Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Karosszéria


gsi.tamás

Recommended Posts

Sziasztok!

Egy kicsit kizökkentek mindenkit a hegesztésből és felteszem a lírai kérdésemt! <_< A hét végén a nagy pesti esőben elhagytam egy vízzáró dugót a kocsi aljából az anyós ülés alatt. Ma ahogyan vizsgálgattam nem olyan vészes a felázás, benyúltam és az ujjam végénél már száraz volt a hó és hangszigetelő szivacs a kocsi aljában. Tehát kérdésem csak annyi, hogy hőlégfúvóval ki lehet ezt szárítani alulról, vagy reménytelen kisérlet? Ki kell szednem a belét ha ezt csak belülről lehet orvosolni, vagy probálkozott már valaki külső oldalról a szárítással?

Jövő héten vinném a kocsit alvázvédelemre és addig vissza szeretném dugózni, mert ugye dugó nélkül nem sokat érne a védelem ha az alja 5 év mulva kiesik!

Köszi

Arra a szürke formázott szivacsra gondolsz a kocsi aljában? Szerintem legjobb ha teljesen kiszeded, és hagyod a napon kiszáradni. A hőlégfúvó amúgy sem jó a festésnek, meg a szivacsnak sem.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Egy kicsit kizökkentek mindenkit a hegesztésből és felteszem a lírai kérdésemt! <_< A hét végén a nagy pesti esőben elhagytam egy vízzáró dugót a kocsi aljából az anyós ülés alatt. Ma ahogyan vizsgálgattam nem olyan vészes a felázás, benyúltam és az ujjam végénél már száraz volt a hó és hangszigetelő szivacs a kocsi aljában. Tehát kérdésem csak annyi, hogy hőlégfúvóval ki lehet ezt szárítani alulról, vagy reménytelen kisérlet? Ki kell szednem a belét ha ezt csak belülről lehet orvosolni, vagy probálkozott már valaki külső oldalról a szárítással?

Jövő héten vinném a kocsit alvázvédelemre és addig vissza szeretném dugózni, mert ugye dugó nélkül nem sokat érne a védelem ha az alja 5 év mulva kiesik!

Köszi

Ha 34mm-es dugó hiányzik, annak ez a száma: 01 78 038. Sztem vedd ki az anyósülést sinestül (4 csavar), és hajtsd fel, jobban jársz.

Link to comment
Megosztás:

Köszi a válaszokat és a segítséget. Most sikeresen felhajtottam a belső szönyeget, mert nem az ülés alatt van Hála Istennek! sajna melóban vagyok és nincs sok időm erre a dologra, de a vastag szivacs tenyérnyi részen van felázva, most alulról fel van támasztva és megy be neki a meleg levegő 100 c körüli a hőlégfúvóval, az még nem olyan meleg talán, hogy ártson valaminek is. De azért figyelem majd 10 percenként a dolgot.

Köszi FPepe pont az a dúgó <_< Már jegyeztem is a cikkszámot! :)

köszi Srácok!

Link to comment
Megosztás:

Ha 34mm-es dugó hiányzik, annak ez a száma: 01 78 038. Sztem vedd ki az anyósülést sinestül (4 csavar), és hajtsd fel, jobban jársz.

Egyszer én is nézegettem, hogy megvannak-e azok a dugók és megnyomkodtam őket, hogy nincsenek-e kilazulva, rendben vannak-e. Akkor egyik-másikból kiesett egy-egy kör alakú papirszerű izé, de a dugókat rendben véltem találni... Mik azok és minek vannak/voltak/lehettek ott azok az "izék"? :)

Tudnátok képet mutatni arról a dugóról? Lehet, hogy nekem mégis hiányoznak... <_<

Link to comment
Megosztás:

Egyszer én is nézegettem, hogy megvannak-e azok a dugók és megnyomkodtam őket, hogy nincsenek-e kilazulva, rendben vannak-e. Akkor egyik-másikból kiesett egy-egy kör alakú papirszerű izé, de a dugókat rendben véltem találni... Mik azok és minek vannak/voltak/lehettek ott azok az "izék"? <_<

nem az alvázvédő volt az??

Link to comment
Megosztás:

nem az alvázvédő volt az??

Há'nem is tudom...de olyan szabályos, egyforma, sima felületű, kör alakú darabok voltak..nekem papirnak tűntek.. Ám lehet, hogy épp az alvázvédelem miatt tették oda, hogy ne kerüljön a kulimászból a gumidugókra nehogy szétmarja őket?

Link to comment
Megosztás:

Egyszer én is nézegettem, hogy megvannak-e azok a dugók és megnyomkodtam őket, hogy nincsenek-e kilazulva, rendben vannak-e. Akkor egyik-másikból kiesett egy-egy kör alakú papirszerű izé, de a dugókat rendben véltem találni... Mik azok és minek vannak/voltak/lehettek ott azok az "izék"? :)

Tudnátok képet mutatni arról a dugóról? Lehet, hogy nekem mégis hiányoznak... <_<

Szia brezsó

Azok a dugók elméletileg a gyártás miatt vannak, vagy is a lyukak, a kasznit zsírtalanítják + 1000 fürdőbe úsztatják, csak pont a galvánt hagyták ki az F szériánál sajna. Tehát ott folyik ki a felesleges lötty az úsztatás végén. Tehát akkor hasznos, utána meg káros is lehet ha a lyuk, lyuk marad! :)

Hétfőn dobok fel képet, mert akkor tudok csak venni :lol:

Link to comment
Megosztás:

Szia brezsó

Azok a dugók elméletileg a gyártás miatt vannak, vagy is a lyukak, a kasznit zsírtalanítják + 1000 fürdőbe úsztatják, csak pont a galvánt hagyták ki az F szériánál sajna. Tehát ott folyik ki a felesleges lötty az úsztatás végén. Tehát akkor hasznos, utána meg káros is lehet ha a lyuk, lyuk marad! <_<

Hétfőn dobok fel képet, mert akkor tudok csak venni :)

hm eddig nem is jutott ez eszembe, hogy a gyárban van szükség azokra a lyukakra, és pont ezért.

köcc :)

Link to comment
Megosztás:

hm eddig nem is jutott ez eszembe, hogy a gyárban van szükség azokra a lyukakra, és pont ezért.

köcc :)

Én sem gondoltam volna, hogy ezek a lyukak azért vannak ott! Volt olyan ismerősök, aki azt mondta, hogy azért vannak ott lyukak, mert ha mosod belülről az autót, ott folyik ki a víz! <_<

Link to comment
Megosztás:

Én sem gondoltam volna, hogy ezek a lyukak azért vannak ott! Volt olyan ismerősök, aki azt mondta, hogy azért vannak ott lyukak, mert ha mosod belülről az autót, ott folyik ki a víz! <_<

Egyszer mostunk egy wareszt bellülről, mert a haver kismacskákat vitt vele és belerondítottak a csomitartóba. Kivetük a dugót, elkezdtük slagozni, de nagyon rá volt száradva, ezért otthagytuk, folyt bele a víz, a lyukon meg folyt ki. Bementünk gépezni ha jó lemlékszem ZX Sprektuma volt neki, aztán mire kimentünk eldugult a kifolyó, ás orán-száján nyomta a waresz a vizet. :)

Link to comment
Megosztás:

Szia brezsó

Azok a dugók elméletileg a gyártás miatt vannak, vagy is a lyukak, a kasznit zsírtalanítják + 1000 fürdőbe úsztatják, csak pont a galvánt hagyták ki az F szériánál sajna. Tehát ott folyik ki a felesleges lötty az úsztatás végén. Tehát akkor hasznos, utána meg káros is lehet ha a lyuk, lyuk marad! <_<

Hétfőn dobok fel képet, mert akkor tudok csak venni :)

Én tudom, hogy ezért vannak a lyukak a karosszéria egyes elemein - pl. a küszöbökben is vannak az üregvédelem miatt - csak az volt a furcsa számomra, hogy amikor megpiszkáltam őket alulról, hogy nincsenek-e kiszakadva vagy ilyesmi, akkor kipottyantak belőlük olyan papirszerű, kör alakú izék...mint ahogyan azt fentebb emlitettem...de úgy tűnt, hogy azok a dugók belsejében voltak csak azt nem tudom minek...egyszerűen csak furcsának találtam a dolgot.

Link to comment
Megosztás:

Én tudom, hogy ezért vannak a lyukak a karosszéria egyes elemein - pl. a küszöbökben is vannak az üregvédelem miatt - csak az volt a furcsa számomra, hogy amikor megpiszkáltam őket alulról, hogy nincsenek-e kiszakadva vagy ilyesmi, akkor kipottyantak belőlük olyan papirszerű, kör alakú izék...mint ahogyan azt fentebb emlitettem...de úgy tűnt, hogy azok a dugók belsejében voltak csak azt nem tudom minek...egyszerűen csak furcsának találtam a dolgot.

Lehet tényleg alvázvédő. Bedugták, befújták, aztán most pottyant ki belőle, mert a dugóra nem köt annyira jól mint a fémre.

Link to comment
Megosztás:

Ha 34mm-es dugó hiányzik, annak ez a száma: 01 78 038. Sztem vedd ki az anyósülést sinestül (4 csavar), és hajtsd fel, jobban jársz.

Szia FPepe!

Tegnap voltam megvenni a dugót és megrendeltem a csövet a homlokfal és a légszűrőház között. A boltos felhívta a figyelmemet egy érdekes dologra, a fent kijelölt cikkszám álítólag 2 alkatrészt takar, valami calibra külső tökör is ezen a számon fut, ami szintén egy műanyag dugó! Csak azért írom le, mert ha valki esetleg rendel ilyen dolgot a szám alapján akkor írja oda, hogy melyik alkatrészre gondol pontosan nehogy félreértés legyen belőle! <_<

Üdv:Balázs

Link to comment
Megosztás:

megvan a kipufogó rendszer cseréje,

hátsó dob középső dob, katizátor mögötti gallértól, 15.000 Ft alatti áron!!!!!

nem volt egyszerű menet, mert a gelléron a csavarok szépen rozsdakupac és a kemény massza közti átmeneti állapotban voltak. A különböző méretű kulcsok sem tudták a egyiket megbontani, melegítés és csavarlazító a másikon még segített, de a problémás flexelve lett, aztán meg szétfúrva. Helyette lett egy szép anyás csavar (mert itt a menetnek annyi lett, ami a két gallérban volt.)

Hát, ha kell csinálok egy fotót a középső szakaszról: elhoztam, gondoltam eladom 500 ért a dobot róla (a lamellák azok porlanak belőle...), a cső a hátsó hídnál szétrohadt! A hátsó dobot a bilincsről levéve khhm.. na a bilincs alatt voltak már szép lyukak, ergo jó hogy hátsó dobot is vettem (mákom volt hogy a pánt rajta volt a hátsó dobon).

Egy dolog volt bibis, a hátsó dob középső cső illesztésnél van egy csavaros végű bilincs, na az nekem (mivel ki lett vágva egy darab anno, és helyette hegesztve lett) nem volt meg. Kaptam egyet a mester elfekvő cuccai közül. Némi állítgatás után nem ér hozzá sehol a rendszer a karosszériához, tankhoz. Rendesen jön a gáz hátul, jó kis nyomással. A gumibakok is tartanak még, bár az egyik már megvolt nyúlva.

Vége: 11.800 anyag én vettm, munka 3000, ebben flexelés 3x, hegesztés lángvágás többször, igaz én is használtam a két kezemet, kis BOSAL pasztát ő adta. 2 órán át volt küzdés mert hol itt kellett vágni, hol ott lezúzni a régi csavart. A kiömlő cső rövidebb kb 4 centivel így a hátsó műanyag lökös kap a gázból... picit.

Remélem egy 3-4 évet kihúz vele a gépem,(Lajos bá szerint ha nincs sok rövid járat vele télen...és néha ki van égetve akkor még többet is) és akkor már bejött az ára, utána meg minden tél ajándék, aztán még lehet pasztázni.

Link to comment
Megosztás:

szép, szép, de mikor lesz már benne :)

:(

ha a betonozásnak vége szakad

Monokra már azzal szeretnék eljutni :P

sztem jövőhét hétfő

még a konzolt megcsinálom hétvégén lehet, szépen lecsiszolom, lefestem azt is, és akkor már nincs sok hátra :hiya:

Link to comment
Megosztás:

Műgyanta

Általános tudnivalók

Kötési mechanizmus:

A műgyanta a hagyományos ragasztókkal, illetve kötőanyagokkal szemben nem az oldószer elpárologtatásával köt meg, hanem a B komponens által elindított kémiai reakcióval ún. térhálósodással keményedik ki. Az A komponens fémdobozban, a B komponens műanyag fiolában van kiszerelve.

Kötési idő:

A kikeményedés idejét a B komponens mennyiségének változtatásával viszonylag tág határokon belül módosíthatjuk.

A szükséges keverési arány megállapításához az alábbi táblázat nyújt segítséget.

Keverési arány/hőmérséklet:

Műgyanta B komponens Kötési idő

Kávéskanál 5ml 2 csepp 1-2 óra

Kávéskanál 5ml 4 csepp 10-20 perc

Evőkanál 20 ml 5 csepp 1-2 óra

Evőkanál 20 ml 15 csepp 10-20 perc

0.5 dl 0.5 ml 1-2 óra

0.5 dl 1.5 ml 10-20 perc

1 dl 1 ml 1-2 óra

1 dl 3 ml 10-20 perc

Az adatok 25 C-on való feldolgozásra vonatkoznak. Az adatok a hőmérséklet változásával módosulhatnak. Növekvő hőmérséklet: csökkenő kötési idő. Csökkenő hőmérséklet: növekvő kötési idő. A 2% B komponens alatti arányban kevert gyanta felülete hosszabb ideig ragacsos maradhat. A felhasználás lehetőleg 15-30 C közötti hőmérsékleten történjen. Az ettől eltérő hőmérsékleten történő felhasználás estén a kötési idők a táblázatban közöltektől jelentősen eltérhetnek. Szélsőséges esetben a térhálósodás nem jön létre, ezért ilyenkor javasolt a próbakeverés.

Hőfejlődés:

A térhálósodás során hő szabadul fel, gyorsabb kötésnél több, lassabb kötésnél kevesebb.

Zsugorodás:

A kötésnél 8% körüli térfogatcsökkenés, zsugorodás jön létre, melynek mértékét töltőanyaggal csökkentheti.

Töltőanyagok:

A felhasznált gyanta mennyiségét, zsugorodásának mértékét és a keletkező hő nagyságát töltőanyagok hozzáadásával csökkentheti. Ilyen anyagok lehetnek: homok, gipsz, cement, faliszt, fűrészpor, étkezési búzaliszt, talkum( hintőpor), mészkőpor, üvegszál ill.szövet, stb.

Az adagolható töltőanyag mennyisége függ a szemcse nagyságától: kisebb szemcsenagyságnál több, nagyobb szemcsenagyságnál kevesebb töltőanyag adagolható.

A töltőanyagokkal szemben támasztott alapkövetelmény a vízmentesség.

Formaleválasztás:

A műgyanta zsíros, olajos felületekről kötés után maradéktalanul leválik, és teljesen felveszi a felület alakját.

Színezhetőség:

A műgyanta pigmentekkel ill. nitrohígítóval hígítható festékek színezékeivel tetszőlegesen színezhető. A színezéket kis mennyiségben végzett próbakeveréssel javasolt kipróbálni.

Sűrűség:

A műgyanta sűrűsége a hőmérséklet emelkedésével csökken.

A felhasznált szerszámok tisztítása:

A munka során felhasznált szerszámokat még a térhálósodás előtt nitrohígítóval vagy acetonnal lehet megtisztítani.

Ragasztás

A műgyanta térhálósodás után igen nagy szilárdságú anyaggá válik, így kiválóan alkalmas fa, fém, műanyag, beton, bőr, papír, gumi, üveg, ásványi anyagok, ill. ezek kombinációjának ragasztására. Nem alkalmas olyan tárgyak ragasztására, melyeknek a kötés után hajlékonynak kell maradniuk. Ragasztás előtt kis felületen elvégzett próbaragasztás javasolt.

Technológiai utasítás:

• Keverje össze a műgyantát a B komponenssel az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint.

• Ügyeljen a komponensek tökéletes keveredésére.

• Kenje be a ragasztandó felületeket, és illessze össze azokat.

• Szükség esetén a kötés létrejöttéig rögzítse egymáshoz őket.

• A ragasztás szilárdságához nem kell nyomást gyakorolni a felületekre.

• Olajos, zsíros felületeket sósavval, rozsdamaróval, stb. meg kell tisztítani.

• Sima felületek ragasztásakor a jobb tapadás érdekében a felületeket érdesíteni kell.

• Az érdesítés történhet csiszolóvászonnal vagy bármilyen tárggyal, amivel a sima felületet meg lehet karcolni.

Autó karosszéria javítás

Átrozsdásodott, meggyengült vagy védeni kívánt karosszéria elemek hegesztés ill. lakatosipari szakmunka nélkül nagy szilárdsággal és időjárásállósággal házilag olcsón javíthatók.

Technológiai leírás:

• A javítani vagy megerősíteni szándékozott karosszéria elem belső oldalát a jobb tapadás érdekében csiszolóvászonnal érdesítse, majd szükség esetén zsírtalanítsa.

• Keverje össze a műgyantát a B komponenssel az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint.

• Nedvesítse be a műgyantával a megfelelő méretűre vágott üvegszálszövetet, majd helyezze a javítandó felületre úgy, hogy ügyeljen arra, hogy a karosszéria elem és az üvegszálszövet közé levegő ne kerüljön.

• Több réteg felvitelével a szilárdság megnövelhető.

• A kötés létrejötte után az üvegszállal erősített műgyanta tökéletesen felveszi a javított felület alakját, csiszolható, festhető.

• A külső oldalon lévő hiba a műgyantából készült kittel javítható.

Kitt készítés

Technológiai leírás:

• A műgyantát finom szemcséjű töltőanyaggal gondosan keverje össze.

• A töltőanyag lehet pl. gipsz, cement, talkum, liszt, stb.

• A műgyanta-töltőanyag arány max. 1:8-hoz lehet.

• Ezt követően a felhasznált gyanta mennyiségétől függően adagolja a B komponenst az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint.

• Ezzel az eljárással fajlagosan rendkívül olcsó hibajavító kittet készíthetünk.

• Az így készített kitt kötés előtt olajos szerszámmal simítható.

Hibajavítás

A műgyanta nagy szilárdsága révén önmagában, üvegszállal ill. töltőanyagokkal kombinálva rendkívül alkalmas hibajavításra, ill. meggyengült, elöregedett tárgyak megerősítésére.

Hiányosan törött alkatrészek pótlása:

• Ragassza össze a törött darabokat úgy, ahogy a hiányzó darabok nélkül még lehetséges.

• A kötés után, amennyiben a gyanta nem tud elfolyni, egyszerűen öntse a hiány helyére.

• Amennyiben a műgyanta el tud folyni, úgy ragassza le a nyílást szigetelő szalaggal.

• Hogy a szigetelő szalag ne ragadjon a gyantához, az elválasztandó felületet olajozza vagy zsírozza be.

• Nagyobb nyílás esetén a térhálósodás során keletkező hő megolvaszthatja a szigetelő szalagot, ezért töltőanyag használata szükséges.

• A javítóanyagot így a kittkészítés fejezetben foglaltak szerint kell elkészíteni.

• A javítóanyagot szükség esetén olajos szerszámmal simíthatja el.

Megszakadt menetek javítása

• A megszakadt menetű furatot zsírtalanítsa sósavval, rozsdamaróval, stb. A zsírtalanító szer elpárolgása után a már száraz, roncsolódott menetű furatba öntsön az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint bekevert műgyantát.

• Ezután a furatba csatlakoztatni kívánt csavart mártsa olajba.

• A felesleges olajmennyiséget ronggyal távolítsa el.

• Az így elkészített csavart helyezze a furatba.

• Kötés után a gyanta kipótolja a sérült menetrészt.

• A teljes terhelhetőség az eredeti menet 60-80%-a.

• A teljes terhelést csak 1 nap elteltével ajánlott igénybe venni.

Szivárgás elhárítás

• Kilyukadt radiátorok, tartályok, vízvezetékek, autóhűtők, stb. javításánál gondoskodjon a felület víz-, zsír-, ill. olajmentesítéséről.

• Sima felület esetén csiszolóvászonnal érdesítsen.

• Itassa át az üvegszálszövetet az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint bekevert műgyantával, majd helyezze azt a javítandó felületre.

• Ügyeljen arra, hogy a felület és a javítótapasz közé ne kerüljön levegő.

• Megszilárdulás után a szivárgás elmúlik.

Üvegszál erősítésű tárgyak készítése, javítása

Korunkban a műgyanták legfontosabb ipari feldolgozási területe az üvegszál-erősítésű rendszerek előállítása.

Rendkívül igényes termékek esetén a hadiiparban, repülésben, űrhajózásban, sportfelszerelések, hajók, stb. gyártásához szén, aramid szálakat is felhasználnak, a leggyakrabban azonban üvegszálerősítéssel készülnek ezek a termékek. Az ipari mértékű felhasználás egyre fejlettebb technológiát alkalmaz, amely azonban alapelvében nem tér el attól a technológiától, ami az alábbiakban leírásra kerül, és bárki akár házilag is alkalmazhat.

Feldolgozás technológiája:

• A feldolgozás úgy történik, hogy az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint bekevert gyantával átitatott üvegszálszövetet vagy paplant az előzőleg formaelválasztóval kezelt (zsír, olaj, faggyú, stb.) forma felületére helyezik ez az ún. nyitott forma.

• A forma felszínétől távolabb eső felület minősége így gyengébb, mint a formaoldali.

• Ha mindkét felületnek jó minőségűnek kell lennie, akkor az un. zárt formát alkalmazzák, mely 2 részből áll, és így mindkét felület érintkezik a termékkel.

Formakészítés technológiája:

• A lemásolni kívánt tárgy (minta) lehet már kész termék, vagy az általunk (fából, gipszből, agyagból, stb.) készített ún. ősminta.

• A minta felületét kenje be formaleválasztóval úgy, hogy az a lehető legtökéletesebben fedje be a felületét.

• A feldolgozás gyorsaságától függő arányban bekevert műgyantával itassa át az üvegszálszövetet vagy paplant, majd helyezze a mintadarab felületére úgy, hogy ne kerüljön levegő a minta és az üvegszál közé.

• Az olyan kisebb részleteket, ahová nem tud üvegszálat tenni, öntse ki műgyantával.

• Amennyiben a mintadarab kiképzése olyan, hogy a kötés után a forma nem választható le róla, abban az esetben osztott formát kell készíteni.

• Először az A formát készítjük el, majd ennek megszilárdulása után az összeragadás elkerülése érdekében az A forma B formával való érintkezés helyét formaleválasztóval kenje be.

• Ezután a készítse el a B formát.

• A műveletek elvégzése után osztott formát kap, amely leválasztható a mintáról, ill. a későbbiekben a kész termékről.

A termék készítése:

• A fentiekben már ismertetett alapelvek alapján a formára helyezett, előzőleg bekevert műgyantával átitatott üvegszálszövettel vagy paplannal történik.

• A termék szilárdságát a felvitt rétegek mennyiségének növelésével emelheti.

• Amennyiben az újabb réteg felvitele már megszilárdult rétegre történik, akkor a jobb tapadás érdekében gondoskodni kell annak érdesítéséről.

• A kész termék fúrható, csiszolható, forgácsolható, festhető.

• Azokat a helyeket, ahol a gyanta elszivároghat, szigetelő szalaggal ragassza le.

Dísz-és használati tárgyak öntése

Üvegszálerősítésű műgyantából vagy más anyagokból (az előző fejezetben taglalt formakészítés elve alapján) készített, formaelválasztóval bekent formákba önthetők.

Nagyobb méretű tárgyak készítésénél a felszabaduló nagy hőmennyiség miatt csak töltőanyag használatával lehet ép darabokat repedésveszély nélkül önteni, mert a keletkező hő a terméket megrepesztheti.

Ilyen esetben hosszú kötésidőnek megfelelő B komponens mennyiséget válasszon. Csökkenthető a repedésveszély a komponensek nagyon alapos elkeverésével és a forma hűtésével is. Töltőanyag használatával a repedésveszély megszűnik.

Műgyanta-beton

A műgyanta kötésű beton ill. habarcs szerkezete annyiban tér el a hagyományos betontól, hogy a homokot vagy a kavicsot műgyanta köti össze. A hagyományos beton valamennyi rossz, hátrányos tulajdonságát a cementnek köszönheti, ezért ennek helyettesítésével készült beton egyes mechanikai tulajdonságaiban nagyságrendekkel múlja felül a hagyományos beton tulajdonságait. A jobb mechanikai tulajdonságok mellett még vízálló, fagyálló, vegyszerálló, pormentes, tisztítható. A cementhez képest magas ára miatt azonban csak vékony fedőrétegként felhordva lehet gazdaságos.

• A hagyományos aljzatbetonban dilatációs hézagokat kell készíteni, melynek hézagait puhafa léccel kell kitölteni.

• A szükséges lejtéseket az aljzatbetonban kell kiképezni.

• Az aljzatbetonban előzetesen ki kell alakítani a későbbiekben bennmaradó szerkezetek helyét. (pl. gépalap, csatorna, stb.)

• Az aljzatbeton felületét fa simítóval egyenletesen, glettelés, cementszórás nélkül simítsa el.

• A műgyantabeton felhordása előtt az aljzatbetont tisztítsa meg mindennemű szennyeződéstől és a portól.

• Az aljzatbeton víztartalma max. 4% lehet.

• Az így elkészített aljzatbetont az általános ismereteknél taglalt táblázat szerinti arányban kevert műgyantával alapozni kell.

• A felhordás történhet ecsettel vagy teddy-hengerrel, stb.

• A bekevert műgyantát keverje össze száraz homokkal vagy kaviccsal. (víztartalom max.4%)

• Javasolt keverési arány: 1 rész műgyanta, 5-8 rész homok.

• A nyers műgyantabetont terítse el egyenletesen, tömörítse, majd simítsa el.

• A simító szerszám olajozása megkönnyíti a simíthatóságot, mert csökkenti a gyanta tapadását a szerszámhoz.

• Az egy táblában elkészíthető műgyantabeton felülete max. 16 m lehet.

• Ennél nagyobb felület esetén az aljzatbeton dilatációs hézagjai felé a műgyantabetonon is dilatációs hézagokat kell kialakítani.

• Megszilárdulás után a dilatációs hézagokat a kereskedelemben kapható hézagoló kittel lehet kitölteni. (pl. Urex, Siloplast)

Műmárvány, műgránit, járólap, csempe

• A műgyanta betonhoz színezék is keverhető, így tetszés szerinti színű terméket kapunk.

• Színezékek lehetnek pigmentek vagy nitrohígítóval hígítható festékek színező pasztái.

• Vizes alapú színezők nem alkalmazhatók.

• A színezett műgyantabetont öntse karcolásmentes üvegtáblára helyezett keretbe.

• A keret készülhet fából, fémből, stb.

• A keret betonnal érintkező felületét kenje be formaleválasztóval.

• Amennyiben több színre színezett műgyantabetont összevegyít, akkor a márvány erezetét utánozni lehet.

• Megszilárdulás után az üveglap felőli oldal a polírozott márvány ill. gránit látszatát kelti.

• A megfelelő színű és mennyiségű színezék meghatározásához kis mennyiségben elvégzett próbakeverés javasolt.

Önterülő padló

A műgyantabeton készítésénél ismertetett módon előkészített és műgyantával alapozott aljzatbetonra az általános ismereteknél taglalt táblázat szerinti arányban bekevert műgyantát teddy-hengerrel, vagy ecsettel hordja fel. A gyanta önmagától elterülve sima felületet fog létrehozni. Rosszabb minőségű aljzatbeton esetén a műveletet addig ismételje, míg a megfelelő vastagságú és felületi minőségű bevonatot nem kap. A jobb tapadás érdekében a második réteg felhordása előtt javasolt az első réteg felületét csiszolóvászonnal érdesíteni. A műgyanta színezésével tetszőleges színű padlóburkolat előállítására van lehetősége.

Felületvédelem, lakk

• A műgyanta rendkívül jó mechanikai tulajdonságokkal rendelkező, kopásálló, gyorsan kötő lakként is felhasználható. (pl. csónakokhoz, parkettához, bútorhoz)

• Színezékkel kombinálva bevonó zománcként is alkalmazható.

• Az általános ismereteknél taglalt táblázat szerinti bekevert gyantát ecsettel hordja fel a felületre, majd megszilárdulása után addig ismételje a műveletet, míg megfelelő vastagságú bevonó-vagy lakkréteg nem keletkezik a felületen.

• A műveletet lehetőleg 20 C felett végezze, mert ennél alacsonyabb hőmérséklet esetén a gyanta túl sűrű.

• Hidegebb környezetben javasolt a gyantát tartó dobozt meleg vízbe állításával előmelegíteni a megfelelő folyósság elérése érdekében.

• A felhasznált szerszámokat megszilárdulás előtt nitrohígítóval vagy acetonnal tisztíthatja.

Villamosipari szigetelőlakk, beöntőgyanta

• Tranzisztorok és integrált áramkörök, modul elemek, búvárszivattyúk beöntésére, nyomtatott áramkörök védőburkolattal való ellátására a műgyanta alkalmazható.

• Nagyobb méretű üregek beöntésénél a repedésveszély megakadályozására töltőanyag (pl. kvarchomok) alkalmazása ajánlott.

• A tartós üzemi hőmérséklet nem haladhatja meg a 100 C-t.

• Az általános ismereteknél taglalt táblázat szerint bekevert műgyantát öntse a beöntendő alkatrészbe, ill. ecsettel hordja fel a kezelni kívánt felületre.

Munkavédelmi, felhasználási és tárolási utasítás

• Felhasználás közben a dohányzás és nyílt láng használata tilos.

• Max. 25 C-on, lezárva, fénytől és sugárzó hőtől védve, más anyagoktól távol, dobozába visszahelyezve kell tárolni.

• A B komponens a gyantán kívül más anyagokkal nem érintkezhet.

• A gyanta gőzeinek tartós belégzése az egészségre ártalmas.

• A B komponens frissen készített 5%-os aszkorbin-savas (C- vitamin) oldattal semlegesíthető.

• A feldolgozás helyén állandó légcseréről kell gondoskodni.

• Kerülni kell a komponensek szembe jutását, bőrrel való érintkezését, ha ez mégis megtörténik, vizes mosást kell alkalmazni, szükség esetén orvoshoz kell fordulni.

• Védőszemüveg és kesztyű viselése javasolt.

• Tűzveszélyesség: B tűzveszélyességi osztály, II. fokozat.

• Lobbanáspont: 35 C.

• Szavatosság: 12 hónap.

&copy; 2005. Ablonczy Kft. Minden jog fenntartva

Link to comment
Megosztás:

mert nagyban karosszéria téma

és neked is van ilyen problémád, és volt ilyen felvetésed,hogy megjavítod

ezt elolvasva nyugodtan megjavíthatod

Eddig sem voltam ideges. :( vettem pár éve kétkomponensü epokittet, kábé ugyanaz, vagy hasonló lehet mint emiről te írtál. Az asszony kismocijában ment tönkre a kuplung, egy csavar álandóan letekeredett, és eldarálta az ékszíjtárcsa fix részét. Hiába raktam alá felhajtható peremű orros alátétet, mindíg lerázkódott. Vettem ezt a ragasztót 1000forintért, alákentem-fölékentem, azóta meg sem mozdul. Ha lesz időm kiflexelem a lyukakat a sárvédőben az ép fémig, és üvegszövettel kombinálva becsinálom vele. De azért kösz, rendes vagy. :P Vagy ahogy most felénk mondják.:puszi a homlokodra. :)

Link to comment
Megosztás:

Eddig sem voltam ideges. :P vettem pár éve kétkomponensü epokittet, kábé ugyanaz, vagy hasonló lehet mint emiről te írtál. Az asszony kismocijában ment tönkre a kuplung, egy csavar álandóan letekeredett, és eldarálta az ékszíjtárcsa fix részét. Hiába raktam alá felhajtható peremű orros alátétet, mindíg lerázkódott. Vettem ezt a ragasztót 1000forintért, alákentem-fölékentem, azóta meg sem mozdul. Ha lesz időm kiflexelem a lyukakat a sárvédőben az ép fémig, és üvegszövettel kombinálva becsinálom vele. De azért kösz, rendes vagy. :hiya: Vagy ahogy most felénk mondják.:puszi a homlokodra. :)

há jó, attól még egy leírásnak jó nem? :(

én pl szeretnék, egy egyedi hűtőmaszkot, na azt pl nem tudom epokittel megoldani.

ahhoz üvegszál, és műgyanta kell

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.