Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj, kenőanyag, hidraulika olaj, zsírok


julien

Recommended Posts

Én a GM-es olajat teszem bele tavasztól. Azt mondtátok hogy jó. A castrol edge 0W-30 amit eddig kapott az már nem rendelkezik dexos2 vagy GM-es jóváhagyással...

Másik, hogy a GM dexos2 5W-30-nál télen a tejfölösödést a betöltőn lehet tapasztalni?

Nekem jók a tapasztalataim a GM olajjal. Télen nekem tejfölös a szája, de ez a sok rövid, városi menettől van. Szerintem, ha akkor is hajtanám sok száz kilóméteren át, nem lenne taknyos az olajbeöntőnél. Ahogy kicsit is tavaszodik, elmúlik egyből a jelenség (most még nem is látom).

Link to comment
Megosztás:

Egyébként ez a „Jó a GM olaj - rossz a GM olaj” dilemma nem is feltétlenül az olaj minőségének szól, hanem annak, hogy - főleg régebben - „állítólag” előszeretettel hamisították, mindenféle szutykot adtak el „gyári olaj” címen. Hogy ez igaz-e vagy se, nehéz lenne konkrétan bizonyítani.

Mindenesetre egyes helyeken már „gyanúsan olcsón” árulják, ami persze nem feltétlenül erősíti a bizalmat iránta, másfelől viszont ez lehet amiatt is, hogy kevesebb áttétellel jut el az olaj a kereskedőhöz / fogyasztóhoz.

Link to comment
Megosztás:

T tgabika76!

Ha elolvastad volna, tudnád mi a különbség az 5W-30-as, 5W-40-es és a 0W-40-es viszkozitási osztály között.

T mantec!

Tudom mit jelentenek a viszkozitási osztályok, de még mindig ott tartunk hogy akkor csak a dexos2 az előírás ahogy te szajkózod mindig, vagy a viszkozitási osztály is? Alapvetően ez volt a kérdésem lényege, mert az utóbbi felett mindig elsiklottunk, mondván csak a gyártóművi előírás számít.

Mert az utóbbi időben bárki aki tanácsot kért itt a fórumon hogy milyen olajat töltsön, mindenkinek a Dexos2-t ajánlottad a figyelmébe. Ez eddig rendben is van, de abból melyiket? Merthogy többféle viszkozitási osztály létezik Dexos2-n belül is, és sztem ez nem ízlés kérdése.

Link to comment
Megosztás:

T mantec!

Tudom mit jelentenek a viszkozitási osztályok, de még mindig ott tartunk hogy akkor csak a dexos2 az előírás ahogy te szajkózod mindig, vagy a viszkozitási osztály is? Alapvetően ez volt a kérdésem lényege, mert az utóbbi felett mindig elsiklottunk, mondván csak a gyártóművi előírás számít.

Mert az utóbbi időben bárki aki tanácsot kért itt a fórumon hogy milyen olajat töltsön, mindenkinek a Dexos2-t ajánlottad a figyelmébe. Ez eddig rendben is van, de abból melyiket? Merthogy többféle viszkozitási osztály létezik Dexos2-n belül is, és sztem ez nem ízlés kérdése.

És a pláne, hogy a régi szabvány szerinti olajokat pedig lehordja... (Pl castrol edge 0W30al így jártam nála)

Link to comment
Megosztás:

Köszönöm.

A kérdéseim alapvetően arra irányultak hogy mennyire szigorú és kőbe vésett az Opel motorolajokkal kapcsolatos követelményrendszere, illetve egész pontosan annak alkalmazhatósága. Az odáig rendben van hogy az a legjobb az autónak és a márkának is, de ezen belül nincsenek szigorú követelmények a viszkozitásra vonatkozóan. Tudok a szivattyúzhatóságból adódó különbségekről a különböző viszkozitású olajoknál, de nincs szigorúan definiálva hogy pl. nagyobb hőterhelésű (turbós vagy dízel) motoroknál csak a magasabb viszkozitási szinttel rendelkező olajok tölthetőek. Ezen a képen pl az látszik hogy Dexos2-n belül -25°C-ig 5W-30-as vagy 5W-40-es olajat kell (illik) használni, de hogy a kettő közül melyiket, arra nincs előírás. Illetve hogy műszaki szempontból a gyártó szerint aggályos-e ha én -25°C felett 0W-s hidegoldali viszkozitású olajat használok, hiszen a kézikönyvben az van hogy 5W-set illik.

783362-20121125-JX1NCm.jpg

Az egész kérdéskör pedig azért merült fel bennem, mert hallottam már olyanról hogy egy esetleges motormeghibásodást ráfogtak a helytelen kenőanyagra, de akkor ezek szerint ennyire azért nem szőrösszivűek.

Érdekesség még hogy azért ezek szerint mégsem annyira kőbe vésett dolog ez a Dexos2 szabvány, az alábbi kép szerint ugyanis ahol nem elérhető ez a típusú motorolaj, ott nyugodtan lehet tölteni a régebbi típusú GM-LLA illetve GM-LLB szabványnak megfelelő olajat is:

783363-20121125-bW5x2y.jpg

A képek egyébként a J Astra kézikönyvéből származnak, ami már a Dexos2 szabvány bevezetése után jelent meg. Illetve nem tudom mikortól eredeztethető a Dexos2 bevezetése, de a 2008-as Insignia kézikönyvében szó sem esik erről a szabványról, holott egyes motorjai megegyeznek a J Astráéval, tehát logikus módon ugyanolyan olaj való beléjük.

Link to comment
Megosztás:

T tgabika76!

"... Viskositatsklassen für Motoröl ..."

A szivattyúzási határhőmérséklet alatt az 5W-s olajat nem lehet használni.

"... tehát logikus ..."

A Dexos 2-t a 2011-es modellévtől, 2010 szeptemberétől vezették be.

Ha elolvasod a hivatkozott anyagot, akkor tudni fogod, hogy miért, melyiket érdemes választani.

Link to comment
Megosztás:

T tgabika76!

"... Viskositatsklassen für Motoröl ..."

A szivattyúzási határhőmérséklet alatt az 5W-s olajat nem lehet használni.

Ezzel én tisztában vagyok, de ha figyelsz, én fordítva írtam: ha -25°C-nál melegebb van, akkor használhatok-e 0W-s olajat, annak ellenére hogy a kézikönyv nem ezt írja? Tudom hogy logikusan gondolkodva értelmetlen a kérdés mert a 0W-s olaj ugyanúgy használható melegebb hőmérsékleten is hiszen a különbség a hidegoldali viszkozitásban van, de ezért kérdeztem hogy mennyire kőbe vésettek az előírások, hiszen a mellékelt kép szerint -25°C-nál melegebb hőmérsékleten 5W-s olajat kell használni, szó sem esik arról hogy ott is simán jó a 0W-s.

"... tehát logikus ..."

A Dexos 2-t a 2011-es modellévtől, 2010 szeptemberétől vezették be.

Ezt nem tudtam, köszönöm.

Ha elolvasod a hivatkozott anyagot, akkor tudni fogod, hogy miért, melyiket érdemes választani.

Én tudom...

Nem értetlen vagyok amúgy, csak kötekszem. :D A kérdéseimet nem a saját tájékozatlanságom okán tettem fel, hanem azért mert az autófelhasználók nagy része nem olvas ilyen dokumentumokat mint a hivatkozott anyag, hanem max. a kézikönyvet (jó esetben). Ők ha azt hallják valahol hogy követni kell a gépkönyv előírásait, akkor leblokkolnak ha olyan kérdéssel kerülnek szembe ami nincs benne a gépkönyvben, és jobb híján megkérdezik az árust vagy a szerelőt, aztán töltenek olyan olajat a motorba amilyet ő javasol. Ezért gondoltam hogy ha ennyire fontos az előírások szigorú betartása, akkor ezek az előírások lehetnének mindenre kiterjedően részletesek és egyértelműbbek is. Oké, tudom, az átlag felhasználó aki nem ért hozzá, az vigye márkaszervizbe az autót, de ott sem mindenre kiterjedően alaposak: tegyük fel hogy elviszem olajcserére az autót, ahol a gyárilag előírt 5W-s dexos2 olajat töltik bele, de mi van ha én rögtön szerviz után az északi sarkkörre tervezek utazni az autóval ahol az tönkremegy a nem működő olajkenés miatt? Én hivatkozhatok vajon arra hogy a szerviz hibázott mert igaz ugyan hogy én mint mezei felhasználó nem említettem a tervezett északi kirándulásomat, de azért mert nem gondoltam hogy ennek jelentősége van, ellenben a márkaszervizben rákérdezhettek volna... nehéz ügy ez. Ahhoz képest hogy Aamerikában még azt is ráírják a visszapillantó tükörre hogy a tárgyak közelebb vannak a valóságban mint ahogy a tükörben látszanak, itt Európában túl sok dolog eldöntését a felhasználóra bízzák, aztán meg a felelősséget is rájuk hárítják. Még akkor is ha ezt ők nem kérték.

Link to comment
Megosztás:

Pfff...

Már rég nem ez a kérdés... egy párszor már leírtam hogy én tudom, de ha ez annyira fontos kérdés akkor miért nincs benne a kézikönyvben hogy azok is tudják akik nem olvasnak mást azon kívül? Ha meg nincs jelentősége, akkor meg miért olvasná el bárki is a hivatkozott anyagot?

Erre válaszolj nekem légyszíves , és ha most erre is azt írod hogy olvassam el a hivatkozott anyagot, akkor feladom.

Link to comment
Megosztás:

Oké, akkor összefoglalom amit tudok:

Tudom hogy dexos2 az előírás, azt is hogy ezen belül nincsen viszkozitásra vonatkozó követelmény, csak ajánlás, miszerint -25°C alatt 0W-s hidegoldali viszkozitású olajat illik használni, afelett elég az 5W-s is. Azt is tudom hogy ahol nem elérhető a dexos 2, ott továbbra is megfelel a GM-LL-A-025 (benzines) és GM-LL-B-025 (dízel) jóváhagyási jellel ellátott motorolaj is. Tudom mit jelent a viszkozitás fogalma, és hogy milyen hatással van a kenőképességre. Sztem ez felhasználói szinten elegendő tudás ami az olajokat illeti, ha mégsem akkor légy szíves válaszolj hogy konkrétan milyen létfontosságú információ az amit nem tudok, illetve az előző hozzászólásomban feltett kérdésre is mert eddig csak általánosságokat hallottam.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.