Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Fűtés, és klíma


Golby

Recommended Posts

nem vonom kétségbe az igazadat. viszont nálam ez a megoldás pillanatnyilag jegelte a felmerülő problémát és ezért is bátorkodtam itt megosztani.

Klímás az autód? A klímásnál van csap, ami fizikailag lezárja a radiátort. Amiben nincs klíma, csap sincs, csak a levegőt terelgeti másfelé :lol:

Link to comment
Megosztás:

nem :lol:

Én azért kizárnám a fűtőmotor szorulását mielőtt radiátort cserélek. Az utastárszűrő alól próbálj meg benyúlni valami hosszú akármivel, és mozgasd a lapátokat érzésre nem szorul-e. Meg azért a fagyállószag, és az égett műanyagszag/füst két külön dolog.

Link to comment
Megosztás:

Nos. Ma kivettem a ventillátort és nem szorul. Rátettem közvetlen az akkura, nagyon pörög, nagyon kavarja a szelet! Az ellenállást kimértem, működik, bár tudtommal a max. fokozaton azt kihagyja a körből. A jelenség csak a max. (4)-es fokozaton észlelhető. Szóval ott problémát nem észleltem, összeraktam. Utánna a fűtés konzolt és kábeleit, csatlakozásait néztem át. Kivettem a sebesség beállító kapcsolót is és darabokra szedtem. Zárlatnak, kopásnak hibának nyoma sincs. Multiméterrel ellenőríztam is azért, hibát, égésnyomot sehol nem találtam, összeraktam. Ezután próba: Kocsi alapjáraton, befúvás 1-3 fokozatig OK, váltottam 4-re, azon pillanaton jött is az égett szag, majd rá néhány mp-re megjelent az egyre sűrűsödő füst is. Közben az alapjáratot is megrántotta, aztán kb. a 15. másodpercnél belassult a venti és egy halk kattanás kíséterében ki is verte a biztitábla jobb szélén található nagyméretű 30 amperes biztosítékot és a befúvás leált. Utánna nagyjából megpatkoltam, hogy még azért védjen is valamennyire, kipróbáltam és nincs füst :lol: Na ez mitől lehetett? Hibás bizti szerinten nem okozhat ilyet, max hamarabb kiég / vagy nem. Ötlet?

(Egyébként azt a NAGY méretű biztit hogy kell kérni a boltban? Szabvány?)

(Ja és az 100% nem fagyálló szag. Ez ÉGETT szag. Fűtésem okés. Bár hiányzik valamennyi a hűtővízből, de szerintem ha az folyik, attól nem megy ki az a nagy biztosíték. Vagy tévedek? Egyébként ezt hogy ellenőrízhetem?)

Link to comment
Megosztás:

Nos. Ma kivettem a ventillátort és nem szorul. Rátettem közvetlen az akkura, nagyon pörög, nagyon kavarja a szelet! Az ellenállást kimértem, működik, bár tudtommal a max. fokozaton azt kihagyja a körből. A jelenség csak a max. (4)-es fokozaton észlelhető. Szóval ott problémát nem észleltem, összeraktam. Utánna a fűtés konzolt és kábeleit, csatlakozásait néztem át. Kivettem a sebesség beállító kapcsolót is és darabokra szedtem. Zárlatnak, kopásnak hibának nyoma sincs. Multiméterrel ellenőríztam is azért, hibát, égésnyomot sehol nem találtam, összeraktam. Ezután próba: Kocsi alapjáraton, befúvás 1-3 fokozatig OK, váltottam 4-re, azon pillanaton jött is az égett szag, majd rá néhány mp-re megjelent az egyre sűrűsödő füst is. Közben az alapjáratot is megrántotta, aztán kb. a 15. másodpercnél belassult a venti és egy halk kattanás kíséterében ki is verte a biztitábla jobb szélén található nagyméretű 30 amperes biztosítékot és a befúvás leált. Utánna nagyjából megpatkoltam, hogy még azért védjen is valamennyire, kipróbáltam és nincs füst :lol: Na ez mitől lehetett? Hibás bizti szerinten nem okozhat ilyet, max hamarabb kiég / vagy nem. Ötlet?

(Egyébként azt a NAGY méretű biztit hogy kell kérni a boltban? Szabvány?)

(Ja és az 100% nem fagyálló szag. Ez ÉGETT szag. Fűtésem okés. Bár hiányzik valamennyi a hűtővízből, de szerintem ha az folyik, attól nem megy ki az a nagy biztosíték. Vagy tévedek? Egyébként ezt hogy ellenőrízhetem?)

Hát ez mégiscsak fűtőmotor hibára utal, igazából én soha nem használom a 4-fokozatot csak a 2-est, nagy ritkán a 3-st, de csak rövid ideig. Úgy néz ki mintha a súrlódástól felmelegedne a csapágya és megszorulna. Ha hűtővíz fogyna annak nem lenne hatása a a biztosítékra, a kiegyenlítőn tudod figyelni a fogyást, meg annak jellegzete szaga van, ahogy jön be az utastérbe biztos észrevennéd. A bizti szabvány, megmondom, hogy 30-as és adnak boltban. Azt hiszem hogy ezt "késes" nem hívják, a legtöbb kocsiban ez van, de létezik másfajta kivitel is.

Link to comment
Megosztás:

Nos. Ma kivettem a ventillátort és nem szorul. Rátettem közvetlen az akkura, nagyon pörög, nagyon kavarja a szelet! Az ellenállást kimértem, működik, bár tudtommal a max. fokozaton azt kihagyja a körből. A jelenség csak a max. (4)-es fokozaton észlelhető. Szóval ott problémát nem észleltem, összeraktam. Utánna a fűtés konzolt és kábeleit, csatlakozásait néztem át. Kivettem a sebesség beállító kapcsolót is és darabokra szedtem. Zárlatnak, kopásnak hibának nyoma sincs. Multiméterrel ellenőríztam is azért, hibát, égésnyomot sehol nem találtam, összeraktam. Ezután próba: Kocsi alapjáraton, befúvás 1-3 fokozatig OK, váltottam 4-re, azon pillanaton jött is az égett szag, majd rá néhány mp-re megjelent az egyre sűrűsödő füst is. Közben az alapjáratot is megrántotta, aztán kb. a 15. másodpercnél belassult a venti és egy halk kattanás kíséterében ki is verte a biztitábla jobb szélén található nagyméretű 30 amperes biztosítékot és a befúvás leált. Utánna nagyjából megpatkoltam, hogy még azért védjen is valamennyire, kipróbáltam és nincs füst :lol: Na ez mitől lehetett? Hibás bizti szerinten nem okozhat ilyet, max hamarabb kiég / vagy nem. Ötlet?

(Egyébként azt a NAGY méretű biztit hogy kell kérni a boltban? Szabvány?)

(Ja és az 100% nem fagyálló szag. Ez ÉGETT szag. Fűtésem okés. Bár hiányzik valamennyi a hűtővízből, de szerintem ha az folyik, attól nem megy ki az a nagy biztosíték. Vagy tévedek? Egyébként ezt hogy ellenőrízhetem?)

Amikor csak alig érintkezik a saru pl:nincs rendesen rátolva, sérült,stb.

Elkezd melegedni és növekszik az ellenállása azt szétég (:

Link to comment
Megosztás:

Amikor csak alig érintkezik a saru pl:nincs rendesen rátolva, sérült,stb.

Elkezd melegedni és növekszik az ellenállása azt szétég (:

De a bizti nem akkor old le ha nem növekszik hanem pont csökken az adott áramkör ellenállása? Az ellenállás csökken az áramerősség nő, meghaladja a 30 Ampert kiolvad a bizti...vagy valmi hasonló... :lol:

Link to comment
Megosztás:

De a bizti nem akkor old le ha nem növekszik hanem pont csökken az adott áramkör ellenállása? Az ellenállás csökken az áramerősség nő, meghaladja a 30 Ampert kiolvad a bizti...vagy valmi hasonló... :lol:

Nem egyszerűbb azt írni, hogy ZÁRLAT? :D Mint azt hogy csökken az ellenállás? B)

Link to comment
Megosztás:

Nem egyszerűbb azt írni, hogy ZÁRLAT? :D Mint azt hogy csökken az ellenállás? B)

Mikortól van zárlat? Van egy számszerű határ, vagy amikor leold a bizti? :lol: Ahogy tapasztaltam ezeknek a motoroknak(szinkron vagy aszinkron most nem tudom) akkor a legnagyobb az áramfelvételük amikor indulnak, vagy ha megszorulnak. Itt az utóbbira tippelek.

Link to comment
Megosztás:

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy kb. 2 hete kivettem az ablaktörlő motort, aztán ha már ott jártam, gondoltam a fűtőmotort is kiszerelem. Cseppentettem a két csűszócsapágyára egy kis műszerolajt. Lehet ezt tette be neki és ahogy zotya írja, megszorul? Kimostam belőle a zsírt? Kézzel forgatva pedig nem szorul, nem kottyan. Tök jónak tűnik. A szénkefe sem szikrázik, szal kommutátor zárlat se nagyon lehet. Vagy egyenáramú motornál ez nem ilyen egyértelmű?

Link to comment
Megosztás:

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy kb. 2 hete kivettem az ablaktörlő motort, aztán ha már ott jártam, gondoltam a fűtőmotort is kiszerelem. Cseppentettem a két csűszócsapágyára egy kis műszerolajt. Lehet ezt tette be neki és ahogy zotya írja, megszorul? Kimostam belőle a zsírt? Kézzel forgatva pedig nem szorul, nem kottyan. Tök jónak tűnik. A szénkefe sem szikrázik, szal kommutátor zárlat se nagyon lehet. Vagy egyenáramú motornál ez nem ilyen egyértelmű?

A kommutátor zárlat szerintem már 1-2-3-as fokozatban is előjönne. Lehetséges, hogy a műszerolaj nem tetszik neki. Nem szedtem még szétt, ott zárt csapágy van? Ha nem ,megpróbálhtod kimosni, és rendes zsírral kezelni. Nagyon fontos neked a 4.-fokozat? Mert ha az első 3-ban hibamentes, én nem piszkálnám most ilyen hidegben a takaró műanyagokat, könnyen törnek. Nekem az ablaktrörlő carakodik, nagyon lassan megy, de megpróbálom kíhúzni vele a telet, minthogy szétszedéskor elpattanjon a pollenszűrő feletti műanyag.

Link to comment
Megosztás:

A kommutátor zárlat szerintem már 1-2-3-as fokozatban is előjönne. Lehetséges, hogy a műszerolaj nem tetszik neki. Nem szedtem még szétt, ott zárt csapágy van? Ha nem ,megpróbálhtod kimosni, és rendes zsírral kezelni. Nagyon fontos neked a 4.-fokozat? Mert ha az első 3-ban hibamentes, én nem piszkálnám most ilyen hidegben a takaró műanyagokat, könnyen törnek. Nekem az ablaktrörlő carakodik, nagyon lassan megy, de megpróbálom kíhúzni vele a telet, minthogy szétszedéskor elpattanjon a pollenszűrő feletti műanyag.

Ez talán nem annyira biztos. A napokban szívtunk egy egyenáramú mocival (igaz nem autóé). A jelenség szerint üresben forgott rendesen, mikor kellett volna az erő szépen behalt. A hiba a kommutátorban volt, néhány egymás melletti szeletke elégett, nem érintkezett a szénkefével. Mivel elektronikus szabályzó vezérli alacsonyabb sebességnél nem lehetett észrevenni, de magas fordulaton igen.

A hiba felderíthető külső méréssel is. A motor kivezetéseire feszmentes állapotban fel kell tenni egy ellenállásmérőt (lehetőleg csipogós műszert, csipogóra állítva) és lassan körbe kell forgatni a motort. A jó részeknél szépen csipog a műszer, ha valahol kihagy a csipogás ott gond van a kommutátorral. Javítgatni nem érdemes.....csere

Elnézést a kicsit OFF-os magyarázatért :lol:

Link to comment
Megosztás:

Mikortól van zárlat? Van egy számszerű határ, vagy amikor leold a bizti? :lol: Ahogy tapasztaltam ezeknek a motoroknak(szinkron vagy aszinkron most nem tudom) akkor a legnagyobb az áramfelvételük amikor indulnak, vagy ha megszorulnak. Itt az utóbbira tippelek.

Részleges zárlat is csökkentheti az adott eszköz eredő belső ellenállását, de alapból az nem csökken, max növekszik. A terhelésbeli növekvő áramfelvétel létezik, de erre van kitalálva a hőkioldó ugye, ami esetünkben ugyanúgy figyeli a 4-es fokozatnál direktre kapcsolt terhelést, ahogy az ellenállásokon áthaladó áramerősség által létrejött hőveszteséget. Valamint más a szinkron és aszinkron motorok karakterisztikája, mint egy párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motor. :D

Ez talán nem annyira biztos. A napokban szívtunk egy egyenáramú mocival (igaz nem autóé). A jelenség szerint üresben forgott rendesen, mikor kellett volna az erő szépen behalt. A hiba a kommutátorban volt, néhány egymás melletti szeletke elégett, nem érintkezett a szénkefével. Mivel elektronikus szabályzó vezérli alacsonyabb sebességnél nem lehetett észrevenni, de magas fordulaton igen.

A hiba felderíthető külső méréssel is. A motor kivezetéseire feszmentes állapotban fel kell tenni egy ellenállásmérőt (lehetőleg csipogós műszert, csipogóra állítva) és lassan körbe kell forgatni a motort. A jó részeknél szépen csipog a műszer, ha valahol kihagy a csipogás ott gond van a kommutátorral. Javítgatni nem érdemes.....csere

Elnézést a kicsit OFF-os magyarázatért :D

Mi ezt úgy szoktuk, hogy van egy nagy váltakozóáramú transzformátorunk, V alakban elvágott vasmaggal. Erre rátesszük a forgórészt, majd egy szimpla vasfűrészt a tetejéhez közelítünk, közben forgatjuk a forgórészt a vasmagban. Ahol odaragad a vasfűrész, ott zárlatos a menet. B)

Link to comment
Megosztás:

Mi ezt úgy szoktuk, hogy van egy nagy váltakozóáramú transzformátorunk, V alakban elvágott vasmaggal. Erre rátesszük a forgórészt, majd egy szimpla vasfűrészt a tetejéhez közelítünk, közben forgatjuk a forgórészt a vasmagban. Ahol odaragad a vasfűrész, ott zárlatos a menet. :lol:

Ez is lehetséges megoldás a hiba felderítésére. A műszeres mellett szól, hogy nem kell miatta kiszerelni.....

Jobb, ha elhúzunk innen, mert szét lesz rúgva a hátsónk..... :D

Link to comment
Megosztás:

Apropó! Az első füstokádás alkalmával kiment az előtét ellenállásban levő hőbiztosíték és nem forgott egyik fokozaton sem.. Jobb híján (mert nem volt másik) szépen át is hidaltuk, így az már nem tud kimenni, gondolom ezért verte ki inkább a 30 amperes biztit?! Akkor mégiscsak a motorral lehet probléma? Egyre inkább úgy néz ki. (szétszedném a motort megzsírozni, den me tudom hogy kéne lehúzni róla a ventillátort anélkül, hogy az eltörne??? :lol: )

Link to comment
Megosztás:

Apropó! Az első füstokádás alkalmával kiment az előtét ellenállásban levő hőbiztosíték és nem forgott egyik fokozaton sem.. Jobb híján (mert nem volt másik) szépen át is hidaltuk, így az már nem tud kimenni, gondolom ezért verte ki inkább a 30 amperes biztit?! Akkor mégiscsak a motorral lehet probléma? Egyre inkább úgy néz ki. (szétszedném a motort megzsírozni, den me tudom hogy kéne lehúzni róla a ventillátort anélkül, hogy az eltörne??? B) )

Egy 30-as biztit kibac, megpatkolod, és csodálkozol hogy füstöl? :D :lol:

Link to comment
Megosztás:

Részleges zárlat is csökkentheti az adott eszköz eredő belső ellenállását, de alapból az nem csökken, max növekszik. A terhelésbeli növekvő áramfelvétel létezik, de erre van kitalálva a hőkioldó ugye, ami esetünkben ugyanúgy figyeli a 4-es fokozatnál direktre kapcsolt terhelést, ahogy az ellenállásokon áthaladó áramerősség által létrejött hőveszteséget. Valamint más a szinkron és aszinkron motorok karakterisztikája, mint egy párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motor. :lol:

Sok a rizsa, meg felét nem is értem, bőven elég lett volna egy szimla"nincs igazad" is. :D

Link to comment
Megosztás:

Ismertek olyan autóvillamosságist aki gányolás nélkül precízen be tud építeni klímát utólag? Lehetőleg Esztergom és környéke vagy Budapest is oké.

Vagy közületek valaki csinált már ilyet? Tapasztalt ember kellene, akivel baráti áron meg lehet egyezni. :lol:

Nos?

Link to comment
Megosztás:

Ismertek olyan autóvillamosságist aki gányolás nélkül precízen be tud építeni klímát utólag? Lehetőleg Esztergom és környéke vagy Budapest is oké.

Vagy közületek valaki csinált már ilyet? Tapasztalt ember kellene, akivel baráti áron meg lehet egyezni. :lol:

Nos?

Szerintem nem csak egy villamosságis kell a projekthez :D

Link to comment
Megosztás:

Ez igaz! De kell villamos is, vagy inkább egy amolyan mindenhez értő. B) És pont ez lenne a kérdésem, hogy akad-e itt olyan?

Egyébként Dáwid, köszi a tegnapelőtti digit klímás linket!! :lol: :D

Az én klímásom egyúttal autóelektronikás is. :D Szerintem ez máshol is így van, ahol autóelektronikával foglalkoznak. Az más kérdés, hogy átépítést vállalnak-e. :D Nem könnyű meló és lehet eredménytelen is.

Link to comment
Megosztás:

Ez igaz! De kell villamos is, vagy inkább egy amolyan mindenhez értő. B) És pont ez lenne a kérdésem, hogy akad-e itt olyan?

Egyébként Dáwid, köszi a tegnapelőtti digit klímás linket!! :lol: :D

Igazán nincs mit, de azért mielőtt beleugrasz rendesen át kéne tanulmányozni hogy mik kellenek hozzá, mik vannak meg hozzá, és milyen állapotban, nehogy megboruljon a küldetés :D

Link to comment
Megosztás:

Igazán nincs mit, de azért mielőtt beleugrasz rendesen át kéne tanulmányozni hogy mik kellenek hozzá, mik vannak meg hozzá, és milyen állapotban, nehogy megboruljon a küldetés :lol:

Mindene van, tényleg kompletten szedték ki és nem vágták el a vezetékeket, hanem szépen kikötöttek mindent. Van kompresszor, hűtő, vezérlő, szelepek, csövek, kábelek, minden.

Azért most elkezdek utánajárni, hogy hogyan megy a beépítés. Azt már tudom, hogy a komplett műszerfal középbox-szal, kormánnyal kijön. :D

Link to comment
Megosztás:

Mindene van, tényleg kompletten szedték ki és nem vágták el a vezetékeket, hanem szépen kikötöttek mindent. Van kompresszor, hűtő, vezérlő, szelepek, csövek, kábelek, minden.

Azért most elkezdek utánajárni, hogy hogyan megy a beépítés. Azt már tudom, hogy a komplett műszerfal középbox-szal, kormánnyal kijön. :lol:

Igen. :D B) :D

Kondenzátor is megvan a hűtőn? Amúgy érdemes minél előbb berakatni, mert a klímahűtő nem szeret sokáig nyitottan álldogálni. Motortartóbak is megvan a kompresszorral együtt és rajta a szíjfeszítő konzollal?

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.