Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR
  • bejegyzés
    12
  • hozzászólás
    8
  • megtekintés
    15.473

Túl magas...


Tápiószecső

2.436 megtekintés

... az eleje a hátuljához képest. Már nem vagyok benne teljesen biztos, de a sárvédőív alsó és a gumi felső pereme közt 4 cm-el volt több hely elöl, mint hátul. Ha finoman fogalmazunk, akkor mondhatjuk hogy ez nem használ az autó szépségének. A jelenség viszont nem egyedi, többen hasonló eltérésről számolnak be, Z22SE Vectra esetében. (Más motorhoz kapcsolódóan nem találkoztam ilyennel.) Ami méginkább meglepő, hogy bizonyos esetekben ültetőrugók beépítése után is megmaradt a különbség. Elméletileg lehetséges lenne, hogy ezekbe az autókba egy korábbi tulaj rakott nem megfelelő rugót, de a sajátomnál ezt az állapota miatt nem tartom valószínűnek. Legalább ilyen valószínűtlennek tartom, hogy a gyár kalkulálta el a dolgot, de akárhogy is, valami félrecsúszott.

B Vectrákban számos különféle rugó fellelhető, jóval több (28) mint, amit egy egyszerű halandó indokoltnak feltételezne.

partsbase_spring.png

A rugókat jelölő kód jobb esetben rajta van a rugón, rosszabb esetben csak rajta volt és már lekopott. Egyébként csak Z22SE-hez 5 db különböző van.

Egy adott magasság elsődleges meghatározó tényezője természetesen a rugóra ható súly. Mivel a motorok tömegének különbsége jelentős lehet, valóban indokolt különböző erősségű rugók alkalmazása. De mennyi az annyi? Általában véve a nagyobb lökettérfogatú motorok nehezebbek is. A Z22SE viszont kicsit kilóg a sorból. Hivatalos adatok híján egyéni mérések alapján lehet következtetni a pontos tömegre. Szerencsére ezen mérések szórása kicsi, annak ellenére hogy mérni sokféleképpen lehet.

Néhány példa B Vectrába szerelt motorokról:

X16XEL: 85-90kg

"der 1.6-16V wiegt ca. 85-90kg ohne getriebe..." (váltó nélkül)

http://www.motor-talk.de/forum/gewicht-eines-x16xel-t2327551.html

X20XEV:135kg (+)

"X20XEV 135kg"

http://opel-turbo.de/c20let/archive/index.php/t-68118.html (itt elég sok további motor tömege megtalálható)

"C20XE zb. wiegt 110kg und X20XEV 135kg.."

http://www.motor-talk.de/forum/gewicht-eines-x16xel-t2327551.html

"Das Motörchen wiegt, mit allen Anbauteilen (ausser Getriebe) genau 171 Kg." (bár váltó nélkü írja ez inkább váltóval lenne reális, mindenesetre elgondolkodtató mivel pontos adatot ír, a 135kg-t viszont két különböző forrás állítja, és a többihez viszonyítva is pontosabbnak tűnik.)

http://www.motor-talk.de/forum/x20xev-gewicht-t1666733.html

Z22SE: 138kg (-)

"The weight of the engine according DIN 70020A should be 138kg without water and oil." (üresen)

https://z22se.co.uk/threads/engine-weight.4437/

"a fully kitted Z22se weighs in at 305lbs....so 138kg" (minden segédberendezéssel)

https://z22se.co.uk/threads/z22se-weight.10341/

"132.5kg" (ez eléggé hivatalos adatnak tűnik, de a 138 sincs messze)

https://www.verboom.net/info/speedster/engine/Eco_auto.pdf

X25XE:190kg

"I was to weigh x25xe. Without flywheel, exhaust manifold, alternator, power steering, ac compressor and oil is 150 kg" (lendkerék, leömlő, generátor, kormányszervó és légkondi kompresszor nélkül üresen)

http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=106448.0

"X25XE 190kg" (Ha a 150kg-hoz hozzáadjuk a segédberendezéseket, akkor a 190 reális lehet.)

http://opel-turbo.de/c20let/archive/index.php/t-68118.html

A Z22SE tömege tehát elég jól közelít egy X20XEV-hez, és legalább 40-50 kilóval könnyebb, mint egy x25xe. A könnyebbség meghatározó része minden bizonnyal az alumínium motorblokknak köszönhető. Ez nem Z22SE egyedi jellegzetesség, de az X20XEV és az X25XE is öntöttvas motorblokkal rendelkezik.

Nem tűnik tehát indokoltnak erősebb rugó használata egy Z22SE-hez, mint egy X20XEV-hez. Egy ötlet szerint, melynek forrását már nem találom egyszerűen be kell tenni egy X20XEV rugót és megszűnik a probléma. X20XEV-hez azonban 9 db különféle rugó létezik, és van némi átfedés a Z22SE-vel, tehát kicsit lutrinak tűnik...

De bejött. :) Sikerült egy ZJ-t szerezni. Az eredetit viszont nem tudom milyen, nincs rajta a kód.

A magasság most:

DSC_0817.jpg

Sajnos a sárvédőív alsó peremének földtől valós távolságát az eredeti rugóval elmulasztottam megmérni. A nyári kerékkel és az új rugókkal viszont pótoltam. (Igaz, a mérés időpontjában már megkezdődött a fogyókúra, de erről majd később.) Jelenleg ~66,5cm az eleje és ~65 a hátulja. Van még tehát benne, de egyelőre jó lesz.

Mértem továbbá egyet egy nagyobb tömeg kiszedése után (akku). Eszerint 17kg mínusz ~3mm emelkedést eredményez. A rugóra ható terhelés és annak összenyomódása természetesen nem lineráis a teljes rugóúton, így ez csak olyan hozzávetőleges adat. Továbbá figyelembe kell venni, hogy az akku súlya legnagyobb részben a bal első rugót terheli, és a mérés is csak a bal első keréknél történt.

  • Like 1

0 Hozzászólás


Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások

Kérjük, jelentkezzen be a hozzászóláshoz

A bejelentkezés után megjegyzést írhat



Bejelentkezés


×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.