Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektronikák, elektromos kérdések


uhuhu

Recommended Posts

21 perce, quad405 írta:

Az én H Astrámban csak egy ventilátor van, belül a motorhűtőn. Valószínűleg a Zafira nagyobb belső tere miatt szükséges a plusz "tuning". Az általam eddig látott autók mindegyikén 1 ventilátor volt csak, igaz egyik sem volt nagy belsőterű. 

Nekem az Astran is van, igaz kombi, bar nagyon valoszinutlen, hogy ezen mulna. Valoszinuleg inkabb a dizel/benzines a valasztovonal (kozben kiderult, hogy a videon egy 1.9-es dizel motor van).

Hogy ennek mi az oka, az jo kerdes... Lehet, hogy a benzinesek nagyobb uzemi homerseklete (tipikusan 100 fok folott) miatt nem kell kulon ventilator a klima hutore.

Link to comment
Megosztás:

28 perce, Zsupi írta:

Sziasztok!

Bal első fényszórónak hol van a biztosítéka? Tudtok segíteni?! Köszi.

Barmilyen meglepo is, de nincs neki... Az UEC vezerli, rovidzar, vagy mas gond eseten egyszeruen nem ad neki tapot.

Ha nem megy, akkor elsosorban azt nezd meg, hogy jo-e az izzo, kontaktusok rendben vannak-e, nincs tores, vagy rovidzar a vezetekben. 

Link to comment
Megosztás:

On 2019. 01. 11. at 23:55, Imre75 írta:

Kell új kapcsoló, amin rajta van a behajtás gomb is, illetve természetesen olyan tükrök, amiben benne van a behajtó (valahol folding, valahol retract-nak hívják) motor is. A tükör csatlakozója úgy néz ki, hogy

1: vízszintes állítómotor + (fekete-fehér)
2: függőleges állítómotor + (zöld-fehér)
3: Mindkét előző motor - (barna)
4: nem használt
5: Tükör behajtó motor - (fekete-zöld)
6: Tükör behajtó motor + (fekete-barna)
7: nem használt
8: fűtés + (fehér-barna)
9: fűtés - (barna, ez testre megy)

A bal oldal elég egyszerű, mert a kapcsoló is ott van, tehát az ajtó csatlakozóba csak a fűtés+ (fehér-barna) megy, ez az ajtó csatlakozón a 15-ös PIN, ez megy hátra a REC-be (XR4/11-es pont, FR21-es biztosíték, 7.5A). Minden más ajtón belül megy, direktben a csatlakozóra:

tükör 1 -> kapcsoló 30
tükör 2  -> kapcsoló 31
tükör 3 -> kapcsoló 29
A fentiek elvileg megvannak, ha amúgy motoros állítós a tükröd. Amit ki kell építeni:
tükör 5 -> kapcsoló 7
tükör 6 -> kapcsoló 6

A jobb oldal picit bonyolultabb, hiszen át kell menni a jobb, majd a bal ajtó csatlakozón is, de nem vészes. A tükör állításhoz és fűtéshez nekem megvoltak a kábelek előre, természetesen, feltételezem hogy Neked is így van:

tükör 1-> jobb ajtó csati 12 -> bal ajtó csati 12 -> kapcsoló 14 (kék-fekete)
tükör 2 -> jobb ajtó csati 14 -> bal ajtó csati 14 -> kapcsoló 15 (zöld-fekete)
tükör 3 -> jobb ajtó csati 13 -> bal ajtó csati 13 -> kapcsoló 29 (barna)

Amit ki kell építened, az két szál:

tükör 5 -> jobb ajtó csati 25  -> bal ajtó csati 25 -> kapcsoló 22
tükör 6 -> jobb ajtó csati 24 -> bal ajtó csati 24 -> kapcsoló 23

Lényegében ennyi. A kapcsoló csatlakozójában ki kell építeni a 6,7,22 és 23-as PIN-eket, a tükrök kapcsolójában meg az 5-ös és 6-os PIN-eket és a fentiek alapján összekötni.

Mai napi "Hopszikácska" (nem éppen ezzel a szóval jellemeztem Adam Opel nénikéjét, amikor rájöttem):

A behajtós kapcsoló 13-as lábára is kell +12V, méghozzá ez gyárilag a REC felől jön és egy 7.5A-es biztosíték védi, a kábel is vastagabb (0.75mm). Ez a kábel az ajtó átvezető 23-as pin-jén jön át. Amikor húztam át a kábeleket, csodálkoztam is, mert az ajtó csatiban a 23-24-25 lukak voltak ledugózva kis fehér dugóval, nem értettem, minek a 23 is? Ésss miután tegnap este készen lettem minden bekötéssel és rohadtul nem csináltak semmit a tükrök, megnéztem még egyszer a bekötést és kiderült, hogy magam számára is lefelejtettem ezt a + kábelt, ami lényegében a tükör behajtó motorok áramfelvételét viszi el. Ma délután lesz ismét egy pár kemény órám, de remélhetőleg a tükrök végre motorosak lesznek nálam is.

Imre

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...
On 2019. 03. 08. at 11:51, Imre75 írta:

Mai napi "Hopszikácska" (nem éppen ezzel a szóval jellemeztem Adam Opel nénikéjét, amikor rájöttem):

A behajtós kapcsoló 13-as lábára is kell +12V, méghozzá ez gyárilag a REC felől jön és egy 7.5A-es biztosíték védi, a kábel is vastagabb (0.75mm). Ez a kábel az ajtó átvezető 23-as pin-jén jön át. Amikor húztam át a kábeleket, csodálkoztam is, mert az ajtó csatiban a 23-24-25 lukak voltak ledugózva kis fehér dugóval, nem értettem, minek a 23 is? Ésss miután tegnap este készen lettem minden bekötéssel és rohadtul nem csináltak semmit a tükrök, megnéztem még egyszer a bekötést és kiderült, hogy magam számára is lefelejtettem ezt a + kábelt, ami lényegében a tükör behajtó motorok áramfelvételét viszi el. Ma délután lesz ismét egy pár kemény órám, de remélhetőleg a tükrök végre motorosak lesznek nálam is.

Imre

Majd esetleg egy leírást lehetne kapni róla, hogyan és miként lehet ezt az egészet megcsinálni? Köszi!

Link to comment
Megosztás:

On 2019. 03. 18. at 8:14, Handbrake írta:

Majd esetleg egy leírást lehetne kapni róla, hogyan és miként lehet ezt az egészet megcsinálni? Köszi!

Nem fotóztam, szerelés közben sosem dokumentálok, mert olyankor eszembe se jut. De röviden, ugye a hozzávalók két megfelelő motoros tükör és a szintén megfelelő kapcsoló, 0.5mm-es kábel (aki precíz, annak 0.75-ös is), pinek az ajtó csatlakozóba és a tükör csatlakozóba; esetleg ha valaki be tud szerezni kábelköteget, akkor azzal sokkal könnyebb (nekem nem volt). A pinekből (vagy csatlakozó tűkből) kétféle kell, a tükörhöz a teljesen hétköznapi kínai, amivel áramkört lehet szerelni, megfelel; a másik az spéci, nekem volt egy szögletes ajtó csatlakozóm amiből ki tudtam szedni. Kell még ajtó kárpit patentból is vagy 10 darab, mert biztosan fog törni. Ha az autóban megvan már a kábel eredetileg, akkor az ajtókárpitot le se kell szedni, csak a kis háromszöget (lásd lejjebb). Ezen felül műanyag gyorskötöző, szigetelőszalag, zsugorcső, kábel behúzó (amivel a 220V-os kábelt is be lehet húzni a falba) és alap szerszámok.

Én a jobb oldallal kezdtem. A tükörnél az ajtó belső oldalán a háromszöget ki kell pattintani (szinte 100%, hogy eltörik a 3 patentből 1-2 darab), alatta egy habszivacs és benne a csipogó (magas hangszóró), ennek kábelét le kell szedni. Ajtó behúzó fogantyú lepattint (felfelé), belső kilincs mögötti kis fedél lepattint, mögöttük a 3 csavar ki, az ajtó alján 2 csavar ki, a zár felőli oldalon maradék két csavar ki. (mindegyik torx 20) Alsó patentek kipattint, kárpit óvatosan megemel, hosszú csavarhúzóval alányúl és fent ki kell pattintani a kárpit tetejénél a műanyag keretet, ellenkező esetben jó eséllyel leszakad a kárpit erről a műanyag sz*rról (ragasztva van, sikaflex-szel, egyéb rugalmas ragasztóval összerakható, ha nem sikerült egyben levenni). Ezután felfelé le lehet akasztani a kárpitot, kilincs és ablakemelő csatlakozó kiakaszt (illetve kilincs világítás csatlakozója, ha van - nekem már van, mert egyben azt is megcsináltam :-) ).

A tükröt 3 darab torx 20-as tartja, előtte persze a csatlakozót le kell kötni. Tükör alatti állapotokon elszörnyülködünk, lepucoljuk, új tükör fel. Az új tükrön az 1-2-3 lábak a tükörlap mozgatás, 5-6 a behajtás (nekem ezt kellett pinezni), 8-9 a fűtés. A csatlakozót úgy lehet szétszedni, hogy nagyon óvatosan a szürke betét biztosítóját megemeljük egy csavarhúzóval és lehúzzuk a szürke betétet a többi részről. A pinezett csatlakozókat bedugjuk, szürke betétet visszarakjuk, a csatlakozó mehet is fel a tükörre, le lehet próbálni (végállás figyelős, szóval nyugodtan direktben az akksiról lehet próbálkozni). Ha működik, akkor a hangszóró kiszerel, mert a mögötte lévő üregbe kell átvezetni a kábeleket az átvezető dugón keresztül. (Fúrtam rá egy pici lyukat és egy erős drót segítségével áthúztam a két kábelt.)

Nekem szögletes ajtó csatlakozóm van. A tetején felfelé kell húzni a biztosítót, ekkor automatikusan szét is jön. Az ajtó felőli oldalon a narancssárga biztosító betétet felemeljük egy csavarhúzóval, onnantól az oldalán már benyomható a patent, ami az ajtóban tartja. Vissza kell nyomni az ajtóba, majd a hangszóró lukon keresztül ki lehet húzni és be lehet pinezni a kábelek másik végét (ami a tükörtöl jön le). Ha megvan, vissza lehet pattintani. A hangszórók alá, ha már leszedtük őket, érdemes valami jó kis rugalmas ragasztót tenni, jobban fognak szólni.

A nehezebb része a kasztni felőli oldal. Van az a nagy műanyag küszöb elem, ami az első lábtértől egészen hátra megy, ezt csak óvatosan ki kell pattintgatni, én felhajtottam a gumi tömítést és egy csavarhúzóval kényelmesen kipattintgattam. (A kesztyűtartót is érdemes leszerelni, utána látni is lehet, hogy a kábelköteg egy szép nagy gumidugón keresztül érkezik meg ami szerintem egyben lehet a flexibilis gumicsővel, mert képtelen voltam kipattintani.) A csatlakozóról le kell venni a flexibilis gumicsövet, amiben a kábelköteg átmegy. Ez egyszerű, egy műanyag gyűrű tartja a helyén, ezt szét kell pattintani és óvatosan levenni. Ezek után én kintről (tehát az ajtó összekötő csati felől) benyomtam egy kábel behúzót jól beszilikonozva, és belül kitapogattam, hogy hová érkezik meg a nagy gumiharangnál, és ott egy késsel óvatosan lyukat ejtettem, majd átszuszakoltam rajta a behúzót. Ha a két szál kábel bent van az utastérben, akkor a másik felét szépen bepinezzük az ajtó csatlakozó másik felébe. Ezek után lepróbáltam, hogy még mindig behajlik-e a tükör, a kábel végeit direktben rákötöttem a 12V-ra.

A jobb ajtót össze is lehet rakni. A háromszög felrakásához mindhárom fehér patentet ki kell bányászni, mert csak úgy fog felmenni, ha a patenteket a háromszögbe pattintjuk először és utána az ajtóba! Ne felejtsük el a kilincset és az ablakemelő csatiját visszaakasztani.

A bal ajtónál a módszer elég hasonló, a pedálok fölötti fedelet simán a két kis műanyag pöcök elfordításával lehet leszedni, viszont a kormány alatti burkolathoz nem elég a világításkapcsoló leszerelés és az alatta lévő csavarok kicsavarása, a középkonzolt is le kéne bontani, ahhoz meg a kardánbox burkolatot, szóval én ezt inkább kihagytam és a bal oldali nagy gumiharangot érzésre lyukasztottam ki, közben szórva a Miatyánkot, hogy nehogy eltaláljam a kábelköteget (azért nem ilyen tragikus a helyzet, megoldható. Bárcsak a motorháztető nyitó kallantyú ne lenne útban!). A nagy küszöb műanyagot itt is le kell szerelni. A jobb ajtóból jövő kábel a 24-25-ös lábakon jön át az ajtó csatlakozóban, viszont itt a 23-asnak is szerepe van, mert azon jön át a REC-ből az a bizonyos 0.75mm-es kábel. Fejből nem tudom, melyik biztosítékra van kötve, megmondom őszintén, mivel nekem nem volt kiépítve, szégyentelenül rákötöttem az ablakemelők biztosítékára. Emiatt nem kellett hátravinnem azt a kábelt a REC-ig, mert már megvolt, a bal ajtóban a vastag fekete a 12V, a barna meg a test. Aki nem olyan trehány dög, mint én, az a REC X6-os modultól kihúz egy kábelt végig az első ajtóig és ott az ajtó csatlakozó 23-as átvezetőjén átviszi (ez megy az ablakemelő kapcsoló 13-as lábára). Visszatérve a jobb ajtóról jövő kábelekre, az megy a kapcsoló 22-23-as lábára. A bal oldali tükör meg a kapcsoló 6-7-es lábára.

Az ablakemelő csatlakozó szétszedése triviális, be kell oldalt nyomni a kis pöcköt és le lehet húzni róla a fekete biztosító elemet (előtte le kell vágni a műanyag gyorskötözőt, ami a kábeleket a biztosító elemhez rögzíti). Ez kell a pinezéshez.

És készen is vagyunk, lehet tesztelni, összerakni.

Remélem, nagyjából ilyesmire gondoltál. Az ajtó csatlakozón az átvezetés elég rémálom, de a többit egy olyan amatőr is lazán megcsinálja, mint én. :)

Ahogy mondtam, kihasználtam az alkalmat és beraktam a kilincs világítást is, illetve öntapadós 1mm-es bitumen lappal leragasztottam az üreges részeket, így nem rezonál már be az ajtó és a becsukásnak is szebb lett a hangja. Még tervben volt, hogy a tükörbe szerelek ledet, ami az ajtó mellett megvilágítja a földet, de annyira belefáradtam, hogy ezt a részt kihagytam.

Módosítva : Imre75
Link to comment
Megosztás:

1 órával ezelőtt, toma2105 írta:

Üdv!

Találkozott már valaki ilyennel? Az Op-Com nem kommunikál az UEC, REC stb

Az OP-Com-al lehet gond, vagy a kocsinál lesz valami probléma?
 

n4mhizk3dklklkgbc5jy.jpg

 

Ez a negy modul csak az LS CAN buszon log, tehat azon nem tud kommunikalni az OpCom. Lehet maga a kutyu beteg, esetleg a csatlakozo.

Ha a kocsi muszerei mukodnek, akkor valoszinutlen, hogy a kocsival lenne gond.

Mozgasd meg az OpCom-ot a csatlakozoban, lehet, hogy csak ott nem erintkezik rendesen.

  • Köszi! 1
Link to comment
Megosztás:

2 perce, csaba66 írta:

Ez a negy modul csak az LS CAN buszon log, tehat azon nem tud kommunikalni az OpCom. Lehet maga a kutyu beteg, esetleg a csatlakozo.

Ha a kocsi muszerei mukodnek, akkor valoszinutlen, hogy a kocsival lenne gond.

Mozgasd meg az OpCom-ot a csatlakozoban, lehet, hogy csak ott nem erintkezik rendesen.

Rendben.Ránézek akkor a csatira.

Minden működik egyébként.

Mikor megvettem, az elején még nem volt gond vele,kommunikált.

Az utolsó 2-3 alkalommal tapasztaltam ezt.

Köszi a segítséget!!

 

 

Link to comment
Megosztás:

18 perce, kisapa63 írta:

Sziasztok! Két kérdésem lenne. Mitől van az, hogy a csomagtér világítás állandóan megy akkor is ha le van csukva az ajtó. A másik be lehet-e állítani, hogy az ablakok automatikusan bezáródjanak ha be kapcsolom a központi zárat.

Ugy erzi, hogy nyitva van, tehat vagy elromlott az erzekelo (ez valoszinuleg a zarszerkezetben van, de nem biztos), vagy eltort/zarlatos a kabele.

Automatikus ablak zaras nincs, azt lehet beallitani, hogy a taviranyito gombjat nyomva lehessen mozgatni az ablakokat.

Link to comment
Megosztás:

17 órája, csaba66 írta:

Ugy erzi, hogy nyitva van, tehat vagy elromlott az erzekelo (ez valoszinuleg a zarszerkezetben van, de nem biztos), vagy eltort/zarlatos a kabele.

Automatikus ablak zaras nincs, azt lehet beallitani, hogy a taviranyito gombjat nyomva lehessen mozgatni az ablakokat.

Az érzékelő valószínűleg működik mert ha kinyitom akkor az utastér lámpa világít ha lecsukom akkor pedig elalszik. Ráadásul járó motornál ha kinyitom a csomagteret akkor hangjelzést is ad.

Link to comment
Megosztás:

 

17 hours ago, kisapa63 said:

Sziasztok! Két kérdésem lenne. Mitől van az, hogy a csomagtér világítás állandóan megy akkor is ha le van csukva az ajtó. A másik be lehet-e állítani, hogy az ablakok automatikusan bezáródjanak ha be kapcsolom a központi zárat.

 

18 minutes ago, kisapa63 said:

Az érzékelő valószínűleg működik mert ha kinyitom akkor az utastér lámpa világít ha lecsukom akkor pedig elalszik. Ráadásul járó motornál ha kinyitom a csomagteret akkor hangjelzést is ad.

Na szerintem kezdjük az elejétől. Egy idő után sem alszik el? Az én kombim-ban sem alszik el egyből a csomagtér világítás ahogy lecsukom az ajtaját. Sőt akkor is bekapcsol ha sima ajtót nyitok. Elég gugyerák megoldás de ez van. :(

Link to comment
Megosztás:

37 perce, quad405 írta:

Na szerintem kezdjük az elejétől. Egy idő után sem alszik el? Az én kombim-ban sem alszik el egyből a csomagtér világítás ahogy lecsukom az ajtaját. Sőt akkor is bekapcsol ha sima ajtót nyitok. Elég gugyerák megoldás de ez van. :(

Most direkt lementem, 2006 novemberi gyartas, szinten kombi.

Mivel el szoktam huzni a csomagter feletti rolot, altalaban nem latom, mi van a lampaval, de most direkt megkukkoltam:  nyitasra utasteri lampa nem gyullad fel, csak a csomagteri, ami csukasra egybol el is alszik.

Kulcs nem volt benne, esetleg fugghet attol is, de alapvetoen a fent leirt verzio tunik normalisnak, es azt is teszi.

Link to comment
Megosztás:

8 hours ago, csaba66 said:

Most direkt lementem, 2006 novemberi gyartas, szinten kombi.

Mivel el szoktam huzni a csomagter feletti rolot, altalaban nem latom, mi van a lampaval, de most direkt megkukkoltam:  nyitasra utasteri lampa nem gyullad fel, csak a csomagteri, ami csukasra egybol el is alszik.

Kulcs nem volt benne, esetleg fugghet attol is, de alapvetoen a fent leirt verzio tunik normalisnak, es azt is teszi.

Na most direkt én is megnéztem alaposabban. :) Kulcs nem volt benne. Bármelyik ajtó nyitására (csomagtartó vagy sima) mindkét lámpa (utastéri és csomagtartó) egyszerre felgyullad. És az utolsó ajtó csukása után kb. 20 mp-el alszanak el szintén egyszerre. Nekem nincs REC-em lehet amiatt vannak összekapcsolva. 2011-ben más sokmindent kispóroltak az Astrákból :(

Link to comment
Megosztás:

6 perce, quad405 írta:

Na most direkt én is megnéztem alaposabban. :) Kulcs nem volt benne. Bármelyik ajtó nyitására (csomagtartó vagy sima) mindkét lámpa (utastéri és csomagtartó) egyszerre felgyullad. És az utolsó ajtó csukása után kb. 20 mp-el alszanak el szintén egyszerre. Nekem nincs REC-em lehet amiatt vannak összekapcsolva. 2011-ben más sokmindent kispóroltak az Astrákból :(

Igen, az lehet, hogy a REC nelkuliekben egyutt megy az utasterrel, aminek van kesleltetese. Viszont az eredeti problema akkor sem ertheto, vagyis hogy allandoan eg, raadasul az utastertol fuggetlenul.

 

Link to comment
Megosztás:

20 órája, quad405 írta:

 

 

Na szerintem kezdjük az elejétől. Egy idő után sem alszik el? Az én kombim-ban sem alszik el egyből a csomagtér világítás ahogy lecsukom az ajtaját. Sőt akkor is bekapcsol ha sima ajtót nyitok. Elég gugyerák megoldás de ez van. :(

Nem tudom mennyit kéne várni gondolom annyit mint az utastér világításnál. Szerintem annyi idő biztosan eltelt de ma kipróbálom megint.

Link to comment
Megosztás:

1 óra, kisapa63 írta:

Nem tudom mennyit kéne várni gondolom annyit mint az utastér világításnál. Szerintem annyi idő biztosan eltelt de ma kipróbálom megint.

Megnéztem és szerencsére működik. Ezek szerint nem vártam elég hosszú időt mert egyszerre alszik el az utastérivel. Ezen felbuzdulva kipróbáltam a másik gondomat is miszerint a szivargyújtónál állandóan ott van a 12V de sajnos arra hiába vártam.

Link to comment
Megosztás:

5 perce, kisapa63 írta:

Megnéztem és szerencsére működik. Ezek szerint nem vártam elég hosszú időt mert egyszerre alszik el az utastérivel. Ezen felbuzdulva kipróbáltam a másik gondomat is miszerint a szivargyújtónál állandóan ott van a 12V de sajnos arra hiába vártam.

Egy-ket honapot kell varnod, es lemerul az akku :) 

De amugy az valoban allando, es lehet vitatkozni azon, hogy ez igy jo-e. Vegulis lehet, hogy van, amikor jol jon, amugy meg nem oszt, vagy szoroz.

Link to comment
Megosztás:

1 óra, csaba66 írta:

Egy-ket honapot kell varnod, es lemerul az akku :) 

De amugy az valoban allando, es lehet vitatkozni azon, hogy ez igy jo-e. Vegulis lehet, hogy van, amikor jol jon, amugy meg nem oszt, vagy szoroz.

Nekem azért számítana mert a bedugós USB töltő elég gyakran elmozdul és nem tölt tovább. Helyette akartam egy ilyet(https://www.ebay.com/itm/323138602252) de ez meg tényleg lezabálná az akkut egy idő után.:(

Link to comment
Megosztás:

7 órája, kisapa63 írta:

Megmondom őszintén nem is látok világítást a szivargyújtónál. Nem tudom, hogy megoldható-e de lehet egyszerűbb lenne a biztosíték táblában átkötni.

Akkor lehet, hogy az is egy REC-es extra :)  

De nyilvan barhonnan viheted, csak az mar ott lenne helyben.
 

Link to comment
Megosztás:

On 2019. 03. 24. at 19:10, csaba66 írta:

Akkor lehet, hogy az is egy REC-es extra :)  

De nyilvan barhonnan viheted, csak az mar ott lenne helyben.
 

Ez érdekes most szétszedtem a szivargyújtót és 3 db vezetéket találtam a baj csak az, hogy a műszer szerint a harmadikon is ott a 12V. Én ezt nem értem.

Link to comment
Megosztás:

4 órája, kisapa63 írta:

Ez érdekes most szétszedtem a szivargyújtót és 3 db vezetéket találtam a baj csak az, hogy a műszer szerint a harmadikon is ott a 12V. Én ezt nem értem.

Lehet, hogy valami mas, kesleltetve kikapcsolt aramkoron van, ha nincs REC... 

Koss ra egy izzot, vagy hagyd bent a muszert, aztan kocsi becsuk, var, kukkol :)

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.