Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Teljesítmény Tuning


Amusing

Recommended Posts

Tomoty: Műszerrel állították be vagy csak úgy szemre?

Az "opeles zseni" simán elállíthatta a tengelyedet. 1-2mm-es eltéréssel már rosszul van beállítva.

A nagyobb nyomatékhoz meg a végkompressziót növeld meg.

Hello

Milyen műszerrel kell beállítani egy vezérlést? Mit jelent nálad az elállítás? Esetleg a gyártó cég által megadott specifikációhoz képesti eltérést?

Én a holtponti emelést mérve 0,01mm-res pontossággal szoktam vezérlést beállítani állítható kerékkel és általában nem a gyári értékre állítom, mert úgy nem szokott jó lenni, vagy az én vezetési stílusomnak, felhasználásnak nem felel meg. Soha nem dadogott a motorom alapjáraton, igaz csak 1,5mm vagy még azalatt emel holtponton (tehát nincs túl nagy összenyitás) és jól megy alulról is, de felül az igazán erős persze.

Ha 1-2mm holtponti emelés eltérésre gondolsz, az nagyon súlyos hiba beállításnál. Nem túl agresszív tengelynél ez akár 20-30 főtengelyfok is lehet, ami a gyári vezérműkeréken is több fogat jelenthet.

(Agresszív tengely nálam 0,1mm-en mérve 250 fok környékén kezdődik, csúcsemelésben pedig 12mm-nél)

Üdv

Link to comment
Megosztás:

Hogy jött ki 60,8m/s? Dugattyú középsebesség 7500rpm-n 22,05m/s. Max sebességre van valamilyen jó közelítő képlet? Alsó és felső holtpont közötti gyorsulást kellene integrálni addig a pontig amíg el nem kezd lassulni, de ebben szerintem sok ismeretlen van. Tangenciális diagram vagy néhány differenciál egyenlet kell hozzá.

Csősúrlódást (λ) számolni szerinted érdemes? Pláne nem állandó sebességen, nem körkeresztmetszetre, nem feltétlen lamináris áramlásra. Igaz az egyenértékű átmérő adhat felvilágosítást, de szerintem becsapod magad, ha a súrlódáscsökkentésként értelmezed a portolást. A veszteségi tényezőket valóban érdemes csökkenteni, illetve a turbulens áramlást minimalizálni. Turbulens határréteg vastagságától függ, hogy a lamináris áramlás találkozik-e az érdességi csúcsokkal. Gyakorlatban 80as csiszolóvászonnak megfelelő felülettel szoktak jó eredményeket elérni, a kicsapódott benzin a turbulens határrétegből kilógó csúcsokról könnyebben visszapárolog az áramlásba.

Én arra figyelnék, hogy a keresztmetszet változása sehol sem legyen túl rohamos, mert az ilyen alakváltozáshoz tartozó fizikai munka szükségképpen a motor nyomatékát csökkenti (fojt).

A zeta veszteség tényezőre pedig a legnagyobb fojtás - a szelep - környékén kell kitüntetett figyelmet fordítani. Nyilván, ha ott mondjuk 0,7 a veszteség tényező és a Te átalakításod után mondjuk 0,8 lesz, az 10%-os elméleti növekedést jelentene. Persze a gyakorlatban nem fog, mert a többi paraméter fog korlátozni, de sok kicsi sokra megy.

Az általad írt áramlási sebességek nem lehetnek valósak, pláne nem nagy fordulaton vett átlagsebességnek, mert 0,4-0,6 Mach szám felett az áramlás már nem igazán akarna nőni (Guy-Croft szerint) és a 300+ m/s átlagos környezeti hőmérsékleten inkább 0,9 körüli Mach számot jelent.

Four Stroke Performance Tuning című könyvben van tapasztalati képlet csatornaméteretekre. Itt a szeleptányérok által képviselt felület 0,8-0,85-szeresét javasolják szívókeresztmetszetnek, persze mint a legkisebb és ehhez 7000-8000rpm közötti teljesítményt írnak. Ez is csak közelítés, sok egyéb paraméter függvénye, ezekről már beszéltünk és ez persze csak elégséges szelepméret esetén lehet irányadó.

Tehát a legfontosabb, hogy a kitűzött célnak megfelelő keresztmetszet meg legyen, de annál semmivel sem nagyobb és ehhez társuljon a lehető legkisebb veszteség csatornában.

Egyébként úgy számoltam, hogy 200ccm-es injektorok 7500on 100%-on kb. 200lóerőt tudnak, ehhez 185-190Nm-re van szükség, 30%-os motorhatásfok mellett és 100%os töltési fok mellett. Ennél a Z18XE-nek biztosan jobb a hatásfoka valamivel, de a töltési fok elmarad ettől.

http://hotfile.com/d...Graham_Bell.pdf

Köszönöm a segítséget!

A pdf-et rátöltöttem a telefonomra, melóba remélem lesz időm olvasgatni.

Amúgy én is úgy kalkuláltam, hogy a megcélzott 180-185LE-hez elégnek kell lennie a C20XE injektornak (meg te is írtad régebben).

Az egyik csatorna 90%-os (1 helyen maradt benne egy minimális törés). Felpolíroztam, így látszottak az öntvény hibák. Átlag átmérőben 0.5-0.6 mm-t kellett csiszolni, hogy eltűnjenek ezek a hibák. Ha kész egy kicsit bedurvítom a felületet az ajánlott csiszolópapírral.

90sz_zal_k_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Link to comment
Megosztás:

Megosztok néhány mérést, hátha érdekel valakit.

C20XE vezérműtengelyekről van szó. Gyári, Dbilas 272 és a friss szerzemény Catcams 4600736. A Catcams 2 fokonként van mérve, egyedül mértem, a szeleprugó ellenében elég nehéz volt tartani, ezért ilyen csúnya az alakja, de a lényeg látszik azt hiszem.

Dbilas hozta a gyári értékeket. Catcams is nagyjából hozta.

Adv. duration Emelés 0,1mm Emelés 1mm Csúcsemelés

Gyári 252fok ~230fok ~170fok 9,5mm

Dbilas 272fok ~250fok ~195fok 10,4mm

Catcams ~290-300fok ~267fok ~228fok 10,95mm

Pl a Catcams a gyártó által 267 fokosnak nevezett tengely, ami szám alapján alig nagyobb mint a széria. Aztán lemérve látszik a különbség, jóval nagyobb az integrál. Elvileg ez a legnagyobb széria szeleprugóhoz ajánlott vezérműtengelyük.

http://www.catcams.c...og/info_71.html

tengelyek.jpg

Link to comment
Megosztás:

zoloj: Nem tudom milyen műszerrel állított, mert nem arra figyeltem. A tengelyeknél volt rátéve.

A felső holtpont nekem 1,8mm és 11,0 a szelepnyitás. Ennél a tengelynél már összeér a szelep és a dugattyú. Így kb.60-70% közötti teljesítményre kellett állítani ideiglenesen. Ezért is érthetetlen, hogy a tieteknél miért nincs probléma (pontos beállításnál).

A másik, hogy a sporttengelyek a teljesítményt növelik, ezért nem is értem azt, hogy "jól megy alulról is, de felül az igazán erős" mondatodat.

Olyan tengely nincs amelyik alul is jobb lesz, meg felül is hozza a max. teljesítményt.

A C20xe injektorai (214ccm-es)i meg igencsak kevesek a 185le-nél. Amúgy is 80%-on optimális.

Nekem a turbós injektorai (304ccm) vannak bent, de a motorépítő szerint ez sem lesz ideális, ha 200le fölé akarom vinni a teljesítményt.

Link to comment
Megosztás:

reddish:

Catcams.co.uk oldaláról: http://www.catcams.c...7_cams_test.jpg

Szerintem ez pl olyan tengely ami minden fordulaton hozott. Pedig nyilvánvalóan nem egy óvatos tengelyről van szó, ha egy 2.0literes gyárilag 197 lóerősnek mondott motorra aggatták rá. De biztosan tudom neked mondani, hogy ez a tengely ami van nekem tudja a gyári nyomatékot alacsony fordulaton, felül meg persze többet.

Tudom úgy állítani, hogy erősebb legyen felül, de szerintem sok értelme nem lenne, meg akkor közelében nem lenne a dbilas ajánlásnak. Holtponton szívó oldalt 0.6-0.7mm-re állítva, azaz késői szívószelep zárást időzítve, persze jobban megy fordulaton.

Szelep-dugó összeérésre: Be tudok állítani felső holtponton 1,6mm-1,8mm-t, ezt próbáltam is, és még mindig van hézag a dugó és a szelep között, pedig 0,4mm-nyi le lett marva. Jelenleg is 1,5mm körül járok vele, így bőven van alul is nyomaték, 5ikben 2000rpm alól gyorsíthatok (persze ott azért nem valami izmos).

Nálam kék XE injektorok vannak 243 ccm-el. De pl BMW M5 S38B36 motoron is ilyen 240es injektorok vannak, 6henger tehát 6 injektor, 300lóerő és valamennyi tartalék van benne (nyilván nem 85% DC-n megy). Tehát ezek szerint ilyen injektorokból 4-nek tudnia kellene 200 lóerőt. Szerintem nem is vagyok tőle messze.

Az meg, hogy egy tengelynek mi felül a max teljesítménye, nagyban függ attól, hogy milyen a motorodon a többi alkatrész. "Összedolgoznak"-e a tengellyel. Pl rossz szívósorral és nagy tengellyel lehet kis teljesítményt csinálni.

Egyébként itthon jellemzően mindenütt azt olvasom, hogy tengelycserénél a motor 3000ig nem csinál semmit, meg a gyári injektorok semmire sem jók stb...Ráadásul a kompressziónövelés a már beszívott keveréket segít tökéletesebben égetni, a (sokkal) több nyomatékhoz (sokkal) több levegő kell. Szerintem.

Nem kioktatásnak szánom, csak ezek a tapasztalatok.

Üdv

Link to comment
Megosztás:

zoloj: Nem tudom milyen műszerrel állított, mert nem arra figyeltem. A tengelyeknél volt rátéve.

A felső holtpont nekem 1,8mm és 11,0 a szelepnyitás. Ennél a tengelynél már összeér a szelep és a dugattyú. Így kb.60-70% közötti teljesítményre kellett állítani ideiglenesen. Ezért is érthetetlen, hogy a tieteknél miért nincs probléma (pontos beállításnál).

A másik, hogy a sporttengelyek a teljesítményt növelik, ezért nem is értem azt, hogy "jól megy alulról is, de felül az igazán erős" mondatodat.

Olyan tengely nincs amelyik alul is jobb lesz, meg felül is hozza a max. teljesítményt.

A C20xe injektorai (214ccm-es)i meg igencsak kevesek a 185le-nél. Amúgy is 80%-on optimális.

Nekem a turbós injektorai (304ccm) vannak bent, de a motorépítő szerint ez sem lesz ideális, ha 200le fölé akarom vinni a teljesítményt.

Találtam egy programot:

http://www.vmax.de/support-t1.html

Itt 185LE/90%-os kihasználtságra ír 243ccm/min-t (kb ennyit tudhat a C20XE 214-es 2.5 báros injektor 3 bár nyomáson)..

Szerintem berakom a C20XE injektort tesztelni, utána meg elviszem leméretni az autót. Ott kiderül, ha valami nem ok.

Zoloj:

Amikor nálam elcseszték a tengely állítását, akkor volt a "3000ig nem csinál semmit". Most olyan 1800 körül ébred (alatta "agyhalott"), 4000 környékétől meg "villámgyorsan" elpörög 7600-ig (2. fokozatban ilyenkor elég elmebeteg az autó).

Link to comment
Megosztás:

na megmértem racechronoval hogy hol nem megy az autó csak nem tudom belinkelni a képet, 2500-3900 ig úgy ellaposodik a görbe hogy alig gyorsul az autó,biztos hogy a tengely beállítása nem jó, mert a konfig közel azonos azzal amikor kunmadarason 16.2 mentem 400-on most meg 16.9 volt a legjobb de az első kettő 17, 17.1 azért a majdnem 1 sec az nem kevés le hiány.

Link to comment
Megosztás:

A racechrono 0 rollouttal mér.

Amúgy mennyi volt a legjobb 0-100 és 1/8 racechronoval mérve?

3,2 a 60 láb 11,2 1/8 meg 10,2 a 0-100 a régebbit nem találtam meg mert csinálgattuk több autón mérést. Alig találtam meg de a diagram alapján ez biztosan az enyém. A változás meg annyi lett hogy ki kellett venni a tengelyt és gyári volt benne egy darabig most a pillangósor ment rá plusz de a kaja része az tuti elég mert nagy befecsi meg afr szerint is jó a tengelyt mikor visszaraktam hiába állítom vissza oda ahol volt ott nem megy meg zabál. Ez a beállítás úgyahogy jó mert lehet vele 8 körül menni(90-100 +város) ha taposom meg úgyse számít. csak hiányzik az a robbanékonyság ahogy ment régen.

Link to comment
Megosztás:

Madarason meg asszem 60cm a rollout,meg mintha más említette volna,hogy az a pálya hangyaf@sznyit lejt,mindenki jó időket szokott ott menni. :D

Szal a két mérést nem igen érdemes összehasonlítani.

A 60 lábon lehetne csiszolni,korzával tudok 2.7mp-et. Azzal 11,5@99km/h a legjobb 1/8, meg 11.8 a 0-100. Nyáron mértem, 39fokot írt a TID. Lehet most jó kis párás 10 fokban jobb is lehet egy-két tizeddel.

Link to comment
Megosztás:

zoloj: Lehet mivel nektek nem C20XE motor van, a nagyobb fokú tengelyetekkel sem ér össze a dugók és a szelepek, de nálam (és valószínűleg az összes C20XE-nél is az lenne) már igen.

A nagyobb nyomatékot (a sokkal nagyobbat) meg még mindig nem értem. A sporttengelyek teljesítményre mennek, nem nyomatékra.

Példa rá az komolyabb XE tuningok. Pont a Risse-nél olvastam egy 286le C20XE motorról, amihez 244nm adtak meg.

Itt is látszik míg a teljesítményhez hozzáadtak +136le-t, ez nyomatékban már csak 48-at jelentett.

Ezért is csodálkozok Tomoty-n, hogy neki már 1800 fordulatnál ébred a motor. Nekem gyárilag 3e-nél kezdett, amikor egy olyan chipet írtak (még gyári cuccokhoz), hogy nyomatékosabb legyen alul is, már 2e felett kezdte. Az meg, hogy 2-ben gyorsan leforogja a 7600-ot, az még a fent említett chippel is ment. Most ugyanezt megcsinálja 3.-ban a nagyobb tengellyel.

Persze én is éreztem a nagyobb erőt, de azért 3e fölé kellett pörgetnem, hogy meginduljon.

Az injektoroknál szerintem tévesen számítottok. Túl alacsony ccm számoltok, mint elégséges kapacitás.

Itt egy újabb számítás: http://www.rceng.com/technical.aspx

Szinte mindenhol kisebb értékkel (le-vel) számolnak az adott ccm-hez. Főleg úgy, hogy az ideális szállíttási kapacitást 80%-ban határozzák meg. Nem véletlenül változtattak az XE-nél is 214-ről 241 ccm-re.

Azért ha kész van tomoty-nak a gépe szívesen találkoznék vele. Ha tényleg eléri az áhított teljesítményt, akkor az én (várhatóan) 200-205le autómmal fej-fej mellett kellene gyorsulnia, mivel vagy 100kg-al könnyebb. Ott már a 7s tudni kell.

Kiváncsi vagyok, hogy hasonló projektből másnak mit sikerült kihoznia.

Link to comment
Megosztás:

Ezért is csodálkozok Tomoty-n, hogy neki már 1800 fordulatnál ébred a motor. Nekem gyárilag 3e-nél kezdett, amikor egy olyan chipet írtak (még gyári cuccokhoz), hogy nyomatékosabb legyen alul is, már 2e felett kezdte. Az meg, hogy 2-ben gyorsan leforogja a 7600-ot, az még a fent említett chippel is ment. Most ugyanezt megcsinálja 3.-ban a nagyobb tengellyel.

Azért ha kész van tomoty-nak a gépe szívesen találkoznék vele. Ha tényleg eléri az áhított teljesítményt, akkor az én (várhatóan) 200-205le autómmal fej-fej mellett kellene gyorsulnia, mivel vagy 100kg-al könnyebb. Ott már a 7s tudni kell.

Kiváncsi vagyok, hogy hasonló projektből másnak mit sikerült kihoznia.

Ez még egy régebbi mérés (már linkeltem kb 9 hónapja):

Chip_kicsi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Kicsit csalóka mert ha jól emlékszem kb 2000-es fordulattól mértük 4.ben, és 1800 a fordulatszámon nem igazán ad reális adatot.

Nálam (nem pontosan, de érzésre) 1700 alatt "agyhalott" az autó, 2000-3000 között teljesen jól autózható, fölötte meg "remek". Látszik is, hogy 2500-as fordulat környékén már 160Nm-el gazdálkodhatok.

Azóta azért még egy kicsit változott az autó. DE még gyári injektor van benne! :blink: Lassan egy éve így használom és (nem mondanám, ha nem lenne igaz) semmi probléma az autóval.

Most a gyári 10.5sec (valahol 10.8-at írnak) 0-100 helyett 8.1-8.8-at futok.

Na, találtam videót a hibásan beállított tengelyről. Majd holnapra felrakom.

Link to comment
Megosztás:

zoloj: Lehet mivel nektek nem C20XE motor van, a nagyobb fokú tengelyetekkel sem ér össze a dugók és a szelepek, de nálam (és valószínűleg az összes C20XE-nél is az lenne) már igen.

A nagyobb nyomatékot (a sokkal nagyobbat) meg még mindig nem értem. A sporttengelyek teljesítményre mennek, nem nyomatékra.

Példa rá az komolyabb XE tuningok. Pont a Risse-nél olvastam egy 286le C20XE motorról, amihez 244nm adtak meg.

Itt is látszik míg a teljesítményhez hozzáadtak +136le-t, ez nyomatékban már csak 48-at jelentett.

Ezért is csodálkozok Tomoty-n, hogy neki már 1800 fordulatnál ébred a motor. Nekem gyárilag 3e-nél kezdett, amikor egy olyan chipet írtak (még gyári cuccokhoz), hogy nyomatékosabb legyen alul is, már 2e felett kezdte. Az meg, hogy 2-ben gyorsan leforogja a 7600-ot, az még a fent említett chippel is ment. Most ugyanezt megcsinálja 3.-ban a nagyobb tengellyel.

Persze én is éreztem a nagyobb erőt, de azért 3e fölé kellett pörgetnem, hogy meginduljon.

Szia

Nekem pl C20XE motor van viszonylag nagy fokú tengellyel, 0,01mm-en 267 tehát 290fok környékén van adv duration szerint (ennek nincs magyar megfelelője tudtommal). Ultra fast road kategória.

Most került az autóba a héten, még alig mentem vele. Az tuti, hogy egyelőre 2000ről 5ikben lehet gyorsítani, talán alóla is. Alapjárat 1000rpm környéke, nem darabos.

Ami az alapjárat milyenségét befolyásolja, az főleg a szelepösszenyitás. Két vezértengelyes motorokon az a szerencse, hogy ez szépen állítható a tengelyek külön-külön fokolhatóságával. Erre írtam, hogy a gyártó által ajánlott fokolás szerintem egyáltalán nem mérvadó. Sokkal fontosabb, hogy adott konfighoz állítsuk a tengelyt.

Versenymotorok kérdése. Komolyabb XE tuningok bizony ritkán vannak 260Nm felett. Szívó 2000ccm-eseknél 270Nm-nél többről mérést még soha nem láttam, ez összefüggésben lehet a légköri nyomással. Tehát nyomatékban hozzáadni mondjuk +100at lehetetlen a 196hoz ~1bar légköri nyomáson. A sporttengelyek teljesítményre mennek, persze nem mindegyik.

De a teljesítmény nyomaték*szögsebesség, tehát amikor teljesítményt növelsz a nyomatékot növelsz magasabb fordulaton, amiből nagyobb teljesítmény lesz. A gyorsulás a = F/m ahol F a keréken ébredő nyomaték/gördülési sugár, tehát vagy erősíted a motort vagy tömeget csökkentesz ahhoz, hogy javuljon a gyorsulásod. Ezek tükrében minden "sporttengely" nyomatékra megy. Én így tudom.

Nem tudtam annak idején olyan chipet írni széria motorra amivel jóérzéssel forgattam volna 7000rpm fölé, de addig jól ment. Bár nem vagyok profi programozó, lehet hogy valaki meg tudta volna csinálni. Inkább cseréltem/átalakítottam sok mindent, hogy tudjon ~7500at jó érzéssel, tartósan.

Injektorok kérdése szerintem lényegtelen, láttam gyári kék XE injektorral 200lóerőt, de lehet cserélgetni, kinek-mi tetszik.

Szerintem 7s-et biztosan tudnia kell 200lóval, de inkább közelebb 6sec-hez közepes tapadással...1080kg+sofőrrel mértem tavaly 6.2s körüli 0-100akat kifejezetten rossz tapadással 15ös kerékkel hidegben, dynoval.

Milyen módosítások vannak a motorodon, hogy 200lóerő magasságában jársz?

Üdv

Link to comment
Megosztás:

Először is szinte nulláról építettem a motort. Értem ezalatt azt, hogy vettem egy kevéssé használt blokkot, és hozzá egy cosworth hengerfejet. A dugattyúk és a tőkék maradtak, mert jó állapotban voltak, de a dugattyúgyűrűk, szelepek és a rugók már újak lettek betéve.

A szívó oldalon Lexmaul szívósor, Risse tengely+verseny trafó, turbós injektorok lettek első körbe. Kipufogó oldalon az 50-es rendszer helyett végig 60-as. Ezekhez lett írva egyedi chip. Így lett kb. 180-85 közötti teljesítmény, ami nem rossz, mivel a srác aki írta chipet nem tudta beállítani a tengelyt, azaz semmi pluszt nem adtak hozzá a tengelyek.

Ezért lett ez az újabb project. A tengely pontos beállításával kb. 18-20le nyerhetek+még módosítom a szűrőházat is, amit egy versenysportban járatos (motorépítő) srác mondott, ami még 5-6le-t hozhat. Valamint módosítok néhány apróságot a kipufogó résznél meg a motornál is, hogy élesebbé, tartósabbá tegyem. Utána újból megyek módosíttatni a chipet, hogy tökéletes legyen, mert ez a lelke a jó teljesítménynek.

Így leszek valamivel 200 fölött reményeim szerint

Amit szeretnék kérdezni. Erős M11x1,25-ös hengerfej tőcsavart hol lehet kapni? A gyáritól erősebbet. Néztem ARP-t, de kicsit sokallom a majd 40e-s árat.

u.i.: Tegnap voltam a srtácnál aki építi az autómat (megnézni hogy áll), és kérdeztem a hengerfej polírozásról, bővítésről. Azt mondta felejtsem el, mert csak rontanék vele (?!!). Levezette áramlástanilag miért nem jó, én meg csak lestem. Ha igaz, tomoty csak vesződik vele.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.