Grammvadászat #1
Az autó menetdinamikájának fokozása alapvetően három módon lehetséges. Teljesítménynöveléssel, tömegcsökkentéssel és veszteségcsökkentéssel.
Utólagos módosítással arányaiban a teljesítménynöveléssel érhető el a legnagyobb változás. Egy 10%-os teljesítménynöveléshez némi túlzással már a sarki boltban is hozzájuthatunk, viszont egy ugyanilyen mértékű tömegcsökkentés (feltételezve, hogy az autó utcai jellege is megmarad) már meglehetősen extrém mértékűnek tekinthető. A veszteségcsökkentés még ennél is jóval nehezebb feladat.
A tömegcsökkentés azonban csak bizonyos mértékig helyettesíthető teljesítménynöveléssel. Colin Chapman szavait idézve: “Adding power makes you faster on the straights, subtracting weight makes you faster everywhere.” A gyorsaság a tehetetlenség (Newton I.) mértékének csökkentéséből adódik ezáltal közvetlenebb a jármű viselkedése, jobban kanyarodik, könnyebb lassítani. Mindezen felül az autó kevesebbet fogyaszt és egyes főként a futóműhöz tartozó alkatrészek is kisebb terhelést kapnak (tartósabbak lesznek). Ha azonban csak a teljesítmény/tömeg arány növelése a cél, akkor a nagyobb mértékű tömegcsökkentés gazdaságilag nem indokolható.
A tömegcsökkentés jellegét tekintve két részre bontható:
- Eltávolíthatók az autó feleslegesnek ítélt összetevői. Óriási előnye, hogy ingyen végezhető, csak funkció,- és/vagy kényelemvesztéssel fizetünk érte, másrészt a könnyű alkatrésznél már csak az a jobb, ami egyáltalán nincs az autóban. Azaz adott komponensre nézve itt 100%-os csökkentés érhető el. Ezen komponensek száma azonban erősen korlátos, ezért a tömegcsökkentés mértéke autótól és vérmérséklettől függően is csak néhány százalék lehet.
- Könnyebbre cserélhetőek azonban a meglévő alkatrészek is. Ez szintén egyedi jellemzőktől függ, de általában borzasztóan drága (egy-egy egység ára is lehet az autó árához mérhető, vagy azt meghaladó), viszont jóval több mindenhez lehet hozzányúlni ezáltal összességében jóval nagyobb mértékű csökkentés valósítható meg, és bizonyos esetekben számos szempontból az eredetinél is jobb alkatrészekhez lehet hozzájutni.
Nem mindegy az eltávolított tömeg horizontális és vertikális lokációja sem. Az ideális, ha a tömegközéppont a lehető legalacsonyabban és a jármű közepén van (a 4 keréken azonos a terhelés), ezért a lehető legmagasabbról és fronthatjású orrmotoros autónál elölről célszerű eltávolítani a legtöbb tömeget. Gyakorlatban pedig örülünk, ha épp így jön össze :), de valójában nem igazán eredményezhető olyan súlyponteltolódás, ami normál utcai körülmények közt zavaró lenne.
Egy adott típusú autó különböző példányainak tömege között is nagy eltérések lehetnek a motorváltozattól és a felszereltségi szinttől függően, de egy konkrét autó tömege sem tekinthető állandónak. (Üzemanyag és egyéb üzemi folyadékok szintjének változása, különböző alkatrészek fel/le-szerelése, cseréje.) Ehhez pedig még hozzáadódik a vezető/utasok tömege is.
Ennek megfelelően különböző mérési eljárások (száraz tömeg, menetkész tömeg, fél,- vagy teli tankkal, vezetővel vagy anélkül mért tömeg) is léteznek, viszont a mérési eljárás feltüntetése nélkül a különböző adatok lényegében nem összehasonlíthatók. A gyártók által megadott adatok pedig körülbelül annyira "megbízhatóak", mint fogyasztási értékek.
Saját méréseimnél én azt a legkisebb tömeget veszem alapul, amivel az autó még menetkész és szokott is ebben az állapotban közlekedni. Gyakorlatilag: szinte üres tankkal, és a csak azokkal a tartozékokkal, amik állandóan az autóban vannak. Így mérve a megvásárlás után a kék 1340kg volt. Nem kevés, de a mai átlagot nézve soknak sem mondható. A mérés egy 10kg osztású hídmérlegen történt, ami valószínűleg elég pontos. A cikkben szereplő: http://totalcar.hu/tesztek/2014/04/22/ki_mond_nagyobbat/ Az egyes alkatrészek mérését egy 5/10g osztású nem hitelesített, de szintén elég pontos mérleggel mérem.
A csökkentés első lépéseit értelemszerűen én is a könnyen elvégezhető részénél kezdem. Mint azt már korábban írtam mindenképpen megmarad az autó utcai jellege és a számomra hasznos funkciók is. Minden más kikerül. Az eddigi változtatások mi / mennyi / miért felosztásban:
- Téli kerék <-> Nyári kerék / -17770g,-17910g,-17500g,-17690g, +15880g, +16080g, +15950g, +15950g / A miértekről a korábbi posztban írtam.
- Pótkerék / -16200g / Az egyik legnagyobb egyben kiszedhető tömeg. Rendkívül hasznos, ha az ember út közben defektet kap, de erre szerencsére elég ritkán kerül sor. Erre az álláspontra jutnak mostanában az autógyártók is, ezért teljes értékű pótkerék már kevés mai autóban található meg. Én arra jutottam, hogy valószínűleg bosszantó lesz ha mégis defektem lesz, de nem hiszem hogy jobban bosszantana, mintha például egy vízcső durranna el. Márpedig vízcsőből sem hordok tartalékot. Az elhagyással így egy nagy méretű extra tároló (~75l) is rendelkezésemre áll a csomagtartóban.
- Pótkerék fedél / -1210g / A pótkereket letakaró kárpitelem.
- Autómelő / -1280g / Ha nincs pótkerék az autóban, akkor nem kell emelő sem.
- Kerékkulcs,csavarhúzó,tartó / -475g / Gyári szerelőkészlet.
- Kerékkulcs / +905g / A gyárinál sokkal jobban használható kerékkulcs, régóta magammal hordom, de idővel szerintem ezt is elhagyom.
- Szerelőkészlet / +350g / Hasznos szerszámok, ha út közben kell valamihez hozzányúlni.
- Víz+kéztisztító+törölköző / +~500g / Rendkívül hasznos az útközbeni kéztisztítás lehetősége, így szükséges.
- Elakadásjelző háromszög / -1160g, +295g / Sikerült egy a gyáritól jóval könnyebb beszerzése.
- Motorháztető szigetelés / -1120g / A Z22SE a legtöbb Opel motorral ellentétben fordítottan van elhelyezve a motortérben. Ezért a leömlőnél felszabaduló nagy mennyiségű hő nagyon közel esik az utastérbe jutó levegő beszívási pontjához. Tavasszal és ősszel rendkívül zavaró, hogy a kinti kellemesen hűvös levegő befúvással nem, csak az ablak lehúzásával engedhető be. A szigetelés eltávolításának elsődleges célja a motortérben felszabaduló hőmennyiség gyorsabb elvezetése volt. Most ősszel kevésbé is éreztem a zavaró hatást, mint tavasszal a vásárlás után. Zajszigetelés szempontjából elhanyagolható a változás.
- Motortakaró fedél / -760g / Az újabb divatirányzatoknak megfelelően már szinte kötelező a motort elfedni valamivel. Számomra érthetetlen. Az átlagember soha nem nyitja ki a motorháztetőt, és ha mégis, akkor nem mindegy hogy néz ki?! A motor egyébként szép magában is.
- Motortakaró tartók és motorkiemelők / -1030g / A takarótartókra nincs szükség többé, a kiemelők pedig várhatnak a polcon is, amíg szükség lesz rájuk.
- Szelepfedél / -3720g, +2290g / A B Vectrákba szerelt Z22SE-k mind alumínium szelepfedéllel szereltek. C Vectrákon, G Astrákon és a későbbi Z22YH motorokon viszont már műanyag szelepfedél van, amely teljesen kompatibilis az előbbivel. Legalábbis ezt írják mindenhol, de a műanyag vastagabb, így a közelében lévő kábelcsatornákat nem lehet a helyükre rögzíteni, és a klímacsövet is eltartja picit. A lényegi részeken viszont minden azonos. Az eredeti tömítése kicsit eresztett, maga a tömítés pedig nem olcsó, így kapóra jött a csere. Valószínűleg a motortér hőmérséklete is redukálódott. Az alura leállítás után 1 órával is csak alig tudtam rátenni a kezem olyan forró volt. Erre gyakorlatilag azonnal.
- Levegőszűrő rezonátordoboz + csövek / -425g / Kicsit bizonytalan vagyok, hogy ez csak zajcsökkentési vagy bizonyos fordulatszám tartományokban való töltés előségítési célokat szolgál, de semmilyen negatív hatással nincs az eltüntetése. Sőt.
- Duda / -325g / B Vectrákban kétszólamú duda van. Mivel évente átlagosan készer nyomom meg, nem zavar ha csak az egyik szól.
- EGR cső / -170g, +??? / Az EGR szelep kiiktatásával feleslegessé vált. Mélyen belóg a szívótorokba, az eltávolítása bőven érezhető. A lezáró lemez súlyát nem mértem meg mielőtt beraktam, nagyjából egálban lehet a csővel.
- Tanksakpaajtó zár + tartó / -305g / Egy műanyag fedelet nem ez a zár fog megvédeni a kinyitástól. Ha valaki tényleg hozzá akar férni a betöltőnyíláshoz, akkor simán kifeszítheti az ajtót, amivel nagyságrenddel nagyobb kár okozható, mint maga a leszívott benzin. Ráadásul a kifinomult módszereknek (kiszúrják a tankot) köszönhetően már tanksapka ajtó nyitás nélkül is elviszik a benzint. Úgyhogy, ha mindenképp vinni akarják inkább további károkozás nélkül tegyék. Felesleges energiafogyasztó és meghibásodása esetén megbolondíthatja az egész központi zárat.
- CD-tár / -2500g, +1180g / A gyári CD tár igen hasznos lehetett 10 éve, de a CD-k felett eljárt az idő, ráadásul írott CD-t nem játszik le és használhatatlanul kicsire szűkíti a kesztyűtartó méretét. A kesztyűtartó fedele könnyen leszedhető, így csak egy normálra kellett kicserélni a hátsó részt. A műszerfal egységessége nem bomlott meg.
- Hátsó ablaktörlő / -1590g / Fél évig figyeltem mennyire van rá szükség. 1-2-szer tudtam volna összessen használni, pedig jártam nagy esőkben, de nem használtam és nem igazán volt zavaró. A caravan puttonya elég hosszú, hogy a keréktől ne csapja fel a mocskot, menet közben pedig a légáramlásnak köszönhetően nem tud ráesni semmi. Eltávolítás óta sem hiányzott egyszer sem.
Van 1-2 tényleg apró tétel, aminek részletezése már túlságosan szőrszálhasogató lenne, de a lényeg, hogy a szumma most: -33290g.
To be continued...
0 Hozzászólás
Recommended Comments
Nincsenek hozzászólások
Kérjük, jelentkezzen be a hozzászóláshoz
A bejelentkezés után megjegyzést írhat
Bejelentkezés