hetyke Elküldve November24, 2015 Elküldve November24, 2015 On 2015. 11. 24. at 15:57, clava írta: Köszönöm a segítségeket, nos egyelőre olyan a helyzet hogy csomagtartó világításnak led szallag lett berakva abból jó pár led már nem ég. jelenleg ezt kikötöttem és azóta nem verte ki az új biztosítékot.... bár hozzá teszem valamikókány egy módon lett berakva az a csomgatrtó világítás is nem tudom mire lett rá kötve...., ami érdekesség még hogy a hátsó ablak fűtésre még viszont mindig beindul a hátsó ablak törlő és és nem is szakaszosra hanem folyamatosra... de ezt majd valami más alakalommal megnézem.... Expand Átvezetőkábelnél lehet összeérve... ott szokott eltörni.
Hjoe Elküldve November26, 2015 Elküldve November26, 2015 Akkumulátorok rövid ideig való párhuzamos összekötéséből lehet valami probléma?
Szabadij Elküldve November27, 2015 Elküldve November27, 2015 On 2015. 11. 26. at 21:16, Hjoe írta: Akkumulátorok rövid ideig való párhuzamos összekötéséből lehet valami probléma? Expand Rövid ideig tartó párhuzamosításnál nem,hiszen .a "bebikázás" is így történik. Ha más célból történik,akkor azért nem árt,ha a feszültségük közel azonos.Ha viszont az egyik mondjuk cellazárlatos és a kapocsfesze csak kb.10 volt a másiké pedig 12 akkor abból semmi jó nem származhat. Nem írtad,hogy mi a cél,de általánosságban válaszolva nem lehet baj.
Hjoe Elküldve November27, 2015 Elküldve November27, 2015 On 2015. 11. 27. at 0:10, Szabadij írta: Rövid ideig tartó párhuzamosításnál nem,hiszen .a "bebikázás" is így történik. Ha más célból történik,akkor azért nem árt,ha a feszültségük közel azonos.Ha viszont az egyik mondjuk cellazárlatos és a kapocsfesze csak kb.10 volt a másiké pedig 12 akkor abból semmi jó nem származhat. Nem írtad,hogy mi a cél,de általánosságban válaszolva nem lehet baj. Expand Akkumulátor csere, de úgy, hogy a fedélzeti "ne vegye észre".
Szabadij Elküldve November27, 2015 Elküldve November27, 2015 On 2015. 11. 27. at 5:59, Hjoe írta: Akkumulátor csere, de úgy, hogy a fedélzeti "ne vegye észre". Expand Ezt nyugodtan megteheted,óvatosan járj el,nehogy a csere közben valami összeérjen. Ilyet legkönnyebben egy harmadik akksival tudsz kivitelezni,azt egy bikakábellal rácsípteted a sarukra,közben kicseréled a két akksit. Esetleg egy 12 voltos tápegységgel ,de nem akkutöltővel,azok általában szűretlen egyenfeszt adnak nem biztos,hogy azt szereti az ecu. .Segítő nem árt a mutatványhoz,nehogy a saruk odaérjenek valamihez.
Hjoe Elküldve November27, 2015 Elküldve November27, 2015 On 2015. 11. 27. at 10:21, Szabadij írta: Ezt nyugodtan megteheted,óvatosan járj el,nehogy a csere közben valami összeérjen. Ilyet legkönnyebben egy harmadik akksival tudsz kivitelezni,azt egy bikakábellal rácsípteted a sarukra,közben kicseréled a két akksit. Esetleg egy 12 voltos tápegységgel ,de nem akkutöltővel,azok általában szűretlen egyenfeszt adnak nem biztos,hogy azt szereti az ecu. .Segítő nem árt a mutatványhoz,nehogy a saruk odaérjenek valamihez. Expand Úgy gondoltam én is. Van ami benne van, van az új, plusz mégegy, amit a sarukra kötök. Így csere közben nem szűnik meg az áramellátás.
Sazoller Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 Üdv! Gyári rádió helyére be lehet úgy szerelni új autórádiót, hogy úgy működjön mint a gyári? Úgy értem, hogy gyújtás nélkül is működjön, illetve úgy, hogy ha be van kapcsolva a rádió gyújtás alatt és leveszem a gyújtást, a rádió is lekapcsol? Előre is köszönöm a választ!
marton.csaba2 Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 T Sazoller! "... be lehet úgy ..." Igen.
Szabadij Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 On 2015. 12. 03. at 10:56, Sazoller írta: Üdv! Gyári rádió helyére be lehet úgy szerelni új autórádiót, hogy úgy működjön mint a gyári? Úgy értem, hogy gyújtás nélkül is működjön, illetve úgy, hogy ha be van kapcsolva a rádió gyújtás alatt és leveszem a gyújtást, a rádió is lekapcsol? Előre is köszönöm a választ! Expand Régi rádió kiemel ,új rádió beletesz,ilyen egyszerű lenne,ha nem pont fordítva lenne a fix12 volt és a kapcsolt 12 volt az Opel szabvány iso csatijában. Egyes rádióknál erre gondoltak és lehet össze- vissza dugdosni az általában sárga és piros derótokat az igényeknek megfelelően,más rádióknál nincs ilyen ott a csatiban kell bűvészkedni.Én a csatiban felcseréltem a két szálat,hogy ne kelljen ezzel többet vesződnöm. Gyújtáskulcs bedug elfordít ,egy kattal a gyújtás előtt már indul a rádió,kulcs kivételekor kikapcsol a rádió.nálam így működik.
wookie Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 Nem lehet megoldani. EGyedül a VDO-k tudják ezt, illetve bármely gyártónak a direkt opelbe szánt rádiói, a többi aftermarket cucc nem tudja.
ssjoci Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 On 2015. 12. 03. at 10:56, Sazoller írta: Üdv! Gyári rádió helyére be lehet úgy szerelni új autórádiót, hogy úgy működjön mint a gyári? Úgy értem, hogy gyújtás nélkül is működjön, illetve úgy, hogy ha be van kapcsolva a rádió gyújtás alatt és leveszem a gyújtást, a rádió is lekapcsol? Előre is köszönöm a választ! Expand Ha van egy kis elektromos vénád, építhesz egy ilyet, én most csináltam. Nyitó érintkezőre +12v, záróra a kapcsolt 12v, közösről pedig a rádió kapcsolt szálára.
Szabadij Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 (edited) "Ha van egy kis elektromos vénád, építhesz egy ilyet, én most csináltam. Nyitó érintkezőre +12v, záróra a kapcsolt 12v, közösről pedig a rádió kapcsolt szálára." Módosítva December4, 2015 : Szabadij
Szabadij Elküldve December3, 2015 Elküldve December3, 2015 (edited) Ez jó ötlet,talán én is építek egy ilyet. Viszont helytelen a bekötés! Ebben az elrendezésben a fetnek és a két ellenállásnak semmilyen szerepe nincs,akár el is hagyhatóak,akkor is működne,mivel a gyújtás levételekor nem azért enged el a relé,mert kinyit a fet,hanem azért mert a kondi a relé tekercsén keresztül kisül lassan,ezért nem tudja behúzva tartani a relét és az késleltetve elenged.Az is aggályos,hogy a 4400 mikis kondi egy pillanatra tekintélyes rövidzárnak minősül egy pillanatra minden gyújtás ráadáskor,ezt rövidtávon megsínyli a gyújtáskapcsoló. A helyes így lenne: Ebben az elrendezésben viszont a kondi értékét ki kellene kísérletezni,vagy számolni,de saccra csak olyan 4,7-10 mikrós érték kellene vagy még kisebb a 2-3 másodperces késleltetéshez és ez olyan kicsi érték,hogy nem árt a gyújtáskapcsolónak sem. Módosítva December4, 2015 : Szabadij
daykiller Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 On 2015. 12. 03. at 17:51, wookie írta: Nem lehet megoldani. EGyedül a VDO-k tudják ezt, illetve bármely gyártónak a direkt opelbe szánt rádiói, a többi aftermarket cucc nem tudja. Expand Máméne lehetne?
Sazoller Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 On 2015. 12. 03. at 11:08, marton.csaba2 írta: On 2015. 12. 04. at 3:26, daykiller írta: Máméne lehetne? Expand T Sazoller! "... be lehet úgy ..." Igen. Expand Köszönöm mindenkinek aki vette a fáradságot és válaszolt! Most már csak egy kérdésem van, főleg azokhoz, akik szerint be lehet úgy kötni ahogy azt a kérdésben felvetettem: Hogyan? :D Mindenféle bizonytalan segédkütyü nélkül.
Szabadij Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 On 2015. 12. 04. at 7:06, Sazoller írta: Köszönöm mindenkinek aki vette a fáradságot és válaszolt! Most már csak egy kérdésem van, főleg azokhoz, akik szerint be lehet úgy kötni ahogy azt a kérdésben felvetettem: Hogyan? :D Mindenféle bizonytalan segédkütyü nélkül. Expand Szerintem meg nem lehet bekötni,hogy az általad kívánt módon működjön.Jobban belegondolva a segédáramkör sem tudja,mivel ha szabvány bekötésben a rádió megkapja a kapcsolt 12 voltot akkor elindul,ha meg nem akkor leáll. Ha a kapcsolt 12 voltra is állandó 12 voltot kap akkor bármikor lehet ki-be kapcsolgatni,viszont ekkor semmi köze sem lesz a gyújtáskapcsolóhoz. A kis kütyü csak akkor működik a kívánt módon,ha a rádió állandó 12 voltjával játszik,ekkor minden a kívánt módon működik,de így minden bekapcsoláskor az alapbeállításokat el kell végezni,mivel a memória is az állandóról megy :-( Tehát rádióadókat behangolni,hangszíneket,csipogást ki -be satöbbi,ez sem szerencsés. Összegezve: A szabvány bekötést jaavaslom,így kulcs betesz egykattra indul a rádió,kulcs kivesz ekkor rádió kikapcsol,nem kell ehhez a gyújtást ráadni. Ha ezt nem tudja agyújtáskapcsoló akkor ki kell cserélni a betétjét. De ezek ellenére ha valaki tud erre megoldást akkor engem is érdekelne,mert bár nekem megfelel így de kitudja lehet ,hogy még szükség lehet rá.
stirlitz Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 On 2015. 12. 04. at 9:41, Szabadij írta: Szerintem meg nem lehet bekötni,hogy az általad kívánt módon működjön.Jobban belegondolva a segédáramkör sem tudja,mivel ha szabvány bekötésben a rádió megkapja a kapcsolt 12 voltot akkor elindul,ha meg nem akkor leáll. Ha a kapcsolt 12 voltra is állandó 12 voltot kap akkor bármikor lehet ki-be kapcsolgatni,viszont ekkor semmi köze sem lesz a gyújtáskapcsolóhoz. A kis kütyü csak akkor működik a kívánt módon,ha a rádió állandó 12 voltjával játszik,ekkor minden a kívánt módon működik,de így minden bekapcsoláskor az alapbeállításokat el kell végezni,mivel a memória is az állandóról megy :-( Tehát rádióadókat behangolni,hangszíneket,csipogást ki -be satöbbi,ez sem szerencsés. Összegezve: A szabvány bekötést jaavaslom,így kulcs betesz egykattra indul a rádió,kulcs kivesz ekkor rádió kikapcsol,nem kell ehhez a gyújtást ráadni. Ha ezt nem tudja agyújtáskapcsoló akkor ki kell cserélni a betétjét. De ezek ellenére ha valaki tud erre megoldást akkor engem is érdekelne,mert bár nekem megfelel így de kitudja lehet ,hogy még szükség lehet rá. Expand ez (rádió függő) programozható ez meg ne lehet olyan ecerűen, mert (ha jól tudom) más az elektromos csatlakozása a betétnek, meg nem mindegyiken kapcsolón van rádió állás
wookie Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 Tök mind1 van e rádióállás, a kulcs akkor is kell a rádióhallgatáshoz, innentől meg már szívás. Az aftermarket rádiókkal meg a külön elektronikával pedig a fentebb vázolt dolog a probléma. Nem értem egyébként, hogy miért csak az opel csinálta így a rádióit.
ssjoci Elküldve December4, 2015 Elküldve December4, 2015 On 2015. 12. 04. at 9:41, Szabadij írta: Szerintem meg nem lehet bekötni,hogy az általad kívánt módon működjön.Jobban belegondolva a segédáramkör sem tudja,mivel ha szabvány bekötésben a rádió megkapja a kapcsolt 12 voltot akkor elindul,ha meg nem akkor leáll. Ha a kapcsolt 12 voltra is állandó 12 voltot kap akkor bármikor lehet ki-be kapcsolgatni,viszont ekkor semmi köze sem lesz a gyújtáskapcsolóhoz. A kis kütyü csak akkor működik a kívánt módon,ha a rádió állandó 12 voltjával játszik,ekkor minden a kívánt módon működik,de így minden bekapcsoláskor az alapbeállításokat el kell végezni,mivel a memória is az állandóról megy :-( Tehát rádióadókat behangolni,hangszíneket,csipogást ki -be satöbbi,ez sem szerencsés. Összegezve: A szabvány bekötést jaavaslom,így kulcs betesz egykattra indul a rádió,kulcs kivesz ekkor rádió kikapcsol,nem kell ehhez a gyújtást ráadni. Ha ezt nem tudja agyújtáskapcsoló akkor ki kell cserélni a betétjét. De ezek ellenére ha valaki tud erre megoldást akkor engem is érdekelne,mert bár nekem megfelel így de kitudja lehet ,hogy még szükség lehet rá. Expand Csináltam mórickarajzot, én hogy képzelem a bekötést. Amúgy meg nem gondolom, hogy a kb. 70-80 mA indulási áram térdre kényszerítené a gyújtáskapcsolót.
Szabadij Elküldve December5, 2015 Elküldve December5, 2015 On 2015. 12. 04. at 20:16, ssjoci írta: Csináltam mórickarajzot, én hogy képzelem a bekötést. Amúgy meg nem gondolom, hogy a kb. 70-80 mA indulási áram térdre kényszerítené a gyújtáskapcsolót. Expand Lehet,hogy én vagyok oktondi,de továbbra sem értem,hogy ez az áramkör hogyan oldja meg a problémát. Javíts ki,ha tévedek,de a megoldásod úgy működik,hogy: 1;alap esetben a rádió kapcsolt 12 voltját a kocsi állandó 12 voltjára teszi a relé. 2;gyújtás rákapcsolásával a rádió kapcsolt 12 voltját a kocsi kapcsolt 12 voltjára teszi a relé. 3;gyújtás kikapcsolásával a rádió kapcsolt 12 voltját késleltetve a kocsi állandó 12 voltjára teszi a relé. Ha jól értem akkor csak a gyújtás levételekor szűnik meg egy pillanatra a rádió kapcsolt fesze! Amely rádiók eddig nálam jártak,mindegyik vagy stby ban indult,vagy bekapcsolt,ha megkapta a kapcsolt 12 voltot. ! Ha stby ban indul az azért nem jó,mert gyújtásra nem fog elindulni,kézzel kell indítani. ! Ha pedig a delejre elindul az azért nem jó,mert amikor a reléd elenged és ismét megkapja a kapcsolt ágra a 12 voltot akkor el fog indulni a rádió,és kézzel kell kikapcsolni. Egyébként nem is értem,hogy mi szükség van erre,az egésznek csak akkor van létjogosultsága,ha a gyújtáskapcsoló nem rendelkezik rádió állással.Feltételezem,ha bent ül a zember az autóban akkor a kulcs is nála van,akkor ne legyen lusta használni. A második eset amikor értelmét látom,ha az autóban gyerekek maradnak akik zenét akarnak hallgatni és a zember nem szeretné a kulcsot otthagyni. Ha nincs a gyújtáskapcsolón rádió állás,akkor én egy diódán keresztűl a belsőtérvilágítás kapcsolójára kötném a rádió kapcsolt 12 voltját,a belsőtérvilágításba meg egy "ledizzót" tennék,hogy ne az szívja le az akksit,így megoldható,hogy menjen kulcs nélkül is . Ha nem jól értelmezem a problémát akkor javíts ki,vagy bárki akinek ötlete van,az építő jellegű kritikát mindig szívesen veszem. Erre mindenféle képpen egy "komfort elektronikát"kell építeni akár egy mikrokontrollerrel és egy két fettel de magába a rádióba kell ezt belemókolni,mivel hozzáférés kell a rádió power gombjához. Készítettem már rengeteg analóg és digitális áramkört elég sokat sokat mikrokontrollerrel is,de ilyenbe nem vágnék bele. Sorozat gyártásra érdemes lenne kikísérletezni,de egyedi alkalomra ezt senki nem fogja megtervezni,felprogramozni,beépíteni.
wookie Elküldve December5, 2015 Elküldve December5, 2015 Többek között pont az az értelme, amit mondtál, hogy ha gyerek van a kocsiban, nem kell benthagyni a kulcsot, vagy pl nekem kulcsos a tanksapkám is. Meg egyébként is, milyen hülyeség már az, hogy kulcs kell a rádió hallgatásához. A lámpát is fel tudom kapcsolni külön, akkor a rádiót miért ne? A másik oldalról meg roppant kényelmes, hogy indításra bekapcsol, leállításra meg lekapcsol a rádió. Én nagyon szeretem hogy az opel/vdo rádiók tudják mindkettőt, roppant praktikusnak tartom.
Gergőőő Elküldve December5, 2015 Elküldve December5, 2015 Én meg a szivargyújtó mellé beraktam egy kapcsolót amivel kapcsolom a rádió kapcsolt tápját a gyujtáskapcsoló helyett...
daykiller Elküldve December5, 2015 Elküldve December5, 2015 On 2015. 12. 04. at 18:56, wookie írta: Tök mind1 van e rádióállás, a kulcs akkor is kell a rádióhallgatáshoz, innentől meg már szívás. Az aftermarket rádiókkal meg a külön elektronikával pedig a fentebb vázolt dolog a probléma. Nem értem egyébként, hogy miért csak az opel csinálta így a rádióit. Expand Kell a kulcs a rádióhallgatáshoz? Akkor, hogy tudom én bekapcsolni úgy, hogy a kulcs a zsebemben van? Igaz ekkor max 1 órát üzemel és lekapcsol automatikusan. Régebbi Astrákon gyújtásra bekapcsolt a rádió, gyújtás levételre kikapcsolt. Újabb Astrákon már az 1-es álláson bekapcsolt a rádió és kulcs kihúzásra kikapcsolt automatikusan (de ha nem volt gyújtásig fordítva, akkor a 0-ra fordításnál újra kikapcsol). Ezektől függetlenül a gyári rádió bármikor bekapcsolható kulcs elfordítás nélkül is. Aftermarket rádiónál 99,99%, hogy meg kell cserélni a fix 12V-ot a kapcsolt 12V-tal és ugyanúgy fog működni, mint a gyári rádió. Maximum a ki- és bekapcsolási módszer változik (évjárat függő). Ehhez nem kell semmi plusz elektronika vagy ilyesmi.
wookie Elküldve December5, 2015 Elküldve December5, 2015 Pont ez az, hogy a gyári rádió tudja ezt, hogy gyújtásra be meg ki, PLUSZ gyújtástól függetlenül is be tudod kapcsolni bármikor a rádiót, kulcs nélkül. Namost az aftermarket rádiókból még egyet nem láttam a VDO-n kívül, ami ezt tudná. Vagy bekötöd fixre, és akkor a rádió saját gombjával kell mindig ki be kapcsolgatni, vagy bekötöd gyújtásra/rádiállás, de akkor kulcs nélkül nem tudsz zenét hallgatni. Erről beszéltünk eddig.
Recommended Posts