test is plusz ugye a kapcsolt test. A simánál meg csak egy fix táp és kapcsolt test.

Astránál valamiért ilyen nem volt, de a vectra kapcsrajzban meg lehet találni.

Link to comment
Megosztás:

Már kb 20x beraktam ide a kapcsolási rajzokat, de úgy tűnik feleslegesen...

http://www.vectra16v.com/slp.html

Mint feljebb írtam, a késleltetős lámpában van minden elektronika, csakhogy ennél két fix táp van, és van egy fix test is plusz ugye a kapcsolt test. A simánál meg csak egy fix táp és kapcsolt test.

Astránál valamiért ilyen nem volt, de a vectra kapcsrajzban meg lehet találni.

na állandó táp mondom én, astraba az elérhetetlen luxus kategóriának számított :D

Link to comment
Megosztás:

azt ne felejtsétek el LED-es sofitával, nem feltétlen ugyanazok az időzítések lesznek a conradosnál

a PICesnél ez nem számít, viszont elég kisebb FET is végfokank

Ledes szofitával az Omega belső világítása "parázslik" folyamatosan.

Link to comment
Megosztás:

Ezzel pl. pont az a probléma amit írtam, hogy egy szem ellenállás van a 3 ledhez, és ingadozna a fényerő (12-14,4V). Ha mindenáron ragaszkodsz hozzá, akkor kell egy fesz. stabilizátor, ami 12V-ra lekorlátozza a feszültséget. Pl. egy ilyen: http://www.reuk.co.uk/OtherImages/lm2940ct-12-complete-regulator-circuit.jpg
Ezután lehet tetszőleges mennyiségű ledszalagot kötni.

Létezik ebből szabályozható változat is, lehetséges hogy összelehet hozni a gyári fényerő állító potival.

Nos, én ezt néztem ki, azt írja 12V kell neki, Milyen további teendőim vannak? http://www.vled.hu/led_szalag/3528_smd_led_szalag_60_ledm_belteri_hideg_feher

Link to comment
Megosztás:

Ezzel pl. pont az a probléma amit írtam, hogy egy szem ellenállás van a 3 ledhez, és ingadozna a fényerő (12-14,4V). Ha mindenáron ragaszkodsz hozzá, akkor kell egy fesz. stabilizátor, ami 12V-ra lekorlátozza a feszültséget. Pl. egy ilyen: http://www.reuk.co.uk/OtherImages/lm2940ct-12-complete-regulator-circuit.jpg

Ezután lehet tetszőleges mennyiségű ledszalagot kötni.

Létezik ebből szabályozható változat is, lehetséges hogy összelehet hozni a gyári fényerő állító potival.

kezdem kapiskálni. A rögzítési pont lehet egyben a GND? értem, h a lábak honnan hova mennek. 1. szabályozatlan, 2. földelés, 3. szabályozott. Hogy néz ki ennek a bekötése a gyári kábelköteg és a ledszalag vezetékei között, röviden: hova kell ezt beiktatni? Bocs hogy ilyen hülyéket kérdezek, de a kapcsolási rajzokon soha nem tudtam eligazodni. Ezt minden egységnél meg kell játszani, gondolom (óraegység, fűtéspanel, BC). Köszi a választ előre is.

Link to comment
Megosztás:

Na akkor egy kis elektronika:

A LED-eket a dióda jellegüknél fogva nem feszültség hanem áramgenerátoros üzemben kell meghajtani!

Fölösleges méricskélni, hogy melyik táp hány voltos, itt a ledeken átfolyó áram értéke a mérvadó. Ha egy stabilizálatlan tápot nem a hozzá méretezett terheléssel működtetnek, ott bizony felszalad az üresjárati feszültség!

A ledek elé mindenképp kell valami áramkorlátozó elem, ami a legegyszerűbb esetben lehet egy ellenállás. Ennek az a hátránya, hogy mivel ismeri az Ohm törvényt, nagyobb feszültségnél nagyobb, kisebb feszültségnél kisebb áram fog átfolyni rajta, ami vagy fényerőbeli ingadozást, vagy a led időelőtti halálát okozza.

Ahogy ezen http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=148974&kid=83322&sort= a képen is látszik, a nyáklapon nemcsak a ledek, hanem valamilyen aktív elem (tranzisztor, vagy pl. LM317) is van. Ez arra hivatott, hogy a 4 LED-en mindig ugyanakkora áramot hajtson át, függetlenül a tápfeszültségtől. Itt kell megemlíteni a LED-ek nyitófeszültségét, ami egy állandó érték (úgy kell értelmezni, hogy led nem visel el ennél nagyobb feszültséget a kapcsain, viszont ha ez mégis megtörténik, akkora áram folyik át rajta, ami tönkreteszi). Figyelembe kell venni aszerint, hogy hány V tápfesz. áll rendelkezésre, illetve mekkora áramot szeretnénk áthajtani egy-egy diódán. Ha a 4 led össz. nyitófeszültsége nem éri el a rendelkezésre álló tápfeszt, akkor lehet korrektül táplálni. Tehát pl. ha egy LED nyitófeszültsége 3,4V és 5db-ot szeretnénk sorbakötve használni, akkor mivel max 14,4V áll rendelkezésre, mindig ingadozni fog a fényerő. Viszont hacsak 3db-ot kötünk sorba, akkor az áramgenerátor képes lesz fix árammal hajtani a ledeket, anélkül hogy azok károsodnának.

Itt egy egyszerű kapcsolás Skoritól, ami valószínűleg a linkelt képen is van: http://skory.gylcomp.hu/kapcs/egyszeru-aramgen1.gif

Ennél "szinte csak" arra kell figyelni, hogy a tranzisztorok is bírják a ledek össz. áramát.

Itt egy másik LM317-tel, itt 1,5A a max. áram (nemnagyon kell hűteni), R1-et 150ohmnak véve, kb 8,5mA-t enged át magán.

Remélem segítettem valamit a LED-ezőknek ;)

Némi kis tapasztalat.

Én minden ledet áramgenerátorral, pontosan a második, Skori félével hajtok. Mivel először csak 3 db kék ledet kapcsoltam sorba, így a szemem is kifolyt tőle. De ha 4 db-ot kötök sorba, akkor a gyári fényerőszabályzóval lehet szépen szabályozni a fényüket...

Járó és nem járó motornál van különbség a fényerőben, de menet közben már nem ingadozik.

Úgy tervezem, hogy a fűtés konzol világítását is a műszerfal vezetékére fogom kötni, hogy azt is tudjam szabályozni, ha kell...mert nappal úgy sem kell, ha pedig éjjel kell, akkor meg a műszerfalé is megy... ;)

Link to comment
Megosztás:

Némi kis tapasztalat.

Én minden ledet áramgenerátorral, pontosan a második, Skori félével hajtok. Mivel először csak 3 db kék ledet kapcsoltam sorba, így a szemem is kifolyt tőle. De ha 4 db-ot kötök sorba, akkor a gyári fényerőszabályzóval lehet szépen szabályozni a fényüket...

Járó és nem járó motornál van különbség a fényerőben, de menet közben már nem ingadozik.

Úgy tervezem, hogy a fűtés konzol világítását is a műszerfal vezetékére fogom kötni, hogy azt is tudjam szabályozni, ha kell...mert nappal úgy sem kell, ha pedig éjjel kell, akkor meg a műszerfalé is megy... ;)

Én pedig úgy tervezem ha lesz időm befejezem.

http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=170134&aid=231769

Link to comment
Megosztás:

Ezért kell ennek egy jel, a járó motorról, mert akkor egyből elindul a halványítás. :)

Működik leszimulálva is a kapcsolás, kérdésem csupán annyi, hogy honnan vegyek neki jelet a járó motorról...

Szia!

Én az olajnyomás visszajelzőről vettem le a jelet hasonló célra, de a töltéslámpa is jó lehet.

Link to comment
Megosztás:

Szerintem csupán a hajlíthatóság miatt kell így megoldani, vagy tévednék? A képeken merev, nyáklapos szalagot látunk, a hajlíthatónál felesleges a toldás, nem igaz?

Én ahogy pakoltam őket egymás mellé a 3 ledes egységeket "kanyarban" ugyanazokat a pontokat kötöttem össze forasztással dróttal amiket elvágtam.

LEDeket áram generátorral kell meghajtani, nem fezültséggel

személy szerint, nem értem mire ez a nagy LEDezés, attól még ugyanaz a "tré" kocsi marad, én fogtam és zöld izzófestékkel befestettem az eredeti izzokat

szép nyugtató színe van

Én azért ledeztem mert meguntam hogy a nem is olcsón vett izzók fél év alatt befeketednek. A belső világításnál meg a 5-10 Wattos szofiták nekem kevés fényt adnak.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.