Készült: 2018. november 8.
Utolsó frissítés: 2018. november 8.
Sziasztok!
Tóth Szabolcs vagyok, innen a fórumról Sabby1994 nicknéven ismerhettek, de korábban az egykori Hungarian Kadett Klub oldalán FehérGSi néven is futottam. Az Opelozás nálunk családi hagyománynak mondható, így első autóm megvételekor, nem is jöhetett más szóba márkaként, mint az Opel. Hosszas keresés után megtaláltam az igazit egy 2002-es G Astra Caravan személyében, amit azóta is használok napi szinten (már ha nem céges kocsival járok). Telt múlt az idő és egyre jobban feléledt bennem a gondolat, hogy szükségem van egy igazi sportkocsira. Először egy kombi OPC-vel szemezgettem, de szerencsére rátértem a helyes útra. Sokáig tanakodtam, hogy milyen régi Opel-t válasszak, Calibra, V2000 Vectra, Astra GSi, Kadett GSi… Végül édesapám intelmére a Kadett mellett tettem le a voksot, de tudat alatt igazából mindenáron Kadettot akartam.
Pécs anno az MS Kadettok városa volt, kisgyerekként sokat láttam a Menekülő 1. névre keresztelt gyöngyházfehér majd később gyöngyházsárga GSi Kadettot, illetve Jakab Norbi cabrioját is. Tisztán emlékszem, 2002 körül egy esős napon a pécsi jégpályánál megpillantottam a gyöngyházfehér MS optikás Réder Zsolti féle Menekülőt, az a pillanat szinte örökre a retinámba égett. Azóta sajnos eltelt másfél évtized, ezidő alatt erősen megkoptak a GSi Kadettok. Nehéz dolgom volt, mindenáron tetőablakos, 3 ajtós, és 20SEH motoros kivitelt akartam.
Az állapot majdnem mindegy volt… Nagyon pangott 2017 év elején a piac, egy-két autó volt eladó, de igazából egyik sem felelt meg az én igényeimnek. Egy relatíve jó állapotú XE-ről lemaradtam, de később kiderült, hogy talán nem is volt akkora baj. Szinte naponta adtam fel hirdetést, hogy keresek eladó GSi Kadettot, míg végül az egyik facebookos csoportban jött válasz is. Lenne egy eladó példány Dunavarsányban, 3 ajtós, tetőablakos, 20SEH… Nem is kellett ennél több. Látszott rajta, hogy már leélte a kocsi a kenyere javát, de eredeti alváz és motorszámos, érdemes a megmentésre. Már alig vártam, hogy eljöjjön a megbeszélt nap és menjünk érte az autószerelő ismerősömmel.
Az autó lekerült Pécsre, utána következett az eredetvizsga procedúrája, ahol nem találták a motorszámom, végül KPM vizsgára kellett mennem, ahol valamilyen csodából adódóan meglett a számsor. Az okmányirodai körök után elkezdődött az autó szétszedése, a kasztni homokszórásra történő előkészítése. Mindeközben nagyon nehéz volt olyan karosszérialakatost találni, aki elvállalta a kasztnizást. Gyári küszöbök, gyári jobb és bal oldali félnegyedet, illetve pár apróságot sikerült gyári új GM elembe beszereznem, sajnos a többi kasztnielem már nem volt kapható, így az legyártatást igényelt. A karosszériamunkánál derült ki, hogy bizony volt törve a kocsi, így teljes hátfal csere is indokolttá vált, a balos hátsó nyúlvány teljes újjáépítésével együtt. A kasztnizás végé felé szintén adódtak problémák, a tetőlemez hátulján centiméteres gitt volt és a tetőlemez vége is minimálisan deformálódott. Itt majdnem feladtam a projektet, pedig ekkorra már elbontottam egy eredeti és egy épített GSi-t alkat-részutánpótlás végett. Itt is külön köszönöm a biztatást Englert Sándor és Simon Róbert barátomnak, Vizi Zsuzsinak, Solynak, Jocinak, Robnak.
Az autó az újjáépülése során több helyen is erősítve lett, a belső és a külső küszöb közé lett téve egy középső küszöb is, a B oszlop le lett kötve a belső küszöbig, a lengőkarok felfogatásai pontjai szintén lapolva lettek… A megépítés során törekedtem a gyáriasságra, de sok elemet a 16 szelepes GSi-kből átvettem (pl.: teli „F Astrásított” front, A oszlop és nyúlványok összekötése, tornyok megerősítése). Szerettem volna, igazán "pécsiesíteni" a vasat, így nemzetközi keresés következményeképp sikerült Szerbiából szereznem egy eredeti MS Design spoilerszettet. Sokáig tanakodtam a fényezését illetően a kocsinak, Simon Róbert barátom szerint gyöngyházfehéren lett volna a legszebb, de én mégis a gyári casablancafehér mellett döntöttem. A motorja se maradt széria, Robi barátom segítségével egy kovácsolt belsős, H profilos hajtókarokkal felvértezett nagyszelepes hengerfejes SEH-t sikerült összerakni, ami igazán ütős lesz az Irmscher szívósorral vagy a 45-ös Weberekkel. A motor mellé beszerzésre került egy hengerenkénti leömlő is, és a Menekülő 1-es egykori Sebring 63,5 mm-es Gruppe A rendszere. Azt vallom, az autóépítés egy végtelen ciklus, hogy mikor lesz kész, még én sem tudom pontosan…
Jelenleg a kocsi fényezése folyik, próbáltam a legigényesebben véghezvinni ezt is. Az autó alja is visszakapta a kocsi eredeti Casablancafehér színét, ami nagyon ritka a ma Magyarországon futó GSik-nél. Nagyon remélem, hogy a következő Blitz Weekendre elkészül a projektautóm !
Hatalmas érzés volt megmenteni egy ilyen legendás autót, sokszor úgy éreztem, hogy egy ország Kadettos közössége áll mögöttem. Itt is szeretném megköszönni a sok segítséget Englert Sándornak, Simon Robinak (Menekülő 1-es jelenlegi tulaja), Soltész Péternek, Megyes Józsefnek, Váczi Róbertnak, Vizi Zsuzsinak, Ivan Maticnak, és a MOTE-nek.
Recommended Comments
Nincsenek hozzászólások
Kérjük, jelentkezzen be a hozzászóláshoz
A bejelentkezés után megjegyzést írhat
Bejelentkezés