Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR
  • Oldalunk szerkezete változott. 2022-től mint "MAGAZIN" működünk. Az oldalon a regisztráció lehetősége 2021. végén megszűnt. Tehát a fórumokban (tudástár) csak olvasgatni lehet. Megértést köszönjük.  OpelForum.hu csapata

Előkerültek egy rég eltűnt Opel Blitz prototípus fotói


forumadmin

 Az ehhez hasonló szenzációs felfedezések bár ritkák, léteznek. Az Opel Classic szakértői egy aukción akadtak a régi áruszállító prototípusról készült eredeti fotókra, összesen nyolcra. A felfedezés azért is különleges, mert a képeken egy az 1930-as évek közepén készült, már sorozatgyártásra kész állapotú, modern szerkezetű áruszállító prototípusa látható, évekkel azt megelőzően, hogy az úgynevezett “bulldogfülkés” kialakítás (a motor a vezetőfülkében és nem a hosszú orrban forog) általánossá vált volna szerte a világon. Ma már szinte az összes könnyű áruszállító ilyen felépítésű, az Opel flottájában ilyen például a Vivaro és a Movano.

opelblitz01.jpeg

  • Megkerült: fotókon látható a szinte feledésbe merült Opel 1.5-23 COE prototípus
  • Megelőzte a korát: Innovatív “bulldogfülkés” zárt áruszállító, Art Deco-s vonalakkal
  • A Blitz-től a Vivaro-ig és a Movano-ig: az Opel könnyű haszonjárműveinek hosszú sora

Leif Rohwedder, az Opel Classic vezetője: “Az Opel archívumában nem voltak ilyen fotók, sőt úgy tudjuk, semmilyen publikáció sem jelent meg erről a prototípusról, így évtizedekre feledésbe is merült.”

Úttörő: az Opel “bulldogfülkés” áruszállítója

opelblitz02.jpegopelblitz03.jpeg

A fotókon látható újszerű kialakítású, kompakt Blitz áruszállító műszakilag láthatóan teljesen kész és vezethető állapotú is volt. A gyári kódnevet ceruzával a képek hátára írták: 1.5-23 COE. A számok a motor hengerűrtartalmára (1488 köbcenti) és megközelítőleg a tengelytávra utalnak (2,400 mm). A “COE” betűszó, és angol eredetű, kifejtve “Cab Over Engine”, azaz “motor feletti fülke”, amit a hazai zsargon, a rövid orr miatt “bulldogfülkés” kialakításként ismer.

Ez a megoldás az 1930-as években kifejezetten jövőbe mutatónak számított, hiszen az általánosan használatos hosszú orrú fülkékhez képest jelentősen rövidebb teljes hosszt eredményezett, változatlan raktérméretek mellett. A motort az első üléssor alá, vagy kicsivel előrébb építették be.

opelblitz04.jpeg

A második világháború előtt, “bulldogfülkés” áruszállítók csak az USA-ban, Németországban és Franciaországban készültek. Németországban mindössze két ilyen típus futott, mindkettőt az 1930-as évek elején mutatták be, egyszerű, dobozszerű karosszériával és kéthengeres kétütemű motorral. Egyikük sem lett különösebben sikeres, hiszen a vevők is az olyan hosszú orrú teherszállítókat keresték, amilyenek például az Opel 300 kilótól 3 tonnáig terjedő teherbírású gépei voltak akkoriban.

Jövőbe mutató koncepció: funkcionális kialakítás, modern motor, bevált technológiák

opelblitz05.jpeg

A Blitz prototípus egyszerű és funkcionális megjelenése remekül harmonizált jövőbe mutató műszaki alapjaival. Ugyanakkor összetéveszthetetlenül Opel is volt, a kor Opel teherautóira jellemző fekete sárvédőélekkel, és a márka személyautóiról is ismerős Art Deco stílusú díszítőelemekkel, amelyek kihangsúlyozták a felépítmény vízszintes vonalait és barátságos arcot is rajzoltak a kocsinak. Mindez kifejezetten szokatlannak számított a korszak haszonjárművein.

A haszonjárművek piacán vezetőnek számító Opel mérnökei a márka más modelljeiből is emeltek át alkatrészeket a prototípusba. Az 1.5 literes motor az Olympiából érkezett, a futómű pedig a legendás Blitz teherautóé. A karosszéria az orrkialakításon túl is hordozott érdekességeket: a raktér padlója és a tető is teljesen acélszerkezetű volt.

A Blitz 1.5-23 COE technikai részleteiről hézagosak az információk, de egy az Opel archívumában fellelt 1937-es angol nyelvű katalógusból kiderült, hogy a tervek között az egytonnás teherbírású változaton kívül 1,5 tonnás is szerepelt, hathengeres motorral és hátul dupla kerekekkel. Az archívumból tervek is előkerültek, ezeken a Blitz 1.5-23 COE platós, és 15 személyes személyszállító változata látható.

Túl korán érkezett: a Blitz 15-23 COE prototípus maradt

A Blitz 15-23 COE sosem került sorozatgyártásba; valószínűleg jelentős részben azért, mert az 1930-as évek második felében Németország már a háborúra készült. A könnyű áruszállítók nem voltak fontosak, még ha az Opel el is indította volna a gyártást, azt valószínűleg gyorsan leállíttatták volna.

A márka az 1950-es évektől folytatta az áruszállítók fejlesztését, lényegében ennek eredményeként születhettek meg a mai modern modellek – a kompakt Opel Combo, a mindenes bestseller, az Opel Vivaro és a nagyobb Opel Movano.

Az idén 160. születésnapját ünneplő márka sok szempontból ma is úttörő, hiszen teljes könnyű haszonjármű palettája elérhető akkumulátoros-elektromos hajtással is. A villanymotorok teljesítménye 100 kW-ig (136 LE) terjed, a legnagyobb akku pedig 75 kWh-s, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb, igényeihez legjobban illő modellt.

Az Opel már a flottaüzemeltetőknek is kínál megoldást, azoknak, akiknek autói sokat futnak, és azoknak is, akiknek a lehető leggyorsabb töltésre van szükségük. Az üzemanyagcellás, elektromos hajtású Vivaro-e HYDROGEN hatótávolsága a 400 kilométert is elérheti (WLTP1) hidrogéntartályai pedig akár mindössze három perc alatt teljesen feltölthetők.


Visszajelzések

Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások



Kérjük, jelentkezzen be a hozzászóláshoz

A bejelentkezés után megjegyzést írhat



Bejelentkezés

  • Ki van Online?   0 Felhasználó, 0 Névtelen, 105 Vendég (Teljes lista)

    • Jelenleg nincs regisztrált felhasználó az oldalon ONLINE
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.