Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

4 órája, Zoi81 írta:

Nincs. Az nálam csak a kilóméteróra világítását vezérli. De mikor szétszedtem a kijelzőt, volt egy dióda vagy valami kis cucc ami gyanusan feketébb volt a többinél. Lehet valami kiégett és azért?

A kapcsolási rajzot megnézve a 12 pólusú csatiban ki lehet mérni, hogy melyik lábon mit találsz. 1-es láb az állandó táp (piros) a dátum és óra miatt, 2-es és 4-es a külső hőmérő, 3-as a test (barna) , 5-ös az F7-es biztosítékon keresztül a gyújtás (fekete) , és a 6-os lábon van a világítás kapcsolótól a helyzet jelző vezetéke (szürke-zöld). 

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Általában (mindig), amikor egy-egy téma érdekel, előtte hosszasan keresgélek, olvasgatok itt a fórumon (is), hátha már megválaszolták. De erre nem találtam választ.

Autó: Astra F, C14NZ motor (benzines).

A gyújtásmodulom (az a kis gyufásdoboznyi fekete izé a trafó alatt) kissé gyanús nekem. Nem úgy mint Karinthynál a felesége (aki nyilvánvalóan sok okot adott a gyanakodásra), de kicsit. Tudni szeretném, hogy a 4 db lábán a lábakat rendre összemérve egymással (1-2, 1-3, 1-4, stb.) milyen ellenállás értékeket kellene mérnem egy jó gyújtásmodulnál. (Ill, egyáltalán azt, hogy melyik lábakat érdemes összemérni, melyik mit csinál - de most ez a kevésbé fontos.) 

Kettő gyújtásmodulom is van, és egymástól eltérő értékeket mutatnak. Az egyiknél ahol 0,94 Kiloohm, az a másiknál 2,0 Kiloohm, és hasonlóan ami az egyiknél 4,5 Kohm, az a másiknál 13,3 Kohm.

Ez lehetséges, hogy még belefér a szórásba, de lehet, hogy nem. Ezért kérdezem - mert nem tudom a jó értékeket.

Ráadásul, teljesen zavarba ejtő módon, ha azonos állásban mérem a lábakat (a gyújtásmodulok egyforma helyzetében), akkor ezek tükrözik egymást, vagyis amely lábak a bal oldalon vannak, azok a másikon a jobb oldalon. Hogy lehet ez? (Természetesen egyforma típusú gyújtásmodulok ezek, korábban mind a kettő működtette is az autót, csak most egy még felderítetlen gyújtáshiba miatt nyomozok, így bukkantam erre a jelenségre.) A gyújtásmodulnál mindegy lenne a lábak oldalisága - természetesen akkor is, ha a csatlakozója mindkettőre ugyanúgy van rádugva? Ezt kissé furcsállnám.

Még egy kérdés, ha már... Az elosztóban levő rotor valahogy elszenesedett. Én lehetek a hibás (ha ez okozta), mert vagy 1,5 évig rá sem néztem az elosztóra, gondolom az addig belülről kissé elkoszolódott, nem volt már jó a szikraátadás. No de a kérdés. Van egy régebbi rotorom, és már nem emlékszem rá, hogy miért lett kiszedve, működött-e, vagy nem (mindenesetre, most nem működik vele, de lehet, hogy most máshol is hiba van a rendszerben). Megint csak ellenállásmérés a jóság megállapítására: Egy helyen (de tényleg azt is alig találtam meg, nem értem, miért ilyen titkosak ezek a közérdekű infók) azt írták, hogy kb. 1-5 Kiloohmnak kell lennie az ellenállásának (másik típusú autónál volt, de gondolom, ezen a nagyságrenden belül van az Astra is). Ugye, ezt úgy kell mérni, hogy a multiméter érintkezőit a rotor alján lévő középső, és szélső rézlemezre tesszük? Mert a másik oldalon, a bakelit csőben is van belül egy fémlemez, de az nem olyan, mintha a rotoron érintkezne bármelyik szikravevő, vagy átadó rézlemezzel, az csak egy tengelyre-feszítő lemeznek tűnik.

Nos, itt a mérés eredménye az, hogy szakadás van, vagyis a két rézbigyó nem érintkezik egymással. Pedig úgy tűnik, azoknak kéne, hiszen ugye a középső adja át a delejt a szélsőnek. Jól gondolom ezeket a dolgokat?

Módosítva : az igazi kilroy
Link to comment
Megosztás:

56 perce, az igazi kilroy írta:

Általában (mindig), amikor egy-egy téma érdekel, előtte hosszasan keresgélek, olvasgatok itt a fórumon (is), hátha már megválaszolták. De erre nem találtam választ.

Autó: Astra F, C14NZ motor (benzines).

A gyújtásmodulom (az a kis gyufásdoboznyi fekete izé a trafó alatt) kissé gyanús nekem. Nem úgy mint Karinthynál a felesége (aki nyilvánvalóan sok okot adott a gyanakodásra), de kicsit. Tudni szeretném, hogy a 4 db lábán a lábakat rendre összemérve egymással (1-2, 1-3, 1-4, stb.) milyen ellenállás értékeket kellene mérnem egy jó gyújtásmodulnál. (Ill, egyáltalán azt, hogy melyik lábakat érdemes összemérni, melyik mit csinál - de most ez a kevésbé fontos.) 

Kettő gyújtásmodulom is van, és egymástól eltérő értékeket mutatnak. Az egyiknél ahol 0,94 Kiloohm, az a másiknál 2,0 Kiloohm, és hasonlóan ami az egyiknél 4,5 Kohm, az a másiknál 13,3 Kohm.

Ez lehetséges, hogy még belefér a szórásba, de lehet, hogy nem. Ezért kérdezem - mert nem tudom a jó értékeket.

Ráadásul, teljesen zavarba ejtő módon, ha azonos állásban mérem a lábakat (a gyújtásmodulok egyforma helyzetében), akkor ezek tükrözik egymást, vagyis amely lábak a bal oldalon vannak, azok a másikon a jobb oldalon. Hogy lehet ez? (Természetesen egyforma típusú gyújtásmodulok ezek, korábban mind a kettő működtette is az autót, csak most egy még felderítetlen gyújtáshiba miatt nyomozok, így bukkantam erre a jelenségre.) A gyújtásmodulnál mindegy lenne a lábak oldalisága - természetesen akkor is, ha a csatlakozója mindkettőre ugyanúgy van rádugva? Ezt kissé furcsállnám.

Még egy kérdés, ha már... Az elosztóban levő rotor valahogy elszenesedett. Én lehetek a hibás (ha ez okozta), mert vagy 1,5 évig rá sem néztem az elosztóra, gondolom az addig belülről kissé elkoszolódott, nem volt már jó a szikraátadás. No de a kérdés. Van egy régebbi rotorom, és már nem emlékszem rá, hogy miért lett kiszedve, működött-e, vagy nem (mindenesetre, most nem működik vele, de lehet, hogy most máshol is hiba van a rendszerben). Megint csak ellenállásmérés a jóság megállapítására: Egy helyen (de tényleg azt is alig találtam meg, nem értem, miért ilyen titkosak ezek a közérdekű infók) azt írták, hogy kb. 1-5 Kiloohmnak kell lennie az ellenállásának (másik típusú autónál volt, de gondolom, ezen a nagyságrenden belül van az Astra is). Ugye, ezt úgy kell mérni, hogy a multiméter érintkezőit a rotor alján lévő középső, és szélső rézlemezre tesszük? Mert a másik oldalon, a bakelit csőben is van belül egy fémlemez, de az nem olyan, mintha a rotoron érintkezne bármelyik szikravevő, vagy átadó rézlemezzel, az csak egy tengelyre-feszítő lemeznek tűnik.

Nos, itt a mérés eredménye az, hogy szakadás van, vagyis a két rézbigyó nem érintkezik egymással. Pedig úgy tűnik, azoknak kéne, hiszen ugye a középső adja át a delejt a szélsőnek. Jól gondolom ezeket a dolgokat?

Tudomásom szerint a gyujtásmodult ellenállás vizsgálattal nem lehet kimérni, így csak a trafót és a kábeleket lehet vizsgálni. A rotor kopólakatrész ahogy az elosztófedél is, ezeket időnként cserélni kell, a rotor főtengely felőli részén a lemez csak a rögzítésre szolgál, maga a működése az hogy a középső gyertyakábelen jövő nagyfeszt elosztja a 4 gyertya felé a működési sorrendnek megfelelően. Tehát az elosztó közepén a rugós pöcök felől osztja a szikrát a 4 szegmensnek, annak amelyik előtt épp elhalad. 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

1 perc, zotya975 írta:

Tudomásom szerint a gyujtásmodult ellenállás vizsgálattal nem lehet kimérni, így csak a trafót és a kábeleket lehet vizsgálni. A rotor kopólakatrész ahogy az elosztófedél is, ezeket időnként cserélni kell, a rotor főtengely felőli részén a lemez csak a rögzítésre szolgál, maga a működése az hogy a középső gyertyakábelen jövő nagyfeszt elosztja a 4 gyertya felé a működési sorrendnek megfelelően. Tehát az elosztó közepén a rugós pöcök felől osztja a szikrát a 4 szegmensnek, annak amelyik előtt épp elhalad. 

De - ahogy írtam is -, vannak a gyújtásmodulnak ellenállás-értékei. Ezek nyilván jelentenek valamit (nem közömbös a mértékük), csak nem tudom, hogy mekkora érték lenne a jó - tekintve azt is, hogy a két gyújtásmodulom különböző (nagyságrendileg nem, de kb 2x-es) értékeket ad.

Igen a rotor... ott viszont biztosan van értelme mérni ellenállást - gondolom. Van erről elképzelésem, csak megerősítést kértem. Tehát, ha a két rézbigyó (a középső, és a szélső) között mondjuk 1 Kiloohm van, az jó, de ha semmi nincs (nem nulla, hanem szakadás), akkor az rossz. Csak mert ez a régebbi rotorom pont ezt produkálja, de úgy, hogy külsőre nem látszik rajta semmi hiba, vagy sérülés. 

Link to comment
Megosztás:

54 perce, az igazi kilroy írta:

De - ahogy írtam is -, vannak a gyújtásmodulnak ellenállás-értékei. Ezek nyilván jelentenek valamit (nem közömbös a mértékük), csak nem tudom, hogy mekkora érték lenne a jó - tekintve azt is, hogy a két gyújtásmodulom különböző (nagyságrendileg nem, de kb 2x-es) értékeket ad.

Igen a rotor... ott viszont biztosan van értelme mérni ellenállást - gondolom. Van erről elképzelésem, csak megerősítést kértem. Tehát, ha a két rézbigyó (a középső, és a szélső) között mondjuk 1 Kiloohm van, az jó, de ha semmi nincs (nem nulla, hanem szakadás), akkor az rossz. Csak mert ez a régebbi rotorom pont ezt produkálja, de úgy, hogy külsőre nem látszik rajta semmi hiba, vagy sérülés. 

Hát a gyujtámodulhoz nem tudok hozzászólni. Még nem mértem, csak cseréltem. Rotor:két rézbigyó..a rotor középső része ami érintkezik az elosztó középső ( szén vagy grafit) elektródájával, és a szélső "éle" ami elhalad a 4 szegmens előtt ugyanaz a rézdarab két vége. Hogy van-e itt valami ellenállás, ami el tud égni-szakadni azt passzolom. Holnap ha találok tartalékot a pincében szétszedem, megnézem. Úgy rémlik volt valahol még egy. 

e9d84e42bc2743d696ef6540933a6f97.png

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

2 perce, zotya975 írta:

Hát a gyujtámodulhoz nem tudok hozzászólni. Még nem mértem, csak cseréltem. Rotor:két rézbigyó..a rotor középső része ami érintkezik az elosztó középső ( szén vagy grafit) elektródájával, és a szélső "éle" ami elhalad a 4 szegmens előtt ugyanaz a rézdarab két vége. Hogy van-e itt valami ellenállás, ami el tud égni-szakadni azt passzolom. Holnap ha találok tartalékot a pincében szétszedem, megnézem. Úgy rémlik volt valahol még egy. 

 

Hát azért ne szedd szét, hátha jó még az a régi. 

Azért plauzibilis az, hogy a két réz bigyó között legyen ellenállás, méghozzá ilyen, viszonylag nagy érték 1 kohm, mert ez valami zavarszűréshez kell állítólag. Ugye, az ember azt hinné talán, hogy a gyújtókábeleknél (is) az a jó, hogyha minél kisebb az ellenállásuk. Aztán a fenéket, azoknak is több kiloohmos ellenállás kell, akkor jók. 

Mindenesetre, ha a rotornak valami nagyon kicsi ellenállása lenne, akkor attól még gondolom, egy ideig működne (de persze a szerkezetéből adódóan nem is lehetne ilyenje, hiszen ez nem egy, hanem két darab rézlemez, egymástól elválasztva). De az enyémben az a gond, hogy egyáltalán nincs köztük kapcsolat, nem megy a delej a középsőből a szélsőbe, valahogy szakadás van, pedig ránézve teljesen ép.

Esetleg mérd majd meg a tiéd ellenállását, hogy mit mutat. Érdekelne.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok. Ezúton szeretnék Boldog karácsonyi Ünnepeket Kívánni mindenkinek .

A témára rátérve:A gyújtás modul lábainak összemérését belső kapcsolásának paraméterei határozzák meg. Csak egyforma típusú és évjáratú elektronikáknál  van értelme az összehasonlítós mérésnek.

A gyertya és a rámenő primer hálózat teljes alkatrész készlete soros ellenállás értékekkel terhelt, az íváram megfelelő szinten tartásához,  avagy a zavarszűrés szempontjából.

Ezek értékei:

Eredeti GM RC10DMC4 Gyertya soros ellenállása:~ 4-5kΩ.

Rotor ellenállása (BOSCH):~1kΩ.

Elosztó fedél belső és a kábelek kivezetések közt (BOSCH): 0Ω avagy rövid zár, a középső érintkezőnél pár száz Ω.

Gyertya és az elosztóra menő kábelek:~150Ωx cm  értékkel bírnak.

 

link:http://www.gyujtokabel.hu/op6.html

 

 

 

Módosítva : nyemi
  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

20 órája, az igazi kilroy írta:

Hát azért ne szedd szét, hátha jó még az a régi. 

Azért plauzibilis az, hogy a két réz bigyó között legyen ellenállás, méghozzá ilyen, viszonylag nagy érték 1 kohm, mert ez valami zavarszűréshez kell állítólag. Ugye, az ember azt hinné talán, hogy a gyújtókábeleknél (is) az a jó, hogyha minél kisebb az ellenállásuk. Aztán a fenéket, azoknak is több kiloohmos ellenállás kell, akkor jók. 

Mindenesetre, ha a rotornak valami nagyon kicsi ellenállása lenne, akkor attól még gondolom, egy ideig működne (de persze a szerkezetéből adódóan nem is lehetne ilyenje, hiszen ez nem egy, hanem két darab rézlemez, egymástól elválasztva). De az enyémben az a gond, hogy egyáltalán nincs köztük kapcsolat, nem megy a delej a középsőből a szélsőbe, valahogy szakadás van, pedig ránézve teljesen ép.

Esetleg mérd majd meg a tiéd ellenállását, hogy mit mutat. Érdekelne.

Szóval: a műszer 20Kohmra állítva 1.16-ot mértem a rotor közepe és a széle között. Aztán mégiscsak szétbarmoltam, de nem lettem okosabb. A két réz biszbaszt egy fehér rúd köti össze ezen most már hiába mértem bármit, nem mutatott semmit a műszer. Talán a többi fekete rész a vezető amit leszedtem róla.

015cbe26d38497294dc38784e8b98947.jpg

Lehet hogy olyan mint a gyertyakábel: szén köti össze a két részt, ezért a nagy ellenállás. 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

59 perce, zotya975 írta:

Szóval: a műszer 20Kohmra állítva 1.16-ot mértem a rotor közepe és a széle között. Aztán mégiscsak szétbarmoltam, de nem lettem okosabb. A két réz biszbaszt egy fehér rúd köti össze ezen most már hiába mértem bármit, nem mutatott semmit a műszer. Talán a többi fekete rész a vezető amit leszedtem róla.

Lehet hogy olyan mint a gyertyakábel: szén köti össze a két részt, ezért a nagy ellenállás. 

Köszönöm a vizsgálódást, de kár volt szétszedned, mert az a maga 1,16 Kohm-jával egy jó rotor volt. Ennyit kell tudniuk, 1 Kohm körül. Igaz nem túl drága, kb. egy ezres de mindig jó, ha van tartalék...

Arról van tippetek, hogy az enyémet mi a fene égethette szét? Valami túláram persze, de az mitől lehetett? Isten tudja, vagy még ő sem? 

Link to comment
Megosztás:

1 órával ezelőtt, az igazi kilroy írta:

Köszönöm a vizsgálódást, de kár volt szétszedned, mert az a maga 1,16 Kohm-jával egy jó rotor volt. Ennyit kell tudniuk, 1 Kohm körül. Igaz nem túl drága, kb. egy ezres de mindig jó, ha van tartalék...

Arról van tippetek, hogy az enyémet mi a fene égethette szét? Valami túláram persze, de az mitől lehetett? Isten tudja, vagy még ő sem? 

Ez még talán az első rotor volt az F-ből időnként cseréltem, most meg ugye a Zafirába nem kell, itt trafósor van. Hát elvileg a gyujtrórafó lehet úgy hibás hogy nagyobb a fesz benne mint kellene. ( vagy kisebb és akkor az amper nagyobb) Amikor a tekercselésnél megsérül a szigetelés és valahol áthúznak a szomszédos menetek. 

Link to comment
Megosztás:

Egy viszonylag sürgős kérdésem lenne: ma vettem egy, az elosztóba való rotort. Úgy tűnik, hogy  - erről itt fentebb két napja volt szó - hogy a rotorok zavarszűrő ellenállásának 1 Kohm-5 Kohm-ig kell lennie. De amit én vettem annak gyakorlatilag nincs is ellenállása, 0,5 ohm az egész. 

Most mi van ilyenkor? Lehetséges, hogy ez így jó, hogy gyártanak zavarszűrés nélküli rotorokat is? Ugyanakkor néztem a neten, és erre a típusra (Lucas-rendszer, JP Group gyártmány) 5 Kohmot ír.

Nem akarok hülyét csinálni magamból, hogy visszaviszem a boltba, ott meg kiröhögnek, hogy jól van ez így. De ugyanakkor kissé (nagyon) zavaró ez a fent vázolt ellentmondás.

Link to comment
Megosztás:

1 óra, az igazi kilroy írta:

Egy viszonylag sürgős kérdésem lenne: ma vettem egy, az elosztóba való rotort. Úgy tűnik, hogy  - erről itt fentebb két napja volt szó - hogy a rotorok zavarszűrő ellenállásának 1 Kohm-5 Kohm-ig kell lennie. De amit én vettem annak gyakorlatilag nincs is ellenállása, 0,5 ohm az egész. 

Most mi van ilyenkor? Lehetséges, hogy ez így jó, hogy gyártanak zavarszűrés nélküli rotorokat is? Ugyanakkor néztem a neten, és erre a típusra (Lucas-rendszer, JP Group gyártmány) 5 Kohmot ír.

Nem akarok hülyét csinálni magamból, hogy visszaviszem a boltba, ott meg kiröhögnek, hogy jól van ez így. De ugyanakkor kissé (nagyon) zavaró ez a fent vázolt ellentmondás.

Hát a kábelek ellenállása is elég nagy szórásban van megadva hossztól függően 3-20Kohm és a trafónál sem fix érték van megadva. Így szerintem a rotor szórása belefér az "összképbe". Csak egy rotor van amit szétszedtem és mértem, de azért holnap körül nézek hátha más valahol van még elrakva és akkor tudok mérni még egyet. Az hogy a boltban nem értenek hozzá nekem már nem új, meg sem tudom számolni hányszor magyaráztam alapdolgokat az eladónak. Nem szakértők hozzá, max azzal érvelnek, hogy más nem hozta vissza. 

Link to comment
Megosztás:

1 perc, zotya975 írta:

Hát a kábelek ellenállása is elég nagy szórásban van megadva hossztól függően 3-20Kohm és a trafónál sem fix érték van megadva. Így szerintem a rotor szórása belefér az "összképbe". Csak egy rotor van amit szétszedtem és mértem, de azért holnap körül nézek hátha más valahol van még elrakva és akkor tudok mérni még egyet. Az hogy a boltban nem értenek hozzá nekem már nem új, meg sem tudom számolni hányszor magyaráztam alapdolgokat az eladónak. Nem szakértők hozzá, max azzal érvelnek, hogy más nem hozta vissza. 

Bocs Zotya, de ellentmondok. A papírforma szerinti 1-5 Kiloohm (vagyis 1000-5000 ohm), és a most vett új rotor 0,5 ohmos ellenállása közti különbség nem nagyon fér bele a szórásba, hiszen ez min. 2000-szeres különbség, vagyis 3 nagyságrendnyi. Gondolom, általában csak a nagyságrenden belüli különbségek férnek bele a szórásba, de ez így már túl sok.

Persze a lényegi kérdés az, hogy lehet, hogy "ez gyárilag ilyen", vagyis szándékosan van ilyen elhanyagolható ellenállása? Nem értem a dolgot, és persze azt sejtem, hogy a boltból elhajtanak azzal, hogy "jól van az úgy". Csak hát akkor miért van a többi ilyen Lucas-gyártmányúnak 5000 ohmos ellenállása?

Tényleg senki nem futott még bele ebbe a problémába? Ugye most az a bajom, hogy nem indul, csak teker, tehát szinte biztosan más baja is van, de ettől még, ha az megoldódik,  nem akarok egy rossz rotorral menni - ha egyáltalán menne ezzel.

Link to comment
Megosztás:

3 perce, az igazi kilroy írta:

Bocs Zotya, de ellentmondok. A papírforma szerinti 1-5 Kiloohm (vagyis 1000-5000 ohm), és a most vett új rotor 0,5 ohmos ellenállása közti különbség nem nagyon fér bele a szórásba, hiszen ez min. 2000-szeres különbség, vagyis 3 nagyságrendnyi. Gondolom, általában csak a nagyságrenden belüli különbségek férnek bele a szórásba, de ez így már túl sok.

Persze a lényegi kérdés az, hogy lehet, hogy "ez gyárilag ilyen", vagyis szándékosan van ilyen elhanyagolható ellenállása? Nem értem a dolgot, és persze azt sejtem, hogy a boltból elhajtanak azzal, hogy "jól van az úgy". Csak hát akkor miért van a többi ilyen Lucas-gyártmányúnak 5000 ohmos ellenállása?

Tényleg senki nem futott még bele ebbe a problémába? Ugye most az a bajom, hogy nem indul, csak teker, tehát szinte biztosan más baja is van, de ettől még, ha az megoldódik,  nem akarok egy rossz rotorral menni - ha egyáltalán menne ezzel.

Úgy értem a szórást, hogy ha a gyujtókábelek a hosszuktól függően 3-20Kohmok lehetnek akkor a rotor ami ugye sorba van vele kötve a szikra útján szerintem olyan rengeteget nem számít, hiszen ha a hosszú kábel 20 Kohmjához hozzáadod a most vett fél ohmosat vagy rövid kábel 3Kohmjához hozzáadod a normálisnak vett 1 Kohmot az még mindíg jó, hiszen a kábel és ellenállás különbségektől függetlenül mindegyik gyertya ad szikrát és mindegyik henger működik. Na sajna még egy rotort nem találtam ( elosztófedélből bezzeg kettőt is) legközelebb szerdán tudok mérni amikor jön az öcsém egy X14NZ-vel. 

Én igazából rotort még sohasem vizsgálta, mert egészen eddig abban a hiszemben voltam, hogy az egy darab réz amit ott látni , csak bele van ragasztva azért nem látni végig. A rotort időnként 3-4 évente cserélni szoktam az elosztóval együtt, hiszen ez is pont úgy fogy mint a gyertya elektródája. 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

4 perce, zotya975 írta:

Úgy értem a szórást, hogy ha a gyujtókábelek a hosszuktól függően 3-20Kohmok lehetnek akkor a rotor ami ugye sorba van vele kötve a szikra útján szerintem olyan rengeteget nem számít, hiszen ha a hosszú kábel 20 Kohmjához hozzáadod a most vett fél ohmosat vagy rövid kábel 3Kohmjához hozzáadod a normálisnak vett 1 Kohmot az még mindíg jó, hiszen a kábel és ellenállás különbségektől függetlenül mindegyik gyertya ad szikrát és mindegyik henger működik. Na sajna még egy rotort nem találtam ( elosztófedélből bezzeg kettőt is) legközelebb szerdán tudok mérni amikor jön az öcsém egy X14NZ-vel. 

Én igazából rotort még sohasem vizsgálta, mert egészen eddig abban a hiszemben voltam, hogy az egy darab réz amit ott látni , csak bele van ragasztva azért nem látni végig. A rotort időnként 3-4 évente cserélni szoktam az elosztóval együtt, hiszen ez is pont úgy fogy mint a gyertya elektródája. 

Igen, csak azt nem értem, hogy ha ugye a gyújtásrendszerben amúgy is van tervezett zavarszűrő ellenállás (pl. a gyújtókábelekben), akkor egyáltalán mire kell a rotor 1-5 Kohmos további zavarszűrő ellenállása? Hiszen az mennyiségben már tényleg nem sokat tesz hozzá. És mi van akkor, ha nincs neki ellenállása (mármint a rotornak)? Akkor az onnan hiányzik vajon? Vagy később problémákat okoz? Tehát külön minden elemnek kell legyen zavarszűrő ellenállása, vagy ha az egyiknek van (és a kábeleknek biztosan van), az már viszi magával az egészet, és nem kell a többi részegységnek, pl. a rotornak?

Ezek lehet, hogy laikus kérdések  - végül is nem vagyok autóvillanyász -, de jó lenne tudni a választ.

Link to comment
Megosztás:

Még volna kérdésem.

Nincs szikra, és úgy tűnik benzint sem kap az injektor (központi), de ez utóbbit még jobban ki kell szagolnom, ha nem egyedül leszek, és valaki indítózik. Egyelőre nem nagyon éreztem az injektorban benzinszagot, de nem tudom, hogy mennyire kellene érezni, mennyire feltűnő, ha indítózáskor kapja.

Mire utal ez? Ha se benzin, se szikra, akkor - kivéve azt a ritkább esetet, hogy a gyújtás vonalon, és az üzemanyag vonalon egyszerre rossz  valami - leginkább a vezérműtengely jeladó rosszaságára, nem? Vagy persze valami érintkezési, kábelhiba. Ha viszont az injektor kap benzint, akkor a jeladó már biztosan jó, ugye? És a szikranélküliséget a gyújtásmodul, trafó vonalon kell keresni. Ugyanis indítózáskor más a trafóból sem jön a szikra (a kábel az jó).

Ki kellene valahogyan szűrni, hogy a jeladó-  gyújtásmodul- trafó hármasból melyik a rossz. Hogy lehet ezt?

Arra gondoltam, hogy a trafóról leszedem a csatlakozót, rákötöm a multimétert, és indítózáskor nézem, hogy jön-e rá az áram. Ha jön, akkor... akkor mi is van? Gondolom, akkor a jeladó az jó, és a gyújtásmodul is - hiszen ezek a trafó "előtt" vannak. Ha nem jön, akkor mi van? Vagy a jeladó a rossz,, vagy a gyújtásmodul. 

De sajnos azt nem tudom, hogy valami hasonló módon hogyan lehetne megvizsgálni a gyújtásmodult, és a jeladót. Mármint azt, hogy rosszak-e. Mert hogyha jók, az a fenti módszerrel kiderül - ha jól gondolom.

Mik a meglátásaitok?

Módosítva : az igazi kilroy
Link to comment
Megosztás:

12 órája, az igazi kilroy írta:

Igen, csak azt nem értem, hogy ha ugye a gyújtásrendszerben amúgy is van tervezett zavarszűrő ellenállás (pl. a gyújtókábelekben), akkor egyáltalán mire kell a rotor 1-5 Kohmos további zavarszűrő ellenállása? Hiszen az mennyiségben már tényleg nem sokat tesz hozzá. És mi van akkor, ha nincs neki ellenállása (mármint a rotornak)? Akkor az onnan hiányzik vajon? Vagy később problémákat okoz? Tehát külön minden elemnek kell legyen zavarszűrő ellenállása, vagy ha az egyiknek van (és a kábeleknek biztosan van), az már viszi magával az egészet, és nem kell a többi részegységnek, pl. a rotornak?

Ezek lehet, hogy laikus kérdések  - végül is nem vagyok autóvillanyász -, de jó lenne tudni a választ.

Hát ezt nem tudom. Utánaolvasva egy Ford Siera Blogban ezt találtam: "Már csak megszokásból, itt is rámértem az autóban lévő rotorra. 80kOhm. Már nem is mondok semmit. Ez is max 5k-s lehet, de nem ritka az ellenállás nélküli."

Aztán egy zsiguli blogban meg azt írják ki szokták cserélni a rotorban lévő ellenállást egy darab drótra. Legtöbb online boltban 1Khom ellenállást írnak. Tehát ebből a nem túl sok infóból azt lehet összegereblyézni hogy van benne ellenállás általában, néha nincs, de úgy is működik. 

 

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

11 órája, az igazi kilroy írta:

Még volna kérdésem.

Nincs szikra, és úgy tűnik benzint sem kap az injektor (központi), de ez utóbbit még jobban ki kell szagolnom, ha nem egyedül leszek, és valaki indítózik. Egyelőre nem nagyon éreztem az injektorban benzinszagot, de nem tudom, hogy mennyire kellene érezni, mennyire feltűnő, ha indítózáskor kapja.

Mire utal ez? Ha se benzin, se szikra, akkor - kivéve azt a ritkább esetet, hogy a gyújtás vonalon, és az üzemanyag vonalon egyszerre rossz  valami - leginkább a vezérműtengely jeladó rosszaságára, nem? Vagy persze valami érintkezési, kábelhiba. Ha viszont az injektor kap benzint, akkor a jeladó már biztosan jó, ugye? És a szikranélküliséget a gyújtásmodul, trafó vonalon kell keresni. Ugyanis indítózáskor más a trafóból sem jön a szikra (a kábel az jó).

Ki kellene valahogyan szűrni, hogy a jeladó-  gyújtásmodul- trafó hármasból melyik a rossz. Hogy lehet ezt?

Arra gondoltam, hogy a trafóról leszedem a csatlakozót, rákötöm a multimétert, és indítózáskor nézem, hogy jön-e rá az áram. Ha jön, akkor... akkor mi is van? Gondolom, akkor a jeladó az jó, és a gyújtásmodul is - hiszen ezek a trafó "előtt" vannak. Ha nem jön, akkor mi van? Vagy a jeladó a rossz,, vagy a gyújtásmodul. 

De sajnos azt nem tudom, hogy valami hasonló módon hogyan lehetne megvizsgálni a gyújtásmodult, és a jeladót. Mármint azt, hogy rosszak-e. Mert hogyha jók, az a fenti módszerrel kiderül - ha jól gondolom.

Mik a meglátásaitok?

Az injektornál nagyon feltűnő hogy porlasztja be a benzint a pillangószelepnél ezt tisztán látni, persze ehhez is két ember kell. Alapból ha se benzin se szikra akkor a Hall-jeladó gyanús hiszen nincs forgásjel, he az rossz. De találkoztam már olyannal hogy az ECU egyik testkábele volt oxidos ( elég sok lábon kap testet) és azért nem kapott semmit a motor. A legegyszerűbb lenne ha másik ugyanilyen motoros autóból át van pakolva egyenként minden. Csak ehhez nyilván kell egy másik C vagy X14NZ

  • Köszi! 2
Link to comment
Megosztás:

1 óra, tgabika76 írta:

Én úgy tudom hogy ha nincsen szikra, akkor az AC-relé szándékosan nem ad üzemanyagot, azért hogy ezzel megelőzze azt hogy a hengerek belefulladnak a benzinbe. Ha ez tényleg így van, akkor ha meglesz a szikra, meg fog jönni a benzin is. :cool:

Szerintem itt az ECU még nem ilyen okos. Ha valamiért nincs szikra azt nem tudja. Kivéve ha azért nincs mert már be sem jön mondjuk a forgásjel a Hall jeladótól. 

Link to comment
Megosztás:

Esetleg indítózhatna úgy is a jóember, hogy leszedi az elosztófedelet és nézi a rotort forogni, mert ha ez nincs mert letört a gyújtáselosztó tengelyének végéről az a bütyök ami a vezérműtengelyről átviszi a hajtást akkor ugyanez lesz a tünet, hogy a hall jeladó nem érez forgást és letiltja a szikrát. 

Link to comment
Megosztás:

11 órája, Gergőőő írta:

Esetleg indítózhatna úgy is a jóember, hogy leszedi az elosztófedelet és nézi a rotort forogni, mert ha ez nincs mert letört a gyújtáselosztó tengelyének végéről az a bütyök ami a vezérműtengelyről átviszi a hajtást akkor ugyanez lesz a tünet, hogy a hall jeladó nem érez forgást és letiltja a szikrát. 

Ilyen is volt már. Nem akarok vészmadárkodni, de egyszer hívtak egy nem induló astrához ott sem volt se szikra se benzin, ott a szíj volt ledarálva lent a vezérműtengelynél. Mondjuk ennek elég jellegzetes hangja van, plusz a motor túl gyorsan forog kompresszió nélkül indítózáskor. 

Link to comment
Megosztás:

On 2020. 12. 29. at 21:21, Gergőőő írta:

Esetleg indítózhatna úgy is a jóember, hogy leszedi az elosztófedelet és nézi a rotort forogni, mert ha ez nincs mert letört a gyújtáselosztó tengelyének végéről az a bütyök ami a vezérműtengelyről átviszi a hajtást akkor ugyanez lesz a tünet, hogy a hall jeladó nem érez forgást és letiltja a szikrát. 

Először is: nem "jóemberezünk". Ez a megszólítás/elnevezés sértő. 

Nem hogy leszedtem az elosztófedelet, hanem az egész elosztót leszedtem, benne a hall jeladóval, és másik elosztót tettem fel. Sőt, a régi elosztót (benne hall jeladóval) kiszerelve, rákötve 12 volttal (igen, az áramkörbe ellenállásokat is beiktatva), próbálom mérni, hogy az-e a rossz. Sőt, a vezérlést is megnéztem, hogy megvan-e a szíj, vagy nem ugrott-e át esetleg. Természetesen cseréltem trafót, és gyújtásmodult is. Vezetékeket is néztem, ill. próbáltam méregetni, már amennyire tudom, mi merre, de nem látszik szakadás.

Egyelőre teljes tanácstalanság, már nem tudom mit vizsgáljak.

Fentebb tgabika76 ezt írta: "Én úgy tudom hogy ha nincsen szikra, akkor az AC-relé szándékosan nem ad üzemanyagot, azért hogy ezzel megelőzze azt hogy a hengerek belefulladnak a benzinbe. Ha ez tényleg így van, akkor ha meglesz a szikra, meg fog jönni a benzin is."

De Zotya ezt némiképpen cáfolta.

Viszont ha tényleg az lenne, amit tgabika76 ír, akkor a gond jobban leszűkülne a trafó, gyújtásmodul vonal felé. (teljesen új elosztó van benne (hall jeladóval), nem valószínű, hogy az rossz).

Mindenesetre köszönöm az eddigi válaszokat, és persze ha még van tipp, ne tartsátok magatokban. Jóemberezni nem kell, de anélkül minden jöhet.

Módosítva : az igazi kilroy
Link to comment
Megosztás:

Újabb kérdés - de hát azért vagyunk itt, nem? Hogy aki nem tud valamit, megkérdezze, és aki tudja, válaszoljon rá. 

Szeretném laptopon diagnosztizálni az autót. Most főleg a HALL-jeladó által kiadott jelekre volnék kíváncsi. Ugye, a HALL (ha jó), kiad egy szögletes fűrészfogszerű jelet (grafikusan ábrázolva), ha meg nem jó, az már ebből a jelből meglátszik.

A kérdésem az, hogy mi kell ehhez? Laptop van. Milyen program, és milyen csatoló? És esetleg milyen más egyéb?

Módosítva : az igazi kilroy
Link to comment
Megosztás:

  • 4 weeks later...

Sziasztok

Gyújtás elosztó fedelet, és rotort vennék az Astrához, milyen márkát ajánlotok a bárditól? láttam 5-6k -ért, de van Bosch is 20 ért, érdemes megvenni a drágábbat? 

 

Illetve ugyan ez a kérdésem a gyertyákról is , 3-4k körül amit kaphatok Bosch/NGK azok bőven megfelelőek nem ? 

X14NZ

Módosítva : Bandymnc
Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.