Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR
  • bejegyzés
    12
  • hozzászólás
    8
  • megtekintés
    15.474

Ampervadászat #2


Tápiószecső

2.131 megtekintés

Míg a műszerfalban és a kapcsolókban lévő világítás csak gyújtáson vagy a helyzetjelzők felkapcsolása után kezdenek világítani, azaz inkább menet közben használatosak, addig a különböző térvilágítók (beltér, ajtó, csomagtér, kesztyűtartó) túlnyomó többségben álló helyzetben működnek (kivéve a rendszámtábla világítás két izzója). Ráadásul sokszor teljesen feleslegesen, nappal ugyanis semmi szükség rájuk. Az itt található szofita izzók cseréje ezért elsősorban az akkut kíméli, a generátort pedig csak közvetve. Összesen 11 szofita izzó található az autóban.

A ledesítés második fázisa: a szofiták

Most is szerettem volna megtartani a könnyű visszaalakíthatóságot és egyszerű cserét, ezért első körben a készen kapható ledes szofiták között nézelődtem. Sokféle van belőlük. Nagyon sok. Még választani sem könnyű közülük. A legolcsóbbak darabját 4-500 huf körül láttam, a drágábbakat ezren felül. Sokszor a rendelés határán voltam, de mindig motoszkáltak bennem kételyek. Vajon jó minőségűek? Tartós lesz? Rendeljek rögtön cseredarabot is? Mennyit? Ha utólag rendelek ugyanolyan színű lesz-e? Melyik változatot hová tegyem? Vegyek a kesztyűtartóba is, hiszen alig van használva?

Aztán pont a kesztyűtartónál átbillent a dolog. A kapcsolók ledezésénél néhányszor belekáprázott a szemem, amikor belenéztem a ledbe. Nehezen tudtam elképzelni, hogy ne tudna bevilágítani egy kesztyűtartónyi teret ugyanaz a led. Továbbgondolva, az ajtókban lévők is inkább csak jelzőfények, mint rendes megvilágítás. Ha a földet akarták volna megvilágítani, akkor alulra lenne rakva nem hátrafelé. És ki tudja, talán a többihez sem lenne olyan rossz. Tettem egy próbát... és bejött. :) Persze most is voltak kihívások.

Eleinte az izzóhoz hasonlóan szerettem volna bepattintani valamit, amire raktam volna a ledet, de semmi értelmeset nem tudtam kitalálni. Miután ezt elvetettem a forrasztásban láttam a megoldást, de hosszas próbálkozás után rá kellett jönnöm ezekhez az érintkezőkhöz sem lehet semmit forrasztani (a világításkapcsolóban lévő kis izzóhoz hasonlóan). Végül azonban jól alakult. Sikerült összességében jobb és egyszerűbben megvalósítható módszert kitalálni, mint ami a forrasztással lett volna. A dolog szépsége az egyszerűségében rejlik. Az ellenálláslábakat egyszerűen rá kell hajtani a foglalat lábaira. Valószínűleg azért nem jutott eszembe előbb, mert nem gondoltam, hogy ez kellően stabil kontaktust biztosít majd. Pedig de. Az ellenálláslábak nagyon jól és viszonylag könnyen hajlíthatóak, könnyen pozícionálható a led, a forrasztás (az ellenálláslábak és a led közt) pedig meglepő módon olyan erős lett, hogy minden esetben kibírta a végső elhelyezéskori megfeszítést is. Ezzel a megoldással pillanatok alatt nyom nélkül eltávolítható minden, ha pedig kiégne könnyen tudom cserélni. Az első darab elkészítésével még ezek ellenére is sokat szenvedtem.

A fényáteresztő plexi nagyon jól töri a fényt, ha elég távol sikerül elhelyezni tőle a ledet, akkor egyáltalán nem világít zavaró mértékben pontszerűen. Az egyes foglalatok természetesen nem azonosak, így a legtöbbnél van 1-2 apróság amire érdemes figyelni.

A kesztyűtartónál egy kis ragasztószalaggal rásegítettem, hogy hátul maradjon. Utólag valószínűleg máshogy oldanám meg, de így is megteszi.

A csomagtérvilágítás a leginkább problémamentes.

Az ajtóknál lévő szerintem úgy adja a legszebb képet, ha a domborulat közepére van helyezve a led, ami nem pont a foglalat közepére esik. A foglalat hátulján egy fém lemezke található, ami minden bizonnyal a szofita hőterhelése ellen védi a kárpitot. A ledekkel a hőterhelés minimális, így nincs rájuk szükség (nehezek is :)), tettem rájuk helyette egy ragasztószalagot, hogy elektromosan tudjon szigetelni, ha mégis elengedne valami.

A hátsó ajtók fölötti világítás csak a foglalat szétszedése miatt nehézkesebb.

A fő beltérvilágításhoz pedig egy plusz ellenállást kell illeszteni, hogy nyugalmi helyzetben se derengjen a led. Köszönet az információért.

A rendszámtáblavilágításnál (így nem jó, nem lehet visszatenni a helyére) különösen ajánlott figyelni a megvilágítás erősségére, hiszem ezt a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza.

"49. § (1) A hátsó rendszámtáblát megvilágító lámpával fel kell szerelni - a trolibuszt kivéve - a gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót és ezek pótkocsiját.

(2) A rendszámtáblát megvilágító lámpának a rendszámtáblát színtelen (fehér) fénnyel, teljes felületen, közelítőleg egyenletesen és olyan fényerővel kell megvilágítania, hogy az álló jármű rendszámát sötétben, tiszta időben legalább 20 méter távolságból el lehessen olvasni. A rendszámtáblát megvilágító lámpa hátrafelé fényt közvetlenül nem bocsáthat ki."

Ezért ennél elsőször végeztem egy összehasonlítást. És jól meg is lepődtem, hogy milyen erős a szofitához képest. (Vajon a készen kapható 6,9,16 ledes változatok mire valók? :o)

DSCF0047.JPG

Kicsit csaltam. Az izzó már kicsit be volt feketedve, és a led búráját megtiszítottam, a szofitáén viszont rajta hagytam a tizenéves koszt, tudatalatt készülve a rosszabb eredményre. De nem gondolom, hogy ez nagyságrendi különbséget jelentene. Ráadásul ténylegesen így üzemelt, tehát így is megfelelő volt. Egyébként kicsit vicces a szofita és a led méretkülönbsége. :)

Így néz ki véglegesen:

DSCF0090.JPG

Megnéztem 20 méterről, de én olyan messzire nem látok el. :D (~15 méterről simán olvasható.)

A rendszámtábla világítás alapján az látszik, hogy egyetlen led képes körülbelül akkora fényerőt leadni, mint egy 5W-os szofita. A 10W-os szofiták esetében érzékelhető a fényerőcsökkenés, de nem különösebben zavaró. A kesztyűtartóban ez is bőven elég, a csomagtartónál pedig nekem csak arra kell a világítás, hogy megtaláljam a koffert. A fő beltérvilágításnál elképzelhető, hogy később kiváltom egy 5050-essel, de még az is lehet, hogy így marad. Ez a 3 a 10W-os, az összes többi 5-ös.

Ezekről sajnos nem tudtam értelmes minőségű képet készíteni. :(

A számok...

Ezentúl, ha kinyitom az ajtót (fő+hátsók+2ajtó), nem ~2,5A-al (nem mértem) terhelem az akksit, csupán 300mA-al (mértem). Összesen pedig újabb 70W-ot (3x10+8x5) váltottam ki kevesebb, mint 3W-al.

Update a műszerfal ledesítés kapcsán:

A klímapanel narancssárga állapotjelzőinek cseréjével megakadtam. Rendeltem hozzá 590nm-es sárga ledeket, de ezek kb. olyan narancssárgák, mint ami most is benne van. :( Ami némileg fura, mert árulnak külön narancs ledeket is bőven 600nm fölött. Ha a skálát nézem akkor talán jogos, nekem inkább 580nm-es kellene. De ilyet nem találok. :(

Szóval a következő lehetőségek vannak:

- Hagyom a citromsárgítást már ami a kapcsolókat és a klímapanelt illeti, mert máshova nem igazán kell. Esetleg az ablakemelőkbe, de ott még a fehérrel is megbarátkoznék.

- És visszaalakítom a kapcsolót is narancssárgává. (ez a legegyszerűbb, de a legkevésbé szép)

- Választok egy másik kontrasztszínt (pirosat :huh: )

- Mégis sikerül valahonnan megfelelő ledet szerezni. 588-as van, de az a 2nm ide vagy oda... Lehet hogy csak valami rossz szériát fogtam ki, és van 590-esből is citromsárgább.

- Másolom a kapcsolóban lévő megoldást és valami sárga színnel (fólia, izzófesték, ...) megszűröm a fehér fényt.

Meglátjuk...

  • Like 2

0 Hozzászólás


Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások

Kérjük, jelentkezzen be a hozzászóláshoz

A bejelentkezés után megjegyzést írhat



Bejelentkezés


×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.