Petiref Elküldve December13, 2018 Megoszt Elküldve December13, 2018 Sziasztok, igaz ,hogy zafira b-m van de a motorprobléma miatt ide ítok. 1.9cdti 120le. Azt tapasztalom hogy amikor nem hirtelen hanem fokozatosan gyorsítok bizonyos fordulatszámonként betorpan az autó. A torpanás csak egy pillanatra érezhető. Mi okozhatja vajon? Valaki járt már hasonló cipőben? Főként 2000 fordulat felett érezni. Előre is köszönöm a segítséget Üdv Peti Link to comment Megosztás: More sharing options...
fwolfy Elküldve December22, 2018 Megoszt Elküldve December22, 2018 Sziasztok, augsztusban vettem egy Astra H 1,7, 2009es (137ekm) Kombi Dieselt. Ajanlottak szerelöt, de ket honap tavlatabol latom,h le kell cserelnem, mert nem a legjobb...marketing megvan, de a tudas ennyiben merül ki... Van par problemam, amit szeretnek megjavittatni. Ezek azert is fontosak, mert havi 6-10e km-t vezetek az autoval. Egyik ilyen problema az alapjarati fordulat ingadozasa, bar azt olvastam, hogy ez nem csak nalam hiba. MAsik, h neha menet közben elmegy az ereje, turbo leall es motorlampa kigyullad. 20km autozas igy, majd leallitani es ujrainditani...elmulik a hiba. EGR szelep szerintem. Egyszer mar volt tisztitva, de ujra elöjön...mit lehet vele csinalni szerintetek? Illetve van egy valtozo fordulatszamu nyekerges a motorterben. Volt mar vezerlescsere, mikor megvettem, de ez nem javult. Az autot ket evig es kb 150e km-ig meg meg kell tartanom, igy szeretnem ezeket kiküszöbölni. Tudtok Pest környeken profi szerelöt ajanlani, akiben meg lehet bizni? Elöre is köszönöm a segitseget. Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve December22, 2018 Megoszt Elküldve December22, 2018 38 perce, fwolfy írta: Egyik ilyen problema az alapjarati fordulat ingadozasa, bar azt olvastam, hogy ez nem csak nalam hiba. MAsik, h neha menet közben elmegy az ereje, turbo leall es motorlampa kigyullad. 20km autozas igy, majd leallitani es ujrainditani...elmulik a hiba. EGR szelep szerintem. Egyszer mar volt tisztitva, de ujra elöjön...mit lehet vele csinalni szerintetek? Illetve van egy valtozo fordulatszamu nyekerges a motorterben. Volt mar vezerlescsere, mikor megvettem, de ez nem javult. Az autot ket evig es kb 150e km-ig meg meg kell tartanom, igy szeretnem ezeket kiküszöbölni. Tudtok Pest környeken profi szerelöt ajanlani, akiben meg lehet bizni? Elöre is köszönöm a segitseget. Kerdes, mekkora az az ingadozas; ha minimalis, nem erdemes foglalkozni vele. Egyebkent a nyomasszabalyzo szelep csereje oldja meg. Ha leall a turbo, az regen rossz, es nyilvan nem is ez tortenik, legfeljebb a geometria allitasa nem mukodik. Ennek az EGR-hez semmi koze, es szerencses esetben WD40-el is gyogyithato. Szerelot nem tudok, mert lassan 360ezernel sem kellett meg ilyen ugyben hozzanyulni. De erdemes dizeles, vagy turbos embert keresni, mert nyilvan jobban fog erteni hozza, mint egy "mindenevo" szerelo. Link to comment Megosztás: More sharing options...
fwolfy Elküldve December22, 2018 Megoszt Elküldve December22, 2018 6 perce, csaba66 írta: Kerdes, mekkora az az ingadozas; ha minimalis, nem erdemes foglalkozni vele. Egyebkent a nyomasszabalyzo szelep csereje oldja meg. Ha leall a turbo, az regen rossz, es nyilvan nem is ez tortenik, legfeljebb a geometria allitasa nem mukodik. Ennek az EGR-hez semmi koze, es szerencses esetben WD40-el is gyogyithato. Szerelot nem tudok, mert lassan 360ezernel sem kellett meg ilyen ugyben hozzanyulni. De erdemes dizeles, vagy turbos embert keresni, mert nyilvan jobban fog erteni hozza, mint egy "mindenevo" szerelo. A kezdeti ingadozas 50-80 volt a fordulatszammerö szerint. Tegnap mar az eredetihez kepest kb 150-200, bar ma mar ujra csak az alap fordulatszam volt. Amugy meg 5W30 megy bele a mai napig is, bar 10-12e km-enkent cserelve. Igen, ezert akarok olyat, aki Astra H-ra specializalodott. Nyomasszabalyzo szelepböl melyiket javasolt bele tenni? Link to comment Megosztás: More sharing options...
sztanos Elküldve Január5, 2019 Megoszt Elküldve Január5, 2019 Sziasztok! Van egy Opel Zafira 19Cdti Z19DT motorral. Indításkor semmi különösebb gondom nincs. El kezd melegedni a motor és akár egy lassítás és visszaváltás alkalmával elkezd erősen füstölni a kipuffogó (dpf regeneráció). Megcsinálom vele a regenerációt és kis idő múlva újból csinálja. Megállok vele újra indulok semmi majd újbúl elkezdi. Vannak hibakódok is pedál módszerrel. : 038008, 190057, 161450. Mi lehet a gond? Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Január5, 2019 Megoszt Elküldve Január5, 2019 28 perce, sztanos írta: Sziasztok! Van egy Opel Zafira 19Cdti Z19DT motorral. Indításkor semmi különösebb gondom nincs. El kezd melegedni a motor és akár egy lassítás és visszaváltás alkalmával elkezd erősen füstölni a kipuffogó (dpf regeneráció). Megcsinálom vele a regenerációt és kis idő múlva újból csinálja. Megállok vele újra indulok semmi majd újbúl elkezdi. Vannak hibakódok is pedál módszerrel. : 038008, 190057, 161450. Mi lehet a gond? Az 1900 a kipufogo homerseklet szenzor, elso korben azt kene megnezni, mert ha rossz jelet ad, meghulyitheti a regeneracio vezerleset. Link to comment Megosztás: More sharing options...
toma2105 Elküldve Január6, 2019 Megoszt Elküldve Január6, 2019 (edited) On 2019. 01. 05. at 9:23, sztanos írta: Sziasztok! Van egy Opel Zafira 19Cdti Z19DT motorral. Indításkor semmi különösebb gondom nincs. El kezd melegedni a motor és akár egy lassítás és visszaváltás alkalmával elkezd erősen füstölni a kipuffogó (dpf regeneráció). Megcsinálom vele a regenerációt és kis idő múlva újból csinálja. Megállok vele újra indulok semmi majd újbúl elkezdi. Vannak hibakódok is pedál módszerrel. : 038008, 190057, 161450. Mi lehet a gond? Nekem is volt ugyan ez a hibakódom (P1900) állandóan regenerált, kicseréltem a hőmérséklet szenzort, és jó lett. majd kis idő múlva előjött egy másik hibakód ( P1901 ) Részecskeszűrő nyomásszenzor tömlő üzemzavar. Ugyanezt a jelenséget produkálva hogy szinte minden nap regenerált. elegem lett belőle, úgyhogy a kiiktatásra került, az EGR szeleppel együtt. Azóta nincs gond De szerintem is első körben meg kéne nézni a hőmérséklet szenzort. A részecskeszűrőbe van beletekerve alul, jól hozzáférhető helyen. Nem nagy dolog kicserélni. Amúgy ilyen lett: A hőmérséklet szenzor el van dugva a hővédő lemez alatt. http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=410IMG_20190106_142012.jpg Módosítva Január6, 2019 : toma2105 Link to comment Megosztás: More sharing options...
Attilabzafira Elküldve Február1, 2019 Megoszt Elküldve Február1, 2019 Sziasztok! Elég hosszú kálváriát járok be egy 1,7-es Zafirával. A szokásos alapjárat ingadozási hibákon túl, amit több lépcsőben sikerült kiiktatni jelentkezett egy új hiba és tanácstalan vagyok. Az autó szépen jár alapjáraton, de amikot a fékre lépek leáll, illetve, amikor a kuplongot benyomom és egyesbe teszem akkor is. Szerény tudásom szerint a pillangószeleppel hozható ez a hiba össze, amit valóban szétszedtem, kitakarítottam. Pár napja járt szerelőnél a kocsi, ahol egy befecskendező hiba miatt cserélve lett egy szelep. Map szenzort és nyomástartó szelepet cseréltem, Egr átkötve. A kérdés van-e valakinek ötlete? Köszönöm Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Február2, 2019 Megoszt Elküldve Február2, 2019 9 órája, Attilabzafira írta: Sziasztok! Elég hosszú kálváriát járok be egy 1,7-es Zafirával. A szokásos alapjárat ingadozási hibákon túl, amit több lépcsőben sikerült kiiktatni jelentkezett egy új hiba és tanácstalan vagyok. Az autó szépen jár alapjáraton, de amikot a fékre lépek leáll, illetve, amikor a kuplongot benyomom és egyesbe teszem akkor is. Szerény tudásom szerint a pillangószeleppel hozható ez a hiba össze, amit valóban szétszedtem, kitakarítottam. Pár napja járt szerelőnél a kocsi, ahol egy befecskendező hiba miatt cserélve lett egy szelep. Map szenzort és nyomástartó szelepet cseréltem, Egr átkötve. A kérdés van-e valakinek ötlete? Köszönöm A motor csak egy modon "tudhat" arrol, hogy a fekre lepsz, ez pedig a generator. Eleg valoszinutlenul hangzik, de akar a (generator tengelye altal hajtott) vakuumszivattyu, akar a feklampak altal felvett aram miatti plusz terheles mar lefullasztja a motort. Vagyis alapjaraton eppen hogy csak forog, egy picit sem terhelheto, erre utal az egyesbe rakas altal okozott lefulladas is. Ha ezek gazadas mellett tortennek, akkor nem fullad le? Hasznalhato egyaltalan a kocsi? Link to comment Megosztás: More sharing options...
Attilabzafira Elküldve Február2, 2019 Megoszt Elküldve Február2, 2019 Szia, nem használható. Valóban elég valoszinutlenul hangzik. Ilyen alapon, ha felkapcsolom a világítást is le kéne állnia. Legjobb tudomásom szerint az ecu figyeli a gáz és fékpedál lenyomását az egyidejüség elkerülése miatt. Azt hiszem a fojtószelep kitakarításakor történt valami, de nem tudom mi, addig ez a hiba nem jelentkezett. köszi Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Február2, 2019 Megoszt Elküldve Február2, 2019 54 perce, Attilabzafira írta: Szia, nem használható. Valóban elég valoszinutlenul hangzik. Ilyen alapon, ha felkapcsolom a világítást is le kéne állnia. Legjobb tudomásom szerint az ecu figyeli a gáz és fékpedál lenyomását az egyidejüség elkerülése miatt. Azt hiszem a fojtószelep kitakarításakor történt valami, de nem tudom mi, addig ez a hiba nem jelentkezett. Akkor magyarul nem lehet teljesitmenyt kivenni a motorbol, de meg csak uresben felporgetni sem? Ennek nagyon sok oka lehet, akar maga az ECU, vagy valamelyik jelado, ahonnan hibas jelet kap, levego vagy uzemanyag ellatasi problemak, stb. Nem tudom, mi tortenhetett a fojtoszeleppel, de ha majdnem teljesen zarva van, az okozhat ilyet. Hogy all a fojtoszelep lapatja? Ha nincs nyitva, forgasd ilyen allasba, vedd le rola a csatlakozot es igy mukodnie kene, ha ezzel van a gond. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Attilabzafira Elküldve Február3, 2019 Megoszt Elküldve Február3, 2019 Szia! Üresben felpörög és másodikban el is lehet vele indulni. Amikor 1-esbe teszem megáll, illetve ha üresben van és rálépek a fékpedálra akkor is. Kipróbálom köszi 22 órája, csaba66 írta: Akkor magyarul nem lehet teljesitmenyt kivenni a motorbol, de meg csak uresben felporgetni sem? Ennek nagyon sok oka lehet, akar maga az ECU, vagy valamelyik jelado, ahonnan hibas jelet kap, levego vagy uzemanyag ellatasi problemak, stb. Nem tudom, mi tortenhetett a fojtoszeleppel, de ha majdnem teljesen zarva van, az okozhat ilyet. Hogy all a fojtoszelep lapatja? Ha nincs nyitva, forgasd ilyen allasba, vedd le rola a csatlakozot es igy mukodnie kene, ha ezzel van a gond. Szia, nem használható. Valóban elég valoszinutlenul hangzik. Ilyen alapon, ha felkapcsolom a világítást is le kéne állnia. Legjobb tudomásom szerint az ecu figyeli a gáz és fékpedál lenyomását az egyidejüség elkerülése miatt. Azt hiszem a fojtószelep kitakarításakor történt valami, de nem tudom mi, addig ez a hiba nem jelentkezett. köszi Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Február3, 2019 Megoszt Elküldve Február3, 2019 1 óra, Attilabzafira írta: Szia! Üresben felpörög és másodikban el is lehet vele indulni. Amikor 1-esbe teszem megáll, illetve ha üresben van és rálépek a fékpedálra akkor is. Kipróbálom köszi Szia, nem használható. Valóban elég valoszinutlenul hangzik. Ilyen alapon, ha felkapcsolom a világítást is le kéne állnia. Legjobb tudomásom szerint az ecu figyeli a gáz és fékpedál lenyomását az egyidejüség elkerülése miatt. Azt hiszem a fojtószelep kitakarításakor történt valami, de nem tudom mi, addig ez a hiba nem jelentkezett. köszi A nem hasznalhato, es a kettesben el lehet vele indulni nalam nem egeszen ugyanazt jelenti... Es aztan harmas, negyes, stb., megy rendesen? Ha csak alapjaraton problemas, akkor nem valoszinu, hogy a pillangoszelep okozna. Persze ki tudja, mi van most ott, az EGR "atkotes" sem okvetlenul hasznal... En visszatennem az EGR-t, ahogy gyarilag volt, es ugy is megneznem, mi tortenik. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Joeynix Elküldve Február3, 2019 Megoszt Elküldve Február3, 2019 On 2019. 01. 06. at 17:41, toma2105 írta: Nekem is volt ugyan ez a hibakódom (P1900) állandóan regenerált, kicseréltem a hőmérséklet szenzort, és jó lett. majd kis idő múlva előjött egy másik hibakód ( P1901 ) Részecskeszűrő nyomásszenzor tömlő üzemzavar. Ugyanezt a jelenséget produkálva hogy szinte minden nap regenerált. elegem lett belőle, úgyhogy a kiiktatásra került, az EGR szeleppel együtt. Azóta nincs gond De szerintem is első körben meg kéne nézni a hőmérséklet szenzort. A részecskeszűrőbe van beletekerve alul, jól hozzáférhető helyen. Nem nagy dolog kicserélni. Amúgy ilyen lett: A hőmérséklet szenzor el van dugva a hővédő lemez alatt. http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=410IMG_20190106_142012.jpg Szia Csaba 66! Egy olyan kérdésem lenne hogy a DPF szoftveres kiütése mennyibe került illetve hol csinálták? Én is kiszedtem de még sajnos nem üttettem ki. Milyen módszerrel lehet törölni? csak chippessel vagy sima programmal is lehet? Válaszodat köszönöm előre is! Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Február4, 2019 Megoszt Elküldve Február4, 2019 13 órája, Joeynix írta: Szia Csaba 66! Egy olyan kérdésem lenne hogy a DPF szoftveres kiütése mennyibe került illetve hol csinálták? Én is kiszedtem de még sajnos nem üttettem ki. Milyen módszerrel lehet törölni? csak chippessel vagy sima programmal is lehet? Válaszodat köszönöm előre is! Hello, Nem tudom, miert nekem cimzed a kerdest, mert az ugyan teny, hogy nincs reszecskeszurom, de ez gyarilag tortent igy :) Tudtommal szoftveresen megoldhato, bar nincs szemelyes tapasztalatom. Egyebkent nem igazan tartom szerencsesnek a dolgot, meg ha vizsgan (egyelore) allitolag nincs is belole gond. Viszont gondolom, hogy papir szerint a reszecskeszuros motorok Euro 5-osek, mig szuro nelkul csak 4-esek, igy ebbol elobb-utobb balhe lehet, foleg, ha behajtast vagy egyebeket kotnek majd kornyezetvedelmi kategoriahoz. Link to comment Megosztás: More sharing options...
toma2105 Elküldve Február4, 2019 Megoszt Elküldve Február4, 2019 22 órája, Joeynix írta: Szia Csaba 66! Egy olyan kérdésem lenne hogy a DPF szoftveres kiütése mennyibe került illetve hol csinálták? Én is kiszedtem de még sajnos nem üttettem ki. Milyen módszerrel lehet törölni? csak chippessel vagy sima programmal is lehet? Válaszodat köszönöm előre is! Üdv! Nekem 30-ért programozták le, az egr szelep-el együtt, Pécsen. Vizsgával kapcsolatosan még nem tudok nyilatkozni, majd csak jövőre kell mennem. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Zsolti25 Elküldve Február5, 2019 Megoszt Elküldve Február5, 2019 On 2019. 02. 02. at 10:44, Attilabzafira írta: Szia, nem használható. Valóban elég valoszinutlenul hangzik. Ilyen alapon, ha felkapcsolom a világítást is le kéne állnia. Legjobb tudomásom szerint az ecu figyeli a gáz és fékpedál lenyomását az egyidejüség elkerülése miatt. Azt hiszem a fojtószelep kitakarításakor történt valami, de nem tudom mi, addig ez a hiba nem jelentkezett. köszi A fékrásegítő miatt is lefulladhat. Álló helyzetben erősebben nyomod be, míg 2-3-ba csak épphogy megnyomod a féket. De én nem vagyok szerelő. Azt próbáld már meg, hogy hirtelen minden nagy áram fogyasztót bekapcsolsz. (Tompított + fényszóró + ablakfűtés+ levegőbefújó teljes erővel + légkondi) Link to comment Megosztás: More sharing options...
talaberferenc Elküldve Február10, 2019 Megoszt Elküldve Február10, 2019 Sziasztok! z19dt motorral szerelt astra alábbi hibakódot ECN 112561 fojtószelepházra hozott hibát!! Levettem olajos volt belseje panelt letakarítottam összeraktam de nem lett jó check engine kinn van még mindig... Mit lehetne ezzel problémával csinálni... rohadt drága alkatrész..... Segítséget köszönöm Link to comment Megosztás: More sharing options...
Handbrake Elküldve Február11, 2019 Megoszt Elküldve Február11, 2019 14 órája, talaberferenc írta: Sziasztok! z19dt motorral szerelt astra alábbi hibakódot ECN 112561 fojtószelepházra hozott hibát!! Levettem olajos volt belseje panelt letakarítottam összeraktam de nem lett jó check engine kinn van még mindig... Mit lehetne ezzel problémával csinálni... rohadt drága alkatrész..... Segítséget köszönöm Hibakódot törölted? Próbáltad tesztelni OP-COM-al? Lehet egy alaposabb takarítás, szárítás esetleg az elektronikai panel átnézése is érdemes lenne....... Link to comment Megosztás: More sharing options...
urbanszilvi87 Elküldve Február11, 2019 Megoszt Elküldve Február11, 2019 Sziasztok. Lenne egy olyan kérdésem,hogy van egy 1.9 cdti 110kw,150le Opel Vectra combi(Vauxhall).Nem indul csak hidegindítóval.90-nél jobban nem megy le is tilt és azonnal leáll de húzni sem úgy húz vagy ha hirtelen adok neki gázt le is áll.P0960 hibakódot olvastak (nyomásszabályzó szelep).Ez idáig rendben is lenne de pontosan melyik lehet a ludas mert 3 van benne.Beszéltem egy szerelővel de ő nagyon szét akarná bontani a kocsit porlasztónyomás ilyen olyan csövek leszedése stb.Új gázolajszűrő,motorolaj és szűrő.Izzítógyertyák jók. Én a nagynyomású nyomásszabályzó szelepre gyanakszom. Köszönöm előre is a segítséget. Attila Link to comment Megosztás: More sharing options...
csaba66 Elküldve Február11, 2019 Megoszt Elküldve Február11, 2019 30 perce, urbanszilvi87 írta: Sziasztok. Lenne egy olyan kérdésem,hogy van egy 1.9 cdti 110kw,150le Opel Vectra combi(Vauxhall).Nem indul csak hidegindítóval.90-nél jobban nem megy le is tilt és azonnal leáll de húzni sem úgy húz vagy ha hirtelen adok neki gázt le is áll.P0960 hibakódot olvastak (nyomásszabályzó szelep).Ez idáig rendben is lenne de pontosan melyik lehet a ludas mert 3 van benne.Beszéltem egy szerelővel de ő nagyon szét akarná bontani a kocsit porlasztónyomás ilyen olyan csövek leszedése stb.Új gázolajszűrő,motorolaj és szűrő.Izzítógyertyák jók. Én a nagynyomású nyomásszabályzó szelepre gyanakszom. Köszönöm előre is a segítséget. Attila Nem tudom, milyen harom szelepre gondolsz, de a hibakod csak egyhez tartozik, ami a nagynyomasu, ld. pl. itt: http://opelmuhely.com/hibakodok Link to comment Megosztás: More sharing options...
Sztaricsnaja Elküldve Február12, 2019 Megoszt Elküldve Február12, 2019 Sziasztok! Tanított már valaki Op-Com-mal „kis befecskendezett mennyiséget”? Z17DTJ motoron porlasztó lett cserélve. Ennek a betanítása megtörtént. A motor szépen jár, de P1602-4B „Alacsony befecskendezési mennyiség nincs betanulva” hibaüzenetem van. Van egy menü, ahol lehetne a tanítást elvégezni, de nem tanul. Mi lehet a gond? Opcom verzió 08/2010 Lehet, hogy nem jó hozzá ez a verzió? Link to comment Megosztás: More sharing options...
Handbrake Elküldve Február15, 2019 Megoszt Elküldve Február15, 2019 On 2019. 02. 12. at 14:10, Sztaricsnaja írta: Sziasztok! Tanított már valaki Op-Com-mal „kis befecskendezett mennyiséget”? Z17DTJ motoron porlasztó lett cserélve. Ennek a betanítása megtörtént. A motor szépen jár, de P1602-4B „Alacsony befecskendezési mennyiség nincs betanulva” hibaüzenetem van. Van egy menü, ahol lehetne a tanítást elvégezni, de nem tanul. Mi lehet a gond? Opcom verzió 08/2010 Lehet, hogy nem jó hozzá ez a verzió? Már én is próbálkoztam vele, próbáld meg OP-COM-nál ne a Z17DTJ hanem Z17DTR motorkódos verzióval, azzal lehet sikerülhet. 1 Link to comment Megosztás: More sharing options...
barti24 Elküldve Február23, 2019 Megoszt Elküldve Február23, 2019 üdv.tavaly vettem egy h astra kombi 1.7 cdti autót.kiderült hogy egytömegű lendkerék van benne és szétrázta a váltót amit cserélni kellet és a lendkereket is de már kettöstömegűre.kapott új kuplungot komplett és kettőstömegűt is.sajnos azóta sem az igazi az autó mert olyan 1700 től 2100 as fordulatszámig beremeg az egész autó és ha komolyabban odalépek a kuplung is csúszik.jeleztem a szerelőmnek hogy mi a gond,de ő közben sajnos balesetben elhunyt.már elég sokat költöttem rá és még csak vagy 10000 km mentem vele. kérdésem az lenne hogy mitől remeg be szinte az egész kasztni,és hogy miért csúszik a kuplung? a kuplung inkább 4. és 5. fokozatban csúszik. köszi a segítséget Link to comment Megosztás: More sharing options...
Sztaricsnaja Elküldve Február26, 2019 Megoszt Elküldve Február26, 2019 On 2019. 02. 15. at 11:10, Handbrake írta: Már én is próbálkoztam vele, próbáld meg OP-COM-nál ne a Z17DTJ hanem Z17DTR motorkódos verzióval, azzal lehet sikerülhet. Köszönöm! Ez volt a megoldás. Így betanult. Link to comment Megosztás: More sharing options...
Recommended Posts